Hirdetés:

Dél-Amerikában más a pickupok szerepe és a Fiat jelentősége, mint errefelé. Két újabb típus apropóján látogatunk el a déli félteke nyugati oldalára.

Brazília nem csak földrajzilag távoli ország, európai szemlélettel, gondolkodással alig felfogható. Eltérő az éghajlat és az úthálózat, sajátos az autópiac és az autóhasználat. Sőt, az ország jelentős része benzin helyett alkohollal üzemelteti kocsiját. Az 1973 óta ott működő Fiat leányvállalat nagy súlyt fektet az egyszerű gazdálkodótól a dúsgazdag nagybirtokosig széles vevőkörnek eladható kisplatósokra. Legújabb modellje az idén debütált Strada, és a közelmúltban megújult a méretesebb Toro is. Az előbbi korábban számtalan országban szerepelt, még nálunk is. Az utóbbi eleve a dél-amerikai piacra született, és sokféle kivitelével általános sikert arat. A kettő összesített piaci részesedése a könnyű haszonjárművek között Brazíliában negyven százalékos. Ez különösen úgy nem rossz, ha figyelembe vesszük, hogy a platós kishaszonjárművek a teljes piac közel 13 százalékát teszik ki Brazíliában!

Utat tör…

A Strada húsz éve belföldi piacvezető, nemrég a másfél milliós sorozatnagyságot is túllépte. Második generációja megújult dizájnnal, technikával és biztonsággal jött ki idén, ezzel jelezve, hogy a nagy változások korában rugalmasan alkalmazkodik az igényekhez a márka. A kategóriában egyedülálló, hogy négyajtós, ötszemélyes fülkével is elérhető, így a Strada egyaránt megfelel munkaautónak és családi kocsinak.

Olaszos hatásokat mutató, tetszetős külleme az FCA helyi stúdiójának műve. Az 1700 lumenes fényszóró és a nappali menetfény is LED-technikájú. Az autó műszaki alapja a külön hozzá kifejlesztett MPP-platform, amelynek strukturális része csaknem teljes egészében nagyszilárdságú, melegen préselt acélból áll. Torziós merevsége tíz százalékkal múlja felül az elődtípusét. Lecserélték a rugókat, a lengéscsillapítókat, a stabilizátorokat és megváltoztatták a futómű-geometriát. A szabadmagasság akár a 214 millimétert is elérheti, az első terepszög 24 fok, a hátsó 28, mindkettő a kategória élvonalába tartozik. Az új felfüggesztésekkel 10,7 méterre csökkent a fordulókör átmérője, és 1059 milliméterre nőtt a szélesség a hátsó kerékdobok között. A négyajtós kivitel raktérfogata a platófedél alatt 844 liter, a kétajtósé 1354. A teherbírás az ötszemélyes változat 650, illetve a belépőmodell 720 kilogrammja között változik. Külön említést érdemel a platófedél: négymázsányi terhelést bír el, mégis fél kézzel nyitható fel, új rugós mechanizmusa jóvoltából.

Újdonság a sínes rögzítőrendszer, amely új tartozékok, például térelválasztók és tárolódobozok biztonságos fixálását segíti elő

A Strada különféle motorokkal készül, az 1,4 literes Fire teljesítménye etanollal 65 kilowatt (88 lóerő), forgatónyomatéka 125 newtonméter 3500 percenkénti fordulatszámon. A modernebb 1,3 literes Firefly motor megfelelő adatai 80 kilowatt (109 lóerő) és 145 newtonméter. Mindkét szívómotor hengerenként nyolcszelepes, és értelemszerűen benzinnel valamivel szerényebb adatokra képesek. Összkerékhajtás nincs, sárban a 65 kilométer/óráig aktív differenciálzár-hatású funkció segít. Ezt a blokkolásgátló terepes programja egészíti ki, amely puha talajon megengedi a kerekek blokkolását, hogy ék alakban feltúródhasson előttük a föld, homok vagy hó.

