Központi kérdés a tüzelőanyag-fogyasztás és ennek költségvonzata a közúti árufuvarozásban, de nagyon jelentős költségtényező a gumiabroncs is. A Michelin két újdonsága a nemzetközi, illetve a regionális fuvarozásnak kínál előnyös megoldást.
Hirdetés:

Hagyományosan mostohagyerek a gumiabroncs, kevés figyelem jut rá. Sok kamionsofőr büszkén vágja ki, hány lóerős a járműve, de zavarba jön, ha megkérdik, melyik tengely milyen gumikkal van felszerelve. Ja, a gumi? Hát az… fekete! Pedig nagyon sok múlik rajta: elsősorban persze az életünk, de rögtön utána a megélhetésünk is, ha a fuvarozási ágazatban dolgozunk, akár vállalkozóként, akár gépkocsivezetőként. A nyomott tarifák, az éles piaci verseny, a drága gázolaj, az egyre szigorúbb előírások és a különféle sarcok miatt olykor már annak is örülhet egy cég, ha kiprésel egy százaléknyi működési nyereséget. Azaz borotvaélen táncol.
Ebben az egyensúlyozó mutatványban sok múlik egy áruterítő teherautó hat, illetve egy nyerges szerelvény 12 gumiabroncsán. Gördülési ellenállásukkal közvetlenül befolyásolják a tüzelőanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, és természetesen korántsem mindegy az élettartam, illetve a megbízhatóság sem.
A világ 17 országának 168 gyárában több mint százezer főt foglalkoztató Michelin évente közel 200 millió gumiabroncsot állít elő, és bő 700 millió eurót fordít kutatás-fejlesztésre. E tevékenység gyümölcse a fent vázolt problémákra megoldást kínáló két új termékcsalád.

 -

Évente félmillió forint körüli összeg takarítható meg egy garnitúra X Line Energy abronccsal – a szintén gazdaságos típuselődhöz képest

 

X Line Energy

 

A Michelin X Line Energy Front, D2 és Trailer – azaz kormányzott, hajtott és pótkocsi-tengelyre való − az első olyan teherabroncs-család, amely az európai közösségben érvényes címkézési rendszer alapján a legjobb, „A” minősítést érte el tüzelőanyag-takarékossági, azaz gördülési ellenállási jellemzőivel. Az egész szerelvényre ilyeneket szerelve száz kilométeren akár egy liter gázolajat lehet megtakarítani – azaz 2,66 kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerül a légkörbe, az abroncs előző generációjához képest. Éves viszonylatban átlagosan 1610 euró marad a kasszában az abroncs első élete alatt, tehát az utánvágást, illetve újrafutózást megelőzően – miközben változatlan marad a biztonság és a futásteljesítmény.
Ezen eredményeket újítások sorával érték el. A kormányzott kerekek Front abroncsának futófelülete megújult, az új, hosszirányú esőcsepplamellákat tartalmazó mintázattal kitűnő tapadás mellett csökkent a gördülési ellenállás. Szövetváza rugalmas Energy Flex, megjelölése M+S, azaz hóra és latyakra alkalmas, mintázata mérsékli a felfröccsenést (antisplash).

 -

X Multi T2 – zártabb és szilárdabb mintázat javítja a teljesítményt

A hajtott tengelyre való D2 típus futófelületének kompakt középrésze csökkenti a gumiblokkok deformációját gördülés közben. Az önregeneráló futómintázat hosszirányú esőcsepplamellái az abroncs félig kopott állapotában megőrzik a futómintázati bemetszéseket, és javítják a hosszú távú tapadási teljesítményt. A nedves felületi fékező- és vonóerő fokozására kifejlesztett Tower Pump lamellák ideiglenesen magukba zárják a vizet, növelve a kontaktfelület tapadását. A 3D-s lamellák javítják a nagy nyomatéknak és talajerőknek kitett gumiblokkok formatartását, ezáltal megnövekszik az abroncs élettartama is.
A 2013 elején kereskedelmi forgalomba bocsátott Energy Trailer pótkocsiabroncs Carbion futókeveréke mérsékli a gördülési ellenállást, és megnyújtja az élettartamot. Az innovatív Régénion lamellaszerkezet hosszirányú esőcsepplamellái az abroncs egész élettartama alatt  kiválóan tapadnak. Teherabroncson ezé az első szilíciumtartalmú futófelület: korom töltőanyag helyett szilikát kevernek az anyagához, ezáltal megnő az élettartama és csökken a gördülési ellenállás. Még hatékonyabbá teszi a második generációs Infinicoil technológiával készült övbetét, amely kisebb, de ellenállóbb szálakkal készül, aminek hatására kisebb az abroncs tömege és gördülési ellenállása.

