Új belépőként nincs egyszerű helyzetben a Nissan NV-sorozata az észak-amerikai piacon. Ám két legfőbb helyi konkurensét másfél évtizeddel ezelőtt mutatták be. Így az európai furgonoknál már megszokott, felhasználóbarát részletmegoldásokat a full-size pickupok tágas fülkéjével, a zárt furgonok rakterével és hatalmas benzinmotorokkal keverő típus felrázhatja évtizedes nyugalmából az ellenfeleit.
Hirdetés:

Észak-Amerikában a zárt furgonok piacát két jelentős és népszerű képviselő uralja, a Chevrolet Express-GMC Savanna ikerpár, valamint a Ford E-sorozata. A General Motors termékének jelenlegi generációja 1996-ban, míg a piacvezető Ford 1992-ben debütált. Természetesen az évek során mindkét típuscsalád számos modellfrissítésen esett át, ám konstrukciójukat tekintve nem éppen fiatalok. Ezért a Nissan ötéves kutatással kezdte az új típus tervezését. Részletes felmérésükből kiderült, az összes járműkategória közül a furgonok tulajdonosai, vezetői a legelégedetlenebbek. Közülük sokan feladják a zárt raktér biztonságát, jobb kihasználhatóságát a pickupok kényelméért, felszereltségéért, vezethetőségéért.

Pickup

Így az NV tervezésekor a pickupok felépítését, arányait vették alapul. A 3711 milliméter tengelytávolságú, acél zártszelvényből készülő létraváz éppen a Nissan Titan full-size pickup rövid és hosszú kivitele közé helyezi az újdonságot. A teljes hossz több mint 6,1 méter, ennek a fele a raktér, vagyis valóban hosszú orrot és fülkét kapott az új haszonjármű. Ez kényelmes szerelhetőséget tesz lehetővé, hiszen az erőforrás könnyen hozzáférhető és egyúttal az utastérbe sem nyúlik be a motor, mint a klasszikus felépítésű furgonok esetében. Ráadásul így a szélesre nyíló fülkeajtókon át helyet foglalva személyautósan előrenyújthatja lábát a sofőr, hiszen nem szűk a lábtér, nem teherautósan függőleges az üléshelyzet. A testet jól tartó, sok irányban állítható, deréktámaszos vezetőülés folyadékálló huzatot kapott.

Az ülések külső szélein kimondottan erős kárpit akadályozza meg a gyakori ki-beszállás okozta kidörzsölődést, szakadást. A nagy könyöklő egyben ki is vehető a járműből, az alatta rejlő hatalmas rekesz fedelében névjegykártya- és tolltartót találunk. A doboz akár függőmappa-tárolónak is használható, sőt, még egy kisebb, kivehető polcot is tartalmaz

Újdonságnak számít odaát a lehajtható utasülés, valamint az, hogy a napszemüveg, mobiltelefon, kávéspohár, ásványvizes üveg mind saját tárolót kapott. Mindkét ülés alá terveztek egy-egy oldalra kihúzható fiókot, amelyek a nyitott ajtóban állva, kívülről könnyen hozzáférhetőek. A hazánkban is kapható Nissan Connect navigációs rendszer Bluetooth telefon-kihangosítással, műholdas rádióvétellel és tolatókamerával teszi teljessé a felszereltséget. Nemcsak 12 voltos csatlakozót találunk a fülkében, hanem rendelhetünk 110 voltos váltóáramot biztosító csatlakozót a könyöklő alatti dobozba is. Így rejtetten tárolható és tölthető egy laptop.

Zárt furgon

A tengerentúlon használt háztartási áramot biztosító konnektor a raktérbe is rendelhető, ami például a hordozható szerszámok menet közbeni töltéséhez elengedhetetlen. Európai szemmel kicsit furcsa, hogy a válaszfalra csak utólagosan beépíthető tételként hivatkoznak. Akár három nagy fényerejű lámpa is rendelhető a raktérbe, ami a szervizkocsiként használt járművek esetében különösen megkönnyíti a munkát. Hiszen a magastetős kivitelek rakterében akár 187 centiméter magas személyek is felegyenesedhetnek, ez hatalmas előny a két említett helyi konkurenssel szemben.

