Tradicionálisan agrárország az Amerikai Egyesült Államok, hiszen csak jó százötven évvel ezelőtt kezdődött meg odaát az iparosodás, addig bizony a népesség 70-80 százaléka ebből az ágazatból élt. Ma több mint 3,7 millió négyzetkilométernyi területen végeznek valamilyen mezőgazdasági tevékenységet, és habár közvetlenül csak a populáció körülbelül három százalékát foglalkoztatja, továbbra is egy teljes magyarországnyi potenciális ügyfelet jelent csak ez az egy szektor! És akkor még nem is beszéltünk a pickupokat szabadidő-autóként, sőt, családi autóként használókról. Így talán nem meglepő, hogy a Chevrolet márka legsikeresebb típusa Észak-Amerikában a Silverado. Ugyan a járművek átlagéletkora a teljes pickup kategóriát tekintve 10-11 év, a krízis után látványosan erősödött a piac. Az elmúlt öt év alatt megduplázódtak az értékesítések, tavaly már több mint kétmillió (!) platós kishaszonjármű fogyott az USA-ban.
A tengerentúlon a 40 ezer dollár fölötti prémium pickupok a full-size eladások 30 százalékát teszik ki – a Chevrolet Silverado 1500 és a GMC Sierra 1500 így e kategóriában is nagy reményekkel indult neki a 2014-es modellévnek tavaly ősszel
Keménykötésűek
E fontos szegmens új képviselőinek alváza a mai trendeknek megfelelően teljes egészében nagy szilárdságú acélokból áll, a hossz- és kereszttartók a kisebb tömeg és a nagyobb merevség érdekében hidroformázással készülnek. Alumíniumötvözetek csökkentik többek között a motor és az első felfüggesztés tömegét, csak a motortérfedél közel nyolc, míg a négy ajtó összesen 15 kilogramm fogyást eredményez. Az első felfüggesztés független, míg hátul laprugós merevhidat találunk, ám szélesebb hátsó nyomtáv és új hátsó laprugóköteg javítja a kanyarodási képességeket. Az új, kétcsöves lengéscsillapítók hatékonyabban tompítanak kis sebességnél, a pickupokat szélesebb abroncsokkal szerelik a magabiztosabb viselkedés és a nagyobb kényelem érdekében. Immár elöl-hátul tárcsafékek lassítanak, a vontatmánystabilizáló funkció pedig továbbra is az aktív védelem fontos része. Újdonság a ráfutásos balesetre, illetve a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, ám mindkettő csak vizuálisan, hanggal, illetve a felszereltség függvényében az ülést rezegtetve jelez, aktív beavatkozásra még nem képesek.
A háromrészes, moduláris alváz a „kicsik” esetében négy tengelytávolságot (3,02-3,89 m), míg a HD-knál öt változatot (3,39-4,26) tesz lehetővé, a legrövidebb variáns 5,22, a leghosszabb pedig 6,56 méter hosszú. Most először lehet rendelni a Crew Cab modellhez egy hosszabb, kétméteres platót is, eddig csak egy 173 centiméter hosszú szerepelt a kínálatban. A Double Cab is az említett hosszabb platót kapja, míg a rövid fülke rendelhető akár közel 2,5 méter hosszúságúval is. A közel 150 különböző műszaki kombinációban specifikálható HD-k csak a két leghosszabb variánst cipelik. A plató hengerelt acélból készül, ami könnyebb és erősebb a megszokott préselt lemezeknél. Mindegyik méretű puttonyra igaz, hogy a kerékjárati ívek között is 121 centiméter széles. Nem azért, hogy a szabványos (európai) raklap elférjen, hanem azért, hogy az Amerika kedvenc alapanyagának számító 4×8 láb méretű rétegelt lemez is elfeküdjön hosszában. A biztonságos szállítást a négy sarokban, a padlóba integrált rögzítőgyűrűk segítik, és rendelhetők az oldalfalakra további, áthelyezhető fölső rögzítőgyűrűk is. A fülke tetején, a harmadik féklámpa házában található munkalámpa mellett az oldalfal tetejénél elhelyezett opcionális LED-technikájú világítás segítheti a rakodást. Kérhető szórt bevonatos platóvédelem a padlóra és az oldalfalakra egyaránt, míg a kerékjárati ívek tetejének magasságába helyezhető platform segítségével alul értékes tárgyak (munkaeszközök) a kíváncsi szemektől rejtve szállíthatók. Keresztirányban is felosztható a rakfelület válaszfalakkal, és természetesen a kereskedésben további platóbélések, platótakarók, zárható szerszámosládák, létratartó állványok, valamint kerékpár- és síléctartók is elérhetők.
