Renault JP2 110.150 4×4: Földkerülő
Muzeális tűzoltóautóval és poliglott klarinétművésszel ered őseink és a világ titkainak nyomába egy maroknyi mindenre elszánt raliversenyző. Történetüket éppúgy írhatta volna Rejtő Jenő, mint Lőrincz L. László, Jules Verne vagy Gottfried August Bürger. Balázs János és Jójárt András évtizedek óta összeszokott párost alkotnak. Olyan legendás, hosszútávú versenyeken szerepeltek sikerrel, mint a 24 ezer kilométeres London–Sydney Marathon, a 22 500 kilométeres London–Mexico...
125 éves a tehergépkocsi
Éppen 125 évvel ezelőtt, 1896. augusztus 18-án mutatta be Gottlieb Daimler a világ első motorral hajtott tehergépjárművét, amelyet a londoni British Motor Syndicate vállalatnak értékesítettek. Ennek emlékére idén ugyanezen a napon egy nyerges szerelvény érkezett Stuttgartból Londonba. Az új Mercedes-Benz Actros vontató mögé akasztott félpótkocsi két veterán teherautót szállított egy országos turné keretében. Az egyik a világ első tehergépkocsijának pontos...
Opel Blitz: Villámkarrier
Kilencvenegy esztendeje jelentek meg Németország útjain a legelső Opel Blitz teherautók. Gyorsan meghódították az egyszerű, olcsó, megbízható és tartós haszonjárműre vágyók szívét, egyúttal megalapozták az Opel jó hírét. Rüsselsheimben, illetve addigra már Detroitban is – hiszen a General Motors 1929-ben az Opel márka 80 százalékát, majd 1931-ben a maradékot is saját érdekszférájába vonta – nem kisebb szerepet szántak az új...
Mercedes-Benz Cito: Messze megelőzte korát
Éppen húsz éve kapta meg az International Bus of the Year díjat a Mercedes-Benz Cito. Akkoriban még nem volt igazi igény különleges koncepciójára, így megmaradt érdekes kísérletnek és a korszerű típusok előfutárának. Jó oka van a Daimler kísérletező kedvének: idejében kíván felkészülni a jövő kihívásaira, hogy amikor szükséges, akkor a korábban kidolgozott konstrukciókra és megszerzett tapasztalatokra támaszkodhasson. Ezért már az...
20 éves a Volvo I-Shift: Húsz esztendőm hatalom
Húsz évvel ezelőtt vezette be a Volvo Trucks az I-Shift automatizált sebességváltót, amely gyökeres változást hozott a teherautó-iparba. Eleinte sokan idegenkedve fogadták, ma viszont már magától értetődő berendezés. Ráadásul szüntelenül fejlődik. Már az 1980-as években megszületett az igény olyan automatikus kapcsolású sebességváltók iránt, amelyek a hidrodinamikus, bolygóműves automatikus váltókkal ellentétben nem növelik a tüzelőanyag-fogyasztást, illetve nem okoznak teljesítményveszteséget. Aztán a...
Kettős szerepben
Jól érzékelteti Európa autóiparának, sőt értékrendjének, önazonosságának mélyreható átalakulását a praktikus, személyautóként és könnyű áruszállítóként is kitűnő Fiat Doblò húszéves históriája, olaszból nemzetközivé változása. Dupla szerepkörre készült a 2000-ben bemutatott Doblò mint a hétköznapok tágas, teherbíró munkaeszköze és a szabadidő (akár hétszemélyes) családi kocsija – tehát egy vérbeli többcélú jármű. Presztízse szinte elhanyagolható, hiszen ára kedvező, használati értéke nagy. Jellege...
Peugeot 203 pickup: Megérdemelte volna!
Kár, hogy nem korábban született meg az International Pick-Up Award (Nemzetközi Pickupdíj)! Ez az egyszerűségétől sármos Peugeot 203 egészen biztosan hazavihette volna a trófeát, ha azt egy bő fél évszázaddal előbb formázzák meg. Hogy miért? Nézd meg a videót, meglátod, milyen remek haszonjármű volt. Igen, csak arról szól ez a cikk és a bevezető, hogy kattints, és megtudd, hogy melyik...
Mercedes-Benz L 6600 és O 6600: Csőrmester
Három a magyar igazság, gondolhatták a svábok, amikor megálmodták a második világháború utáni első új fejlesztésű Mercedes-Benz nehéz-teherautót. Az L 6600 átvezette a csőrös érát a bulldogfülkésbe, és lehetővé tette a legelső farmotoros csillagbuszt. Olyan robbanásszerű fellendülést hozott Nyugat-Németország számára a gazdasági csoda, amitől Alfred Bernhard Nobel is megnyalta volna mind a tíz ujját. Rövid időn belül nagyszámú teherautóra és...
Kis trolibusz-történelem: Örülhetnek a lányok!
Apuka öröme és boldogsága emlékeiben bizonyára erős nyomot hagyott édesapjuk trolibuszok iránti rajongása. Az idő megpróbálta eltörölni a részben kötött pályás helyi közlekedést, ám az új megoldásokkal azok megint a várostervezés hatékony és fenntartható eszközei lehetnek. Már jó pár évtizede motoszkált a villanytáplálású kábeles szekér ötlete dr. Ernst Werner von Siemens fejében, aki végül 1882 április 29-én Berlinben, egy alig...
Renault Magnum: A nagymenő
Merészelt nagy egyéniség lenni, mások utánozni sem merték, így a távolsági fuvarozás meghatározó figurájává, jelképévé vált. Éppen harminc éve választották meg az International Truck of the Year díjra a Renault Magnumot, hatása pedig egy egész évtizedet meghatározott. Ez a nagymenő egy nagy menő: távolsági fuvarozásra tervezték, évente 200 ezer kilométeres futásteljesítményre, nehéz rakománnyal, kontinenst átszelő fuvarokra. Sok erős vetélytárs közé...