Évről évre egyre nagyobb méreteket ölt a zsámbéki driving camp vezetéstechnikai központ területén megrendezett BUSEXPO, hazánk legrangosabb autóbuszos szakkiállítása. Háromrészes cikksorozatban mutatjuk be az újdonságokat.
Hirdetés:

Idén április 25-én hatodik alkalommal találkozott a zsámbéki drivingcamp területén megrendezett BUXEXPO kiállításon a szakma, vagyis gyártók, forgalmazók, szolgáltatók és persze üzemeltetők. A hatezer négyzetméteres kiállítási területen több mint ötven kiállító és több mint húsz új autóbusz vonult fel. A rendezvényt közel négyezren látogatták meg, akik közül majdnem ezren a szakmai konferenciákon is részt vettek. Újdonságokból, premierekből ezúttal sem volt hiány! Háromrészes cikksorozatunk első részében az Credobus, az Isuzu és az IVECO újdonságait mutattuk be, majd a folytatásban megismerhettük az MAN, Neoplan, Mercedes-Benz és a Modulo aktualitásait. Végül, de nem utolsó sorban lássuk a Scania, a Setra, a Volvo és a ZF felhozatalát!

Tavaly tíz új és két használt Scania autóbusz talált gazdára a magyar piacon. Az új járművek Touring és Irizar i6 típusúak voltak, az egyiket pedig egészségügyi célra alakították át. Idén is hasonló darabszámmal tervez a Scania Hungária Kft. autóbuszos üzletágának vezetője, Küzdy László, aki eddig már hat új buszt átadott, egy Irizar i8-ast és öt Irizar i6-ost. Ezt az i8-ast a BUSEXPO vendégei is megcsodálhatták. A háromtengelyes, 14,07 méter hosszú, 3,98 méter magas, 11 köbméteres csomagterű buszba 52+1+1 ülés került, ami igen nagyvonalú üléstávolságot eredményez. A hajtásláncot a Scania 13 literes, 450 lóerős motorja és 12 fokozatú, overdrive-os Opticruise automatizált sebességváltója teszi igen hatékonnyá, így a magas jármű bejáratósan 21,5 liter/100 kilométer átlagos tüzelőanyag-fogyasztással jött el Spanyolországból Magyarországra. A termékkínálat közeljövőjét illetően megtudtuk, hogy jövőre érkeznek meg a buszokba az új generációs tehergépkocsik újdonságai. Ezenkívül már a Scaniánál is rendelhető tisztán elektromos hajtású városi busz, a hibridekből pedig már rendelkezésre áll egy olyan verzió, amely néhány kilométert tisztán elektromosan is megtehet, így védett övezetekbe is behajthat.

 -

Egy igazi nagyágyút hozott a Scania a kiállításra. A háromtengelyes, 14,07 méter hosszú, 450 lóerős Irizar i8 turistabuszba 52 1 1 ülést építettek a bőséges üléskiosztás érdekében

Amennyire jól sikerült a tavalyi év a Setra hazai eladásait illetően, annyira jól indult az idei esztendő is, hiszen az EvoBus Hungária Kft. máris értékesítési rekordot döntött 13 új Setra átadásával. Ezek között a ComfortClass típus 13 méteres, S 516 HD jelű modellje a leggyakoribb. Az idei legnagyobb újdonság pedig az S 531 DT emeletes busz, így a BUSEXPO kiállításra is egy ilyet hozott el a képviselet. Ez egy nagyon sokoldalúan variálható típus, hiszen hatékony vonaljárati busznak éppúgy kialakítható, mint luxusturistabusznak. Például az alsó szinten lehet sok ülés vagy kevés ülés asztalokkal, tologatható ülések kerekesszékes hely kialakításához, továbbá nagy konyha is rendelhető hűtővel, mosogatóval és vízforralóval. A gázolajtartályok teljes kapacitása pedig elérheti az 1340 litert. Szintén fontos különbség, hogy a vonaljárati modelleknél a jobb oldalon, míg a turistáknál a vezetőülés mögött, a bal oldalon helyezik el a lépcsőt. Ez is jól mutatja, hogy a demóbusz a vonaljárati változatot képviselte, és ennek megfelelően a ComfortClass műszerfalát kapta, amelyre pénztárgép is könnyen ráépíthető. Így a 14 méter hosszú és 4,0 méter magas járműbe 79+1+1 ülés került. A Mercedes-Benz OM 471 motor 510 lóerős változatával a PowerShift nyolcfokozatú automatizált sebességváltón keresztül hajtott jármű saját tömege meghaladja a 18 tonnát, legnagyobb megengedett össztömege pedig 26 tonna. A demóbuszt SideGuard Assist oldalsó holttérfigyelővel, a domborzathoz előrelátón alkalmazkodó hajtásláncvezérléssel, a vezetési stílust kiértékelő rendszerrel, az ajtóknál elhelyezett illatosítókkal és hat monitort alkalmazó Coach Multimedia System (CMS) berendezéssel is ellátták.