A beépített torziós rúd jóvoltából könnyű felhajtani a platóajtót, amelynek nyitását is egy külön rugó csillapítja, ráadásul az ajtó szükség esetén szerszámok nélkül is könnyedén leszedhető. A lökhárítók sarkába integrált fellépő és az oldalfalak tetején kialakított kapaszkodók a napi sokszori felmászást nagyban megkönnyítik
Izmosak
Három teljesen új benzinmotor gondoskodik a „kis” pickupok és terhük mozgatásáról. Az elődeiknél erősebb EcoTec3 erőforrások a gazdaságosság jegyében immár folyamatosan változó szelepvezérlést és terhelésfüggő szabályzású olajszivattyút alkalmaznak, közvetlen befecskendezésűek, valamint részterhelésnél csak négy hengerrel üzemelnek. Szintén takarékossági megfontolásból elektromos aktuátorokat kap a változó rásegítésű kormányberendezés. Az új motorok szélesebb tartományon képesek fokozott hatékonysággal üzemelni, még például hőségben a vontatás jelentette nagy terhelésnél emelkedőre kapaszkodva is, ez többek között annak köszönhető, hogy nagy fordulaton olajpermet hűti a dugattyúkat. A motorblokk és a hengerfej egyaránt alumíniumból készül, érdekes megoldás, hogy a leömlők csatlakozásánál hengerenként elfűrészelik az öntvényt, így nagy hőingadozás esetén egymástól függetlenül mozoghatnak a csonkok, ami a motor teljes élettartamára biztosítja a megfelelő szigetelést. A kipufogórendszerben egy csappantyú segíti alapjáraton és kis fordulatszámon minimális szintre csökkenteni a zajt. A nagynyomású tüzelőanyag-szivattyút a hengersorok közé, a szívócsonk alá helyezték, és mind a pozicionálás, mind az akusztikailag optimalizált motortakaró szintén a működési hangerőt redukáló megoldás.
Az új belépőmotor továbbra is egy 4,3 literes, V6-os, a 228 lóerő teljesítményű egység a 413 newtonméter forgatónyomatékával a Ford F-150 alaperőforrásánál valamivel nyomatékosabb, városban 13,0-13,8, országúton 9,8-10,7 liter/100 kilométer fogyasztást ígér. Az új, 5,3 literes (340 LE, 519 Nm) jelenleg a piac legtakarékosabb V8-as egysége, városban 14,7, országúton 10,2-10,7 liter benzint igényel száz kilométerenként. Az új, 6,2 literes V8-ast erő tekintetében (426 LE, 623 Nm) szintén a Ford fölé hangolták, a Chevy motorja városban 15,7-16,8, országúton pedig 11,2-11,8 liter benzint éget el száz kilométer alatt. A HD-k esetében a hatliteres Vortec benzinmotor az alapkivitel, e V8-as kiviteltől függően 322 vagy 360 lóerős, az 515 newtonméteres egységet kifejezetten kis fordulaton nagy nyomaték leadására hangolták. Az E85 etanol-benzin keverékkel is üzemelő változatok mellett kínálnak majd sűrített földgázzal is hajtható kivitelt. A 6,6 literes, 397 lóerő teljesítményű, 1037 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékú Duramax dízelmotorban piezoelektromos befecskendezőket és változó geometriájú turbófeltöltőt alkalmaznak, a kipufogógáz-utánkezelés pedig SCR-rendszerű.
