Csupa dicséretet hallani az utóbbi években a Hyundai és leányvállalata, a Kia Motors járműveiről. Ezeket saját tapasztalat híján az ember hiheti is, meg nem is. A Hyundai i30 Kombi azonban olyan könnyedén átugorja a jó híréről alkotott lécet, mint Javier Sotomayor a 2,45 métert.
Még Martin Winterkorn, a Volkswagen Csoport akkori vezérigazgatója is megdöbbent az előző generációs i30 minőségén, amikor a világpremier kapcsán első ízben beleült. Legelőször nekem is a példás összeszerelési minőségen akadt meg a szemem a tesztautóban, népautós emblémával sem kellene szégyenkeznie. Az utóbbi években a külcsínre sem lehet panasz, európai segítséggel a dél-koreaiak is megtanultak szép autókat gyártani. Az i30 kombi is ilyen, csinos és harmonikus vonalvezetésű. Aki fanyalog, keressen rá egy Tiburon kupéra, hogy lássa a fejlődést. Szándékosan nem a SsangYong Rodius egyterűt említettem, mert ahhoz atomvillanásoknál rendszeresített füstüveg védőszemüveg szükséges.
Rüsselsheim városát korábban kizárólag az Opel villámjával kötöttük össze, pedig már közel két évtizede a koreaiak hídfőállása, ma ott működik az európai fejlesztési központjuk is. Nemcsak a tervezőasztalok felett szorgoskodó mérnökök munkahelye, hanem az i30 gyártása és tesztelése sem hagyta el az öreg kontinenst. Míg előbbi a kelet-csehországi Nošovicéhez kötődik, addig utóbbira a zöld pokolnak is nevezett Nürburgring-Nordschleife versenypályán kerítettek sort a Hyundai szakemberei. Akik nem a köridőket, hanem a megbízhatóságot, valamint a kiegyensúlyozott és biztonságos viselkedést hajszolták.
Őszinte szívvel
Nemcsak az i30 karosszériája, hanem a belbecs is felfrissülve, ropogósan készült tavaly a végül elmaradt Genfi Autószalonra. Az új fejlesztésű alapmotort a hagyományos technikai megoldásokat értékelő vásárlóknak szánják a dél-koreaiak. A 1,5 literes, négyhengeres, két vezérműtengelyes, láncos szívómotort csupán a változó szelepvezérlés és a kettős, szívócső- és közvetlen befecskendezés teszi izgalmasabbá a korábbi 1,4 literes, 74 kilowattos (100 lóerős) benzinmotornál. Ennek köszönhetően az új 1.5 DPi mind teljesítményben – 81 kilowatt (110 lóerő) –, mind pedig forgatónyomatékban – 144,2 newtonméter – szolid előrelépést mutat, miközben csökkent a fogyasztása és a károsanyag-kibocsátása. Nincsenek kétségeim afelől, hogy ez a puritánság hosszú, nyugodt élettel és olcsó fenntartási költségekkel kecsegtet. Joggal gondolhatnánk, hogy ezért a vándordűnék dinamikáját idéző menetteljesítményekkel kell megfizetnünk, de nem. A fickós „egyötös” őszinte lelkesedéssel fog szelet a kompakt kombi vitorlájába. Nagyszerű párost alkotnak a könnyedén, pontosan, szinte élvezettel kapcsolható, rövidre áttételezett, hatfokozatú sebességváltóval. A tengelykapcsoló szintetikus érzésével azonban nem tudtam megbarátkozni. Ez valószínűleg egyéni probléma, hiszen kollégáimból nem váltott ki ellenérzést. Pedig a tesztautóban még nem is az új fejlesztésű, elektronikusan szabályozott, vitorlázásra is lehetőséget biztosító tengelykapcsoló dolgozott.
