A Busworld 2013 kiállításon láthattuk, hogy a Volvo Buses fejlesztőmunkája középpontjában jelenleg a hibridhajtás és az elektromos városi autóbusz áll. Közben nem feledkeznek meg az egyik kulcstényezőről, a buszvezetőről sem.
Hirdetés:

Fogyasszon keveset, járjon nesztelenül és többé-kevésbé kipufogás-mentesen, komfortjával ugyanakkor nyújtson reális alternatívát az autóhasználattal szemben – tömören ennyit várnak el az önmagukba fulladó nagyvárosok a korszerű autóbuszoktól. A szakma egyik fontos seregszemléjén, a belgiumi Kortrijk városában megrendezett Busworld 2013 kiállításon a Volvo Buses meggyőzően mutatta fel, hogy mindez lehetséges. A göteborgiak teljes lendülettel haladnak a hibridhajtás és az elektromos buszjáratok elterjesztése felé, járműveik paraméterei csakugyan ígéretesek.

 -

Volvo 7900 Hybrid városi hibridbusz plug-in, azaz hálózatról tölthető változatban, tetején akkucsomaggal és áramszedővel

„Konnektoros” hibrid

A Volvo Buses piacvezető pozíciót vívott ki magának hibrid autóbuszaival: a Volvo 7900 Hybrid 2010-es bevezetése óta közel 1200 példányt adott el 21 országban, közben folyamatosan továbbfejlesztve a modellt. A jelenlegi változat 39 százalékkal kevesebb gázolajat fogyaszt, és ennyivel kisebb a klímaváltozásra gyakorolt hatása a dízelhajtású megfelelőjéhez képest. A jármű nemcsak belvárosi forgalomban vált be, hanem megfelel elővárosi, illetve a külső területeket a központtal összekötő forgalomban is.
A Volvo 7900 Hybrid több mint kísérlet: ma már üzleti siker, amely kikövezte az utat a folytatódó fejlesztés előtt. Jó példa erre a három, „konnektorról” tölthető (plug-in) hibrid busz, amelyeket tavaly május óta forgalomban, üzemszerűen tesztelnek a Volvo Buses városában, Göteborgban. Konnektoron a jelen esetben ne a fali dugaszoló aljzatra gondoljunk a lakásunkban, hanem a megállókban a busz fölé, a vezető utasítására hosszirányban leereszkedő rúdra, amelyhez ablaktörlő-karnál alig nagyobb áramszedőkkel kapcsolódik a jármű. Áramfelvétele ezekben a pillanatokban jelentős, ezért kezdetben olyan járatok jöhetnek szóba, ahol megfelel az elektromos hálózat. Egyébként a nagy kapacitású akkumulátorcsomagot is a jármű tetején helyezik el, az áramszedők közelében.

 -

Kifejezetten ergonomikus környezetben dolgozhat a Volvo 7900 Hybrid vezetője

A „konnektorról” tölthető hibridek az üzemidő több mint kétharmad részében tisztán elektromosan működhetnek, azaz csendesen és teljes mértékben károsanyag-kibocsátás nélkül. A gázolajfogyasztásukban és a széndioxid-kibocsátásukban mutatkozó megtakarítás még akkor is jelentős, ha figyelembe vesszük a külső forrásból származó elektromos áramot, a teljes energiafogyasztás ugyanis körülbelül 60 százalékkal mérséklődik. Ha pedig valahol olyan döntést hoznak, mint Göteborgban, azaz biodízellel váltják ki a fosszilis eredetű gázolajat, akkor összességében 90 százalékkal csökkenthető a klímaváltozásra gyakorolt hatás.
2014 során további nyolc, „konnektorról” tölthető hibridet próbálnak majd ki Stockholmban. Számos más európai nagyvárosban szintén tervezik a Volvo Buses „konnektorról” tölthető hibridjeinek tesztelését. A piaci bevezetést 2015-re ütemezi a gyártó. Göteborgban jók a tapasztalatok, a fogyasztás és az emisszió hozza az elvárt szintet, és egyértelműen kedvezők a gépkocsivezetők és az utasok visszajelzései is.