Mind a kaliforniai kanyonról elnevezett Chevrolet, mind a spanyol hegylánc szót viselő GMC összes motorjához hatfokozatú automatikus váltót társítanak, ezek a váltókarról kapcsolható, az egyes fokozatokat magasabb fordulatig megtartó és fokozottabb hűtést biztosító vontatási üzemmóddal is rendelkeznek. Hasonlóképpen a sebességszabályzót is felkészítették az utánfutó jelentette nagyobb terhelésre és lendületre, szükség esetén nemcsak a motor teljesítményét csökkenti, hanem még vissza is vált a nagyobb motorfékhatás eléréséhez, sőt, a dízelen még a kipufogóféket is aktiválja.
Magasabbra helyezték a szellőzőket és erősebb megvilágítást kaptak a gyakran használt kapcsolók. A függőlegesebb műszerfalon a kormány mellett balra, könnyen elérhető helyen találhatók a vontatmány fékrendszerének vezérlői és az összkerékhajtás forgókapcsolója – ezek munkavédelmi kesztyűben is könnyen kezelhetők
A négy kis kiegészítő „analóg” körműszer helyett a Sierra Denali esetében hatalmas digitális kijelzőt találunk a műszeregységben is. A vezetőinformációs rendszer a MyLink képernyőjéhez hasonlóan több választható színvilágot, illetve témát kínál
Okosabbak
Ám nem elég a nyers erő, ma már ennél sokkal több kell e kategóriában! Az elmúlt bő egy évtized trendje a két teljes értékű üléssoros fülkék döbbenetes térnyerése, a Crew Cab változatok nulláról az értékesítések 59 százalékára küzdötték fel magukat, hiszen a munkanap végén és pihenőnapokon egyre többen használják ezeket első számú családi autónak is. Az új nemzedék esettében a Regular Cab (rövid fülke) után a Double Cab következik, az immár hagyományos, előrefelé nyíló ajtó és a fix B-oszlop jóvoltából komfortosabb és biztonságosabb az új közepes méretű fülke. A Crew Cab esetében pedig a hosszabb hátsó ajtók és az átdolgozott hátsó ülések öt centiméterrel növelik a hátsó lábteret. A teljesen új, közel kétharmad részben nagy szilárdságú acélokból álló fülkék felfüggesztése is új, azok jobban ellenállnak a függőleges és oldalirányú erőknek, sőt, húzásnál is csillapítanak. Az ajtók immár nem nyúlnak bele az A-oszlop elejébe, hanem az oldalfalba simulnak, vagyis nem kavarnak felesleges légáramlatokat, csendesebbek. Ezt fokozza az ajtók háromszoros szigetelése és a vastagabb üvegek is. Új szigetelés csökkenti a szélzajt a fülke és a plató között, a fülkében pedig sűrű, folyékony hangszigetelést használnak, amely hozzáköt a fémhez, így a rezgéseket, visszhangokat is hatékonyabban szűri ki.