A gyári adatok böngészése közben lomhának tűnhet a 12,6 másodperces gyorsulás, pedig érzésre nem az. A kis alapmotor nagyon jól boldogul az 1206 kilogrammos saját tömegű kombival. Az igaz, hogy a közel hatszáz kilogrammos terhelhetőséget nem aknáztam ki, mindenesetre nem hinném, hogy zavarba jönne tőle a Hyundai. A rövid összáttétel kompenzálja a motorból hiányzó newtonmétereket. A hatodik fokozat közel került az ötödikhez, alig ejt a fordulatszámon, cserébe nem csak hátszélben és sík úton használható. Autópálya-tempó mellett viszont percenként 3500-at forog a motor. Lélekben ez egy ötfokozatú sebességváltó, hiszen édesapám „egyhatos” F Astra kombijában ugyanennyit forog a főtengely ötödikben. A Hyundai jól hangszigetelt utasterének nyugalmát nem zavarja a pörgős motor, azonban a fogyasztáson érződik. A Rolling Tons új ciklusán 6,2 liter/100 kilométer fogyasztást mértünk. Pedig ehhez az értékhez a kedvező légellenállású, mindössze 0,29-es alaktényezőjű karosszéria, valamint a stop-start rendszer is hozzájárult. Az alapmotor valójában sem a rendszeres autópályázáshoz, sem pedig a városi tötymörgéshez nem a legideálisabb választás, hiszen a többi, erősebb erőforráshoz villanyos rásegítés, mild hybrid rendszer is jár. Másrészt viszont a várhatóan kedvező karbantartási költségek és a hosszú élettartam ellensúlyozhatják a nagyobb fogyasztást.
Remekül csillapított
A Hyundai nagyszerűen eltalálta a futóművet, egyszerre stabil, pontos és allűrök nélkül nyeli az úthibákat. Mindannyian tudjuk, hogy ami a hazai „utakon” ilyen jól vizsgázik, az minimum duplán számít. Elöl MacPherson-rugóstagokat, hátul pedig egyszerű csatolt hosszlengőkarokat találunk. Nincs tehát semmi varázslat, vízzel főztek a koreaiak is, amit azonban egy három Michelin-csillagos séf szakértelmével fűszereztek. A végeredmény annyira harmonikus, hogy a legkevésbé sem hiányoltam a cizelláltabb kettős keresztlengőkaros első, vagy a drága és érzékeny hátsó többlengőkaros felfüggesztést. A komfortos gördülésből a lágy keverékű, téli mintázatú, 225/45 R 17 méretű gumiabroncsok is kivették a részüket. Ha máshol nem, itt konkrétan tetten érhető a magukat rokonainknak tekintő koreaiak és magyarok közötti kapcsolat, hiszen a Hankook magyarországi gyárában készültek. Az elektromechanikus rásegítésű kormánymű finom és precíz, megfelelő visszajelzést ad az útfelületről. Apróság, de kényelmes és biztonságos megoldás, hogy a ködfényszórókat a bajuszkapcsolóról aktiválhatjuk.
Belbecs
A beltér barátságos, a formák letisztultak, a jó minőségű anyagok pontosan illeszkednek egymáshoz. Menet közben csend honol, cicergésnek, nyikorgásnak, zörgésnek nyoma sincs, pedig nem a Münchent Stuttgarttal összekötő A8-as autópályán próbáltam. Jó érzés beülni, jó érzés vezetni, holott a térkínálat csupán átlagos. Ezzel szemben a csomagtér mérete és variálhatósága példás. Alapesetben 602 literrel gazdálkodhatunk, a 40:60 arányban előredönthető hátsó ülésekkel teljesen sík padlót nem, azonban egy TSZ-hangárnak megfelelő 1650 literes teret kapunk. Ráadásul a padló síkja alatt számos kisebb-nagyobb rekeszt találunk, ahová gyakorlatilag minden szükséges tartozékot és lim-lomot elrejthetünk.
