Villanyjárművet faragott a népszerű Volkswagen Transporterből a Formula E versenysorozatból is ismert ABT Sportsline tuningcég. Kihajították a dízelmotort és a vázat egy különlegesen alacsony alvázzal toldották meg.
Hirdetés:

Manapság mindenki villamosít, egyszerűen senki sem akar lemaradni a járműipar óriási átalakulásáról. Sok az e téren újnak számító szereplő, hiszen olyan mértékű változást jelent a fenntarthatóság felé való elmozdulás, hogy sok esetben a piac teljes újraosztásáról beszélhetünk. Ez az átrendeződés annak is köszönhető, hogy a nagy gyártók a méretüknél fogva hatalmas tehetetlenséggel bírnak. Márpedig a kereslet már ma is él, a vevők részéről egyre nagyobb az igény a tisztább megoldások iránt. Ezt a nagyok nem vagy csak részben tudják kiszolgálni. Míg a forgalomban személyautók döntő többsége ugyanolyan, elég jól behatárolható paramétereket igényel a mobilitási igények kiszolgálására, addig a haszonjárművek esetében sokkal szélesebb spektrumot kell lefedni. A városi autóbusztól a távolsági fuvarozást végző, akár 76 tonnás szerelvényen át a bányabillencsig igen sokféle alkalmazással találkozunk. Ráadásul az újak közül sokan rájöttek, hogy a komplettjármű-fejlesztés azért egy igencsak összetett kérdéskör, gyorsabb és hatékonyabb, ha meglévő járművekhez fejlesztenek alternatív hajtásláncokat. Így megmarad az alkalmazáshoz igazítás lehetősége, s csak a szükséges minimumot kell módosítani egy egyébként jól megtervezett, alaposan letesztelt járművön. Így lesz Kenworth nyerges vontatóból Toyota üzemanyagcellás kísérleti jármű, illetve így alakul hibriddé a Volkswagen Transporter. Jelen bemutatónk alanya is ezt az utat járja, hiszen a wolfsburgiak T6-os nemzedékén alapul. Az elkövetője pedig egy német tuningcég. Méghozzá nem is akármelyik, az ABT Sportsline ugyanis történelmét egészen a család 1896-ban alapított kovácsműhelyéig vezeti vissza. Már az 1920-as években foglalkoztak járműjavítással és -kereskedelemmel, a hatvanas évek óta működik elismert tuningműhelyük. Közel két évtizeden keresztül a túraautózás élvonalában szerepeltek, több bajnoki címet is bezsebeltek. A FIA Formula E villanyversenyautó-bajnokságban annak alapítása óta szerepelnek, a júliusban véget ért, 2016–2017-es szezon győztesét az ABT csapata adta.

 -

A motortérben az elektromos rendszert vezérlő berendezések tömkelege kényelmesen elfér, a terjedelmes és nehéz dízelmotor helyett aprócska villanymotor lapul a két kerék között

A Volkswagen márka sem ismeretlen számukra, hiszen a kempteni székhelyű cég kizárólag a konszern járműveiből építkezik. A villanymotorokkal sem csupán a formaautók kapcsán kezdtek először foglalkozni, hiszen már 2009-ben belefogtak, s e két témát elsőként az eCaddy járműben ötvözték. Az ällgaui régióban a posta és kormányzati szervek a mai napig használják azt a 20 darabot, amelyet tesztelés céljára építettek. Mára a félmillió kilométert is meghaladta a flotta teljes futásteljesítménye. A belső égésű motorral szerelt Volkswagen Caddy változatoknál mindössze 90 kilogrammal nehezebb villanymotoros járművek valós hatótávolsága 150 kilométer, lítium-vas-foszfát akkumulátoruk 2,5 óra alatt tölthető fel. Teljes terheléssel közlekednek a hegyes-völgyes bajor tájon, és naponta körülbelül 80 kilométert tesznek meg. A kemény üzemelési körülményekhez igazodik a teljesítményük is: 70 kilowatt és 280 newtonméter jellemzi az átalakított Volkswagen Caddy kishaszonjárműveket, amelyek akár 155 kilométer/óra sebességgel is száguldhatnak az autópályán.

