Fellendült a turizmus a nyugatnémet gazdasági csoda időszakában, az ötvenes években. Ez pedig ösztönzően hatott az olyan romantikus közlekedési eszközök elterjedésére, mint a Volkswagen vonatocskái.
Hirdetés:

Ki kell mozdulnunk Wolfsburgból a Volkswagen Bähnle (a német szó jelentése: vonatocska) történelmének megismeréséhez. A várost 1938-ban kifejezetten a Volkswagen gyár alkalmazottainak alapították, ám bogárexpresszünk története Berlinben kezdődött. A nemzetközi jelentőségű Interbau építőipari kiállításra 1957-ben két Volkswagen-technikára épült vonatocska szállította a látogatókat.

 -

Romantika ide, romantika oda: a Volkswagen Bogár hajtáslánca nehezen bírta az extrém terhelést

 -

Kémlelőnyílás! A kis ablakon keresztül megcsodálható a félelmetes, 30 lóerős boxermotor

Az ekkor már kettéosztott egykori-aktuális-mai főváros egy harmadik vonatot is rejtegetett. Mind közül ez a legérdekesebb, hiszen ugyanarra az építőipari kiállításra szállította az utasokat, mint az előző kettő, azonban egy átadás előtt álló metróalagútban. A vontatót a berlini Friedrich Rometsch karosszériaépítő készítette, többek között neki köszönhetjük a négyajtós bogár taxikat is. A pótkocsit Hermann Harmening karosszériaépítő vállalat gyártotta, amely 1973-ban a Kögel tulajdonába került

 -

Käfer-Bähnle a Wolfsburg, Németország egyik legszebb reneszánsz kastélya előtt

Ez a vonat került 1958-ban Wolfsburgba, ahol a városházának, valamint a város közlekedési vállalatának kapóra jött a berlini bogármetró. A boxermozdonyt nem gyárlátogatásra, hanem hosszú, akár negyven kilométeres városnéző túrákra szánták. A kabriószerű jármű eleinte szólóban, hat utassal a fedélzetén közlekedett. Ez gyakorlatilag azonnal kevésnek bizonyult, ezért mögé kapcsolták a Berlinben már bevált, 48 fős pótkocsit is. A 14 méteres vonatocska ezután látogatók ezreit szállította 1958 és 1976 között. A harminc boxer lóerő ötven kilométer/óra csúcssebességgel repítette a fogatot, manapság kapott egy húszas karikát a fenekére.

 -

Turisták kedvence. Mindkét vonatocska gyönyörűen restaurálva várja a látogatókat

A kiállításra épített egyik gumikerekű vonat – manapság a hamburgiak kedvence – a kis északi-tengeri Norderney szigeten is vendégszerepelt, ahol annyira elnyerte a turizmusból élő helyiek tetszését, hogy egyből rendeltek is öt szerelvényt.

 -

Gyakran megjelennek a városi forgalomban is, azonban csúcsidőben nem mindig aratnak osztatlan sikert

A hetvenes évek második felében, 1976-ban a megfáradt bogarat leváltotta egy Golf. Az utána csatolt új pótkocsi csupán 36 ülőhelyet biztosított, azonban elődjénél komfortosabb kivitelben. Az ülések a hetvenes évek jellegzetes narancs-barna színkombinációjában pompáztak. A pszichedelikus látomások ugyan elmaradtak, a korszakra, különösképpen a Volkswagen Transporterekre jellemző virágocskák azonban máig a pótkocsi belső falát díszítik. Egészen 2003-ig rendíthetetlenül tette a dolgát, ekkor egy 14 éves kényszerpihenő következett, amiből három év a restaurálás számlájára írható. Természetesen a köztes időben sem maradtak Wolfsburg látogatói vonatocska nélkül, hiszen 2004-től egy Golf V R32 látta el a megtisztelő feladatot.

 -

Jót tesz a fordulékonyságnak a pótkocsi kényszerkormányzású hátsótengelye

 -

A több mint öttonnás Golf-Bähnle szerelvény sebességét 25 kilométer/órára korlátozták

Azonban térjünk vissza a 2017 óta újra munkába állt egyes Golfhoz, ami látszólag olyan, mint a rosenheimi plébánosé, pedig tartogat meglepetéseket. Egy 1,6 literes – egyes források 1,8-ast említenek – 90 lóerős benzinmotorral serénykedik, ami elsőre kevésnek tűnhet, azonban a 25 kilométer/órára korlátozott csúcssebességhez ennyi is bőven elegendő. Tanulva a Bogár sebességváltójának és tengelykapcsolójának sorozatos meghibásodásaiból a Golfnál egy módosított kétfokozatú automatikus sebességváltó gondoskodik a megfelelő forgatónyomatékról. A Golf másik érdekessége a légfékrendszer, ami elengedhetetlen a több mint 11 méteres és utasokkal öttonnás szerelvény biztonságos megállításához.

 -

Autostadt hatalmas, 28 hektáros területén érzik igazán otthon magukat a gumikerekes vonatok

A gyönyörűen restaurált Bogár és Golf „Vonatocskák” elsősorban Autostadt – a Volkswagen-csoport márkáit bemutató szabadidőpark évi 2-2,5 millió látogatóval – hatalmas területén mozognak, természetesen időről időre Wolfsburg forgalmában is megjelennek. Autóváros jelentőségét jól szemlélteti, hogy minden negyedik Németországban eladott Volkswagent leendő tulajdonosa itt veszi át.

 -

Kétfokozatú automatikus váltó és légfékrendszer teszi biztonságossá a Golf-Bähnle mozgását