Hirdetés:

E mottóval küldi ki a nagyvilágba új Landtrek nevű pickupját a Peugeot. Többféle jelentést tulajdoníthatunk neki: élj nagystílűen, nagyvonalúan, nagy lábon, nagymenőként. Nagy üzletet remélnek tőle.

Nem más a Landtrek küldetése, mint erősíteni az oroszlános márka nemzetközi jelenlétét. Már a létrehozását sem korlátozták Franciaországra, kínai partnerrel fejlesztették, beszállítói között neves cégek vannak Európából, Japánból, az Egyesült Államokból. Erős típust akartak alkotni, hogy minél nagyobb szeletet hasíthassanak ki maguknak az egytonnás pickupok szegmensének évente 2,4 millió darabos tortájából. Kezdetben Latin-Amerika és a szub-szaharai régió piacain vezetik be, Európába egyáltalán nem szánják, legalábbis jelenleg még nem.
A műfajt újra feltalálni nem kellett, nem is lehetne, maradtak a jól bevált sablonnál. A jármű feleljen meg professzionális és családi kedvtelési célokra egyaránt, sokféle változat közül lehessen választani! Akad tehát 4×2-es és 4×4-es hajtásképletű, rövid- és duplafülkés, valamint felépítményezhető fülke-alvázas kivitel, benzines és dízelmotor, igásló és többcélú modell. A járművel együtt tervezett és kipróbált tartozékok arzenálja teszi megfelelővé eltérő használati profilokhoz. Strapabírását és megbízhatóságát mindenféle terepen és időjárásban megtett kétmillió tesztkilométerrel biztosították.

A szimplafülkés és duplafülkés kivitelek mellett felépítményezhető fülke-alvázas is elérhető

Rövid és hosszú plató

Az efféle jármű eleve tehergépkocsinak minősül, tehát lényeges eleme a rakfelület. A külső fő méreteket a szokásos határok közé lőtték be, a duplafülkés 5,33 méter hosszú, a kétajtós 5,39. Szélességük egyöntetűen 1,92 méternyi, tehát a mottónak megfelelően tényleg nagy jármű kapitányának érezheti magát a vezető. A plató pedig a kategória legtágasabbja: a négyajtósén két Euro-raklap fér el, hiszen a kerékdobok között 1,22 méter széles az 1,63 méter hosszú és 1,6 méter széles rakfelület, a másikén pedig három, hiszen ez 2,43 méter hosszú. A teherbírás minden esetben meghaladja az egy tonnát, sőt, néhány változaté eléri az 1,2-et is, ami szintén derék adatnak minősül.

A burkolt platón rögzítőszemeket találunk, ám a képek alapján sínes rögzítőrendszert nem

Ahogy illik, LED-es világítást, illetve tartozékok, például hűtőláda vagy szerszámok használatához 12 voltos csatlakozót kapott a rakodóterület. A munkajárművek megrendelhetők hátsó lökhárító nélkül, hogy például rönkszállításhoz 180 fokos szögig le lehessen nyitni a hátsó platófalat. Ami így sem fér fel, azt maximum háromtonnás utánfutóra pakolhatják.

A rövidebb platóra is felfér két Euro raklap – vagy a várható felhasználásnak megfelelően inkább valami kisebb sporteszköz

Hajtásláncok földútra és városba

Az 1,9 literes, 16 szelepes, turbófeltöltős dízelmotor 150 lóerőt és 350 newtonmétert képes kifejteni, zaját és belső súrlódását görgős himbák mérséklik és hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóval dolgozik együtt. Kombinált tüzelőanyag-fogyasztását 7,8 liter/100 kilométerben adják meg. A benzines turbómotor 2,4 liter összlökettérfogatból hoz ki 210 lóerőt, illetve 320 newtonmétert, 9,8-11 literes tüzelőanyag-fogyasztás árán. Nyomatékát hatfokozatú, manuális Getrag sebességváltó, illetve Punch automata továbbítja, kézi kapcsolású, Sport vagy Eco menetmóddal.

Munkára a látványos fényezett lökhárító helyett a praktikus fényezetlen orr való

A 4×2-es változatban hagyományos elrendezésű, hosszú kardántengely vezet a hátsó tengelyhez. Minél jobban megterhelik a járművet, annál jobb a vonóerő átadása. Szokványos az összkerékhajtás konstrukciója is, 2,7-es áttételű terepfokozattal. E jármű hátsó differenciálzárját eLocker rendszer oldja ki automatikusan.

