Új és visszatérő kiállítókkal, valamint számos autóbusz-újdonsággal is találkoztunk a rendezvényen, köztük négy teljesen elektromos hajtású busszal is.
BYD
Új kiállítóként jelent meg a kínai BYD a BUSEXPO résztvevői között. Gyorsan felfutott a komáromi BYD autóbuszgyár termelése, ugyanis egyműszakos munkarendben már teljesen lefedett az üzem évi kétszázbuszos kapacitása. Jelenleg a tisztán elektromos hajtású K9-es szóló, alacsonypadlós városi buszok és önjáró fenékvázak készülnek a komáromi gyárban, ám később a K7-es midi és a K11-es csuklós modell is épülhet itt. A BYD kerékagymotorokkal felszerelt hátsó tengely és az akkumulátor Kínából érkezik, számos részegység nevevos európai beszállítók, például a ZF terméke, ám egyre több magyar alkatrészt is beépítenek a komáromi buszokba. A vázszerkezet teljes egészében itt készül, acélból és alumíniumból vegyesen. A gyártó jelenleg európai megrendeléseket teljesít, ám idén három magyarországi tenderen is elindult az elektromos hajtású K9-essel és K7-essel. A kiállításon is ezt a két típust tekinthették meg a látogatók.
BYD K9
A K9-es 12,05 méter hosszú, tengelytávolsága 5,9 méter, háromajtós utastere pedig harminc ülő-, ötven álló- és egy kerekesszékes, illetve babakocsis helyet kínál. A 19 tonna össztömegű jármű hajtásáról két, egyenként 120 kilowattos kerékagymotor gondoskodik, amelyek 348 kilowattóra kapacitású lítium-vas-foszfát akkumulátorból táplálkoznak, így a SORT-teszt szerint háromszáz, a valóságban ennél is nagyobb a hatótávolsága. A töltés egyenárammal, váltakozó árammal és pantográf-áramszedővel is megoldható, akár négy óra alatt. Ez a típus már Izraeltől Skandináviáig sikeresen bizonyított az elmúlt években.
BYD K7
A K7-es midi 8,75 méter hosszú, tengelytávolsága 4,35 méter, kétajtós utasterében pedig 22 fő ülve, míg 36 fő állva utazhat. A 19,5 colos kerekeken gördülő, 13 tonna össztömegű járműben két, egyenként 90 kilowattos kerékagymotor dolgozik, és az akkumulátor akár két óra alatt is teljesen feltölthető.
Credobus
Credobus Econell 12
Jó hírekkel és egy jelentős újdonsággal érkezett a Credobus márkájú buszokat gyártó Kravtex-Kühne Csoport a kiállításra. A vállalat tavaly közel 250 autóbuszt értékesített, az idei évre pedig már 250-300 jármű kiszállításával számolnak. A 2018-as esztendőből említést érdemel a Volán Buszpark Kft. által beszerzett 120 Econell és 25 Inovell, valamint a Tatabányán forgalomba állt 23 Econell City. Ezek a flották is igazolták azóta, hogy a Credobus járműveivel a kis saját tömegük révén jelentős tüzelőanyag-megtakarítás érhető el.
