Miután a Scania sikeresen túljutott az Euro 6-os motorok bevezetésén, sőt, már ezek továbbfejlesztésén is, elérkezett az idő a teljes tehergépkocsi-család átfogó megújításának. A tíz évig tartó és húszmilliárd svéd koronát, azaz közel 700 milliárd forintot felemésztő fejlesztés eredményeként alapjaiban, tehát szerkezetileg is vadonatúj fülkecsalád született, az utolsó kapcsolóig új belső berendezéssel. Erre általában 20-25 évente kerül sor a gyártóknál a tehergépkocsi-iparban. Ezenkívül a futóművek és a fékrendszer is alaposan megújult, sőt, még a nemrég korszerűsített hajtásláncon is tudtak tovább finomítani a Scania fejlesztői. A piacon egyedülálló biztonsági megoldásokat mutattak be, továbbá gondosan megágyaztak a legkülönfélébb alternatív hajtásmódok, az egyre nagyobb mértékű hálózatba kapcsolhatóság és az önvezető rendszerek alkalmazásának, amelyek a közeljövő meghatározó elemei lesznek a fenntartható fuvarozási megoldások megteremtésében. Lássuk hát, hogy mit tud az új R-széria és a most bevezetett S-széria!
Újdonság a hathengeres motor 500 lóerős változata, amely „csak SCR-es” technológiával működik
Alapjaiban új fülkék
Leglátványosabb és legmeghatározóbb újdonságuk a teljesen új fülkecsalád, amely az 1995-ben a 4-es szériával bemutatott fülkék többször frissített változatait cseréli le. Természetesen az új generáció is maximálisan moduláris felépítésű, így összesen 24 fülkeváltozat szerepel majd a kínálatban.
A Porsche Engineering vállalat közreműködésével a tervezők munkáját, pontosabban a külső dizájnt két alapvető szempont határozta meg: a Scaniák jellegzetes stílusjegyeinek, mint például a hűtőrács és az ablakfelületek alkotta „körbeölelő T” formának a megtartása, valamint a légellenállás további csökkentése. A megjelenés esztétikájának megítélése szubjektív terület, mindenki eldöntheti saját maga a képek alapján, az viszont tény, hogy az optimalizált aerodinamika révén két százalékkal csökkent a tüzelőanyag-fogyasztás. A részletek kialakításakor pedig fontos szerepet kapott, hogy a kisebb külső sérüléseket gyorsabban lehessen javítani, csökkentve az állásidőt. Fontos változás, hogy a Scania szerint már idejétmúlt xenonfényszóró eltűnt a kínálatból. A költségérzékenyebb ügyfelek H7-es kivitelt, míg az igényesebbek LED-es fényszórókat választhatnak. Aerodinamikai okokból pedig a külső napellenző már nem szériafelszerelés, csak opció. Ezért a felső szúrófényszórókat már a tetőbe építik be, újdonságként pedig a hűtőrács felső két kopoltyúja fölé is rendelhető egy-egy szúrófényszóró.
A síkpadlójú S-fülkébe öt lépéssel lehet feljutni, a kerékjárati ívek felett pedig egy-egy kiegészítő külső tárolórekeszt is kialakítottak
Svéd gyártóról lévén szó, a fülkék fejlesztésekor a törésbiztonság is kiemelt szerepet kapott. Ezért nagy arányban használnak nagyszilárdságú acélt, a kormányoszlop energiaelnyelő kialakítású, a nehéz-tehergépkocsik körében világújdonságként pedig oldalsó függönylégzsákok is rendelhetők az új generációs Scaniákba.
A prémiumminőség is az alapoknál kezdődik, ezért az új fülkék gyártáshoz olyan korszerű technológiákat alkalmaznak, mint a hideghengerlés, a ragasztás és a lézerforrasztás. A nagypontosságú gyártás révén szemmel láthatóan csökkentek a karosszériaelemek közötti hézagok, ami a légellenállást és a belső zajszintet is kedvezően befolyásolja. Ezenkívül térkitöltő zaj- és rezgéscsillapító anyagokat juttatnak a fülke vázszerkezetének üregeibe. Ám kívülről a legszembetűnőbben ott értük tetten a minőségi ugrást, hogy az ajtók az eddiginél sokkal kisebb erővel nyithatók és csukhatók, illetve csak egy halk puffanással záródnak, akárcsak a jobb személyautóknál.
