Igen termékenynek bizonyult az utóbbi időben a két legjelentősebb európai tűzoltójármű-gyártó, a Magirus és a Rosenbauer. Vízágyúként ontották magukból az izgalmas innovációkat, íme egy kis ízelítő mindezekből.
Számos korábbi cikkünk igazolja, hogy a Magirus és a Rosenbauer valóban a tűzoltójárművek műszaki megoldásainak meghatározó újítói, szakembereik lenyűgöző kreativitásának eredményei pedig egyre hatékonyabb eszközökkel támogatják a tűzoltók hősies munkáját.
A Magirus háza tájáról
Új lehetőségeket nyit meg az egyre gyakoribb és súlyosabb erdő-, illetve tarlótüzek oltásában a nemrég bemutatott Magirus TLF AirCore. A kompakt, jó terepjáró képességű, 320 lóerős IVECO Eurocargo FF150-32WS fülke-alvázra épített felépítmény ugyanis egy turbinás oltóberendezést kapott, amely 0,8 méterrel megemelhető és teljesen körbeforgatható. Így a percenként hatezer literes szállítókapacitásával igen mélyen és nagy területen behatolhat vízsugarával a tűzbe egyetlen helyről. A jármű háromszáz liter vizet vihet magával saját védelmének biztosítására, valamint háromezer liter vizet és kétszáz liter habképző anyagot a lángok elleni küzdelemhez.
A Magirus a kompakt, lánctalpas, önjáró AirCore TAF60 tűzoltórobotját is továbbfejlesztette. Az ügyes kis szerkezet így 2,15 helyett már csak kevesebb mint 2,0 méter magas, ezért mélygarázsokban, illetve parkolóházakban is bevethető. A robot oltás vagy hűtés közben kivontathatja az égő járművet az épületből, ami új lehetőségeket tár fel az égő elektromos járművek mentésében. Ráadásul a távirányítású robot turbinás oltóberendezésének szállítókapacitását percenként hatezer literesre növelték. Emellett a Magirus az Alpha Robotics vállalattal közösen kifejlesztette az Alpha Wolf R1 taktikai robotot, valamint az MLF középkategóriás szivattyút immár hét tonna össztömegű, összkerékhajtású IVECO Daily fülke-alvázon is kínálja.
Olyan, mintha egy tűzoltóautó és egy ratrak, azaz sípálya-karbantartó gép szerelemgyerekeként született volna meg a FireBull. Sőt, nemcsak olyan, hanem valóban így jött létre. A tüzes bika ugyanis a Kässbohrer kimagasló terepjáró képességű, 310 lóerős PowerBully alvázára épülve egy Magirus AirCore MFT35-H turbinás oltóberendezést kapott, amelynek legnagyobb szállítókapacitása percenként 3500 liter. A 26 tonna össztömegű jármű felépítményében pedig egy kilencezer literes víztartány található, kiegészítve a habképző anyag ezerliteres tartányával. A lánctalpas óriás 31 fokos emelkedőkön is felmászik, legnagyobb gázlómélysége 1,4 méter, míg a talajnyomása harmincszor kisebb, mint egy 6×6-os teherautóé, így mocsaras vidékeken vagy más laza terepen is jól alkalmazható.
Kiválósági Osztály, azaz Excellence Class – ennek a rövidítése az EC-Line a Magirus termékprogramjában. A nemrég bemutatott EC-Line 3 pedig ennek a járműcsaládnak a harmadik generációját jelöli, amelynek tagjai korszerű, 4×4-es, Euro VId minősítésű IVECO, MAN vagy Mercedes-Benz fülke-alvázakra épülhetnek. További újdonsága a TeamCab fülke menetiránynak háttal elhelyezett négy ülése és a megnövelt tárolóhelyei. Az EC-Line 3 tűzoltóautók rendkívül széles körű opciókat kínálnak az ügyfeleknek, többek között hőkamerát is.
A Rosenbauer újításai
Az éghajlatváltozásunkkal együtt járó erdőtüzek okozta egyre súlyosabb problémákra reagálva a Rosenbauer egyik legfontosabb újdonsága is egy terepen jól alkalmazható, kompakt, ám igen hatékony gépjárműfecskendő. A személyzetét hővédő rendszer és borulókeret óvja, a lökhárítóra szerelt vízágyú pedig a fülkéből elektronikusan irányítható. A jármű alapjául szolgáló 4×4-es, 280 lóerős Renault fülke-alváz kiváló terepjáró képességet biztosít a nagy szabad hasmagasságával és a meggyőző terepszögeivel. A 3500 literes tartányban tárolt vízből ötszáz litert a jármű saját hővédő rendszere használhat fel, a habképző anyag tartálya pedig százliteres. Az RFC Admix Variomatic szivattyú szállítókapacitása tíz bar nyomásnál 2500, míg negyven barnál 400 liter percenként.
Korunk másik kiemelten fontos igénye a tűzoltójárművekkel szemben, hogy azok a lehető legnagyobb mértékben az adott felhasználási feladatra szabhatók legyenek. Erre válaszolt a Rosenbauer a vadonatúj MT termékcsaládjával, amely teljes mértékben moduláris felépítésű, így kommunális, ipari és repülőtéri alkalmazásokra is ideálisan összeállítható. Az alapjárművek két-, három- és négytengelyesek is lehetnek, víztartányuk térfogata pedig elérheti a húszezer litert. Fegyverzetük is igen változatos lehet, beleértve a közvetlen befecskendezésű habanyag-adagolót és a tetőre vagy a messzire és magasra kitolható karra szerelt, távirányítású fecskendőt is. Ezenkívül porral és szén-dioxiddal oltó berendezéssel is rendelhetők az MT-család tagjai.