Credobus Inovell 13 +
Az idei év nagy újdonsága pedig az Inovell + buszcsalád bemutatása, amelyről egy külön cikkben részletesebben is beszámolunk. A BUSEXPO vendégei az új család 13 méteres tagját ismerhették meg testközelből. A gyártó azért a 13 méteres változattal kezdi a piaci bevezetést, mert ez egy résszegmensben teremt új alternatívát. Sőt, Európában is egyedülállónak számít a 13 méteres, normál padlószintű, ultrakönnyű autóbusz. Ebben a kategóriában ez a jármű a második legkönnyebb buszhoz képest is 1500 kilogrammal kisebb saját tömegű, ami 15 százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztást eredményez. Ez évente több mint egymillió forint megtakarítását és 8,5 tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátását jelentheti. Az Inovell + család kulcsfontosságú eleme az új padlókoncepció. Ennek lényege, hogy mindkét ajtónál csupán két lépcsőfokon keresztül lehet felszállni, az üléseket azonban 170 milliméteres dobogón helyezik el, így a csomagtér befogadóképessége akár hét köbméter is lehet. Ezzel pedig a járművek nemcsak menetrend szerinti helyközi és távolsági járatokra alkalmasak, hanem különjárati távolsági feladatok ellátására is. Ezáltal nagyon sokoldalúak az Inovell + modellek. A kiállított Inovell 13 + modell 12,76 méter hosszú, 3,3 méter magas, tengelytávolsága 6,9 méter, csomagterének térfogata 7,0 köbméter, ajtóképlete pedig 1-1-0. Utastere 55+1 ülő- és 32 állóhelyet kínál, míg a hátuljában FPT NEF 6 Euro VIc típusú, 6,7 literes, 235 kilowattos, vagyis 320 lóerős dízelmotor és ZF AS Tronic lite hatfokozatú, automatizált váltó dolgozik.
Credobus Optinell 12 rendőrség
Emellett egy rendőrségi kivitelű, 1-1-0 ajtóképletű, 32+1+1 üléses, 11,99 méter hosszú, 320 lóerős Optinell 12 emelt padlószintű buszt és egy 1-1-0 ajtóképletű, 32+1+1 üléses, 11,99 méter hosszú, 320 lóerős Econell 12 alacsonybelépésű elővárosi buszt is megnézhettek a látogatók.
Ikarus-CRRC
Új szereplőnek számít a BUSEXPO kiállításon és a piacon egyaránt a székesfehérvári Ikarus és a kínai CRRC együttműködéséből tavaly júniusban létrejött Ikarus-CRRC Electrobus Europe Zrt., amely 2020-ban tervezi egy elektromos midibusz bemutatását, 2021-ben pedig egy elektromos csuklós és helyközi busz piaci bevezetését. A Székesfehérváron évi 400-500 busz gyártására alkalmas kapacitással rendelkező vállalat az IC 1211 U City Pioneer típust bocsátotta közszemlére Zsámbékon.
Ikarus-CRRC IC 1211 U City Pioneer
A 12,0 méter hosszú, 3,28 méter magas, 5,9 méter tengelytávolságú, 12,7 tonna saját tömegű, alacsonypadlós városi busz háromajtós utasterének kapacitása 76+1 fő. A jármű hajtásáról tDrive-MD2021 típusú, 165/240 kilowattos, állandó mágneses szinkronmotor gondoskodik. Lítium-vas-foszfát akkumulátorcsomagja 313 kilowattóra kapacitású, ami 200-260 kilométer hatótávolságot eredményez, a teljes feltöltés ideje pedig 5-6 óra.
IVECO BUS
Kedvező eredményekről számolt be az IVECO BUS hazai importőre, a Danube Truck Magyarország Kft. a BUSEXPO kiállításon. A hazánkban 2016 tavaszán szinte a nulláról induló autóbuszos üzletág a tavalyi évet már közel ötven busz átadásával zárta, amelyek többsége Daily minibusz volt, ezenkívül 33+1 fős helyközi midibuszokat és turistakivitelű midibuszokat is sikerült értékesíteni. Igen jó tapasztalatokkal szolgálnak az újvidéki Feniksbus által Daily fosztott alvázra épített midibuszok, így ezekből már idén is többet beszereztek különböző sportegyesületek, illetve dolgozószállításra is rendeltek ilyen járműveket. A tankerületek többsége is nagy érdeklődést mutat az IVECO BUS járművei iránt, sőt, már többféle típust is beszereztek, például Crosswayt is. A Révész Cégcsoport pedig dolgozószállításra vett 12 Crossway autóbuszt. Ezenkívül az önkormányzatok is egyre erősebb érdeklődést tanúsítanak a modern faluprogram keretében. Továbbá fontos az IVECO BUS számára a sportegyesületek kiszolgálása is, ahol szintén egyre több új partner jelentkezik.
