Egészpályás letámadás a triciklitől a nagyfurgonig: öt elektromos szállítóeszközének világpremierjével jól feladta a leckét vetélytársainak a Volkswagen Haszonjárművek. A hannoveri IAA kiállításon egyszerre debütált az I.D. BUZZ CARGO, az ABT e-Transporter, az ABT e-Caddy, a bicikli (azaz tricikli) műfajban a Cargo e-Bike és a hidrogén-üzemanyagcellás Crafter HyMotion. Bemutattak ezenfelül egy zárt áruszállító Transportert 48 voltos részleges hibrid, azaz lekapcsolható belső égésű motoros hajtással. Ráadásul a Volkswagen már egy hónappal az IAA előtt kihozta e-mobilitási offenzívájának első új modelljét, az e-Craftert, amelynek értékesítése szeptemberben kezdődött.
Önvezető menetmódban a műszerfalba süllyed az I.D. BUZZ CARGO kormánykereke, kézi vezetéskor kiemelkedik. Nem biztos, hogy mindenki könnyen megbarátkozna vele…
I.D. BUZZ CARGO
A Volkswagen standjának egyik fénypontja kétségkívül a klasszikus Transporterre (Bully) emlékeztető I.D. BUZZ CARGO tanulmány volt, a tavaly Detroitban bemutatott, és 2022-től gyártani tervezett I.D. BUZZ koncepcióautó avantgárd testvérmodellje. Ez az első haszonjármű az új I.D.-család alapján, amely a modulrendszerű villanymotoros padlólemezre (Modulare E-Antrieb-Baukasten, MEB) épül. Fő jellemzői a progresszív dizájn, a rendkívüli helykínálat, az automatizált I.D. Pilot menetmód, valamint a digitalizált Cargo-rendszer, amelynek fiókjait, és azok tartalmát elektronika felügyeli. Keresgélés nélkül lehet mindent megtalálni az automatikusan nyíló és csukódó rekeszekben. A MEB jóvoltából az akkucsomag méretétől és az adott modelltől függően a WLTP szerint mérve körülbelül 330–550 kilométeres hatótáv érhető el, de ezt további 15-tel meghosszabbíthatja a tetőn elhelyezett napelem.
Első pillantásra felismerni az őskori Volkswagen Transporter vonásait, a 21. század dizájnjába transzponálva. Nemcsak elektromos az I.D. BUZZ CARGO, annak is látszik!
Crafter HyMotion
Új utat jár a Volkswagen Haszonjárművek a Crafter HyMotion modellel. A hidrogén-üzemanyagcellás hatótávnövelős áruszállítót nagyobb távokra szánják, ahol lemerülne a legnagyobb kapacitású akkucsomag is. A tartályok 7,5 kilogramm hidrogént tárolhatnak, ennyivel több mint ötszáz kilométert tehet meg a 4,25 tonnás jármű (gondoljuk csak el, mennyit mehetne ugyanilyen tömegű akkumulátorral…). Fogyasztása mindössze 1,4 kilogramm hidrogén száz kilométeren, feltankolni ugyanolyan gyorsan lehet, mint gázolajos rokonait. Ez a körülmény különösen vonzóvá teszi a professzionális felhasználók szemében – fogalmazza meg finoman a sajtóinformáció, hogy egyelőre középtávon sem lehet komolyan számolni az elektromos hajtással, nemhogy hosszún. Ráadásul a Crafter HyMotion teherbírása is nagyobb az e-Crafterénél, egy szinten van a dízelmotoros változatokéval, hiszen nem cipel magával akkora akkutelepet. Lítiumion-akkumulátorának kapacitása 13,1 kilowattóra, hajtó villanymotorja 100 kilowattos.
A Crafter HyMotion hajtásrendszere sokkal drágább a tisztán elektromosnál, de a Volkswagen azzal számol, hogy a műszaki fejlődés 2025-re kiegyenlíti ezt a hátrányt, és akkorra létrejön a megfelelő infrastruktúra is. Ma még csak ötven hidrogéntankoló állomás van Németországban, de 2023-ra négyszáz lesz, 2030-ra pedig ezer. A 2009-ben, a Hydrogen Road Tour alkalmával első ízben megmutatott Caddy Maxi HyMotion után a Crafter HyMotion a Volkswagen második hidrogén-üzemanyagcellás haszonjárműve.
Nem kell bogarászni a fiókok között, számítógép tartja nyilván, melyikben mi van, és kívánságra kiugrasztja a megfelelőt. Kézbesítés villámgyorsan!
ABT e-Transporter
Míg az eddigi kettő inkább csak egy szebb jövő délibábja, a tisztán elektromos hajtású ABT e-Transporter már jövőre szolgálatba állhat. Egyelőre taxitanulmányként mutatták meg Hannoverben, de ez a jármű már átvezeti a T6-os generációjú Transportert az elektromosság korszakába, egy éven belül sorozatgyártmány lehet belőle. Bizonyára lesz is igény nesztelenül suhanó, emissziómentes nagyterű taxikra, akár kilenc ülőhellyel és bőséges csomagtartóval. Ugyanakkor azt is érzékelteti a projekt, hogy mennyire nehéz versenyképes alternatívát állítani a nagy hatótávú dízelmotoros járművekkel szemben. Az ABT e-Transporter kétféle akkucsomaggal kínál választást a különböző alkalmazási területeknek és büdzséknek megfelelően. Alapkonfigurációban a lítiumion-akkumulátor kapacitása 37,3 kilowattóra, a másik változaté ennek éppen duplája, 74,6 kilowattóra, a velük elérhető hatótáv 208, illetve 400 kilométer a NEFZ szerint. Na és mekkora ballasztot cipel? Az energiatároló tömegét rendszerint gondosan elhallgatják, de a jelen esetben könnyű kispekulálni: a 3200 kilogramm össztömegű jármű hasznos teherbírása a kisebb akkuval 1050 kilogramm, a nagyobbal 750.