A CT Frame termékcsalád által a Rosenbauer a kompakt külső méretű, ám tágas felépítményű és nagy hasznos teherbírású tűzoltójárművek új generációját kínálja. Ezek a kompakt felépítmények 5 és 14 tonna közötti össztömegű kishaszonjárművek vagy középkategóriás tehergépkocsik fülke-alvázára kerülnek, így ezek a járművek szűk városi környezetben, keskeny sikátorokban vagy alacsony alagutakban is jól boldogulnak. A Rosenbauer duplafülkéjével a kishaszonjárművek 1+4, míg a tehergépkocsik 1+8 férőhelyesek is lehetnek. A különféle fecskendők kiszolgálására akár 2500 literes víztartány is beépíthető, a megfelelő külső-belső megvilágításról pedig nagyteljesítményű LED-ek gondoskodnak.
Továbbá ráncfelvarráson esett át a Rosenbauer középkategóriás kommunális tűzoltójárműveinek prémiumváltozata, az AT. Ez a termékcsalád a legkorszerűbb színvonalat képviseli a piacon, így időről időre új mércét állít fel a biztonság, a hatékonyság és a kényelem terén a felépítmény, illetve az oltóberendezések műszaki megoldásai, a világítástechnika és a dizájn által. Ezúttal a formai frissítéseken túl kívül-belül nagyteljesítményű LED-es világításokkal látták el, valamint a felépítmény összes berendezése az új RBC LCS vezérlőrendszer logikus, könnyen kezelhető menüjén keresztül működtethető. Ehhez a fülkében és a jármű hátuljánál is egy-egy tízcolos, színes kijelzőt helyeztek el. Sőt, a fülkét övfeszítőkkel és oldallégzsákokkal is felszerelik. Szintén új a felépítmény közvetlen befecskendezésű habanyag-adagoló rendszere.
Már a tűzoltóautókat is elérte a villamosítás szele. Így a Rosenbauer is bemutatta első tisztán elektromos hajtású logisztikai járművét 16 tonna össztömegű Volvo FL Electric fülke-alvázra építve, igen rugalmasan variálható felépítménnyel. A 200 kilowatt csúcsteljesítményű gépkocsi hatótávolsága négy akkucsomaggal elérheti a kétszáz kilométert is, ami ezen az alkalmazási területen szinte minden esetben elegendő. Ez a tároló gyorstöltéssel kevesebb mint egy, míg normál töltéssel 6,5 óra alatt tankolható tele elektronokkal. Ám igény szerint a Volvo FL Electric hat akkucsomaggal is készülhet. A felépítmény minden funkciója egy tízcolos kijelzőről kezelhető. A 2,1 méter belső magasságú, emelőhátfalas felépítményhez pedig teljesen új görgős konténereket is fejlesztett a gyártó, amelyek össztömege elérheti a hétszáz kilogrammot.
A sikeres Rosenbauer XS-sorozat egyik legújabb tagja az L27A-XS 3.0 gépezetes tolólétra, amelynek legnagyobb munkamagassága 27,6 méter. Egyébként az XS, mint extra small, azaz extra kicsi arra utal, hogy ezek a modellek többek között az emelőkosár dönthető tartógémje és csuklómegoldása révén nagyon szűk helyeken is teljes mértékben használhatók. Az L27A-XS ezenkívül a széles körű működési tartományával tűnik ki, így nagyobb területet lefedhet például egy épülettűz esetén, vagyis ritkábban kell átállni. További előnye, hogy kompakt forgózsámolya teljes körbeforduláskor sem nyúlik túl a jármű szélességén, így épületek mellé is szorosan odaállhat a gépkocsi. A számos új biztonsági megoldással ellátott L27A-XS alapja a Mercedes-Benz Atego 1527 F kéttengelyes fülke-alváz.
A Rosenbauer L32A-XS Flat 3.0 gépezetes tolólétra legnagyobb szenzációja pedig az, hogy hagyományos társaihoz képest 300 milliméterrel kisebb, csupán 3,0 méter a jármű teljes menetmagassága, míg a forgózsámolyos létra emelőkosarának munkamagassága eléri a 32 métert. Ez előnyös lehet, ha a járműnek gyakran kell alacsony aluljárókon vagy kapukon át közlekednie, esetleg maga a szertár belmagassága korlátozott. Az extra alacsony felépítést a Mercedes-Benz Econic 1830 L 4×2 fülke-alváz tette lehetővé, még úgy is, hogy a fülke tetejét 170 milliméterrel megemelték a személyzet kényelme érdekében. A jármű további érdekessége, hogy a hátsó tengelyét kormányzással egészítették ki a még jobb manőverezhetőség érdekében. Emelőkosarának teherbírása pedig ötszáz kilogramm. Már ennyi újdonság között is csak kapkodjuk a fejünket, holott mindegyik típusnál csupán a legfőbb innovációkat emeltük ki nagy vonalakban ismertetve. Bármennyire is izgalmasak ezek a műszaki újítások, mégis azt kívánjuk, hogy a lehető legritkábban kelljen bevetni bármelyiket is.