IVECO Urbanway Natural Power
A standon egy Urbanway Natural Power modellt állított ki a Danube Truck Magyarország Kft., amely a BUSEXPO egyetlen gázüzemű buszaként vonzotta az érdeklődőket. A 12,0 méter hosszú, 3,31 méter magas, 6,12 méter tengelytávolságú, háromajtós, 19,85 tonna legnagyobb megengedett össztömegű, akár 111+1 fő kapacitású, 24 ülő- és egy kerekesszékes hellyel ellátott járműbe 213 kilowattos, azaz 290 lóerős, 7,8 literes Cursor 8 CNG Euro VI gázmotor került, négy gázpalackját pedig egy egyedülálló megoldással a tetőbe integrálták.
KF Service-Solutions
Visszatérő kiállítóként üdvözölte a látogatókat a ma már igen szerteágazó tevékenységű KF Service Solutions Kft., amely több újdonsággal érkezett a rendezvényre. A buszpiac szempontjából a legfontosabb, hogy a cég újra gyárt minibuszokat, méghozzá négy kategóriában: City, Economic, Tourist és Business. A legfeljebb 5,0 tonna össztömegű, 19+1 üléses modellekkel a fő célközönség a dolgozószállítást végző üzemeltetők, sportegyesületek, szállodák és utazási irodák. Többek között a minibuszok gyártására már készül Szigethalmon egy új üzem ötállásos csarnokkal. A kiállításon két minibuszt sorakoztatott fel a KF Service Solutions Kft. A Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI Business 7,66 méter hosszú, 4,33 m tengelytávolságú, 19+1 üléses, motorja pedig 140 kilowatt, vagyis 190 lóerő teljesítményű. A Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI Tourist 7,36 méter hosszú, 4,33 méter tengelytávolságú, 19+1 üléses, erőforrása szintén 140 kilowattos.
Hunnoid (Fiat Ducato alapokon)
Ezenkívül a már két évvel ezelőtt is kiállított Hunnoid duplacsuklós városi minibusz prototípusát szintén elhozta a gyártó. A Fiat Ducato alapjaira épített, 10,91 méter hosszú, 2,05 méter széles és 2,72 méter magas, 5,42 tonna saját tömegű buszban 45 fő utazhat, hajtásáról 130 kilowattos, azaz 177 lóerős, háromliteres dízelmotor gondoskodik. A standon sok érdeklődőt vonzott a két RAM pickup is. Az amerikai márka járműveinek értékesítését most kezdte meg a cégcsoporthoz tartozó B Euro Car Kft., amelynek célja később akár importőri státuszba lépve a stabil szervizháttér megteremtése és egy szalon megnyitása is. A Renault Twizy pedig azért díszelgett a standon, mert a cég tíz ilyen elektromos jármű bérbe adásával is foglalkozik.
MAN és NEOPLAN
Piaci pozíciójához méltón idén is az MAN és a NEOPLAN márkát képviselő, idén 25 éves MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. várta a látogatókat a legnagyobb és legszínvonalasabb standon a legtöbb járművel, összesen öt autóbusszal.