Rengeteg a tárolóhely, az alsó és a felső kesztyűtartó mindegyik változathoz jár, az első ajtókban pedig akár két-két 1,5 literes palack is elfér
Nemcsak a zajkomfort, a praktikum is fontos szerepet játszott az egész utastér tervezésekor, a munkára szánt változatok első üléspadja 40:20:40 arányban osztott, a középső üléstámla lehajtható fedeles rekeszt rejtő könyöklőnek. A drágább kivitelek két különálló első ülése között egy hátizsáknyi bendővel (24,5 liter) rendelkező tárolót alakítottak ki, amelyben akár a gyári opcióként kínált függőmappa-tároló, akár egy laptop kényelmesen elfér. A fejlett fedélzeti szórakoztató-rendszerek kora az amerikai haszonjárművek esetében már korábban elérkezett, mint nálunk, így jóformán mindegyik variáns esetében széria a MyLink rendszer, amely a középkonzol tetején 4,2 colos kijelzőn vagy nyolc col képátlójú érintőképernyőn jeleníti meg a menüjét. Akár tíz különböző eszköz csatlakoztatható a járműhöz Bluetooth segítségével, hatvan kedvencet (akár rádióállomást, telefonszámot vagy úti célt) menthetünk el a gyors elérés érdekében. A hangvezérlés használatához nem kell parancsokat betanulni, az a természetes beszédet, sőt, még a különböző dialektusokat is megérti. Természetesen nem hiányozhat a műholdas sugárzású rádióadók és a General Motors OnStar előfizetéses kommunikációs, járművédelmi és távdiagnosztikai szolgáltatása sem.
Nemcsak önmagukban fontos újdonságok ezek, hiszen alvázukra márkánként két SUV is épül majd, azok további 200 ezer eladást jelentenek majd a cégnek évente
Ezekből is jól látszik, hogy habár alapvetően munkaeszköznek használják e járműveket, a vevők ma már minden tekintetben személyautós komfortot várnak el. Ennek megfelelve lényegesen bővült a választható felszereltségi szintek száma, értelemszerűen felfelé. A ilverado új csúcsváltozata eleve csak V8-as motorral és Crew Cab kivitelben választható, a High Country többek között feszesebb felfüggesztéssel, 20 colos krómozott keréktárcsákkal, nyeregbarna színű bőrkárpitozással, fűthető és szellőztethető első ülésekkel és Bose audiorendszerrel kelleti magát. A GMC Sierra Denali pedig még ennél is többet kínál, ott már a motoros pedálállítás, a fűtött kormánykerék és a navigációs rendszer is alapfelszerelés. Továbbra is rendelhető a Z71 csomag, amely önzáró hátsó differenciálművel, lejtmenetvezérlővel, masszívabb lengéscsillapítókkal, első vonószemekkel, osztómű-védőlemezzel és akár terepes abroncsokkal is segítheti a burkolt utakról letérve az előrehaladást.
Az idén év közepétől kapható 2500 HD és 3500 HD változatok a full-size kategória fölötti HD szegmensben indulnak majd. Terhelhetőségük elérheti a 3,3 tonnát, és 8,9, illetve nyeregszerkezettel akár 10,5 tonnát is vontathatnak
Tavaly csoportszinten a General Motors e két típuscsaládjából összesen 663 ezer fogyott, ezt az USA legnépszerűbb járműve, a Ford F-sorozat jó százezerrel múlta felül, míg a full-size pickup kategória harmadik helyén futott be „csak” 355 ezerrel a Ram. Hogy milyen fontos típuscsaládok ezek a GM számára, jól bizonyítja az átfogó és alapos fejlesztés, tesztelés néhány érdekessége: csak az új motorcsalád égésfolyamatainak modellezésére, optimalizálására hatmillió óra processzoridőt fordítottak! Az új ajtókat 150 életciklusnyi időnek megfelelő nyúzásnak tették ki, a platóajtó tartósságának bizonyítására pedig 181 kilogramm tömegű, koncentrált súlyt ejtettek rá újra és újra. Hiszen semmit sem bíznak a véletlenre, sok kategóriaelső tulajdonságuk segítségével szeretnének kilépni a kék ovál árnyékából, és az örök második helyet vezető pozícióra cserélni!
A „kicsi”, 1500 jelzésű variánsok terhelhetősége 791-956 kg, nem meglepő módon mindegyik plató mérete legalább az F-150 hasonló platójával megegyező. Már az alap V6-ossal is 3,2 tonnát vontathatnak, ám a kategóriaelső nagyobb V8-as akár 5,4 tonnát is húzhat maga után