Az információs és szórakoztató rendszer tisztességes méretű, 10,25 col képátlójú érintőképernyőn keresztül vetíti elénk, amire éppen kíváncsiak vagyunk. Érdekes színfolt, hogy igény esetén választhatunk a természet idegszálainkat balzsamozó hangjai közül. A szanatóriumok slágerlistájának örökzöld madárcsicsergésén, valamint a csendes erdei eső kopogásán túl akár egy kellemes kávézó háttérzajával is feltöltődhetünk. A rádió nem a motor leállításáig, hanem az ajtókilincs meghúzásáig szól. Ez egy apró, ám annál örömtelibb figyelmesség. Manapság magától értetődő, hogy az okostelefonunkkal is kapcsolatot teremt a rendszer. A telefon tükrözése gond nélkül működik az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekkel. A Bluelink-alkalmazás pedig olyan hasznos funkciókkal teszi könnyebbé életünket, mint az utastér előklimatizálása vagy az akkumulátor töltöttségének ellenőrzése. A központi zárat is vezérelhetjük vele az okostelefonunkról, sőt arról is tájékoztat bennünket, ha nem zártuk be az ajtót vagy aktiválódott a riasztó. Az aktuális üzemanyagáraktól kezdve a közlekedési tudnivalókig számos valós idejű információval csillapítja információéhségünket.
Nagyvonalú felszereltség
Bár a ranglétra alján álló Life kivitel sem nevezhető fapadosnak, hozzánk a középső, 6 049 000 forintos alapáron kínált Comfort felszereltséggel érkezett az i30. Annak ellenére, hogy szinte mindennel rendelkezett, amire szükségünk lehet, kiegészítették még olyan feláras extrákkal, mint a 17 colos könnyűfém keréktárcsák vagy a LED-technikájú adaptív fényszórók, amihez ugyancsak diódás kanyarfényszórók tartoztak. Utóbbiak nemcsak a prospektusban látványosak, hanem kanyarodáskor is jól mutatják az utat. Nem fukarkodtak a téli csomaggal sem, így élvezhettük az ülés-, valamint kormánykerékfűtés jótékony hatását. A Hyundai a kényelmi és biztonsági rendszereket is nagyvonalúan mérte, a legfontosabbakat már az alapfelszereltség mellé megkapjuk. Becsüljük meg, mert egyre ritkább jelenség az ilyen egyszerű, őszinte kompakt autó, mint az i30. Ár-érték arányban aligha találunk jobb ajánlatot a Hyundai kompakt kombijánál. Csak így tovább Hyundai!
Műszaki adatok
Hyundai i30 Kombi 1.5 DPi | |
---|---|
Hajtáslánc, felépítés | |
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, változó szelepvezérlésű, kettős, szívócső- és közvetlen befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű benzinmotor. Euro 6d minősítés részecskeszűrővel | |
Összlökettérfogat (cm3): | 1498 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 81(110) |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 144/3500 |
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó. Önhordó acélkarosszéria, ötajtós, ötszemélyes utastér. | |
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék (átmérője 280 mm), hátul tárcsafék (átmérője 272 mm) | |
Kormánymű: | fogasléces, elektromechanikus rásegítéssel |
Futómű elöl: | MacPherson, csavarrugó, gáztöltésű lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Futómű hátul: | csatolt hosszlengőkar, csavarrugó, gáztöltésű lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Hankook Winter i*cept RS2 225/45 R17 |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm): | 4585/1795 (2039)/1475 |
Tengelytáv (mm): | 2650 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1559/1567 |
Fordulókör átmérője (m): | 10,6 |
Saját tömeg (kg): | 1206 |
Hasznos teherbírás (kg): | 594 |
Megengedett össztömeg (kg): | 1800 |
Megengedett tengelyterhelés elöl/hátul (kg): | 1050/970 |
Megengedett tetőterhelés (kg): | 80 |
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg): | 1200/600 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 50 |
Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával (l): | 602/1650 |
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm): | 1040/740 |
Csomagtér szélessége alul/felül (mm): | 1020/1340 |
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm): | 420/670 |
Hossza előredöntött leghátsó üléstámlával (mm): | 1680–1900 |