A nehéz-tehergépkocsik körében világújdonságnak számító oldalsó függönylégzsákok révén akár 25 százalékkal is csökkenhet a borulásos balesetekben életüket vesztő sofőrök száma
Még nagyobb kényelemben
Az R-fülke esetében négy, míg a teljesen síkpadlós S-fülkénél öt kényelmes lépéssel mászhattunk fel az eddiginél is tágasabb belsőterekbe. A nagyobb tér annak köszönhető, hogy egyfelől öt centiméterrel megnövelték a fülkék hosszúságát, másfelől az új normáltető tíz, míg az új Highline tető 16 centiméterrel magasabb a korábbiaknál. Így a megszűnő Topline helyére lépett zászlóshajónak az S-széria, amely valójában egy magasabbra emelt, ezáltal sík padlószintű új Highline fülke.
A tágasabb térben a szélvédő feletti és a fekhely alatti tárolók is szemlátomást nagyobbak, sőt, a felső fekhely helyére egy hátfali tárolórendszer is kérhető. Ezenkívül opcióként számos további tárolórekesz, polc, akasztó és háló is rendelkezésre áll.
A felső fekhely nyolcvan centiméter széles, azaz teljes értékűnek mondható
A térkínálat és a tárolóhelyek mellett a tehergépkocsi-fülkék kényelmének további lényeges meghatározója a légkondicionálás hatékonysága. Nos, a griffes márka fejlesztői ennek érdekében számos érzékelőt helyeztek el a fülkében a napsugárzás, a páratartalom és az aktuális levegőminőség meghatározására, hogy mindig a sofőr igényeinek megfelelő lehessen a klíma a fülkében. Sőt, immár teljesen integrált álló helyzeti légkondicionáló, illetve fűtés is rendelhető, amelyek a fülke meglévő befúvónyílásain keresztül juttatják be a hűvös, illetve a meleg levegőt. Ez a belsőtérben kevésbé ingadozó hőmérsékletet, csendesebb működést és egyenletesebb hőmérséklet-eloszlást biztosít. A kiegészítő fűtőberendezések pedig alternatív tüzelőanyagokkal is működtethetők, igazodva a motorok különféle lehetséges hajtóanyagaihoz.
A fekhely alatti tárolók elrendezése nem változott, ám egy kicsivel nagyobbnak tűnnek az eddigieknél
Ezenkívül a különféle belső általános, irányított és hangulatvilágítások fényereje immár sok fokozatban állítható, a sötétítő függöny könnyebben használható, valamint gyári oldalfali televízió-előkészítés is rendelhető. Ráadásul a felső fekhely is nyolcvan centiméter széles, azaz teljes értékű, míg az alsó fekhely már száz centiméter szélesre is kihúzható, ami egyedülálló az európai tehergépkocsik körében. Ezt a fülkék hosszának megnövelése mellett az tette lehetővé, hogy a vezetőülést 65 milliméterrel közelebb vitték a szélvédőhöz.
A V8-as modellek fülkéjének belsőterét egyedi bőrkárpitozás, valamint sok piros és fekete díszítőelem különbözteti meg
Jobb kilátások
A sofőrülést egyébként nemcsak előrébb helyezték, hanem húsz milliméterrel kijjebb is az ajtó felé. Ezáltal lényegesen javult a kilátás előre és bal oldalra felfelé, illetve lefelé, így a gépkocsivezető jobban láthatja a közlekedési lámpákat és táblákat, valamint a gyalogosokat, kerékpárosokat a jármű közelében. Ezt szolgálja a műszerfal felső élének lejjebb süllyesztése és az üvegfelületek megnövelése is. Ám a menetpróba során leginkább az tűnt fel, hogy az A-oszlopok meredekebbek az eddiginél, szinte függőlegesek, ezáltal sokkal nagyobb a látótér az A-oszlopok és az oldalsó tükrök között. Így például egy körforgalom vagy útkereszteződés megközelítésekor nem kellett előre hajolni a megfelelő körülnézéshez, illetve a gyalogátkelőknél is jobban átláttuk a helyzetet. A tükröket is teljesen áttervezték, így egyszerre áramvonalasabbak és nagyobb látóterűek, valamint opcionálisan mindegyik motorosan állítható. Sőt, az új fülkéket kamerák felszerelésére is felkészítették, akár kiegészítésként, akár meglévő tükrök helyettesítéseként. Mindemellett az áttervezett ablaktörlők nagyobb ívben tisztítják a szélvédőt, a mosóberendezés hatékonyabb, és esőérzékelős vezérlés is rendelhető.
