Hirdetés:

Húsz évvel ezelőtt a Setra TopClass 400 nyerte el a megtisztelő 2002-es International Coach of the Year díjat. Sikere előtt tisztelegve röviden összefoglaljuk, hogy mi mindennel érdemelte ki ezt az elismerést.

Nem is ünnepelhette volna méltóbban 2001-ben a Setra a fennállásának ötvenedik évfordulóját: a hivatalosan első önhordó karosszériájú autóbusz, az S 8 piacra lépéséről a számos tekintetben innovatív 400-as sorozat bemutatásával emlékeztek meg. Nem is akárhogyan, egyből a zászlóshajókat tömörítő TopClass típuscsaláddal debütált az új nemzedék. A prémiumkategóriás turistabusz az évek során összesen hét változatban készült. A kínálat gerincét jelentő kéttengelyes S 415 HD és háromtengelyes S 415 HDH, S 416 HDH, illetve S 417 HDH mellett a kompakt S 411 HD klubbusz, az S 431 DT emeletes modell, valamint az észak-amerikai piac előírásaihoz és igényeihez igazított S 417 egészítette ki a palettát.

A járművezető munkahelye is csúcsszínvonalúnak számított a maga idejében

A TopClass 400 nem sokkal a leleplezése után jó néhány újításának köszönhetően sikeresen elnyerte a szakma legrangosabb kitüntetését, az International Coach of the Year 2002 díjat. Az európai szakújságírókból álló zsűri – amelynek magyar tagja immár a Rolling Tons – az indoklásában kiemelte a műszaki tartalom és a forma kiváló összhangját eredményező kialakítást.

Igényes anyagok és elegáns színek álltak az ügyfelek rendelkezésére a belsőtér összeállításához

Stílusteremtő külső formavilágának egyik meghatározó eleme a busz két oldalán végigfutó hangsúlyos, fémesen csillogó díszléc, amely a La Linea, magyarul „A vonal” nevet kapta. A busz luxusszínvonalú belsőtere kiemelkedőnek számító kényelmet nyújtott az utasoknak és a járművezetőnek egyaránt. Szó szerint fényűző utazási körülményeket teremtett a tető közepén végigfutó panorámaüvegezés, amely a városnéző túrákhoz is új kilátásokat nyitott. Egyedi ügyféligények teljesítésétől sem rettent meg a gyártó, így akár hátsó klubsarok vagy jól felszerelt konyha is kerülhetett a buszokba.

A tetőn végigfutó panorámaüvegezés számottevően fokozta az utazás élményét

Az élenjáró műszaki megoldások sorát pedig jól példázza, hogy a TopClass 400 alapfelszereltségébe tartozott az elektronikus vezérlésű, tárcsafékes fékrendszer, a blokkolásgátló, a kipörgésgátló, a vészfékrásegítő és az elektronikus menetstabilizáló. Ezenkívül sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is szerepelt a kínálatában.

Az S 431 DT emeletes buszról sem maradhatott le a La Linea

Szintén a biztonság jegyében a típust 2008-ban szériafelszerelésként elülső ütközésvédelemmel (FCG) látták el. Ennek alapja egy masszív keresztmerevítő és a mögötte elhelyezett energiaelnyelő szerkezet, ám ezenfelül további innovációként különösen súlyos frontális ütközéskor a vezetőállás hátrébb csúszik. Még ugyanebben az évben az aktív vészfékrásegítő (ABA) is megjelent a kínálatban. Ez az adaptív sebességszabályozó radarja segítségével a busz előtt lassabban mozgó járművet észlelve először figyelmeztetést küld a vezetőnek, majd megfelelő reakció hiányában automatikus vészfékezésbe kezd. Ezenkívül eső- és fényérzékelő, valamint LED-es külső világítási funkciók is gyarapították a hosszú opciók sorát. Az elegánsan innovatív Setra TopClass 400 mindezeknek köszönhetően igazi etalonnak számított a piacon, rászolgálva a magyarul csúcskategóriát jelentő elnevezésére.

Az észak-amerikai piacon is szép sikereket ért el a TopClass 400 az S 417 modellel, amely az ottani igényeknek megfelelően például osztott szélvédőt kapott

Itt elmondhatod a véleményedet!