 -

X Multi D – zártabb és merevebb szerkezetű a futófelület, így lassabban kopik a futó, futásteljesítménye növelhető

 

X Multi
A belföldi és regionális fuvarozásra tervezett MICHELIN X Multi idén áprilistól kapható, legújabb generációjával a jármű ugyanakkora üzemeltetési költség mellett 15-20 százalékkal jobb futásteljesítményt érhet el, mint az eddigi X MultiWay 3D-vel. A fejlesztők ez esetben sem takarékoskodtak az innovációkkal. A Powercoil, az övbetétbe épített legújabb generációs, kisebb tömegű, de ellenállóbb acélkordszálak könnyebb, ugyanakkor erős és strapabíró felépítést eredményeznek. Az Infinicoil az abroncs köré tekert – akár 400 méter hosszú – acéldrót, amellyel jobb a stabilitás, az ellenállóképesség és az élettartam. Itt is szerepet játszanak a megújuló, önregeneráló Regenion futóblokkok, akárcsak a Carbion: az anyag egyes komponenseit folyékony állapotban keverik össze, így homogénebb a szerkezet. Mint minden Michelin teherabroncs, az X Multi is utánvágható, illetve a Michelin Remix eljárással újrafutózható.

 -

X Multi F – csökkentett csatornamélység, a kopás növekedése nélkül

 A kormányzott tengelyre szerelhető X Multi F új generációs futókeveréke lehetővé teszi, hogy a futóblokkok profilja a megszokottnál kisebb mélységű, ugyanakkor kopásállóbb legyen – ezáltal mérséklődik a veszteséghő és a kopás. Az utóbbit csökkenti a futófelület hat milliméterrel nagyobb szélessége is. Bármilyen kedvezőtlen időjárásban meggyőző biztonságról a mintázat mély, speciális kiképzésű és elhelyezkedésű Delta lamellái gondoskodnak. A forgásiránynak megfelelő elhelyezkedésük révén egyenletes a kezdeti kopáskép, hosszabb élettartamúvá teszik az abroncsot.
A bármilyen pozícióra felszerelhető új X Multi Z minden érdekessége, hogy az önregeneráló, új állapotban rejtve maradó futómintázati csatornák fokozatosan, a futókopás előrehaladtával nyílnak meg a futófelületen. Ennek köszönhetően az első kilométertől az utolsóig megmarad a tapadási, a vonóerő-átadás és a biztonság terén nyújtott teljesítmény.
A futómintázat Tower Pump furatai apró, tölcsér alakú „miniszivattyúk”, amelyek kiszorítják a vizet a mintázatból. A gördülési zaj egyik fő forrását, az orgonasíp-effektust a külső vállzóna körbefutó hangtompító bordái gyengítik.
Sok minden megváltozott tehát, kisebb költséggel és tovább gurulnak a Michelin új abroncsai, csak egy valami maradt a régiben: továbbra is feketék, és valószínűleg ezentúl sem kerülnek a figyelem középpontjába. Aki azonban egy-egy fuvarozó kisvállalkozás vagy nagy cég nyereségességéért felelős, bizonyára gondosan tanulmányozza majd a tulajdonságaikat.

 -

X Multi Z – rejtett barázdák tartják fenn hosszú ideig az útfogás szintjét