Íme, a teljesen új belsőtér: tágas, ízléses, igényes kivitelezésű és sok praktikus tárolóhelyet kínál
Vadonatúj ismerős
Annak ellenére, hogy a vezetőülés előrébb és kijjebb került, nem érződött szűkösebbnek a vezetőállás térkínálata, sőt. Az ülés és a kormánykerék tágabb tartományokban állítható, így a gyártó szerint 150 és 200 centiméter testmagasság között bárki könnyedén megtalálhatja a számára kényelmes, ideális üléshelyzetet. Egy biztos, a menetpróbán közel átlagos testalkattal sikerült. Igaz, a kormánykerék nem állítható olyan meredek szögbe, mint a másik svéd márka neck tilt nevű megoldásával, de így sem fárasztó vagy kényelmetlen a fogása.
A műszerfal, habár minden ízében megújult, megtartotta a korábbi generáció elrendezését és koncepcióját, így már elsőre könnyen eligazodtunk a kezelőelemek, kapcsolók között – otthon és otthonosan éreztük magunkat. Persze azért akadnak új megoldások. Mivel a vezetőüléssel együtt a kormányállás is kijjebb került, az összes világítással összefüggő kapcsolót az ajtópanelre költöztették a visszapillantó tükröket állító gombok elé. Jó ötlet volt, ugyanis itt valóban jól láthatók és könnyen elérhetők ezek a fontos kapcsolók. A kormánykerék gombcsoportjai is csak megjelenésükben újultak meg, elrendezésük és logikájuk megtartotta az eddigi jól bevált szisztémát. Akárcsak a sebességváltót és a retardert vezérlő jobb oldali bajuszkapcsoló esetében, ám ez annyiban változott, hogy rátették a kipufogófék és a retarder automatikus, azaz fékpedállal összekapcsolt üzemmódjának kapcsolóit.
Minden tekintetben a prémium-személyautók világát idézi az új műszerfal: a színek, a formák, az anyagok, a kidolgozás, az ergonómia mind élvonalbeli
A műszerfal alapformája továbbra is a vezető kezének elérési tartományához igazodó, köríves kialakítású. A középkonzol alsó részén számos kisebb-nagyobb tárolóhelyet alakítottak ki, így minden személyes holmi jól elhelyezhető a vezető keze ügyében. A bal alsó részt pedig úgy formálták, hogy a pihenőtérbe átmászáskor ne akadályozza a láb mozgását. A középkonzolon több AUX-IN- és USB-csatlakozó is rendelkezésre áll a személyes elektronikus készülékek csatlakoztatásához, illetve töltéséhez.
Továbbá a középkonzolon a logikusan csoportosított nyomógombok kellően nagyok a könnyű és biztonságos kezeléshez, mégis elegánsak, finom tapintásúak. A légkondicionálás vezérlőpanelje nagy, digitális kijelzőt kapott, felül pedig a teljesen új szórakoztató és információs rendszerek valamelyike uralja a középkonzolt. Ezek öt- vagy hétcolos képernyővel állnak rendelkezésre, szériában a kormánykerékről vezérelhetők, míg a hangvezérlés a tetőbe rejtett mikrofonnal működik. Mindkét berendezéshez egyszerre két mobilkészülék is csatlakoztatható Bluetooth-on keresztül, például a gépkocsivezető magán és céges telefonja, a fejlettebbhez pedig akár négy kamera is társítható.
Teljesen megújultak a szórakoztató és információs készülékek is, amelyekhez egyszerre akár két mobiltelefon is társítható Bluetooth-on keresztül
Ám a legnagyobb dicséret az új műszerpanelt illeti meg, amely egyszerre látványos, elegáns megjelenésű, ugyanakkor élenjáróan ergonomikus és informatív. Már a nagy, analóg sebességmérő, illetve fordulatszámmérő középső területén is térben kiemelkedve egy-egy LCD-kijelző mutatja az olyan alapvető adatokat, mint a pontos idő, a külső hőmérséklet, a kilométer-számláló vagy az AdBlue-szint. Ám ezek között egy rendkívül nagy, kiváló felbontású, színes, grafikus központi kijelző néz farkasszemet a vezetővel, amelyről nyugodtan kijelenthető, hogy jelenleg a legjobb a kategóriában. Főmenüje vízszintes elrendezésű, ehhez függőlegesen almenüpontok tartoznak, így könnyű navigálni a sok információ és beállítási lehetőség között a jobb kormányküllő gombjaival. Legnagyobb szenzációja azonban az alul-felül két-két programozható kedvenc mező, amelyekre szinte az összes menüpont információi tetszés szerint kihelyezhetők. Így valóban minden szükségeset egyszerre láthattunk vezetés közben, a menet- és tüzelőanyag-fogyasztási adatokat, a Scania Járművezető-támogatás kiértékeléseit, a vezetési és pihenőidőket, valamint az adaptív sebességtartó automatika, illetve a domborzathoz előrelátóan igazodó hajtásláncvezérlés beállításait. Iparági újdonság, hogy a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer érzékenysége három fokozatban állítható a menüben.
