Függetlenül attól, mennyire hangos a járműben a zene, a vezetők meghallják majd a szirénát egy új fejlesztésnek köszönhetően.
Hirdetés:

Kivel ne történt volna még meg, hogy miközben zenét hallgatott a gépjárműjében ülve, hirtelen megjelent mögötte egy mentő vagy egy tűzoltóautó és csak másodpercei voltak a manőverezésre? Svédországban szerencsére már nem kell aggódniuk a gépkocsivezetőknek amiatt, hogy időben meghallják-e a szirénát. Hamarosan ugyanis figyelmeztető hangjelzés szakítja majd meg a rádiózást, illetve zenehallgatást. Sőt, akár üzenet is megjelenhet a rádió kijelzőjén, amennyiben megkülönböztető jelzést használó jármű közeledik – köszönhetően a stockholmi műszaki egyetem, a KTH hallgatói innovatív ötletének.

A KRESZ szerint minden járművel minden helyzetben elsőbbséget kell adni a megkülönböztető jelzéseket – azaz villogó kék fényjelzést és szirénát, illetve váltakozó hangmagasságú egyéb hangjelzést – használó gépjárműveknek, azok akadálytalan továbbhaladását félrehúzódással vagy akár megállással is, de lehetővé kell tenni. Ezek a kötelezettségek a szembejövő járművek vezetőit is terhelik. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművet előzni tilos, amennyiben áll, fokozott óvatossággal szabad megközelíteni, illetőleg mellette elhaladni.

Ám ahhoz, hogy a szabályokat betartsuk, nem árt, ha halljuk is a szirénázást. Márpedig vezetés közben a környezet érzékelését számtalan körülmény nehezíti: az épületek visszaverik vagy eltorzítják a hangokat, ezáltal nehezen meghatározhatóvá válik a megkülönböztető jelzések forrása, amit ráadásul tovább nehezít az erős járműforgalom, még inkább torzítva a hangokat és eltakarhatják a megkülönböztető jelzést használó járművet is.

Ezt a problémát küszöbölné ki az innovatív svéd fejlesztés, az EVAM, amely a megkülönböztető jelzéseit használó, vonuló jármű útvonalán az FM frekvenciákon használt, adattovábbításra szolgáló RDS (Radio Data System) csatornán keresztül kapcsolatba lép a többi, forgalomban közlekedő jármű rádiójával, hogy figyelmeztesse a vezetőket. Egyetlen hátránya, hogy nem minden jármű rádiója rendelkezik RDS rendszerrel. Az EVAM ráadásul forgalomtól és sebességtől függően riaszt, autópályán például korábban, mint a városi forgalomban, de átlagban 10–15 másodperccel a találkozás előtt.

A fejlesztők szerint a rendszer arra is alkalmas, hogy akár balesetekre is figyelmeztesse a járművezetőket az adott útvonal mentén. Bár első hallásra ez hamarosan feleslegessé válhat az autonóm járművek megjelenésével, azonban ezek lassú tömeges elterjedése, illetve a „hagyományos” járművek kifutási ideje bizony még szükségessé teszi a technológiájukat.