 -

Sorakozó! Norvégiában forgalomba állított Volvo 7900 Hybrid városi hibridbuszok

Teljesen villamos hajtás

Nem, szó sincs arról, hogy nagy újdonságként akarná feltüntetni a Volvo a jó öreg trolibuszt – a lényeg az, hogy ezekhez a villamos hajtású autóbuszokhoz nincs szükség felsővezetékre, de dízelmotorra sem. A „konnektorról” tölthető hibridektől már rövid út vezet idáig. Az ElectriCity együttműködési projekt keretében a Volvo Csoport és számos más szereplő már nagy erővel dolgozik azon, hogy létrehozzák Göteborg első elektromos buszjárati vonalát, amelynek átadása 2015 közepére várható. Az új elektromos buszjárati vonalon rendkívül energiahatékony és csendes buszok közlekednek majd, amelyek teljes mértékben megújuló, azaz károsanyag-kibocsátástól mentes forrásból származó elektromos árammal üzemelnek majd. Legalább egy buszmegállót épületen belül alakítanak ki. A cél annak megmutatása, hogy a teljesen elektromos járművek nagymértékben hozzájárulhatnak egy jobb városi környezet megteremtéséhez, azon belül a fenntartható közösségi közlekedéshez. Ez azt jelenti, hogy a városfejlesztők, építészek előtt is teljesen új koncepciók lehetőségét nyithatják meg az elektromos autóbuszok.

 -

Nagy utaskapacitású Volvo 7900 Articulated Hybrid csuklós városi autóbusz, párhuzamos hibridhajtással és akár 154 fő utaskapacitással

 

Hibrid csuklós busz

Ezenkívül bemutatkozott a svéd gyártó hibrid buszának csuklós változata is. A Volvo 7900 Articulated Hybrid csuklós busz utaskapacitása 154 fő, ami több, mint bármely más hibrid buszé. A kéttengelyes Volvo 7900 Hybrid modellel összehasonlítva, teljes kihasználtság esetén, 15 százalékkal kisebb az egy utasra vetített tüzelőanyag-fogyasztás. A márka új, ötliteres, 240 lóerős, Euro 6-os dízelmotorja hajtja, amelynek nitrogén-oxid-emissziója 87, míg részecske-kibocsátása 50 százalékkal kisebb az Euro 5-ös motorokénál. Mivel az akkumulátorcsomag a középső tengely közelében helyezkedik el, egyenletes a 18 méter hosszú jármű tömegeloszlása.
Akárcsak a Volvo Buses többi hibrid járműve, ez is párhuzamos elvű hibrid, vagyis az elektromos motor és a dízel együttesen vagy külön-külön is hajthat. A buszmegállókban tisztán elektromosan, azaz csendesen és tisztán működik a busz. Fékezéskor tölti az akkumulátorokat, hogy ezekből gyorsításkor vagy lassú haladáskor az elektromos motort táplálhassa, ami 30 százalékkal csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást a jelenlegi dízelüzemű modellhez képest. Az első Volvo 7900 Articulated Hybrid buszok 2014 tavaszán kerülnek majd az ügyfelekhez, és ugyanettől az évtől a Volvo Buses európai termékkínálatában minden egyszintű, alacsonypadlós busz hibridhajtású lesz.