A műszerpanel egyszerre tud sok információt jól áttekinthetően és könnyen értelmezhetően megjeleníteni. Egyedülálló megoldásként a központi kijelző a nagy főmező alatt és felett összesen négy programozható kedvenc mezőt is kínál
Fejlettebb gépészet
A menetpróba során ennek tesztelésére nem nyílt megfelelő lehetőség, ám azt egyértelműen tapasztaltuk, hogy a Scania Járművezető-támogatás kiértékelését az eddiginél kevésbé szigorúra hangolták, vagyis egy hibázás után jó vezetéssel könnyebben visszatornázhatók a százalékos értékek. Így a gépkocsivezetőknek kevésbé megy el a kedvük a rendszer használatától. Az adaptív sebességtartó automatika immár álló helyzetig működik, ami jelentősen megkönnyíti a dugóban araszoló sofőrök dolgát.
A kanyargós, dimbes-dombos országutakon, illetve lakott területeken át autózva az is feltűnt, hogy mennyit javultak a Scaniák menettulajdonságai. A kormányzás az eddiginél is pontosabb, az egyenesfutás szinte már tökéletes, a kormánykerékkel annyit sem kellett korrigálni, mint jó néhány személyautóban, valamint a kanyarstabilitás is fejlődött. Fékezéskor, illetve sebességváltáskor kevésbé bólogatott a fülke, mégis nagyon kényelmesen rugózott. Azt pedig a sajtóanyagból tudjuk, hogy vészfékezéskor öt százalékkal rövidült a fékút.
A normál magasságú tető tíz centiméterrel magasabb a korábbinál, így ez inkább a Highline utódja
Mindez annak köszönhető, hogy az első tengelyt öt centiméterrel előbbre költöztették, felfüggesztését pedig teljesen áttervezték, akárcsak a fülke felfüggesztését. Ezenkívül lejjebb került a fülkék, és ezzel együtt a járművek tömegközéppontja, míg az első tárcsafékekhez immár harminccolos fékkamrák tartoznak.
Hajtásláncait az elmúlt években is folyamatosan fejlesztette a Scania, azonban most is találtak további finomítási lehetőségeket. Mindegyik Euro 6-os motor új vezérlőprogramot kapott, az új fülke nagyobb hűtési kapacitás megteremtését tette lehetővé, az egyes motoroknál nagyobb átmérőjű hűtőventilátor immár közvetlen meghajtású, az olajhűtést termosztát szabályozza, áttervezték az égésteret és új befecskendezőket vezettek be. Ezeknek köszönhetően további három százalékkal csökkent a tüzelőanyag-fogyasztás. Sőt, mostantól 2,35-os hátsó hídáttétel is választható a még gazdaságosabb üzemelésért.
Egyébként az összes Euro 6-os dízelmotor HVO-val, vagyis hidrogénezett növényi olajjal is üzemeltethető. A többi alternatív tüzelőanyaggal működő motorváltozat azonban egyelőre csak az újjal párhuzamosan gyártásban maradó jelenlegi generáció járműveibe kérhető.
A soros, hathengeres, 13 literes motor 490 lóerős változatának helyébe egy 500 lóerős kivitel lépett, „csak SCR-es” kipufogógáz-utánkezeléssel és fix geometriájú turbófeltöltővel
Az új generáció motorkínálatának fontos újdonsága viszont, hogy a soros, hathengeres, 13 literes erőforrások esetében az eddigi hűtött kipufogógáz-visszavezetést (EGR) alkalmazó, 490 lóerős változat helyébe egy 500 lóerős, 2550 newtonméter legnagyobb nyomatékú, „csak SCR-es”, fix geometriájú turbófeltöltővel felszerelt kivitel lépett. Ez az egység a menetpróbán egy negyven tonnás szerelvényben nagyon kedvező karakterisztikát mutatott. Például ötven kilométer/óra sebességnél tizedik fokozatban már 950-es percenkénti fordulatszámról is könnyedén elgyorsított, igaz, itt még némi remegés kíséretében. Majd 1000-1050-es fordulatszám körül a járása is kisimult, 1100-nál pedig már ereje legjavát adta, dinamikusan mozgatva a negyven tonnát.
