Habár a Fiat Ducato olaszországi menetpróbáján új generációról beszéltek a gyáriak, valójában csak típusfrissítésről van szó. Sokkal több és jelentősebb újdonságot tartogat, mint amennyit a külső ráncfelvarrása sugall.
Hirdetés:

Igazi sikertörténet a Fiat Ducato pályafutása, hiszen 1981-es megjelenése óta több mint 2,6 millió példányban talált gazdára. Tavaly Európában 19 százalékos piaci részesedést ért el a típus a kategóriájában, és világszerte immár nyolcvan országban forgalmazzák Közép-Amerikától Ausztráliáig. Sikerének egyik titka a sokoldalúsága, amely révén szinte mindenféle alkalmazási területen igen népszerű. Alapkoncepciója pedig a kezdetektől fogva változatlan, hiszen már az első generációja is elsőkerékhajtású és moduláris, önhordó karosszériájú volt.

 -

Alapjaiban nem változott a műszerfal, csak részleteiben és díszítőelemeiben újult meg

Védelmező dizájn
A mostani típusfrissítés során teljesen átrajzolták a Ducato orrát, a megfelelő kontúrokat kiemelve valóban egy spártai sisak rajzolódott ki a sajtótájékoztató előadásán bemutatott képen. Ahogyan ezek a sisakok védték annak idején viselőiket, úgy védi a Ducato kidomborodó lökhárítója egy kisebb ütközéskor a költségesebben cserélhető elemeket. Például az új fényszórókat, amelyek LED-es nappali menetvilágítást is magukban foglalnak. Ráadásul maga a lökhárító is négy részből áll, így olcsóbban javítható a sérülése. Oldalt pedig az új, opcionális műanyagcsíkok óvják a karosszériát. A mai divatot követve a hűtőrács krómozott vagy lakkfekete kivitelben is kérhető, akárcsak a belsőtér díszbetétei. Ezenkívül új, 16 colos könnyűfém és acél keréktárcsák, valamint UV-álló, tartósabb fehér fényezés szerepelnek a kínálatban.

 -

Ötletes és egyedülálló újdonság, hogy a középkonzol tetején felhajtható csíptetős irattartó immár különféle méretű okostelefonok és tabletek stabil rögzítésére is alkalmas

Az orr áttervezésének további hozadéka, hogy könnyebben hozzáférhető a motortér, a lámpatestek pedig csúszkákon kihúzhatók az izzócseréhez, lerövidítve a karbantartási időt. Míg a tartósság fokozása érdekében a fejlesztők megerősítették a karosszéria kritikus csomópontjait, az ajtófelfüggesztések környékét, áttervezték a zsanérokat, illetve a tolóajtók sínjeit, görgőit és határolóit, valamint az ajtótömítéseket.

Vegyes összhatás
A külsőhöz hasonlóan a belsőtérben is a részletek terén keresendők az újdonságok. Az ülések alapkivitelben új, strapabíró szövetkárpittal készülnek, és opcióként Ducato emblémával ellátott fejtámla rendelhető, míg az igényesebb változatú ülések plüsshatású kárpitozást kapnak és bronzszínűek, illeszkedve az új Lounge felszereltségi szint műszerfalbetéteihez. Sőt, bőrkárpitozás is kérhető, valamint állítható csillapítású, rugózott vezetőülés is választható.

 -

A joystick váltókar mellett egyetlen gombnyomással aktiválható a „power” üzemmód, amelyben a vezérlés 500-zal nagyobb fordulatszám-tartományban működteti a motort. Meredek emelkedőn nagy terheléssel jó szolgálatot tesz

A műszerfal, illetve kezelőelemei alapjaikban nem változtak, így a kormánykerék továbbra is túl lapos szögben áll és nem lehet kellően közel húzni magunkhoz. A sebességtartó automatika bajuszkapcsolós vezérlése is kissé elavult megoldás, jó lenne ezt is a kormánykerékről kezelni, mint a rádiót és a telefonkihangosítást. A műszerpanel igaz, hogy megújult és krómozott díszítéssel is kérhető, de továbbra is kicsik rajta a műszerek, a fordulatszámmérőről hiányzik a piros mező, és a központi kijelző grafikája, menüje, illetve kezelhetősége sem a legkorszerűbb a kategóriában.