Az I.D. BUZZ CARGO hatótávja 330–550 kilométer, de ez szerény mértékben meghosszabbítható a tető napelemeivel. A legtöbb feladatra elegendő ennyi
Tehát az eléggé szerény 200 kilométeres hatótávhoz hárommázsás akku kell, a szintén nem óriási 400-hoz hatmázsás. Ugyanennyit tíz, illetve húsz kilogramm gázolajjal lehetne menni, de menet közben ez a kis tömeg is folytonosan csökkenne. Ráadásul dízellel télen-nyáron, mindig közel egyforma a hatótáv, míg elektromos hajtóművel nagyon függ a viszonyoktól. Míg az említett gázolajmennyiséget másodpercek alatt lehet betankolni, a villamos Transporter 7,2 kilowattos töltőteljesítménnyel öt, illetve tíz óra alatt éri el a teljes feltöltöttségét, de még a 40 kilowattos Quick-Charge gyorstöltéssel is ötven, illetve száz percig van konnektorhoz bilincselve.
Néhány további adat: az ABT e-Transporter legnagyobb sebessége 120 kilométer/óra, raktere 6,7 köbméter, tengelytávja 3400 milliméter. A taxi mellett elképzelhető zárt áruszállító, illetve kombi kivitelben is.
Hidrogént éget el, vízgőzt pufog ki a hidrogénüzemű Crafter HyMotion, jó a hatótávolsága is, gyártható is, de sikere az infrastruktúrától függ
ABT e-Caddy
Az ABT e-Caddy is azért jelent meg Hannoverben, hogy ügyfeleket toborozzon magának, hiszen 2019 közepén megjelenik a piacon, mint magán- és professzionális használatra egyaránt alkalmas, többcélú, praktikus villanyautó. A Caddy Maxi hosszú tengelytávú változatra épül, raktere áruszállító változatban 4,2 köbméter, a maximális hasznos teherbírása 635 kilogramm. Hatótávja eléri a 220 kilométert a NEFZ alapján, így megfelel városi, városkörnyéki használatra. A kiállítási darab egy nagyon tágas ötszemélyes taxi volt, hajtását 82 kilowattos elektromotorra bízták. Lítiumion-akkumulátora 37,3 kilowattórás, az energiaáramlást teljesítményelektronika felügyeli, az erőátvitele pedig egyfokozatú. A teljesen lemerült akkut hat óra alatt lehet teljesen feltölteni 7,2 kilowattos áramforrásról, például fali töltőről. Ám ha 40 kilowattos Quick-Charge gyorstöltést választanak, akkor már 49 perc alatt visszanyerhető a töltés nyolcvan százaléka. Tekintettel a felhasználási területre, elegendőnek mondható a 120 kilométer/óra legnagyobb sebesség.
Az IAA-n taxiként mutatkozott be az ABT e-Caddy, de kisáruszállító kivitel is készül majd
Dízel és emberi erő
Az eddigiektől kissé eltér a márka két további újdonsága, az egyikben dízelmotor segít be az elektromos hajtásnak, a másikban villanymotor a pedálozó embernek. A Transporter-alapú zárt áruszállítóval egy jövőbeli párhuzamos, részleges hibrid rendszert próbálnak ki, 48 volt üzemi feszültséggel. A kétliteres, négyhengeres TDI dízelmotor csúcsteljesítménye 75 kilowatt, azaz 102 lóerő, ezt egészíti ki az elektromos motor 27 kilowatt teljesítménnyel. A TDI az első tengelyt hajtja, a villanymotor időlegesen a hátsót, ezáltal szükség esetén összkerékhajtás áll rendelkezésre. A lítiumion-akkucsomag kapacitása 2,5 kilowattóra.
Talán nem túlzás történelmi tettről beszélni: az autóipari óriás, a Volkswagen Haszonjárművek elektromos rásegítésű (Pedelec) tehertriciklit mutatott be Hannoverben! A Cargo e-Bike a csomagok, áruk kiszállításának „utolsó kilométerén” kaphat szerepet. A 48 voltos, 250 wattos motorja 25 kilométer/óra sebességig segíti a futárt, akár gyalogos zónákban is. A fél köbméteres ládával felszerelhető jármű össztömege, a kerékpárossal együtt, 210 kilogramm. Gyártani szeretnék, a hannoveri üzemben már ki is alakították az összeszerelési területet ehhez.
Népautóból Népbringa – a Volkswagen Cargo e-Bike, a márka első emberi erővel (is) hajtott járműve a szállítás „utolsó kilométerén” juthat szóhoz
Bringától a nagyfurgonig terjed a Volkswagen elektromoshaszonjármű-programja, így nyugodtan kijelenthetjük, hogy felkészültek a városi, városkörnyéki könnyű áruszállítás és taxizás valamennyi válfajára. Már csak infrastruktúrára, az akkuk tömeges gyártására és visszaforgatására, meg elektromosenergia-ellátásra van szükség ahhoz, hogy megvalósuljanak a légszennyezést csökkentő elképzelések.