Már jó ideje egyértelmű, hogy üzemanyagcellás hajtásláncot kap a Nikola futurisztikus haszonjárműve, és az sem titok, hogy ennek megvalósítása a Bosch feladata. Az is kiderült, hogy a német cég a Nikola projektjétől függetlenül is hisz az üzemanyagcellás hajtáslánc széles körű elterjedésében. Becslésük szerint 2030-ra a villanymotoros járművek húsz százaléka üzemanyagcellás hajtást kap. Erre alapozva, no és persze a Nikola későbbi sorozatgyártására is felkészülve, együttműködési megállapodást írt alá a Bosch a járműiparban használatos cellák fejlesztésére és sorozatgyártására az e területen már tapasztalt svéd Powercell vállalattal.
A nehéz-teherautók számára 2025-től érvényes, majd 2030-tól tovább szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások teljesítése csak a hajtáslánc villanyosításával valósítható meg a Bosch szerint
Szintén napvilágra került már, hogy a Bosch új elektromos hajtótengelye, az eAxle kerül a Nikola vontatójába. A Two Alpha prototípus bemutatásával viszont számos további részletre is fény derült. A Nikola-vontatóba kerülő 35 különféle Bosch logós alkatrész közül néhány kifejezetten ehhez a járműhöz készült. A Bosch több mint 200 szakembere 220 ezer munkaóránál is többet dolgozott a prototípus megvalósulásán, Németországban és az Egyesült Államokban egyaránt, a Nikola munkatársaival közösen. Az elmúlt három évben például mérési eredmények, beállítási paraméterek, modellezések eredményeként bő egy terrabájtnyi adat gyűlt össze a Bosch adattárolóin csupán a Nikola projektjéhez kapcsolódóan.
Az együttműködés jegyében a vontató vezérlőegységét (VCU – Vehicle Control Unit) is a Bosch szállítja. Ez később további fejlesztéseket, módosításokat is lehetővé tesz a biztonságos operációs rendszerrel üzemelő és egymással is kommunikáló Nikola vontatók számára.
Egy kilogramm hidrogén körülbelül annyi energiát tartalmaz, mint három liter gázolaj. Így egy korszerű 40 tonnás szerelvény átlagosan 7-8 kilogramm hidrogént igényel száz kilométeren
Fejlett elektronikai rendszere azt is lehetővé teszi, hogy a Nikola vontatója nélkülözzön néhány, ma még természetesnek tűnő kiegészítőt. Így például a „jövő kamionját” indítókulcs nélkül vezetheti majd a megbízott járművezető, egy olyan telefonos Bosch alkalmazás segítségével, amely az ujjlenyomat-leolvasó rendszerekhez mérhető biztonságot kínál. A kényelem jegyében ezzel már az ajtózárak is automatikusan nyílnak a vezetésre jogosult személy közeledtére, és a járműből kiszállva automatikusan záródnak.
Hasonlóképpen visszapillantó tükröt is hiába keresünk majd a Nikola vontatóján. Azok helyére már a prototípusban is kamerákat telepítettek, amelyek képe a fülkében az A oszlopokra helyezett monitorokon jelenik meg. Ez a Bosch és a Mekra Lang közösen fejlesztett rendszere, amely időjárási viszonyoktól függetlenül mindig megfelelő képet biztosít a jármű környezetéről.
Ez már nem számítógépes grafika, hanem a kész Nikola Two Alpha prototípus fülkéje
A fentieken túl ugyancsak Bosch termék a Nikola vontató kormányrendszere. A mai vezetősegédek kiszolgálásához is tökéletes Servotwin elnevezésű elektrohidraulikus kormányzás jóvoltából a sávtartást, az oldalszél-ellensúlyozást, az araszolást és más további funkciókat is automatikusan végezhet a Nikola vontatója.
No és persze az üzemanyagcellás hajtásrendszer főbb elemei is a Bosch üzemeiben készülnek. Az üzemanyagcella-vezérlőegység, az elektromos levegősűrítő, a hidrogénbefecskendező és az anód-visszatérítő fúvóka is Bosch termék a Nikola vontatójában. A vezérlőegység felel az üzemanyagcella helyes működéséért, hogy mindig a kellő mennyiségű hidrogén és oxigén jusson a rendszerbe, továbbá az üzemanyagcella hűtését, működését irányítja.
Olvasási irány szerint haladva az üzemanyagcella-vezérlőegység, az elektromos levegősűrítő, a hidrogénbefecskendező és az anód-visszatérítő fúvóka látható itt. A hidrogénbefecskendezőket kifejezetten a Nikola vontatójához tervezte a Bosch
Az elektromos levegősűrítő percenkénti 120 ezres fordulatszámon juttat oxigént az üzemanyagcellákhoz. A kilenc darab, egyenként kilenc kilogramm kapacitású, nagy nyomású tartályban tárolt hidrogénről pedig a legfeljebb 16 bar nyomással üzemelő befecskendezők gondoskodnak.
Az anód-visszatérítő fúvóka tulajdonképpen egy aktív, elektronikusan vezérelt szivattyú, amelyet a minden hasonló rendszerben megtalálható passzív szivattyú kiegészítéseként építenek be. Ennek köszönhetően a hidrogén gyorsabban visszajut a cellába, továbbá a rendszer összességében hatékonyabban, biztonságosabban üzemel, és rugalmasabban reagál a leállításra.
A Nikola járművének megvalósulásán túl a sorozatgyártás beindításában is részt vesznek a Bosch szakemberei. Érthető tehát, miért nyilatkozott úgy Trevor Milton, a Nikola alapítója és vezetője, hogy „innovációs partnerünk, a Bosch jóvoltából álmunk valósággá válik”. Ráadásul ilyen megvalósult álomutazást nemcsak az óceán túlpartján dolgozóknak kínálnak, a tervek között európai kivitel is szerepel!
A Nikola a világ első sorozatgyártású üzemanyagcellás nehéz-teherautójaként lép majd piacra 2022-ben, és évente 35 ezer ilyen jármű gyártását tervezik