Messzire is autóbusszal

 -

Impozáns jelenség: Volvo 9700 távolsági autóbusz, új orrésszel és visszapillantó tükrökkel

Ha át akarjuk csábítani az embereket kényelmi szolgáltatásokkal telerakott személyautójukból, valami olyan autóbuszt kell forgalomba állítani, mint a kívül-belül alaposan megújított 9700-as és 9900-as Volvo, amelyek legfontosabb módosításai között említhető az Euro 6-os motor, az orr és a hátsó rész új formatervezése, az új visszapillantó tükrök és a kisebb tömeg.
Az új, 11 literes, Euro 6-os motor nem csupán teljesíti a közeljövőben életbe lépő európai károsanyag-kibocsátási követelményeket, hanem két százalékkal még csökkenti is a Volvo városközi buszainak tüzelőanyag-fogyasztását. Sőt, mostantól a járművek zajszintje is kisebb lesz. A küllemet érintő változás, hogy a járművek orra áramvonalasabb kialakítású, és további újdonság a felnyitható orrpanel, rajta szembetűnőbb Volvo-emblémával. Hátul átdolgozták a légterelőt, a hátsó szélvédőt, a motortérfedelet és a lökhárítót.
A tolatássegítő kamera megváltozott elhelyezése és az új visszapillantó tükrök minden irányban jobb kilátást nyújtanak a gépkocsivezetőnek. Opcióként kiegészítő világítás kerülhet az első ajtó fölé, valamint a vezetőülésből elektromosan behajthatók a külső visszapillantó tükrök. Továbbá a ködfényszórók immár a kanyarvilágítás szerepét is ellátják. Szintén fontos újdonság, hogy a járművek tömegét nem egyedül a könnyebb motor csökkenti, hanem például az utasülések legújabb generációja is, összesen mintegy 120 kilogrammal.

Hogyan vezetsz?

 -

A megújult Volvo 9700 parancsnoki hídja, ergonomikus kezelőszervekkel és képernyős tájékoztatással, de az új Volvo FH műszeregysége, kormánykereke, illetve kezelőelemei még nem kerültek át a buszokba

Még a legjobb autóbusz tüzelőanyag-fogyasztását és egyéb adatait is leronthatja, ha nem megfelelően vezet a sofőr. Éppen ezért bővítette új elemmel szolgáltatásainak kínálatát a Volvo Buses. Az I-Coaching rendszer azonnali visszajelzésekkel segíti a pilótát gazdaságosabban és biztonságosabban vezetni. Hatékonyabb stílussal akár tíz százalékos tüzelőanyag-megtakarítás is könnyedén elérhető, ami nem csekélység a mai, és különösen a várható gázolajárak fényében.
Az I-Coaching képernyős fedélzeti egységét az autóbusz műszerfalán helyezik el, és a jármű számítógépén keresztül kommunikál a flottairányító rendszer hardverével. A vezetésre jellemző számos tényezőt figyel, és azonnal visszajelez, ha ezek közül egy vagy több túlságosan nagy értéket ér el. E tényezők között szerepel például a motor túlpörgetése, a túl hosszú alapjárati üzemelés, az intenzív fékezés, az intenzív gyorsítás, a gyorshajtás és a túl gyors kanyarvétel. A vezetést jellemző tényezőket kimutatásokban naplózza, illetve összegzi a rendszer. A statisztikák egyértelműen megmutatják, ha egy gépkocsivezetőnek finomításra szorul a vezetési stílusa.

 -

Fő a biztonság: az utasok természetesen hárompontos, automatikus övvel köthetik be magukat. Az új generációs utasülések akár 120 kilogrammal is csökkenthetik a saját tömeget

Az I-Coaching segítségével nemcsak takarékosabban és biztonságosabban vezethet a pilóta, hanem javul az utazási kényelem is. A buszüzemeltető pedig részletes tájékoztatást kap arról, hogy egyes gépkocsivezetői hogyan használják a buszokat, illetve milyen intézkedések szükségesek a visszatérő problémák elkerüléséhez.
A figyelmes olvasónak bizonyára feltűnt, hogy egy valamiről még a jövő zenéjeként sincs szó: elektromos távolsági buszról és kamionról. Ez lehet közlekedésünknek az az Achilles-sarka, amely a Volvo és mások impozáns fejlesztései ellenére mégis rákényszerítheti a fogyasztói társadalmat igényei visszafogására.

 -

Teljesen átrajzolták a Volvo 9700 és 9900 hátulját, így messziről is könnyen felismerhetők az Euro 6-os modellek