Cikksorozatunk második részében azt járjuk körbe, hogy a kishaszonjármű-gyártókat, illetve magyarországi hálózatukat milyen szinten érintette a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet, hogyan reagáltak és milyenek a jövőbeli kilátásaik.
A koronavírus-járvány hatásai: Újraindult az iparág
Peugeot
Szinte mindegyik európai összeszerelő üzemben és a legtöbb beszállítónál is előfordultak hosszabb-rövidebb leállások márciusban és áprilisban. Június eleje óta azonban folyamatos a termelés, természetesen a szokásos biztonsági intézkedések betartása mellett. A magyarországi hálózat tagjai a karanténidőszak alatt is nyitva tartottak. Minden márkakereskedésben kötelezővé tették a maszk és a kézfertőtlenítő használatát, az ügyféltérben védőelemeket és a távolságtartásra figyelmeztető jeleket helyeztek el. A járművek dokumentumait és kulcsát javasolják külön tasakban elhelyezni és érintésmentesen kezelni. A kereskedések többsége vállal érintésmentes átadást és hozom-viszem szolgáltatást. Továbbá akciós fertőtlenítési ajánlatokkal is jelentkeztek, valamint kibővítették az online szolgáltatások körét, amelyek persze a későbbiekben is megmaradnak.
Éves alapon a Peugeot magyarországi forgalomba helyezései nyolc százalékkal csökkentek, szemben a piac 25 százalékos visszaesésével. A szervizforgalomban nem tapasztalható jelentős gyengülés. A hazai importőr bízik abban, hogy a márka értékesítési visszaesését sikerül tíz százalékon belül tartania az idei évben, kaptunk tájékoztatást Mocsai Zoltántól, a P Automobil Import Kft. marketingvezetőjétől.
Renault és Dacia
Tavasszal néhány hétig leálltak vagy csökkentett kapacitással működtek a cégcsoport egyes gyárai, de ezek a szünetek legkésőbb május elejére véget értek. Emellett megkezdték számos alternatív termék előállítását, illetve fejlesztését a maszkoktól a védőruhákon át a lélegeztetőgépekig. A magyarországi hálózat működésében egyre nagyobb hangsúlyt kaptak az online bemutatással és értékesítéssel kapcsolatos elemek. Emellett a szervezet példátlanul gyorsan kidolgozta az érintés nélküli járműátadás menetét. Természetesen az aktuális rendelkezésekkel összhangban álló óvintézkedéseket is bevezették a márkakereskedésekben a fertőtlenítéstől a távolságtartásig.
Az értékesítési darabszámokat a piac mozgása befolyásolta, ám a két márka közel két százalékkal még növelni is tudta a hazai piaci részesedését. Az importőr a továbbiakban a piac növekedésére számít az év első feléhez képest, ezért bízik abban, hogy az előző esztendő hasonló időszakához képest mérséklődik a visszaesés, mondta el Vihari Balázs, a Renault Hungária Kft. PR-menedzsere.
Toyota
Sok más gyártóhoz hasonlóan a Toyota esetében is szükség volt ideiglenes gyárleállásokra, azonban nem a rendelésállomány csökkenése, hanem az új helyzetben a biztonságos működés feltételeinek megteremtése miatt. Az egy-két hónapig tartó leállás után a távolságtartás biztosítása érdekében kezdetben csökkentett üzemmódban indult újra a termelés. Minden szokásos járványhigiéniai intézkedést bevezettek a Toyota összes gyártólétesítményében. A japán márka világszerte és hazánkban is felajánlott gépjárműveket, köztük a fertőzött betegek szállítására speciálisan kialakított gépkocsikat, és tárgyi adományokat az egészségügyi intézményeknek, illetve jótékonysági szervezeteknek.
A hazai hálózatában a Toyota az elsők között tette elérhetővé az online, érintésmentes járművásárlást, a szervizekben pedig bevezették a hozom-viszem szolgáltatást. A magyar piacon a Toyota erős növekedéssel kezdte az idei évet, amelyet a járványhelyzet sem tudott csökkenésbe fordítani. A személyautókkal együtt a Toyota 11,9 százalékos részesedést elérve stabilan őrzi az év elején megszerzett piacvezető pozícióját. Így a márkakereskedői hálózata is stabilan átvészelte a nehéz hónapokat. A hazai importőr idén körülbelül tízszázalékos növekedéssel számol a tavalyi évhez képest, nyilatkozta Varga Zsombor, a Toyota Central Europe Kft. PR-menedzsere.
Volkswagen-csoport
Márciusban a Volkswagen-csoport gyárai is leálltak, és öt-hat hét után kezdték újra a termelést a kapacitás fokozatos felfuttatásával. Azóta már rendben folyik tovább a termelés és a kiszállítás. A gyárakban a napi rutin részévé tették a maszk használatát, a fertőtlenítést és a távolságtartást. A magyarországi hálózat a tavaszi hónapokban is jól működött, az országba már beérkezett járműveket késedelem nélkül adták át az ügyfeleknek. Természetesen a bemutatótermekben kötelezővé tették a maszk viselését, a kézfertőtlenítést, a távolságtartásra pedig azóta is padlójelölések figyelmeztetik a vendégeket. A márkakereskedők bevezették a hozom-viszem szolgáltatást és az ózongenerátoros fertőtlenítést, amelyek népszerűvé váltak. Ezenkívül beindították az online értékesítés és átvétel lehetőségét. A szervizek forgalma mindvégig viszonylag stabil volt. Az eladási darabszámok persze érezhetően visszaestek, azonban a készletről történő értékesítés jól működik, tudtuk meg dr. Vérten Sándortól, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatójától.
Kérdéseinkkel a Citroën, a Fiat, a Ford, az Isuzu, az MAN, a Mercedes-Benz, a Mitsubishi, az Opel és a SsangYong hazai képviseletét is megkerestük, azonban ők nem éltek a megjelenés lehetőségével. Cikksorozatunk következő részében a háttéripar szereplőiről nyújtunk majd áttekintést.