Járműipari kihívások és megoldások személy- és haszongépjárműves szemszögből: konferencia és tesztvezetés Zalaegerszeg határában, a Zala ZONE pályáin. Az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. és a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft. által közösen szervezett IN-MOBILITY: Intelligens Mobilitás rendezvényen jártunk.
Széles körű áttekintést kaphattunk a konferenciaéletre hívóinak, valamint vendégelőadóiknak köszönhetően arról, hol tartanak a Volkswagen Csoport tagjai a hibrid járművek és az elektromos hajtás terén. Elsőként tartott beszédet dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, aki kormányzati oldalról említett néhány célkitűzést és érdekes változtatást a közeli jövőt illetően. Mint mondta, „az elektromobilitási szektor erősítése a kormány egyik legfontosabb célkitűzése”. Ennek érdekében épül a zalai járműipari tesztpálya, emiatt készül az elektromobilitási törvény, és ezért dolgoznak a törvényalkotók a zöld rendszám újraszabályozásán. A kormányzati feladatok közé tartozik az elektromos gépkocsik vásárlásának ösztönzése és a zöld busz program kidolgozása is. Jelenleg több mint 20 000 zöld rendszámos autó fut a magyar utakon, ennek fele tisztán elektromos. Ha azt nézzük, hogy nagyjából négymillió rendszámos jármű közlekedik útjainkon, ez nem nagy szám, de a fejlődés gyors, hiszen tavaly még csak 10 000 ilyen autó volt a hazai járműparkban. A miniszter után a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, Eppel János mutatta be a Volkswagen Csoport, mint közlekedési megoldások szolgáltatója fejlesztési irányait. A jövő nemcsak a belső égésű motorok kiváltásáról szól, hanem annál sokkal komplexebb dolgokról is. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a közlekedés forradalmát éljük, ami nagyobb hatással lesz ránk, mint 130 éve, amikor az első automobilok megjelentek az utakon. A szakember kiemelte, hogy öt éven belül az alternatív hajtások térnyerése és a digitalizáció mellett az autóhasználat új formája is valósággá válhat. Ennek első jeleit láthatjuk a gyártók fejlesztései és a felhasználók igényei kapcsán is. A legfőbb irányelv: miért álljon a garázsban, ha pénzt is hozhat – vagyis az autómegosztás révén az önvezető elektromos autók a nap 24 órájában, a hét 7 napján üzemelnek majd.
A rövid kávészünet után az MAN Truck & Bus szakemberei vették át a szót. A cég müncheni központjából először Stefan Sahlmann alelnök, az MAN Transport Solutions igazgatója, majd Isabel Jeschek, az MAN eMobilty autóbuszprojektjének vezetője jelentkezett, akik a vállalat alternatív közlekedési megoldásairól beszéltek a konferencia résztvevőinek. Az MAN az utóbbi időben meghatározó szerepet tölt be Magyarországon az új autóbuszok piacán, így nem meglepő, hogy a vállalat egy mintaprojektre készül hazánkban. A VT-Arriva Személyszállító és Szolgáltató Kft. és az importőr közös programja keretében elektromos autóbuszokat üzemeltetnek majd a főváros különböző részein.
Rajnai Attila a BM Heros Zrt. képviseletében az átépítésekkel és speciális járművek fejlesztésével foglalkozó cég terveiről tartott rövid előadást. A cégcsoport folyamatosan építi a mentő- és tűzoltóautókat, sőt a közeljövőben elkészül csuklós autóbuszuk első prototípusa is.
Az eTGM dinamikája kiemelkedő, a városi elosztójármű a hatalmas akkumulátorpakkok ellenére is jól manőverezhető maradt
A délelőtti prezentációk után több mint 20 járműből álló flottát próbálhattak ki a szakmai közönség tagjai. Az utolsó előadásokkal párhuzamosan már megkezdődtek a próbakörök a Zala ZONE komplexum már elkészült pályáin. A tesztvezetések előtt termékismertető bemutatók várták a résztvevőket, akik így részletesen megismerhették a járműveket. Sajnos az idő rövidsége miatt csak néhány típusra jutott idő. Az MAN palettájáról vezettük az új Lion’s City E elektromos városi autóbuszt, az eTGM elosztó teherautót, az eTGE furgont és az új TGX nyerges vontatót, valamint utasként gyakorlati próbának vetettük alá a BM Heros által épített TGE minibuszt.
Az utólagosan átalakított eTGM teherautó dinamikája meggyőző, hiszen a villanymotorok által biztosított 3000 newtonméter nyomaték jóval több, mint a típus legerősebb dízelének hasonló értéke. Ráadásul ez az elindulás pillanatától rendelkezésre áll, így a vezető könnyedén tarthatja a városi forgalom ritmusát. Csendességét csupán a kiegészítő hűtőrendszer fújtatása nyomja el. A fülke hátfalán elhelyezett ventilátor gyakorlatilag folyamatosan dolgozik, így ugyan motorzaj nincs, mégis állandó hanghatás tudatja a teherautó érkezését. Az egyedileg átalakított járműveket jelenleg kilenc osztrák vállalat teszteli, az MAN pedig a tapasztalatokat is figyelembe veszi a következő fejlesztéseinél.
Egészen más karakter volt az új Lion’s City E városi autóbusz, amely saját kerekein érkezett Dunaharasztiból Zalaegerszegre. Tette mindezt úgy, hogy közel 60 százalékos töltöttség maradt még az út végén a jármű akkumulátoraiban. A városi autóbusznál sokkal inkább érződik az, hogy ez bizony egy alapoktól átgondolt, kész termék. A csendes és mutatós buszt a konferenciát követően a budapesti utazóközönség is kipróbálhatta, és a korábban említett együttműködésnek köszönhetően a jövőben több darab is érkezhet belőle a VT-Arriva flottájába.
A személyautóknál a Porsche Hungaria széles termékpalettát vonultatott fel, a hazai közönség például itt láthatta először élőben a Volkswagen új ID.3 elektromos autóját. A rendezvény összességében tökéletesen megmutatta, mi vár ránk a közeli, illetve a távolabbi jövőben. A személyautók és a haszonjárművek terén is megállíthatatlan az elektromos hajtásláncok térnyerése. Ez pedig csöndesebb és tisztább városokat, ugyanakkor jobban átgondolt logisztikai rendszereket hozhat magával. Bár ez a haszonjárműveknél eddig is igaz volt, de mostantól fokozottan az lesz, hogy minden feladathoz a megfelelő járműre lesz szükség.