 -

Mindent tud az új Uconnect információs és szórakoztató berendezés, ami ma elvárható egy ilyen készüléktől, sőt, megjelenése elegáns, kezelése pedig egyszerű

Az új szórakoztató és információs rendszereket viszont aligha érheti kifogás. Mindegyik új rádió Bluetooth mobiltelefon-társításra, illetve USB- és AUX-IN-csatlakozón keresztül MP3-lejátszásra is alkalmas. Míg az Uconnect nevű csúcsváltozat ötcolos érintőképernyőt, navigációt, hangvezérlést, SMS-felolvasást, Audio Streaminget (okostelefonról közvetlenül lejátssza a zenefájlokat) és digitális rádióvételt (DAB) is kínál, valamint szériában a multifunkciós kormánykerékről kezelhető. A menetpróba során gyorsan megkedveltük könnyű kezelhetőségét, az érintőképernyőjén nagy gombok segítették a pontos találatot, a tolatássegítő kamera képét pedig jó minőségben, színes segédvonalakkal jelenítette meg. Sőt, a flottairányító rendszer is integrálható a menüjébe.

 -

Új opció a középkonzol alsó tárolója, amely két 0,75 literes italos palackot és egy okostelefont vagy médialejátszót is befogad, utóbbiak számára USB- és AUX-IN-csatlakozóval

A praktikus tárolóhelyek tekintetében eddig is az élen járt a Ducato, és ezt most csak tovább erősítették az olasz dizájnerek. A középkonzol tetején eddig is sokat dicsért és kedvelt, felhajtható, csíptetős irattartót – igazodva a kor szokásaihoz és igényeihez – kiegészítették olyan állítható karocskákkal, amelyek a manapság használatos okostelefonokat, illetve tableteket is valóban stabilan, megbízhatóan rögzítik, kipróbáltuk. A középkonzol aljára rendelhető új tárolórendszer pedig két 0,75 literes palackot, illetve egy kisebb okostelefont vagy médialejátszót tud befogadni, és utóbbiakhoz USB-, illetve AUX-IN-csatlakozót is kínál. A kesztyűtartó mérete átlagos, ám egy 15 colos laptop elhelyezhető benne, a kétszemélyes utasülés belső támlájából pedig praktikus asztalka hajtható ki.

A középső testvér trükkjei
A hajtáslánc sem vonultat fel gyökeres újdonságokat, inkább csak finomításokat. A motorkínálat továbbra is a már jól ismert, második generációs, Euro 5b+ minősítésű MultiJet dízelekből áll, ezekhez jövőre érkezik egy Euro 6-os, háromliteres, 140 lóerős, földgázüzemű Natural Power kivitel. A Ducato koncepciója tehát továbbra is az, hogy többféle méretű motor nyújtja a kívánt teljesítményszinteket, a német iskolával szemben, ahol ugyanazt az erőforrást akár három-négy teljesítménnyel is adják.

 -

A kiegészítő légrugózással terheléstől függetlenül hétféle menetszintet állíthat be a vezető a kormányoszloptól balra elhelyezett gombokkal

A kétliteres, 115 lóerős alapmotor kis tömege révén nagy hasznos teherbírást biztosít, városi, illetve rövid elosztó feladatokhoz pedig elegendő az ereje. A 2,3 literes, fix geometriájú turbófeltöltővel 130, míg változó geometriájúval 150 lóerős egység arany középútként a legtöbb alkalmazáshoz megfelel. Ez a motor az új, kis viszkozitású olaj és a csökkentett ellenállású dugattyúgyűrűk révén, valamint az új, kis gördülési ellenállású abroncsok használata esetén akár tíz százalékkal is kevesebb gázolajat fogyaszthat a kifutó modellhez képest, ezáltal jelenleg a kategória legtakarékosabb motorja. Vegyes ciklusú átlagfogyasztása 6,4, míg stop-start rendszerrel 6,2 liter száz kilométerenként, a 90 kilométer/órás sebességkorlátozóval ellátott ECO modellek pedig 5,8 literrel is beérik száz kilométeren. A háromliteres, 180 lóerős csúcsváltozat azokat célozza, akiknek mindennél fontosabb a nagy teljesítmény, például nemzetközi expressz fuvarokat végeznek nagy terheléssel, nehéz utánfutót vontatnak vagy gyors minibuszra, lakóautóra van szükségük. Mindegyik motor szervizintervalluma 48 ezer kilométer.

 -

Az áttervezett műszerpanel akár krómozott betétekkel is rendelhető, de a központi kijelző lehetne nagyobb és színesebb, menüje könnyebben kezelhető

A 2,3 és a 3,0 literes motorhoz Comfort-Matic hatfokozatú, automatizált sebességváltó is társítható, és mindegyik erőforrás esetében szériafelszerelés a fokozatváltásra figyelmeztető kijelzés. Továbbá a 2,3 literes modellek tengelykapcsolója új hidraulikus működtetőszerkezetet kapott, megnövelve annak élettartamát.

