Hirdetés:

Dangel! Egy név, ami szinte összeforrt a Peugeot Dakar-ralis karrierjével. A PSA-csoporttal szoros kapcsolatot ápoló elzászi 4×4-guru legutóbb az Opel Combo Cargo és az Opel Vivaro kishaszonjárműveket nemesítette összkerékhajtással.

Henry Dangel neve mindazok számára fogalom, akik a nyolcvanas években figyelemmel kísérték a Dakar-ralit. A Dangel összkerékhajtási rendszerével felvértezett Peugeot 504 és 505 versenyautók számtalan sivatagi megmérettetésen bizonyították megbízhatóságukat, valamint nagyszerű terepjáró-képességüket. Azok is ismerhetik, akik Rejtő Jenő regényein nevelkedve rajonganak a Francia Idegenlégió és Franciaország haderejének járművei iránt. Jó pár könnyebb terepre tervezett, katonai jármű született a kis elzászi műhely tervezőasztalán. A civil megrendeléseket sem utasították vissza, elsősorban oroszlános (Peugeot) és fogaskerekes (Citroën) modelleket terepesítettek.
Éppen ezért nem világrengető szenzáció a két Opel megjelenése, hiszen a „Blitz”, vagyis a Villám-jelvény kivételével az utolsó csavarig megegyeznek francia rokonaikkal. A Berlingo-Partner és a Jumpy-Expert párosok pedig nem meglepő módon éppen a Dangel összkerékhajtási rendszerét kínálják. Leegyszerűsítette e „terepes” kivitelek tervezését, hogy az alapjukként szolgáló PSA EMP2 platformot eleve úgy álmodták meg, hogy alkalmas legyen az összkerékhajtási rendszer fogadására.

Foggal-körömmel kapaszkodnak

A rüsselsheimi testvérek terepjáró-képessége az Opel Combo Cargo 4×4 esetében nettó 6400, illetve az Opel Vivaro 4×4 specifikálásakor 6665 eurót kóstál. Az átalakítás előkészítésére további nettó ezret, illetve háromszázat kell félretenni az Európai Unió hivatalos fizetőeszközéből. Keményebb tereppel számolva és a felszereltségi lista kiaknázását követően mindkét delikvensért közel 10 ezer eurót utalhatunk a Dangel számlájára a járművek vételárán felül.

A villámos teherhordókban egy forgókapcsolóval választhatunk a takarékos üzemmód, valamint az összkerékhajtás között. Jó útviszonyok mellett csak az első kerekek vesznek részt a hajtásban. Ez csökkenti a fogyasztást, károsanyag-kibocsátást, valamint a hajtáslánc és a gumiabroncsok elhasználódását, kopását. Akár menet közben is átkapcsolhatunk az automatikusan szabályozott összkerékhajtásra, ha fennáll a veszélye, hogy két hajtott kerékkel már nem boldogulunk. Ilyenkor továbbra is alapvetően kétkerékhajtással haladunk. Ha az egyik első kerék elveszti a tapadását, a rendszer azonnal zárja a viszko-tengelykapcsolót és munkára fogja a hátsó kerekeket.

A Dangel összkerékhajtási rendszerének forgókapcsolója, a feláras hátsó differenciálzárral kiegészítve

Kivételes esetben, legalábbis egy furgon számára nem mindennapi szituációban ez sem elegendő az előrejutáshoz. Ilyenkor hálásan fogunk visszagondolni arra a pillanatra, amikor a jármű konfigurálásakor nem fukarkodtunk, hanem „Ha már lúd, legyen kövér!” felkiáltással megrendeltük a hátsó differenciálzárat is. Kétfokozatú osztómű híján mindkét típus dízelmotorral és hatfokozatú manuális sebességváltóval tör utat a susnyásban, így tovább bírják szuflával. Az Opel Combo Cargo 4×4 egy 1,5 literes, 130 lóerős, a Vivaro 4×4 pedig egy kétliteres 122, illetve 150 lóerős erőforrással birkózik az elemekkel.