 -

A lehető legjobb helykihasználás érdekében az akkumulátorokat a fülke közelébe telepítették, hogy ne rabolják a helyet a felépítmény elől. Ráadásul így egyenletesebben terhelik az első és hátsó tengelyeket

Idén nyár elején megalapították e-mobilitási mérnöki irodájukat. az ABT eMobility Engineering a cég saját tudását és hétéves tapasztalatát adja bérbe harmadik felek számára. A tuningolás kapcsán hosszú évek óta végzik a motorvezérlő elektronikák programozását, ezt felhasználva a járműveikhez teljesen saját villanymotor-vezérlést is fejlesztettek. Kis- és nagyfeszültségű akkumulátorokkal egyaránt dolgoznak, párhuzamos akkumulátor-rendszereket is építenek a kapacitás és a rendelkezésre állás növelésére.
A legújabb villamosított termékük, az ABT eCab tavaly az IAA szakkiállításon mutatkozott be először a nagyközönségnek. A jármű az ABT és AL-KO együttműködéséből született egy Volkswagen Transporter felhasználásával. A T6 hátsó váznyúlványát az AL-KO könnyűszerkezetes alvázával toldják meg.

 -

A kis kerekek előnye az alacsony rakodási magasság mellett is sík padló, ami praktikus például munkagépek szállítása esetén is

Az AL-KO ezt a terméket különleges felépítményekhez, lakóautókhoz fejlesztette ki. Egyik legfontosabb ismertetőjegye, hogy a hátsó abroncsok peremátmérője mindössze 13 col. Igen, csupán 13! Ma már ez rettentően aprócskának tűnik, pedig ekkora méretet hordtak a távol-keleti iskolát képviselő platós kisteherautók nem is olyan régen. Most nálunk nem kapható ilyen mérettel szerelt típus, legutóbbi hazai emlékünk például a Kia K2500 lehet. Ám nem véletlenül alkalmazzák ezt a trükköt még ma is, hiszen így a felépítmény teljes egészében a kerékjáratok fölé, ám mégis rendkívül alacsonyra kerülhet. Ez rettentő sok előnyt kínál, például városi elosztófuvarozás esetén megkönnyíti a raktérbe való be- és kimászás napi több tucatszor előforduló mozdulatsorait. Szűk utcájú településeken szemétszállítást végző járművek hulladéktömörítő berendezése számára pedig a lehető legnagyobb teret biztosítja.

 -

Az AL-KO ötletes alváza rendkívül nagy hasznos belmagasságot tesz lehetővé, miközben a vezetőt sem gyötri feleslegesen sok lépcsőfokkal

Ez a járműkoncepció a gyártó ígérete szerint 400 kilogrammos terhelhetőségi előnyt kínál. Külön érdekessége, hogy 4,25 tonna a megengedett össztömege, ezt az Európai Unióban a B96 kóddal kiegészített B kategóriás jogosítvánnyal jóformán bárki vezetheti, aki az egyébként lakóautókhoz és lakókocsikhoz kitalált, könnyen megszerezhető engedéllyel rendelkezik.
Az ABT eCab a nagy megengedett össztömeg ellenére is 120 kilométeres hatótávolságot kínál terhelten, ezzel különböző városi és regionális feladatok ellátására tökéletesen alkalmas. A Deutsche Post DHL Group már tesztel tíz ilyen járművet mindennapos körülmények között a vállalatcsoport bonni központjában.

Sajnos a részletek terén egyelőre elég szófukar a gyártó, pedig az igény az ilyen, a vállalkozás igényeihez szabható villanymotoros városi haszonjárművek iránt egyre nagyobb – legalábbis Nyugat-Európában.

 -

Már az egymillió kilométert is túllépte az ABT összesen 40 tagot számláló, teljesen elektromos tesztflottája