Végletek próbája
A sajtóbemutatón Torino környékén a kínálat két végét tettük próbára. Először egy L1H1 méretű, kétliteres, ötfokozatú kézi sebességváltóval ellátott, terhelés nélküli tesztautót vittünk el a főként kanyargós hegyi utakon és falvakon átvezető tesztkörre. A motor a jól ismert karakterisztikát nyújtotta ezúttal is, már 1100-as percenkénti fordulatszámtól szépen húzott, 1200-nál a járása is kisimult, 1300-tól pedig kifejezetten erősen viselkedett, így még kétezerig sem kellett elpörgetni a dinamikus autózáshoz. Gázadásra élénken reagált, ugyanakkor ezt nem kísérte erős kerregés, hangja minden körülmények között kulturált maradt. A jármű stabilitását, irányíthatóságát, kezelhetőségét sem találtuk kifogásolhatónak, vagyis kellemes (városi) munkatársnak bizonyult.

 -

Mostantól hétszemélyes, duplafülkés, zárt áruszállító változat is rendelhető

Ezt követően egy L4H3 méretű, háromliteres motorral hajtott, robotváltós, 600 kilogramm műterheléssel megrakodott modellel jártuk végig ugyanezt a kört. A motor természetesen még a terhelés ellenére is érezhetően fürgébben mozgatta a nagy testet, persze a hangja is morgósabb, kerregősebb volt, mint a kétliteresé. Viszont az automatizált váltó nem engedte, hogy kis fordulatszámon használjuk. Ha manuálisan úgy felváltottunk, hogy 1500 alá essen a fordulatszám, a vezérlés rögtön visszaváltott. Igazából szerette feleslegesen túlpörgetni a motort, egyrészt átlagos gázkezelésnél is túlzottan kihúzatta a fokozatokat, másrészt gyorsítás után sokáig hagyta nagy, 2500-3000-es fordulatszámon járni a motort. Dicséretére legyen mondva, a váltásokat gyorsan és lágyan hajtotta végre. A meredek hegyi szerpentineken persze előfordult, hogy a felkapcsolás utáni 1500-as fordulatszám kevésnek bizonyult, ezért visszaváltott, de közben meglassult az autó. A kisebb fokozatban felgyorsult, a váltó újból felkapcsolt, majd ugyanez kezdődött elölről. Ilyenkor tett jó szolgálatot a joystick váltókar melletti „power” gomb. Ezt benyomva ötszázzal nagyobb fordulatszám-tartományt alkalmazott a váltó vezérlése, vagyis úgy kapcsolt fel, hogy a kétezres érték környékére essen a fordulatszám. Innen már gond nélkül gyorsított tovább. Egy biztos, a sok váltást igénylő tesztútvonalon nagy terhet levett a vállunkról a robotváltó.

Láthatatlan újítások
Más gépészeti részegységek sem maradtak ki a továbbfejlesztésből. Így immár hétféle hátsó felfüggesztés áll rendelkezésre a Ducato termékprogramjában. A személyszállító modellek Comfort felfüggesztése keresztstabilizátorral készül, a laprugók többféle keménységben választhatók, keresztstabilizátorral vagy anélkül, és kiegészítő szintszabályzós légrugók is rendelhetők. Sőt, üvegszál-erősítésű kompozitból készülő laprugó is megjelent a kínálatban, amely 15 kilogrammal csökkenti a jármű saját tömegét, ugyanakkor teherbírásában és karakterisztikájában egyenértékű az acélból gyártott társával. Az első felfüggesztésnél pedig a tornyot és a tömítéseket dolgozták át, hogy megelőzzék a víz beszivárgását, ezáltal csökkentve a zajt, illetve növelve a tartósságot. A fékrendszert is áttervezték, új a rásegítő, a 280 vagy 300 milliméter átmérőjű, belső szellőzésű féktárcsák és a fékbetétek, valamint más kialakítású a fékpedál. Mindezek révén csökkent a fékpedál erőigénye, a fékezés zajszintje és a kopás.

 -

Számos Mopar gyártmányú tartozék gyári extraként vásárolható meg, például többféle praktikus tetőcsomagtartó is

Élenjáró biztonság
Korunk elvárásainak megfelelően persze a biztonság, illetve a vezetéstámogató rendszerek terén is előrelépett a Ducato. Így mostantól szériafelszerelése az elektronikus menetstabilizáló, méghozzá az aktuális terheléshez igazodó vezérléssel, borulásgátlóval, visszagurulás-gátlóval, kipörgésgátlóval, motorféknyomaték-szabályzással, elektronikus fékerőelosztóval és vészfékrásegítővel. Opcióként oldal- és függönylégzsákok is rendelhetők. A Ducato a kategóriájában elsőként kínál fékdifferenciál elvén működő elektronikus differenciálzárat (Traction+) és a szabadidő-autókban elterjedt, kis sebességnél működő lejtmenetvezérlést. Sajnos ezeket a tesztútvonal adottságai miatt nem próbálhattuk ki, ahogyan az automatikus távolsági fényszórósegédet sem.

