Hirdetés:

Te próbáltál már digitális tükörrel felszerelt járművet? Látványos a különbség, amelyet most mozgóképpel és az új funkciók szemléltetésével mutatunk meg neked is.

Látod, hogy nem látod?!

Drasztikus a különbség, ugye? Hatalmas holtteret eredményeznek a külső visszapillantó tükrök, kiváltásukkal jelentősen fokozható a körkörös kilátás és ezáltal a biztonság. Szerkesztőségünknek is volt már szerencséje a valóságban megtapasztalni, mi mindenre képesek a digitális tükrök. Azonban valószínűleg sokak számára még ismeretlen területet jelentenek, legfeljebb az autópályán csodálkozhattak rá ezekre.

A „fületlen” haszonjárművek elsőre (és talán sokadik alkalommal is) megdöbbentő látványt nyújtanak. A megszokott tükrök hiányát nehéz feldolgozni, rendkívül furcsán hatnak, pedig számtalan előnyt kínálnak. Ezek egy része mindenki számára nyilvánvaló: aprócskák a megszokott hatalmas felületek helyett, ami a szélzajt és a légellenállást is csökkenti. A csillagosok állítása szerint például a felára egy éven belül megtérül a kisebb tüzelőanyag-fogyasztásnak köszönhetően. Ráadásul, ha valaki sikeresen pici apró darabokra zúzza a szárnyat egy épület oldalán, akkor a cseréje a hagyományos tükrökével összevethető költségeket jelent.

Mercedes-Benz nehéz-teherautók

A Mercedes-Benz Actros (balra) és építőipari testvére, az Arocs egyaránt rendelhető MirrorCam rendszerrel

MAN és NEOPLAN távolsági buszok

További hatalmas előnye, hogy kevesebbet kell a nyakat tekergetni, a vezető látóteréhez közelebb találhatók a kijelzők. Az MAN gyalogosfelismerő holttérfigyelő rendszere akár utólag is beépíthető, ezért annak kijelzője nem a tükörbe integráltan, hanem külön kapott helyet mindkét oszlopon
Érdekes különbség, hogy a korábban oldalanként egyetlen tükörlapot kínáló Skyliner esetében alulra került a nagy látószögű kép (balra), míg a Lion’s Coach a „mezei” változathoz hasonlóan felül kínál szélesebb áttekintést

Nem kérdés, ez a jövő!

Érdekes azonban, hogy míg az első ilyen rendszerekkel már négy-öt éve találkozhatott a nagyérdemű nagy ígéretek kíséretében, addig mára csupán e két gyártó fenti, jól körülhatárolható termékvonalaiban elérhetők. Például az idén bemutatkozott új Volvo és MAN teherautók egyikében sem láttunk viszont ilyen rendszert – annak ellenére, hogy a bajorok buszai büszkélkedhetnek digitális tükrökkel. Mindezek hátterében a költséges és időigényes fejlesztés jelentette korlát mellett az is állhat, hogy ezek a kamerák a felénk megszokott konvex tükrökhöz hasonlóan szélesebb képet nyújtanak, míg sokfelé (például az USA vagy Ausztrália területén) szinte érthetetlen módon a sokkal rosszabb áttekintést biztosító sík tükörlapokat részesítik előnyben. Márpedig a jelenleg digitális tükrökkel elérhető járművek egytől-egyig főként Európában népszerűek.

Pedig elsőre nehéz fogást találni a digitális tükrökön. Akárcsak a hagyományos türkök, a digitális megoldások kamerája is fűthető, így a párásodás ezekre sem jelent veszélyt. Ezenkívül a rendszerek megbízhatósága nyilvánvalóan egyelőre még ismeretlen. Ha nem törjük vagy karcoljuk össze, a tükörlap önmagától nem romlik el a teherautó élete során. Ezzel szemben a kamerák élettartama véges lehet, a jeleket továbbító kábelek a mindennapos fizikai behatások nyomán tönkremehetnek. Azonban nem kezdők első próbálkozásai ezek, az évszázados múltú gyártók nyilvánvalóan ezek figyelembevételével tervezték a rendszereket. A gyakorlat és az évek eldöntik majd, hogy valós félelmek ezek vagy sem.

Mi a következő lépés? Az első nyilvánvalóan a szélesebb körű elterjedés, hiszen biztonság, kényelem és gazdaságosság szempontjából most látszólag csak előnyöket kínálnak. Aztán pedig folytatódhat tovább a korábban megváltoztathatatlannak tűnő berendezések és komponensek újragondolása. Így születhet okosnapellenző vagy akár még a kereket is újra feltalálhatják.