Magyarországon a Delta-Truck cégcsoport honosította meg a haszonjárműbérlést több mint húsz évvel ezelőtt a VIA Bérautó Kft. útnak indításával. A vállalat ma már Viarent néven mintegy 1200 kishaszonjárművet, nagytehergépkocsit és pótkocsit ad bérbe, ezzel piacvezetőnek számít, miközben lendületesen fejlődik hazánkban és Szlovákiában egyaránt.
„Bérelhető kishaszonjárműveinket mindenféle piaci szereplő igénybe veszi a gyártó- és termelőcégektől a kereskedőkön át a futárszolgálatokig, illetve a fuvarozókig. Az utóbbi hat évben megtízszereztük a járműállományunkat, a 2018-as évben is 25 százalékkal nőtt a flottánk, így jelenleg több mint négyszáz kishaszonjárművet üzemeltetünk bérleti konstrukcióban. Ennek előnyei a lízinggel szemben, hogy az ügyfelek mindig fiatal, korszerű és megbízható kishaszonjárművekkel dolgozhatnak, pontosan az egyedi igényeikre szabott eszközöket kapnak tőlünk, a járműüzemeltetéssel járó kockázatot pedig átvállaljuk. A karbantartások, kopó-fogyó alkatrészek, eseti meghibásodások, valamint a garanciaidőn belüli és azon túli javítások szervezése és költsége a bérbeadót terhelik, nem az ügyfelet. Ezenkívül a járműbérlés sokkal kisebb önerővel, nálunk a kaució mellett egy havi díjjal indul. Továbbá a teljes bérleti díj költségként elszámolható, az áfa pedig visszaigényelhető. A 2018-as kétszáz után 2019-ben háromszáz új kishaszonjármű beszerzését tervezzük, egyrészt a flotta fiatalítása, másrészt bővítése céljából, hogy elérjük az ötszázas darabszámot. Szlovákiában pedig szeretnénk a jelenlegi 15-20-ról 40-50 darabra növelni a járműállományunkat” – nyilatkozta Páll Zsombor, a Viarent kishaszonjárműves üzletágának vezetője.
Hasonló fejlődést produkál a nehézkategóriás haszonjárművek üzletága is.
„Hazánkban az újonnan forgalomba helyezett nehéz-tehergépkocsik egyre nagyobb arányát teszik ki a bérautós cégek beszerzései, jelenleg ez körülbelül öt-hat százalékot jelent. Korábban főként az induló, illetve kisebb járműparkkal rendelkező vállalkozások választották a tehergépkocsi-bérlést, ám ma már egyre több közepes, sőt, nagyobb vállalat is. Emellett pedig egyre több speciális felépítményű gépkocsi is megjelenik a flottánkban. A bérleti konstrukció előnye a lízinggel szemben, hogy lényegesen kisebb pénzügyi forrást kell lekötniük az ügyfeleknek a járműbeszerzéshez, továbbá a munkaerőköltségek is csökkenthetők azáltal, hogy a bérbeadással sok terhet átvállalunk tőlük a flottakezelés, illetve a szervizelés terén. Ez egyben kényelmi funkciót is jelent. Továbbá az ügyfelek gyorsan, akár néhány napon belül is hozzájuthatnak a kívánt eszközhöz, két-hároméves időtávra pedig új járműveket is tudunk biztosítani. Célunk, hogy 2019-ben is folytassuk a korábbi évek növekedési ütemét, ezért legalább kétszáz új nyerges vontatót szeretnénk beállítani a flottába, amelyek egy része a fiatal átlagéletkor fenntartását szolgálja majd a tervezett dinamikus fejlődés mellett. Szlovákiában is igyekszünk bővíteni a járműparkunkat, úgy látjuk, hogy itt is egyre jobban megnyílnak a piaci lehetőségeink” – mondta Zsidai Béla, a Viarent nehéz-teherautós üzletágának vezetője.