Hirdetés:

Szinte minden pontján átalakult az amerikai eladási listákat negyvenhárom éve töretlenül vezető Ford F-150, mégis megmaradt a hétköznapok népszerű igavonó telivérjének.

Ford a SEMA 2019 kiállításon: Álcázott platósok: Ford

Továbbra is töretlen a Ford F-sorozat tengerentúli sikere, ezért a 2019-es SEMA kiállításon újra kiemelt helyet és figyelmet kaptak a michigani platósok.

Meglepően alakultak a gépjármű-eladási statisztikák az egészségügyi vészhelyzet alatt a tengerentúlon. Amíg a személyautók piacának jelentős része gyakorlatilag teljesen összeomlott, addig a pickupok szegmense átvette a vezetést a szabadidő-autóktól. Akaratlanul is ezt a hullámot lovagolta meg a Ford, amikor június végén egy virtuális bemutatón lerántotta a leplet az Amerikai Egyesült Államok legnépszerűbb platós típusának új nemzedékéről.

Fát az erdőbe – sok minden felfér a könnyen pakolható platóra

Átszabott munkásruha

Egy ismeretlen wyomingi gazdálkodó bölcs mondása szerint a biztos alváz minden siker alapja! Így az új F-150 esetében is megmaradt a rendkívül tartós, nagyszilárdságú acél alvázkeret – azonban azt teljesen újratervezték. Erre bázisra immár második ízben alumínium felépítményt építettek, aminek természetesen valamennyi eleme új ruhát öltött. A funkcionális frissítések közül pedig első helyen érdemes megemlíteni a LED-technikájú fényszórókat és hátsó lámpákat, amelyek összetéveszthetetlen karaktert biztosítanak a platós rekorder következő generációjának.

A masszív, tizenegyféle változatban elérhető hűtőrács mögött a legkorszerűbb erőforrások dolgoznak: V6-os és V8-as motorok és az Újvilágban is az új világot jelentő villamosított egységek

Sziklaszív

Az F-150 motorkínálata dinamikusan követi a változatos felhasználási szokásokat. Belépőként továbbra is egy 3,3 literes, V6-os szívó benzines erőforrás érkezik, a következő lépcsőfokot a bevált 2,7 és 3,5 literes, turbófeltöltéses, V6-os EcoBoost motorok jelentik. A dízelmotorokat előnyben részesítő vállalkozók a kékoválos kínálatban két éve megjelent, a PSA és a Jaguar-Land Rover gyártók 3,0 literes, V6-os kompressziógyújtású aggregátjával állhatnak rá a végtelen országútra. A hagyományok kedvelőit pedig egy klasszikus, ötliteres szívó V8 benzines egység várja. Adatokat egyelőre nem árultak el, ám azt tudjuk, hogy az eddig 290–395 lóerőt kínáló benzinmotorok mindegyike már eddig is stop-start rendszerrel igyekezett takarékoskodni.

Ötletes megoldás a hátfalajtó sokféleképpen kihasználható munkapadfunkciója

Reményei szerint igazán nagyot kezdetben mégis egy hibriddel szakítana a michigani gyártó. A PowerBoost fedőnevű rendszer a nagyobb EcoBoost motoron alapul, a hozzá társított 35 kilowattos villanymotorral és a 700 mérföld (1126 kilométer) vegyes ciklusban mért hatótávval a „féltonnás” kategória legjobb teljesítmény- és fogyasztási adatait ígéri. A másfél kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorcsomagot az alváz hossztartói közé, a karosszéria alá építették, így egyetlen gyufásdoboznyi helyet sem vesz el az F-150 amúgy sem szűkös utasteréből és platójából.

A hibrid több mint 5,4 tonnát képes elhúzni, így az igazán zöld kirándulásba egy megtermett lakókocsi is belefér

A rendszert természetesen úgy tervezték, hogy szélsőséges hőmérsékleti viszonyok és jelentős terhelés esetén is használható maradjon. Valamennyi változat a típusban már jól bevált tízfokozatú SelectShift automatikus sebességváltóval érhető el. A korábban már beharangozott, tisztán elektromos változat kilétét egyelőre jótékony homály fedi, az ígéretek alapján két éven belül várható ez a még „tisztább” modell. A Ford legutóbbi felmérése alapján a potenciális vásárlók negyven százalékát hozná lázba egy esetleges elektromos platós megjelenése, az igény tehát adott már.