Az emelt tetős kivitel rakterének legmagasabb pontja 194 centiméterrel magasodik a padló fölé, így az átlagosnál magasabb személyek is bárhol felegyenesedhetnek a jármű hátuljában

Éppen ezért az előkábelezés mellett a farostlemez burkolattal védett, közel függőleges oldalfalak oszlopain megerősített rögzítőpontok segítik az utólagos tárolórendszerek és berendezések beépítését. A belső rakományrögzítő gyűrűk mellett a tetőn megtaláljuk a népszerű tárolórendszerekhez szükséges szabványos bekötési pontokat. Minden ajtónál fellépő és kapaszkodó segíti a bejutást. A tolóajtó üvegezett kivitelben is rendelhető, míg a hátsó kétszárnyú ajtók a konkurensekhez képest szokatlanul nagy szögben, 243 fokig nyithatóak, és az oldalfalhoz rögzítő mágnesek akadályozzák meg visszacsapódásukat. Természetesen a különleges felépítés miatt a teljes járműhossz és a hasznos raktérhossz aránya nem éppen kedvező, ám ne felejtsük el, nem a szűk európai városokba tervezték ezt a Nissant. Jó példa erre, hogy tükrök nélkül is 2029 milliméter széles, a vontatáshoz kitolt tükrök két széle között pedig 2611 millimétert mérhetünk. Míg a 8,5 köbméteres rakterű, a vezetőülésből könnyen elérhető, három részre osztott szélvédő feletti polcot is kínáló magastetős modell 2,69 méter magas. Mindkét változat „bendőjére” igaz, hogy még a kerékdobok között is 132 centiméter széles a hely, a raktér legszélesebb pontján pedig 178 centiméter mérhető a két fal között. A 306 centiméter hosszú raktérben akár két darab 40×48 colos szabványos raklap vagy 8×4 lábas farostlemez lapok is elférnek. A típusjelzés számai a helyi szokásoknak megfelelően a fontban mért terhelhetőségre utalnak, ami így az 1500 esetében körülbelül 680 kilogrammot jelent. Ennek megfelelően a magastetővel is rendelhető, HD jelölésű változatok pedig hozzávetőlegesen 1130, illetve 1580 kilogramm rakományt cipelhetnek. A Titan képességeinek ismeretében négy tonna körüli vontatmány sem elképzelhetetlen.

V6, V8

Természetesen ekkora tömegek mozgatásánál is benzines erőforrásokat választanak a tengerentúlon, a főleg kisiparosoknak, kereskedőknek szánt típus mozgatására. Az NV orrába a Navara tengerentúlon kínált Frontier nevű testvérének négyliteres motorját szerelik, a 261 lóerős erőforrás a mifelénk is ismert 350Z sportkocsi V6-os motorjának hosszúlöketű változata. A 281 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékú erőforrás helyett a Titan 5,6 literes, V8-as motorja is választható, amely körülbelül 317 lóerőt és 385 newtonmétert termel 91-es oktánszámú üzemanyag elégetésével. A Mississippi államban készülő NV mindkét motorja ötfokozatú automatikus váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket. A független első kerékfelfüggesztés pontos irányíthatóságot biztosít, a jó terhelhetőségről a merev hátsó tengely és a laprugók gondoskodnak, és elöl-hátul kanyarstabilizátort találunk. A biztos lassulásban a 358 milliméter átmérőjű féktárcsák és a blokkolásgátló mellett a 245/70 R 17 méretű abroncsok is fontos szerepet játszanak. Ütközés esetén kétfázisú első légzsákok és előfeszítős, valamint erőhatárolós biztonsági övek védik a két bent ülőt, felárért a biztonsági arzenál az ülések oldalába szerelt oldallégzsákkal és függönylégzsákkal is bővíthető. A tapasztalatok szerint az Egyesült Államokban a szabadidő-autónak is használt pickupok között nem egyszerű külföldi gyártóként sikerrel szerepelni. Ám a bőséges felszereltség, a tágas utastér és a jól kihasználható raktér keverékével induló Nissan NV a zárt haszonjárművek piacát jó eséllyel felrázhatja.

A legalacsonyabb kivitel kicsit magasabb, mint 2,1 méter, ezzel a gyorséttermek autós kiadófolyosójára vagy éppen az autós pénzkiadó automatákhoz is behajthat az NV vezetője. E 140 centiméter belmagasságú kivitelek rakterének befogadóképessége 6,2 köbméter