Az Opticruise automatizált sebességváltókat sem hagyták érintetlenül a fejlesztők, elvégre a Volvo kettős tengelykapcsolós I-Shift Dual Clutch váltójának bevezetésére valamit a griffes gyártónak is lépnie kellett. Ha ennyire fejlett és innovatív megoldással nem is rukkoltak ki, a változás mégis érzékletes. Södertäljében az előtéttengelyfék használatát találták ki, amelynek lényege, hogy felfelé váltáskor a hagyományos szinkronszerkezet helyett az előtéttengelyhez illesztett fékberendezés hangolja össze a tengelyek fordulatszámát. Így a GRS905 típusú váltó esetében felére, azaz 0,4 másodpercre csökkent a felkapcsolások ideje. Ezáltal érezhetően kisebb a jármű megtorpanása a váltások során, és a turbónyomás is kevésbé csökken le ilyenkor, így a teljes gyorsítás némiképp dinamikusabb.
Íme, az Opticruise automatizált sebességváltók újdonsága: az előtéttengelyfék felfelé kapcsoláskor az előtéttengely megfékezésével hangolja össze a tengelyek fordulatszámát a hagyományos szinkronszerkezet helyett
Mindezek után nem nehéz elhinni, hogy a svéd gyártó a 125 éves történelmének valóban legnagyobb beruházását hajtotta végre, amely során nem csupán egy új tehergépkocsi-generáció született meg. Hanem az elkövetkező két évtizedre előremutató termékek és szolgáltatások olyan nagymértékben személyre szabható kínálata, amely minden ügyfélnek minden alkalmazási területre fenntartható szállítási megoldásokat biztosít.
Új termékhez új szolgáltatások |
---|
A Scania az új generációs tehergépkocsi-családja mellé a személyre szabható szolgáltatások minden eddiginél szélesebb körű választékát társította, amelyek együttese a fenntartható fuvarozás megteremtésének irányába mutat. Manapság egyre nagyobb hangsúlyt kap a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. Általános érvényű azonban, hogy az üzemeltetők körében bizonytalansági tényezőt jelent az alternatív tüzelőanyagok alkalmazásával járó plusz költségek helyes megbecslése. Ebből kiindulva a svéd gyártó kifejlesztette a Scania Fleet CO2MPOSER nevű eszközt, amely valójában egy fejlett kalkulátor. Ennek segítségével az ügyfelek a saját szén-dioxid-kibocsátási céljaik, fuvarfeladataik jellege és a helyi feltételek alapján azonnal megtudhatják, hogy a Scania különböző megoldásaival milyen költséget jelent számukra az adott mértékű csökkentés elérése. Továbbá a Scania az új tehergépkocsi-családdal együtt a Communicator fedélzeti egység új generációját is bemutatta, amely a hálózatba kapcsolhatóság új dimenzióit tárja fel. A járművekből valós időben, távolról, vezeték nélküli kapcsolattal kinyert adathalmazokon alapul például a Scania rugalmas ütemterv szerinti karbantartási szolgáltatása. Ennek lényege, hogy a mindenkori terhelés, domborzat, vezetési stílus, hőmérsékleti viszonyok és számos egyéb paraméter alapján a tényleges igények szerint, személyre szabottan határozzák meg az egyes járművek esetében a szervizlátogatások gyakoriságát. Így például 150 ezer kilométerre is kitolódhat az olajcsere-intervallum. Ez végső soron a járművek állásidejét is minimalizálja. Sőt, a távdiagnosztika révén a szerviz előre felkészülhet a szükséges műveletek elvégzésére, valamint megelőző céllal behívhatja a szervizbe a járművet, kiküszöbölve egy későbbi váratlan és költséges leállást. Magyarul a gépkocsik túlszervizelése és alulszervizelése éppúgy elkerülhető. Mindemellé a Scania egy új gazdasági megközelítést is bevezetett, nevezetesen a teljes üzemeltetési gazdaságosságot (Total Operating Economy – TOE). Az iparágban ma még sokan csak a költségek oldalára összpontosítanak, úgymint a járművek beszerzési, szervizelési és tüzelőanyag-költségeinek csökkentésére, ezt fejezi ki a teljes birtoklási költség (Total Cost of Ownership – TCO). Csakhogy a nyereséges üzletmenetet a bevételi oldal is éppúgy meghatározza, tehát az, hogy az adott feladatra helyesen specifikált, optimálisan karbantartott és megfelelő szolgáltatásokkal támogatott járműveknek nagyobb a rendelkezésre állása és hatékonyabban végzik a munkájukat, azaz termelékenyebbek. Ez pedig jótékonyan befolyásolja a bevételi oldalt. Erről szól a TOE koncepciója. |
Az új R Highline fülke tetőmagassága körülbelül akkora, mint eddig az R Topline modellé volt