Elszántan folytatja az Iveco új konstrukciók létrehozását, valamint az áruszállítás elképzelhető jövőbeli helyzeteinek kiértékelését. Erre nagy szükség is van, hiszen míg a személyautók világában megannyi példát látunk merész fantáziálásra, a gyakorlati életben sokkal fontosabb tehergépkocsik általában mintha kissé a háttérbe szorulnának. Annál örvendetesebb, ha az egyik legtekintélyesebb márka vállalkozik egy kis kalandozásra a tudományos fantasztikum területén. Az Iveco Vision ugyanis kétségkívül egyszerre tudományos és fantasztikus!
Fényjel: sötétben is azonnal felismerni, hogy nem közönséges jármű ez
A hajtás már készen volt
Az Iveco Vision elsődleges célja ugyan a mobilitás környezeti hatásának minimumra csökkentése, de sokkal több meghökkentő elképzelést sűrítettek bele. Hajtóművének alapjául a Dual Energy szolgált – ezt a platformot a 2012-es hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon mutatták be, hogy a fuvarozási ágazat felé is jelezzék a rendszer potenciálját. Most, az idei IAA alkalmával pedig, már egy valóságos kék látomáson ámulhatnak el a nézők, egy pillanatra megfeledkezve a mindennapok visszahúzó realitásairól.
Magában a hibridhajtásban igazából nincs semmi különös, elvében és kivitelében az ismert rendszerekhez hasonló – nehéz is lenne azoktól eltérőt kitalálni. Van tehát egy dízel- és egy villanymotor, megfelelő akkumulátorral kiegészítve, és egy elektronikus felügyelet, amely mindig önműködően választja ki a pillanatnyi követelményeknek és a fuvarfeladatnak legjobban megfelelőt a kettő közül, illetve a kettő kombinációjából. Elektromos hajtással nulla a károsanyag-kibocsátás és elenyésző a zajszint, a dízellel viszont nagy hatótávot és rendes utazósebességet lehet elérni. Átlagosan körülbelül negyedével csökken a gázolajfogyasztás és a CO2-kibocsátás – ennyi már kifizetődővé teheti a nagyobb műszaki ráfordítást.
A Dual Energy projektet folytatva az Iveco teljesen áttervezte az alvázat, a karosszériát, a belsőteret és a felhasználói kezelőfelületet. Ennek eredménye az Iveco Vision, a márka meglátása szerint ideális háztól-házig fuvarozó gépkocsi.
Futurista: valószínűleg sohasem lesz teljesen ilyen egy furgon belseje
Újszerű kezelőelemek
A fejlesztés fókuszában három terület állt: az alkalmazkodóképes kezelőfelület, a teljesen zavartalan kilátást lehetővé tevő felépítmény és a teljesen automatikus rakománykezelés. Ami az elsőt illeti, az alkotók szabadjára engedték kreativitásukat, hiszen a vezetőhely inkább egy film űrhajójára emlékeztet, míg a kormánykereket helyettesítő két szarv versenyautóban sem mutatna rosszul – ennek megvan az a nagy előnye, hogy semmit sem takar a hagyományos műszereket nyugdíjba küldő kijelzőből. Sebességváltókart ugyebár eleve hiába keresnénk, így nagyon letisztult, könnyen áttekinthető az egész. Amihez viszont hozzá kell szokni, az a fedélzeti elektronikába integrált számítógép, amelyről valamennyi funkció kezelhető.
Jó kilátások
Aki vezetett már furgont, az tudja, milyen nehéz szűk helyeken, más járművek között, az idő szorításában manőverezni, egy rossz kilátású járművel. Az acéllemezen átlátó röntgenszem kell hozzá – vagy pedig egy Iveco Vision! A rácsos kiképzésű A-oszlop egyáltalán nem zavar, sőt, a raktér első szegmensén is van üvegezés, ami használható lehet, ha nincs tetőig pakolva a jármű. Annak nincs különösebb gyakorlati jelentősége, hogy szinte a hátsó tengelyig üvegezett a tető, inkább csak hangulati elem, de mindenesetre csökkentheti a megszokott furgonokban érezhető bezártsági érzést. A hátratekintést a tolatássegítő kamera és a szélvédő tetején elhelyezett panoráma-képernyő szolgálja.
Lépcsőház: könnyű bejutni a raktérbe, a hátfalajtó felfelé bukik
Intelligens rakodás
Végül, elképzelt fuvarfeladatának megfelelően, ellátták az Iveco Visiont rakománykezelő rendszerrel is. Szenzorok érzékelik és azonosítják be az egyes darabokat, és ennek alapján az elektronika megállapítja a legkedvezőbb elhelyezkedésüket a raktérben, illetve utasításokat ad a rakományrögzítő berendezésnek. Eredményképpen kíméletes a törékeny áruk szállítása, a lehető legjobb a helykihasználás a járműben, és nagymértékben felgyorsul a be- és kirakodás. Ennek jelentőségét aligha kell méltatni, hiszen míg gyorshajtással ma már nemigen lehet időt nyerni, a rakodásban még bőven találunk kihasználatlan lehetőségeket.
Egyértelmű, hogy így, ahogy van, sosem kerül futószalagra a Vision, viszont fel lehet benne fedezni a folytonosságot az Iveco jelenlegi típusaival, és el lehet képzelni, hogy megtermékenyítően hat a későbbiekre. Egyébként illő megemlíteni, hogy nemcsak az olasz központú márkát illeti babér ezért a koncepciójárműért, hanem a projektben részt vevő partnereket is: néhányan már benne voltak a Dual Energy projektben (Bosch, Dainese, Brembo, Streparava, Arcelor Mittal, CRF, Denso, FPT, Sole, Trucklite, Xperion, ZF), mások újabban csatlakoztak. Szóval megrendelni egyelőre nem lehet a Visiont, de mi azért már szívesen kipróbálnánk…
Szép kilátások: Hófehérke üvegkoporsója elbújhat a Vision mellett