Látványos akció, ám még csak meg sem közelíti az összkerékhajtású Opel Combo Cargo képességeinek maximumát

Combos hegymászó

Gyorsan eláruljuk, mielőtt terepjárós cimboráim gúnyosan lebiggyedt ajkakkal legyintenének, hogy a kisebb „német” mászóképessége 41 fok, azaz 87 százalék! Megdöbbentő, ha hihetünk a franciáknak, hiszen több vérbeli terepjáró számára sem engedélyezett a 80 százalékosnál meredekebb lejtőmászás. A Dangel változtatott a kipörgésgátló programozásán, alsó védelemmel látta el a motort és a váltót, valamint 90 milliméterrel megnövelte a szabadmagasságot. Igény esetén megvédik a tüzelőanyag-tartályt és a hátsó tengelyt is, amit további 20 milliméter emeléssel kompenzálnak, így a Combo Cargo 4×4 szabadmagassága 205 milliméter. Középen mérve csupán a 300 milliméternél nagyobb akadályok érhetnek fel az aljáig. Az első (26,6 fok), a középső (26 fok) és a hátsó terepszög (38,3 fok) is tekintélyesnek mondható ebben a járműkategóriában. Ezekkel az értékekkel meghaladja a szabadidő-autók többségének talentumát. Terhelhetősége 880 kilogramm, ez nagyságrendileg 120 kilogrammal kevesebb közúti testvérénél. Rakterében a szerényen betüremkedő kerékjárati íveknek köszönhetően keresztben is elfér egy EUR-raklap, így akár kettőt is szállíthatunk. Ráadásul ez az egyetlen háromszemélyes összkerékhajtású kishaszonjármű a kategóriában.

Fékezett habzású képességek

A Vivaro 4×4 némileg szerényebb, ám hihetőbb adatokkal büszkélkedik. Egy 23,7 fokos, azaz 43,9 százalékos emelkedőn még nem jön zavarba. Az első (20,4 fok), középső (a rövid változat esetében 20 fok) és hátsó (31 fok) terepszögeinek köszönhetően erősen hepehupás földúton sem lehet jókedvéből kizökkenteni. Magabiztosságához a 180 milliméter szabadmagasság és a Vivaro 4×4 közepénél mért 245 milliméter is hozzájárul. Alapból 20 milliméterrel magasabb utcai társainál, és masszív haspáncél védi a motort. Igény esetén a tüzelőanyag-tartályt és a hátsó tengelyt is külön óvják, ilyenkor ráadásul további 40 milliméter emelést kap.

Az Opel Vivaro mindhárom hosszúságú kivitelét kezelésbe veszi a Dangel. Kifejezetten kompakt mérete ellenére a 4,6 méter hosszú S (Small, kicsi) 4,6 köbméteres rakteret rejt, ami a praktikus FlexCargo válaszfali átrakónyílással pillanatokon belül 5100 literre növelhető. Még a mélygarázsoktól sem kell tartania az 1,9 méteres magasságával. A 4,95 méteres M (Medium, közepes) 5,8 köbméter, a legnagyobb 5,3 méter hosszú Vivaro L (Large, nagy) pedig 6,6 köbméter térfogatú raktérrel kecsegtet. Praktikus tulajdonság, hogy a Vivaro 4×4 mellett állva az érzékelőkkel vezérelt motoros tolóajtók nyitásához és csukásához egy egyszerű lábmozdulat is elegendő. Kisöccsénél lényegesen nagyobb terhet vehet a vállára, a hasznos teherbírás elérheti az 1344 kilogrammot. Ez utcai társainál kerek száz kilogrammal kevesebb, ami a kompetens összkerékhajtási rendszer jóvoltából megnövekedett felhasználási terület tekintetében elenyésző áldozat.

Peugeot Boxer 4×4 tanulmány: Kihívó túratárs

Új utakra igyekszik a legnagyobb oroszlános kishaszonjármű leendő lakófelépítményes változata. A Peugeot Boxer 4×4 Concept szakít az eddigi kempingjárműves hagyományokkal, és a praktikum mellett az újrahasznosítást népszerűsíti.

Itt elmondhatod a véleményedet!