Hirdetés:

Kibővítette alternatív hajtásmódjainak kínálatát az Irizar-csoport. Így több típusa már sűrített, illetve cseppfolyósított földgázzal vagy biogázzal üzemelő változatban is rendelkezésre áll a fenntartható közlekedési megoldások jegyében.

Immár az Irizar is a piacon jelenleg elérhető alternatív hajtásmódok teljes skáláját felvonultatja termékprogramjában. Hiszen az autóbuszai Euro VId minősítésű dízelmotorokkal, hidrogénezett növényi olajjal (HVO) és B100 biodízellel működtethető erőforrásokkal, párhuzamos hibrid és tisztán elektromos hajtásláncokkal, mostantól pedig a Scania önjáró alvázai révén földgázzal és biogázzal üzemelő belső égésű motorokkal is készülnek. A sűrített (CNG), illetve cseppfolyósított (LNG) földgázzal hajtott buszok igen jelentős környezetvédelmi előnyöket nyújtanak a dízelekkel szemben. Nagyjából 20-25 százalékkal csökkentik a szén-dioxid, akár hatvan százalékkal a nitrogénoxidok és több mint 98 százalékkal a részecskék kibocsátását. Ráadásul a gázüzemű járművek a kisebb rezgésszint mellett 4-5 decibellel csendesebbek, mint dízelmotoros társaik. Tüzelőanyag-költségeik pedig akár 35 százalékkal is kedvezőbbek lehetnek a gáz és a gázolaj árkülönbözetétől függően. A spanyol gyártó buszai CNG-vel ötszáz, LNG-vel pedig ezer kilométert is megtehetnek egy feltöltéssel.

Az Irizar tervezői igyekeztek olyan burkolattal ellátni a méretes gázpalackokból álló csomagot a tetőn, hogy az a lehető legkevésbé rontsa az i4 esztétikai megjelenését és aerodinamikáját

Az Irizar palettáján a 12 és 15 méter közötti hosszúságú i3le és i4 buszok CNG-s, míg az ugyanekkora méretű i4, i6 és i6S típus LNG-s változatban állnak majd rendelkezésre. Legelső rendelhető képviselőjük az i4 H 12,92 méteres, II-es kategóriájú kivitele, amely sokoldalúságával számos alkalmazásra megfelel az elővárosi busztól az iskolabuszig. Ez a tetején négy hosszanti, IV-es típusú gázpalackot hordoz, amelyek összesen 1260 liter, azaz körülbelül 240 kilogramm gázt tárolhatnak, ám egyedi ügyféligény esetén egy további palack elhelyezésével bővíthető a hatótávolság.
A betöltőnyílásnál egy nyomásmérő műszer tájékoztat a palackok töltöttségéről, ezenkívül a járművezető a műszerfalon egy képernyőről ellenőrizheti a gázrendszer működését az összes biztonsági előírásnak megfelelően. Például ezen keresztül felismerheti a szivárgásokat és értesülhet a vízporlasztású tűzoltórendszer működésbe lépéséről. Továbbá a jármű még a tetején hordozott plusz hétszáz kilogrammal is teljesíti az ENSZ-EGB 66.02 számú borulásbiztonsági előírást. Egyébként a gázüzemű i4 modelleket ugyanazzal a légkondicionáló rendszerrel szerelik fel, mint a dízelmotorosokat, valamint az utastér belmagassága, a csomagtartó polcok mérete és a poggyásztér befogadóképessége is változatlan. Az Irizar tehát igyekezett a gázhajtást úgy meghonosítani a típusaiban, hogy annak előnyei a lehető legnagyobb, esetleges hátrányai pedig a lehető legkisebb mértékben érvényesüljenek. A közölt információk alapján kiváló munkát végeztek a spanyol szakemberek.