Kettős szerepben
Jól érzékelteti Európa autóiparának, sőt értékrendjének, önazonosságának mélyreható átalakulását a praktikus, személyautóként és könnyű áruszállítóként is kitűnő Fiat Doblò húszéves históriája, olaszból nemzetközivé változása. Dupla szerepkörre készült a 2000-ben bemutatott Doblò mint a hétköznapok tágas, teherbíró munkaeszköze és a szabadidő (akár hétszemélyes) családi kocsija – tehát egy vérbeli többcélú jármű. Presztízse szinte elhanyagolható, hiszen ára kedvező, használati értéke nagy. Jellege...
Peugeot 203 pickup: Megérdemelte volna!
Kár, hogy nem korábban született meg az International Pick-Up Award (Nemzetközi Pickupdíj)! Ez az egyszerűségétől sármos Peugeot 203 egészen biztosan hazavihette volna a trófeát, ha azt egy bő fél évszázaddal előbb formázzák meg. Hogy miért? Nézd meg a videót, meglátod, milyen remek haszonjármű volt. Igen, csak arról szól ez a cikk és a bevezető, hogy kattints, és megtudd, hogy melyik...
Mercedes-Benz L 6600 és O 6600: Csőrmester
Három a magyar igazság, gondolhatták a svábok, amikor megálmodták a második világháború utáni első új fejlesztésű Mercedes-Benz nehéz-teherautót. Az L 6600 átvezette a csőrös érát a bulldogfülkésbe, és lehetővé tette a legelső farmotoros csillagbuszt. Olyan robbanásszerű fellendülést hozott Nyugat-Németország számára a gazdasági csoda, amitől Alfred Bernhard Nobel is megnyalta volna mind a tíz ujját. Rövid időn belül nagyszámú teherautóra és...
Kis trolibusz-történelem: Örülhetnek a lányok!
Apuka öröme és boldogsága emlékeiben bizonyára erős nyomot hagyott édesapjuk trolibuszok iránti rajongása. Az idő megpróbálta eltörölni a részben kötött pályás helyi közlekedést, ám az új megoldásokkal azok megint a várostervezés hatékony és fenntartható eszközei lehetnek. Már jó pár évtizede motoszkált a villanytáplálású kábeles szekér ötlete dr. Ernst Werner von Siemens fejében, aki végül 1882 április 29-én Berlinben, egy alig...
Renault Magnum: A nagymenő
Merészelt nagy egyéniség lenni, mások utánozni sem merték, így a távolsági fuvarozás meghatározó figurájává, jelképévé vált. Éppen harminc éve választották meg az International Truck of the Year díjra a Renault Magnumot, hatása pedig egy egész évtizedet meghatározott. Ez a nagymenő egy nagy menő: távolsági fuvarozásra tervezték, évente 200 ezer kilométeres futásteljesítményre, nehéz rakománnyal, kontinenst átszelő fuvarokra. Sok erős vetélytárs közé...
Szárnyaló lóerők ünnepe
Idén ünnepli az IVECO a Pegaso örökségének 75. évfordulóját, amely többek között innovációs erejével és kiváló járműgyártási szaktudásával járult hozzá az olasz vállalat sikereihez. A legendás spanyol márkát 1947-ben alapította az Empresa Nacional de Autocamiones (ENASA) vállalat, nevét pedig a görög mitológiában az erőt és a könnyedséget jelképező szárnyas lóról kapta. Járműgyártási tevékenységét a Hispano Suiza egykori barcelonai üzemében...
Korai Karosa autóbuszok: Csehszlovák konkurencia
Hazai utcaképünket kevésbé, gyermekkorunk boldogságát azonban évtizedekig meghatározták a csehszlovák autóbuszok. Elsősorban nem a Volán-vállalatoknál szorgoskodó példányok, hanem a két másfél voltos bébielemmel működő távirányítós másolataik. Generációk nemzeti önérzetét balzsamozta, hogy Magyarország autóbuszgyártó nagyhatalom. A közhiedelemmel ellentétben azonban nem csupán mi gyártottunk buszokat a KGST-országokon belül, hanem mindenki! A Karosa kiemelkedik közülük, hiszen csupán a csehszlovákoknak lehetett volna valódi esélye...
Nysa M-522: Generációk megmentője
Sokunknak máig a Nysa ugrik be, ha meghalljuk a mentőautó kifejezést. Pedig a kedvesen suta 521/522 olyan, mintha eredetileg a Lolka és Bolka rajzfilmből ugrott volna elő. Még Mágenheim doktor is elmorzsolna egy nosztalgikus könnycseppet, ha újra vonulhatna vele. Németh László gépjárműgyűjtő új életet lehel hazánk egykori utcaképének ikonikus járműveibe. Az ő munkáját dicséri a korábbi lapszámaink fényét emelő, gyönyörűen...
Elektromos és gázüzemű MAN autóbuszok: Jövő a múltból
Egyértelmű, hogy a jövő a közlekedés villamosításáé, ám ennek is a múltban gyökereznek az előzményei. Az MAN márkánál sem most kezdték, éppen fél évszázada mutatták be az első akkumulátoros-elektromos városi autóbuszt. Viszonylag korán, már a hatvanas-hetvenes évek fordulóján rádöbbentek a fejlett közlekedésű országokban, hogy a robbanásszerűen növekvő motorizáció légszennyezése és zaja kezdi észrevehetően lerontani városaik élhetőségét. Erre reagálva hozta létre...
Trabant 690 XL Pick-up: Custom csettegő
Papírjaguárnak csúfolták, hiszen nem tudták, hogy a Monte-Carlo rali egykori bajnokával packáznak. Azzal sem voltak tisztában, hogy a keleti blokk népautójának keresztapja az űrkorszak legelső mérföldköve, a Szputnyik–1 műhold. Ahogy azt sem sejthették, hogy egyszer majd a berlini fal leomlásának, sőt Németország újraegyesítésének szimbólumává válik ez a kedves kisautó. Nem tudták vagy nem érdekelte őket, hiszen a gúnyolódók jelentős része...