Ránézésre nyolcvan éve szinte változatlanok a diákokat szállító autóbuszok a Tengerentúlon, mégis az egyik legbiztonságosabb közlekedési eszköznek számítanak. Hogyan lehetséges ez?
Most, hogy az iskolások sok országban otthon tanulnak, az iskolabuszok tényleg feladat nélkül maradnak. Eleve nem egyszerű munkarendben dolgoznak e járművek vezetői, hiszen a reggeli és a délutáni hajrá között üresen pihennek a buszaik, és nyáron is kevesebb a munka. Nem újkeletű azonban ez a foglalkozás, bő egy évszázaddal ezelőtt kezdődött meg az iskolabuszok térnyerése. Az Amerikai Egyesült Államok vidéki területeiért felelősök felismerték, hogy a távoli iskolába csak valamilyen járművel juthatnak el a gyermekek. Ezt a feladatot eleinte lóval vontatott kocsikkal, majd később iskolabuszokkal oldották meg. Minden más korai autóbuszhoz hasonlóan valójában ezek is teherautó-alvázra épített személyszállító felépítmények voltak. Vagyis számtalan különböző kisipari megoldás jellemezte azokat. Ezért született az egységes szabályozás, amely jelentős részben a mai kialakítást is meghatározza. Mi ezeket a jellegzetes sárga buszokat leginkább az olyan filmekből ismerhetjük, mint a Montreali bankrablás (Hold-Up) vagy A sötét lovag (Dark Knight).
Az igény a gyermekszállításra nem csökkent az évtizedek alatt, hiszen az USA finoman fogalmazva is hátrányos helyzetű a közösségi közlekedés terén. Viszont a koncepció eredményesnek bizonyult. Erre itt egy látványos adat: 2008 és 2017 között 71 haláleset történt iskolabuszokkal kapcsolatos baleset nyomán – miközben napi 26 millió utast szállítanak ezek a járművek.
Míg odaát már a második világháború előtt is autóbusszal vitték a gyermeket iskolába, addig édesapámék itthon a háború után is gyalog jártak iskolába, a hegyen át. Toronyiránt a gyümölcsösökön keresztül – ott, ahol ma mindenhol házak állnak. Mifelénk bizony csak az új évezredben bővült a KRESZ a gyermekeket szállító buszok védelmével, így már nálunk sem szabad elhaladni a figyelmeztető jelzéseit működtető járművek mellett. Azonban az USA-val szemben nálunk kötelező a gyermekülés az alacsonyabbaknak (<135 cm) és a biztonsági öv mindenkinek.
Az internet korában sok pozitív történetet olvashatunk arról, hogy milyen fontos szerepet játszik a sárga iskolabusz és annak vezetője a gyermekek életében. Biztos pontot jelent a folyamatosan változó világban, azoknál is, akik ezt máshonnan nem kapják meg. Fegyelmez és odafigyel a rábízottakra, igazi nevelő. És az elhivatottságuk is megingathatatlan: már most érkeznek olyan hírek több államból, hogy élelmet szállítanak járműveikkel az izolációból saját jármű híján kimozdulni nem képes családoknak. Emeljük hát meg képzeletbeli kalapunkat e mindennapi hősök előtt is!