A szokásos választék: normál áttétel hátsó-, illetve összkerékhajtással és terepfokozat az utóbbihoz, nehéz útviszonyokra vagy súlyos utánfutó vontatásához

Ha kemény a terep

Még ha az ügyfelek jó része csak aszfalton jár majd a Landtrekkel, a tervezők komolyan vették, hogy ez egy terepjáró. A 4×4-es, kétajtós kivitel gázlómélysége 600 milliméter, az első/hátsó terepszög 30/26 fok, a rámpaszög 25 fok, de ezeknél is parádésabb a 42 fokos megengedett oldaldőlés (itt már kiveri az amatőr pilótát a halálos hideg verejték), illetve a sípályának is meredek, kilencvenszázalékos emelkedőt leküzdő képesség. Biztosra vehető, hogy az eladott példányok elenyészően kis hányadát teszik ilyen mértékben próbára. Ám, ha mégis, haspáncél, süllyesztett helyzetű fényszóró és robusztus szerkezet véd a sérülésektől, továbbá sokat segíthet a 360 fokos látószögű terepkamera is.

Nem kell szégyenkeznie a terepjárás szempontjából fontos paraméterek tekintetében sem

Mint egy személyautó

Csak a terepakadályokkal keménykedik a Landtrek, vezetőjével és utasaival nem. A műszerfalat uraló tízcolos érintőkijelzőt a Peugeot 508 inspirálta. A pilótát lejtmeneti sebességszabályozó, vontatmánystabilizáló, sávelhagyási figyelmeztetés, teljesen LED-es világítás és egy-négy kamera segíti.

A hátsó ülés variálhatósága páratlan az egytonnás pickupok mezőnyében: 60/40 arányban vagy teljesen lefektethető, és az utóbbi esetben száz kilogrammot lehet rárakni. Előre két különálló ülést rendelhet a vevő, közöttük kartámlával, vagy pedig – mit szólnának ehhez egy európai vizsgabázison? – háromszemélyes Multiflex üléspadot. Ha lehajtják a támla középső részét, kartámasz, asztalka lehet belőle, vagy ha így tesznek a jobb oldali támlával is, 75 kilogramm teherbírású rakodófelület alakul ki.

Háromszemélyes első üléssorral is készül a Landtrek. A vezetőülést kivéve mindegyik támlája előrehajtható és tekintélyes teherbírású, sok mindent lehet ott időjárástól és megdézsmálástól védve szállítani

Még ha mifelénk nem is kínálják a Landtreket, figyelmet érdemel, mint jelzés egy jelentős márkától, hogy milyen irányban próbálnak kitörni. Latin-Amerikára és a Száhel-övezetre sem szokás mifelénk a prosperitás mintapéldájaként tekinteni, a Peugeot pedig éppen ott lát potenciált. És úgy tűnik, éppen a megfelelő járművel aknázná ki.

A Peugeot Landtrek főbb műszaki adatai
Méretek
ModellSzimplafülkésDuplafülkés
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):5390/1963/1829–18355330/1963/1829–1897
Tengelytávolság (mm):3180
Nyomtáv elöl/hátul (mm):1610/1630
Rakfelület hosszúsága/szélessége (mm):2430/16381630/1638
Kerékdobok közötti távolság (mm):1220
Szabad hasmagasság (mm):215–235
Első/középső/hátsó terepszög (fok):30/25/2629/25/27
Legnagyobb oldaldőlés (fok):42
Mászóképesség (%):4×2: 40/4×4: 90
Gázlómélység (mm):600
Saját tömeg vezető nélkül (kg):1950–2060
Hasznos teherbírás (kg):1135–1055, +75 kg vezető1075–945, +75 kg vezető
Motorok
ModellDízelmotor
4×2/4×4
Benzinmotor
4×2/4×4 (4×4 aut.)
Összlökettérfogat (cm3):19102378
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):110 (150)/4000155 (210)/5600
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):350/1800–2800320/2000–4000
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):80
Sebességváltó6 fokozatú kézi kapcsolású6 fokozatú kézi kapcsolású
(6 fokozatú automatikus)
Menetteljesítmények
Legnagyobb sebesség (km/h):172/171182/176 (177)
Gyorsulás 0–100 km/h között (s):14,9/15,612,2/13,0 (11,2)
Tüzelőanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km):7,8/8,19,8/10,0 (11,0)
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km):206/212229/232 (256)
Akár 1,2 tonna teherbírás, három Euro-raklap elhelyezésére alkalmas plató és hosszú rakományt megtámasztó hátfalajtó teszi profi szállítóeszközzé a Landtreket. Praktikus a plató oldalfalában kialakított fellépő

Peugeot Boxer 4×4 tanulmány: Kihívó túratárs

Új utakra igyekszik a legnagyobb oroszlános kishaszonjármű leendő lakófelépítményes változata. A Peugeot Boxer 4×4 Concept szakít az eddigi kempingjárműves hagyományokkal, és a praktikum mellett az újrahasznosítást népszerűsíti.

A Peugeot pickupok történelme: Édes-savanyú oroszlán

Afrikában még mindig jól csengő név a Peugeot! Pár esztendeje mi is láthattuk Marokkóban, hogy a közel ötvenéves 404, valamint 504 pickupok a mostoha körülmények ellenére milyen szép számmal teljesítettek heroikus szolgálatot!