Rakodóperem magassága (mm): | 650 |
Hátsó ajtónyílás szélessége (mm): | 940–1050 |
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm): | 1860 |
Szélesség fejmagasságban elöl/hátul (mm): | 980/980 |
Szélesség könyökmagasságban elöl/hátul (mm): | 1450/1420 |
Utastér hosszúsága (mm): | 1570 |
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm): | 560–600/290–330 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm): | 490/465 |
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm): | 650/425 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 240 |
Ülésmagasság hátul a padlótól (mm): | 365 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége hátul (mm): | 460/1200 |
Háttámla magassága/szélessége hátul (mm): | 670/1090 |
Lábtér elöl/hátul (mm): | 880–1110/60–300 |
Fejtér elöl/hátul (mm): | 960–1020/970 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 365 |
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 50/55 |
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 2,7 |
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm): | 220 |
Kapcsolási úthossz az I. és a II. fokozat között (mm): | 125 |
Menetteljesítmények, költségek | |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 187 |
Fogyasztás a WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km): | 6,7 |
Ciklusfogyasztás (l/100 km): | 6,2 |
Ciklusfogyasztás: A megengedett sebességhatárokat betartva felerészben lakott területen és felerészben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények: 1 személy, 1 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, enyhe forgalom, kikapcsolt légkondicionáló. | |
A modell bruttó alapára (Ft, áfával): | 6 049 000 |
Garancia: 5 év kilométer-korlátozás nélküli általános, 12 év az átrozsdásodás ellen | |
Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 30 |
Ajánlólevél
Keleti nyitás
Ezúttal is megkerestünk egy olyan üzemeltetőt, aki kellő rálátással rendelkezik az általunk tesztelt típusra. A Hyundai i30 típussal szerzett tapasztalatokról a Würth Szereléstechnika Kft. ellátásilánc-vezetőjét, Teller Pétert kérdeztük. A cég flottáját 210 operatív lízinges jármű alkotja, ebből 32 Hyundai i30, számuk még ebben a hónapban további hússzal bővül. Ezek között már az új, 1,5 literes DPi motoros változatok is fontos szerephez jutnak majd. A flotta jelentős részét kombik alkotják, azonban kísérletképpen két ötajtós i30 kivitelt is rendeltek.
Teller Péter megjegyezte, hogy a Hyundai i30 úttörő szerepet vállalt a cégnél, ugyanis előtte elsősorban az európai, azon belül is a német és cseh márkákat részesítették előnyben. Pont az idén kifutó Škoda Rapid helyett kerestek egy hasonló paramétereket és felszereltséget kínáló, a lízingdíjak tekintetében is hasonló kategóriájú típust. Nagy hangsúlyt helyeznek arra, hogy a három év alatt a járművek közel egyformán teljesítsék a lízingfeltételekben kitűzött évi 50 000 kilométeres futásteljesítményt.
Immár két és fél év tapasztalata után elmondhatják, hogy az elsősorban 1,6 literes dízel-, valamint 1,5 literes turbófeltöltéses benzinmotorral felvértezett koreai járművek rendkívül strapabíróak. A kötelező karbantartásokon kívül szinte semmilyen meghibásodás nem fordult elő velük. Az értékesítő kollégák is szeretik a típust, kiemelték a gazdag felszereltéget és az i30 típushibáktól mentes konstrukcióját.
A közvetlen konkurensek közül a Ford Focus típusból van náluk a legtöbb, a korábban említett Škoda Rapid mellett még néhány Toyota Corolla képviseli a japánokat. A kisautók kategóriája, elsősorban a szűkös csomagtér miatt nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ezért hamarosan az eddig használt Opel Corsa helyett is i30 modellek érkeznek majd. A középvezetői szint járműveit főleg Volkswagen Passat alkotja. Korábban sokszínű flottával rendelkeztek, amit a közeljövőben szeretnének három főszereplőre csökkenteti. Ezentúl a Hyundai i30 mellett a Ford Focus és Volkswagen Passat típusokra szeretnének koncentrálni.