Sok európai konkurens példát vehetne róla: az új hétcolos infotainment-rendszerrel immár vezeték nélküli kapcsolattal is működik a képernyőtükrözés

Így már bátran bemerészkedhetünk Amazónia esőerdejébe, ahol persze szintén elvárás a modern infotainment-rendszer. A hétcolos képátlójú, érintőképernyős Uconnect multimédia-készülék Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis. Ügyesen és vezeték nélkül tükrözi a telefont, amelyből egyszerre kettő párosítható vele. A modern rendszer jóvoltából gyerekjáték a navigáció a Waze és a Google Maps használatával, és zenei adatfolyamként vagy az MP3-lejátszóból szólhat a szamba. A ritmus önfeledt dobolását egy pillanatra sem kell abbahagyni, erről gondoskodik az okostelefon hangvezérlése, illetve az üzenetek kéz nélküli fogadása és megválaszolása.

…egy bika erejével

Nagyobb testvére, a Toro már 2016 óta fut – nem is sikertelenül. A szabadidő-pickup a kategóriájában 30 százalékos piaci részesedést vívott ki, már az első két évben százezer vevőt fogott magának. A Strada két azonos hosszúságú változatánál közel 50 centiméterrel nyúlánkabb, 4,9 méter hosszú Toro nagymértékben megváltoztatta az ilyen jellegű járművek brazíliai piacát. Némi luxust és komfortot hozott be az olyan praktikus előnyök mellé, amilyen például a tágas rakodótér kétfelé nyíló, a pakolást megkönnyítő hátsó ajtaja.

Aktuális kiadása öt felszereltséggel, háromféle motorral (1,8 és 2,4 literes szívó benzin-etanol kettős üzemű motorral, illetve 2,0 literes turbófeltöltéses dízelmotorral), illetve öt- vagy hatfokozatú manuális sebességváltóval, valamint kilencfokozatú automatikus váltóval kapható. Teljesítményskálája 99 kilowattól 137-ig (135–186 lóerő) terjed. Ehhez már lehet a 4×2-es mellett akár 4×4-es hajtásképletet is választani, és elöl bevált MacPherson-rugóstagot, hátul pedig igényes többlengőkaros felfüggesztést kínál. Tehát használható városban és a távoli haciendákhoz vezető földutakon egyaránt.

A kisebb Strada típusban debütált új infotainment-rendszer immár a Toro középkonzolján is elérhető, és a második szinttől alapfelszereltség

Ráadásul 2019 végén megjelent a Toro-család Ultra fedőnevű csúcsváltozata, kétliteres dízelmotorral, összkerékhajtással, kilencfokozatú automatikus váltóval és a poggyászt jobban védő, vízszigetelő, de azért a terjedelmesebb tárgyak szállításához levehető platófedéllel. Ez a modell földesúri huncutságok egész sorát kínálja: bőrkárpitozást, akár hét légzsákot, kétzónás légkondicionálót, kulcs nélküli ajtónyitást és indítást, napfénytetőt, teljes egészében LED-technikájú külső világítást. Sőt, a Toro az ország első autójaként a távoli motorindítás varázslatát is tudja!

Alaphelyzetben 820 literes a fedett raktér, amelyen akár egy tonna is szállítható. Szűk helyen hasznos, hogy akár csak egy ajtószárny is nyitható

Az új Stradára hároméves garancia jár, listaára 63 590, illetve 79 990 brazil real között mozog (kb. 3,4, illetve 4,2 millió forint). A Toro típus 99 990 és 171 990 real (5,4 és 9,3 forint) közötti áron kapható hazájában. Az utaztatás, a vám és az engedélyeztetés költségei és nehézségei miatt behozni nyilván egyiket sem érné meg. Így a brazil tehenészfiúk és állattenyésztők munkaeszközei nálunk megmaradnak távoli egzotikumnak.