MAN Lion’s City
A főszerepet az új generációs Lion’s City városi busz játszotta, amelyet korábban már részletesen bemutattunk. A teljesen új, igen elegáns külső megjelenés vadonatúj vezetőállást, modulárisabb ülésezést és szintén új fejlesztésű, EGR nélküli, D15-ös dízelmotort takar, amelyet opcionálisan az EfficientHybrid modul tesz a SORT-teszt szerint akár 16 százalékkal takarékosabbá. Ennek a 48 voltos hibrid hajtási rendszernek a két fő eleme a tetőn elhelyezett szuperkondenzátor és a dízelmotor, illetve a sebességváltó közé illesztett villanymotor, amely a stop-start funkcióról is gondoskodik. Hamarosan érkezik továbbá az eddiginél kisebb, csupán 9,5 literes, mégis nagyobb nyomatékú gázmotor, az E18, amelynek a D15 az alapja. A kiállított Lion’s City buszt a BUSEXPO után a Volánbusz Zrt. tesztelte több napig Gödöllő és Budapest között, majd a VT-Arriva Kft. és a BKK Zrt. is megkapta kipróbálásra. Ez a kétajtós, 12,2 méter hosszú, végig alacsonypadlós jármű 33 ülő- és 77 állóhelyet kínál, míg D15-ös motorjának legnagyobb teljesítménye 264 kilowatt, vagyis 360 lóerő, az erőforráshoz pedig hatfokozatú Voith automatikus váltó csatlakozik.
MAN Lion’s Intercity
A Lion’s City mellett egy Lion’s Intercity állt, amelyet a nap során egy dunaharaszti általános iskolából a Ferencvárosi Torna Club MAN Lion’s Coach csapatbuszával elhozott gyerekcsapat filctollakkal kidíszített. Ezzel az élményprogrammal arra is felhívta a figyelmet az MAN, hogy a Lion’s Intercity kiválóan megfelel iskolás gyermekek utaztatásához, vagyis a kormány tervezett iskolaprogramjához éppúgy, mint dolgozószállításhoz. A kiállított Lion’s Intercity 12,3 méter hosszú és 3,4 méter magas, kétajtós utasterében pedig 53+1 ülőhely áll rendelkezésre. A 213 kilowatt, azaz 290 lóerő teljesítményű D08-as motorjához hatfokozatú EcoShift kézi sebességváltó tartozik.
MAN Lion’s Coach L
A távolsági buszokat egyrészt egy új MAN Lion’s Coach L képviselte. A 13,9 méteres, háromtengelyes, kétajtós, 368 kilowattos, azaz 500 lóerős, D26-os motorral hajtott busz különlegessége, hogy a Siófok Kézilabda Club csapatbusza, így utasterébe 2+1-es üléssorok, hátulra asztalok szembefordított üléspárokkal, leghátulra pedig egy komplett konyha került. Egyébként az MAN Lion’s Coach igen népszerű típus a sportegyesületek körében.
NEOPLAN Skyliner
Emellett pedig a cégcsoport prémiumszínvonalú zászlóshajóját, az új NEOPLAN Skylinert is megcsodálhatták a látogatók. A 14,0 méter hosszú, 4,0 méter magas, 6,7+1,47 méter tengelytávolságú, 76+1 üléses, 375 kilowattos, azaz 510 lóerős, D26-os motorral felszerelt emeletes autóbuszt magazinunk következő lapszámában a hazai menetpróba kapcsán részletesen ismertetjük. Fontos műszaki újdonságai a külső visszapillantó tükröket helyettesítő kamerák, az elődjénél gyorsabban reagáló ZF TraXon automatizált váltó, a továbbfejlesztés révén tíz lóerővel erősebb D26-os motor, valamint a jobb fordulékonyságot biztosító, elektrohidraulikus kormányzású C tengely. Ezenkívül mostantól minden távolsági buszban alapfelszerelés a motortéri tűzoltó berendezés, továbbá már buszokhoz is elérhető a RIO telematikai szolgáltatás.
MAN TGE Intercity
A stand ötödik járműve pedig egy MAN TGE Intercity volt, 4,49 méter tengelytávolsággal, 16+1 ülőhellyel, tágas csomagtérrel, 130 kilowattos, vagyis 177 lóerős dízelmotorral, hatfokozatú kézi váltóval és motoros mozgatású oldalajtóval, illetve fellépővel. Az MAN minibuszok kapcsán fontos hír, hogy májusban megnyílt hazánk második TGE-értékesítési pontja Győrben.
Ikarus 630