 -

A Setra idei legnagyobb újdonsága az 500-as generáció emeletes modellje, az S 531 DT

A Volvo Hungária Kft. egyik legfontosabb híre, hogy tavaly újból kiépült a Volvo buszalvázakat értékesítő üzletág hazánkban a HM CURRUS Gödöllői Harcjárműtechnikai Zrt.-nek eddig átadott 41 Volvo B8R önjáró alvázzal. A képviselet ezenkívül tíz használt 9700-ast közvetített Ausztriából 2017-ben. A közelmúltban sikerült újraértékesíteni a korábbi üzemeltetőtől visszavett 28 hibrid csuklós városi buszt a VOLÁN Buszpark Kft.-nek, így ezek már ismét forgalomba álltak Budapesten. Idén a tervek szerint négy új, háromtengelyes, 460 lóerős, igényesen felszerelt 9700-ast vesz a Volvo egyik hűséges ügyfele, és további három új 9700-as turistabusz is érkezik. Emellett sikerült harminc használt, ám csupán kilenchónapos 9700-ast értékesíteni a VOLÁN Buszpark Kft.-nek vonaljárati üzemelésre. Ezek egyikét hozták el a BUSEXPO kiállításra, egy kéttengelyes, 49+1+1 fős, 430 lóerős modellt.

 -

Harminc használt, kilenchónapos Volvo 9700-ast értékesített a Volvo Hungária Kft. a VOLÁN Buszpark Kft.-nek vonaljárati üzemelésre, ezek egyikét állították ki

Emellett pedig a CURRUS Aries típus állt, amelynek nyolcliteres, 320 lóerős motorral és 12 fokozatú I-Shift robotváltóval ellátott B8R alvázára a székesfehérvári Ikarus Járműtechnika Kft. készíti a felépítményt. A 12,055 méter hosszú, 19 tonna össztömegű és 6,5 köbméteres csomagterű busz erősített vázszerkezetet kap, hogy elviselje a nagyobb igénybevételt, síkpadlós utastere pedig moduláris kialakításának köszönhetően bő két óra alatt teljesen átalakítható. Beépíthető akár ötven üléssel, az ülések helyére kerülhet 12 hordágy, továbbá tárgyalóasztalok és híradástechnikai berendezések is elhelyezhetők a buszban.

 -

A CURRUS Aries moduláris honvédségi busz Volvo B8R alvázra épül

Továbbra is fejlődik a ZF márkát hazánkban képviselő Protruck Kft. A cég immár magyar gyártású buszok részegységeinek beszállítójaként is tevékenykedik, ami hagyományos profiljának bővülése mellett szintén hozzájárult tavalyi árbevételének növekedéséhez. Emellett a szervizben egyre gyakrabban kell kiszerelt részegységek helyett komplett járművekkel foglalkozni, ezért a cég két harmincméteres állással tervezi bővíteni a műhelyét. Idén pedig egy új ZF demószerelvény érkezett a BUSEXPO kiállításra, amelyben két terméket helyeztek a középpontba. Az egyik az AVE 130 kerékagymotoros portáltengely, ilyen dolgozik például a kecskeméti Mercedes-Benz csuklós buszokban. A másik a CeTrax villanymotor, amely 300 kilowatt csúcsteljesítményével, 200 kilowatt tartós teljesítményével és 4200 newtonméter nyomatékával akár 29 tonna össztömegű tehergépkocsikban és buszokban is alkalmazható tisztán elektromos hajtáshoz. A Protruck Kft. mindkét termék szervizkiszolgálására felkészült.

A BUSEXPO tehát idén is sok érdekes újdonsággal várta a látogatókat.