London taxijainak villamosítása után a haszonjárműveket is helyi károsanyag-kibocsátástól mentes járművekre váltaná az LEVC. Már be is mutatta kisáruszállítóját, amelynek elterjedésével rengeteg hasonló megjelenésű taxi és furgon járná London utcáit.
Hirdetés:

Biztosan kevesen emlékeznek már azokra az időkre, amikor Budapesten nemcsak embereket szállított a villamos, hanem tehervillamosok is rótták például a körút vágányait. Ez jutott eszünkbe a londoni taxikat is gyártó LEVC (London Electric Vehicle Company, azaz Londoni Elektromos Jármű Vállalat) legújabb típusáról. Hiszen elölnézetből azonnal a modern londoni taxi ugrik be róla, valójában viszont egy kétszemélyes furgon. Tehertaxi – mondhatnánk, bár az megint mást jelent hazánkban. Ám ezzel már tényleg közeledünk az igazsághoz az LEVC újdonságával kapcsolatban. Az egyelőre még konkrét név nélküli, csupán LCV, azaz kishaszonjármű néven emlegetett típussal ugyanis minden vállalkozás számára helyi károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedési eszközt kínál a gyártó.

 -

Csupán villanymotorral 129 kilométert tehet meg a hatótávnövelő benzinmotorral is ellátott LEVC kishaszonjármű

A mára városszimbólumnak tekinthető, jellegzetes formájú londoni taxik 21. századi változatát gyártó LEVC kifejezetten fiatal vállalkozás. Hiszen csak 2013-ban alakult – igaz, az 1919-ben alapított, az eredeti londoni taxikat gyártó The London Taxi Company utódjaként. A mai vállalat tulajdonosa a villanyautók gyártásában jártasnak mondható kínai Geely, amely többek között a Lotus és a Volvo Cars márkákat és azok üzemeit is magáénak tudhatja. A háttér tehát rendelkezésre állt egy korszerű haszonjármű kifejlesztésére, az alapot pedig az LEVC TX, vagyis a londoni taxik mai – 2017-ben bemutatott –, hibridváltozata adta. Konkrét műszaki adatokat egyelőre nem árult el új haszonjárművéről az LEVC. Csupán a 607 kilométeres hatótávadatot adták közre, amelyből 129 kilométert képes megtenni a jármű tisztán elektromos hajtással. Érdekes apróság, hogy a hatótávnövelő nem képes újratölteni az akkumulátorokat, így kívánják elkerülni az alapjáraton pöfögve várakozó taxik okozta környezeti terhelést.

 -

Személyautós kényelmet és biztonságot ígér a taxialapú LEVC

A fenti hatótávértékek tökéletesen megegyeznek az LEVC TX adataival, így joggal feltételezhetjük, hogy ugyanazt a hajtásláncot kapja majd a haszonjármű is, mint a taxi. A 4857 milliméter hosszú, 2986 milliméter tengelytávú és 2230 kilogramm saját tömegű LEVC TX típus 150 lóerős Siemens villanymotorja a hátsó kerekeket hajtja. Bő 30 kilowattórás LG lítiumion-akkumulátorát menet közben háromhengeres, 81 lóerős, turbófeltöltős Volvo Cars benzinmotor tölti, mint hatótávnövelő erőforrás. Továbbá külső forrásról is tölthető az akkumulátor, legfeljebb 50 kilowattos egyenáramú gyorstöltővel is. Gyorstöltő használata esetén fél óra alatt teljesen feltölthető.

 -

Két raklap fér be az LEVC hibrid haszonjárművének rakterébe

Az LEVC haszonjármű sorozatgyártása az ígéretek szerint 2020 végén indul, a TX taxik mellett, a 2014-től 500 millió fontos beruházással megújult üzemben, Nagy-Britanniában. A villanyautók, illetve tölthető hibridek nyilvánvaló előnyein túl elnyűhetetlen, megbízható technikát, kiváló manőverezhetőséget, kategóriájában vezető fenntartási költségeket, valamint személyautós kényelmet és biztonságot ígér a gyártó új haszonjárműve előnyeiként. A taxi esetében sikerként említik az elmúlt két évben értékesített 2000 londoni példányt, bár ahhoz hasonlóan a haszonjárművel is világszerte piacra szeretne majd lépni a kínai tulajdonú vállalat. Ezenkívül további új áruszállítók bemutatását is tervezik, ugyanis az elektromos haszonjárművek vezető európai gyártójává kívánnak válni.

 -

A hosszú műszakokra tervezett belső nemcsak a taxisok, hanem a fehérfurgonosok számára is remek munkakörnyezetnek ígérekezik