 -

Az oldalsó tolóajtóknál az új fellépő kicsit bizonytalan érzést keltett, mivel kissé lehajlott, ha ráléptünk

A sávelhagyásra figyelmeztető rendszert annál inkább. Hatvan kilométer/óra sebesség felett a műszerpanelen elhelyezett két piktogram sárga fénnyel világítva jelezte, hogy aktiválódott a rendszer. A sáv széleit irányjelző használata nélkül közelítve hangjelzéssel, illetve a megfelelő oldali piktogram villogtatásával hívta fel a figyelmet a veszélyre. A rendszer a szokásosnál óvatosabb volt, ha húsz centiméterre megközelítettük a felfestést, már jelzett. Igaz, hogy így segít megvédeni a méretes külső visszapillantó tükröket, de sokszor oktalanul riaszt, ami idővel zavaróvá válik, ezért jó eséllyel a gépkocsivezető egyszerűen kikapcsolja.

 -

Praktikus a hátsó raktérajtók határolója. Az ajtószárnyak 90, 180 és 270 fokos szögben automatikusan rögzülnek, de egy kicsit nagyobb erővel kimozdíthatók helyzetükből, vagyis semmit sem kell megnyomni, meghúzni vagy kireteszelni. Használatuk így gyors, egyszerű és kényelmes

Ezenkívül a Ducato a kategóriájában elsőként kapott közlekedési táblákat felismerő rendszert. Kiválóan működött a tesztúton, a sebességkorlátozó, illetve az előzni tilos táblákat megbízhatóan felismerte, és a központi kijelzőn mindaddig megjelenítette akár mindkettőt egyszerre, ameddig a tábla hatálya tartott. Mindemellett abroncsnyomás-figyelő rendszer, defektjavító készlet, valamint fény- és esőérzékelő is szerepel az extralistán.

 -

A kiviteltől függően 8-17 köbméteres raktérhez nem kellett nyúlniuk a tervezőknek, eddig is az egyik legszabályosabb alakú volt a kategóriában, a legnagyobb, 1,42 méter távolsággal a kerékdobok között és alacsony rakodóperemmel

Még színesebb paletta
Persze nemcsak az opciók sora igen hosszú, immár a Mopar márka legkülönfélébb tartozékaival is kiegészítve, hanem maga a modellválaszték is. Újdonság a 4,3 méteres tengelytávolság a fülke-alvázaknál, a gyárilag három irányba billenő platóval felszerelt változat, a hétszemélyes zárt áruszállító kivitel, valamint a lakóautó-alapjármű.

 -

Az új, 16 colos könnyűfém keréktárcsákkal és a lakkfekete hűtőráccsal elegáns minibusz is lehet a Ducato

Emellett a Fiat Professional egy új programot is kidolgozott a felépítményezőknek, illetve járműátépítőknek. Ennek lényege, hogy a partnerek mindenféle műszaki információt, tanácsadást és specifikációt megkapnak, hogy a lehető legkönnyebben és legjobb minőségben tudják felépítményezni, átépíteni vagy berendezni az alapjárműveket. Ezáltal a végső felhasználók igényeiknek jobban megfelelő, megbízhatóbb és tartósabb gépkocsikhoz juthatnak.

 -

Újdonság a kínálatban a gyárilag három irányba billenthető platóval ellátott kivitel

Ennyi újítás tükrében már-már az is érthető, hogy a gyártó miért beszél új generációról a Ducato kapcsán. Így cikkünk címe pusztán csak az orr formanyelvének átalakulását írja le, a sikeres típus fejlődését ennek éppen az ellenkezőjével fejezhetnénk ki.

 -

Hátulról a némileg áttervezett lámpákról ismerhető fel a megújult Ducato

 

A megújult Fiat Ducato motorkínálata
Modell:2.0 1152.3 1302.3 1503.0 180
Összlökettérfogat (cm3):1956228722872999
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):85(115)/370096(131)/3600109(148)/3600130(177)/3500
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):280/1500320/1800350/1500400/1400
Vegyes ciklusú tüzelőanyag-fogyasztás (l/100 km):6,36,4 (6,2 stop-start)6,4 (6,2 stop-start)7,7