Strapabíró télen-nyáron – már hibridként is bevethető, a tisztán elektromos platósra azonban még várni kell

Az áhított feszültséggel a kettős üzem mellett a jármű más részén is találkozhatunk, ugyanis a kellő kreativitással megáldott mérnökök egy teljes értékű benzinerőművet építettek be a járműbe. A Pro Power Onboard rendszer értelemszerűen a motort használja áramfejlesztőként, így változattól függően 2 és 7,2 kilowatt közötti teljesítmény állhat közvetlen összeköttetésben az elektromos kéziszerszámokkal és egyéb berendezésekkel. A plató belső oldalán kialakított elektromos csatlakozók segítségével még az alapváltozat esetében is feltölthetők az akkumulátoros kéziszerszámok két munka között. A csúcskivitel a 240 volt feszültség és 30 amper áramerősség jóvoltából akár egy mobil hegesztőműhely plazmavágóját, hegesztőgépét, aprító fűrészét, légsűrítőjét, sarokcsiszolóját és munkalámpáját is kiszolgálhatja – egyszerre és akár 32 órán át!

A hordozható áramfejlesztők ideje lejárt, itt a gördülő erőmű! Mostantól közvetlenül a plató oldalából juthatunk a szükséges energiához, így az F-150 akár a puszta közepén is segít a könnyűszerkezetes kommuna felépítésében

Nyitott a világra

Az alaphelyzetben 8, opcióként pedig 12 col képátlójú érintőképernyővel elérhető információs és szórakoztató rendszer kompatibilis az Android Auto és az Apple CarPlay képernyőtükrözési megoldásokkal. A digitális kezelési útmutató egy pillanat alatt elérhető a menürendszerből, ráadásul animált videók segítik megérteni a keresett funkciókat.

Teljes a digitális átalakulás a műszerfalon. Az opciós 12 colos érintőképernyő és a hasonló méretű műszeregység világosan és széleskörűen tájékoztat

Teljesen megváltozott az F-150 szintén 12 colos műszeregysége, az új digitális egység egyedi grafikai megoldásokkal és animációkkal jeleníti meg a kiválasztott menetmódot vagy éppen a legfontosabb terepezési adatokat. Az már csak hab a tortán, hogy az egyes szoftverfrissítések távolról is elérhetők, illetve letölthetők.

Funkcionalitás kontra fényűzés, avagy eltérő felhasználási módhoz különböző belső jár

Jelszó: produktivitás

Bátran kijelenthetjük, hogy az átlag amerikai munkásember imái végre meghallgatásra találtak, hiszen az új F-150 egy vonzó mozgó munkahely kívül és belül egyaránt. A fülkében például gombnyomásra lesüllyed a fokozatválasztó kar, hogy a termetes könyöklőt kinyitva egy teljes értékű íróasztallá alakuljon át a középkonzol.

Kihajtható íróasztal három lépésben, a kényelem jegyében

Az irodaszékként is kiváló fotelek egy suhintásra váltanak funkciót, hiszen a közel 180 fokban hátrahajtható háttámlák ideális fekvőfelületet biztosítanak arra az esetre, ha a leterhelt vállalkozó pihenőjét a kényelmes fülkében töltené el. A hátsó üléssor alatt egy biztonságosan bezárható tároló található, így valamennyi értékes eszköz és szerszám könnyen elrejthető az avatatlan szemek elől. A hátfalajtó fedele pedig a lehajtás után egy vérbeli munkapaddá válik beépített vonalzóval és rögzítési pontokkal a pillanatszorítók számára, valamint tablettartóval fűszerezve.

A rendkívül hasznos vontatmányasszisztens a legnehezebb mutatványban segít. A forgókapcsolóval határozhatjuk meg, merre tolasson a szerelvény. A vezetőnek elég a fék- és gázpedállal játszadozni, a kormányzást elintézi a programozás. Sokat segít, hogy a tolatókamerán is látjuk, mi történik

Hetvenkét esztendő és tizenhárom eddig gyártott generációt követően az új F-sorozattal a Ford továbbra is bebiztosította, hogy borsot törjön a konkurens típusok orra alá és megőrizze vezető pozícióját.