Sok baleset származik abból, hogy korlátozott a járművezető látótere. A Volvo most olyan személy- és teherautók kifejlesztésén dolgozik, amelyek a teljes területet érzékelik maguk körül. Az ötlet nem egészen új, de nagy jelentőségű.
Hirdetés:

A görög mondavilágban Gaia földanya fia, a száz vagy más forrás szerint ezerszeműként elképzelt Argosz a csillagos ég megszemélyesítője, akinek sok-sok szeme a kissé zűrös történet végén a páva pompázatos farkára került ékítménynek, így mindmáig gyönyörködhetünk benne. Témánk szempontjából többet számít, hogy Argosz mindent meglátott és észrevett (innen származik az „Árgus szemmel” kifejezésünk) – amit bizony nem mondhatunk el egy teherautó vezetőjéről…

Kép: Volvo Trucks -

Városi forgalomban különösen sok balesetet megelőzhet a Volvo Trucks új rendszere

Körkilátás, automatikus reagálás

Már a ma divatos személyautók körkilátása is nyomorúságos, vagy mondjuk ki nyugodtan, veszélyesen rossz, például egy régi Ladához képest. Tehergépkocsik, szerelvények esetében pedig egyszerűen nem is beszélhetünk ilyesmiről, holott a nehéz és erős jármű nagy kárt okozhat egy ügyetlen manőverrel. A helyzet javítására a Volvo Trucks kifejlesztett egy új technikát, amely 360 fokos szögben tapogatja le a környezetet. A kissé faramuci elnevezésű Non-Hit Car and Truck (ütközésmentes személy- és teherautó) kísérleti projekt jelenleg tesztelési fázisban van, és mostantól kezdve öt-tíz év alatt juthat el a gyakorlati alkalmazásig.
Lényege, hogy a jármű számítógépe, némiképp az emberi elme módjára, több forrásból származó információkat dolgoz fel egyszerre, így mindent regisztrál és kiértékel, ami a közelében történik. Észreveszi a gyalogosokat, kerékpárosokat és egyéb járműveket, sőt, valamilyen cselekvést is javasol a baleset elkerülésére. Amennyiben nem reagálna erre a gépkocsivezető, magától működésbe lép a kormánymű vagy a fékberendezés.

Kép: Volvo Trucks -

Mintha felülről, madártávlatból látnánk a saját járművünket

Éppen ez az automatikus beavatkozás teszi újszerűvé a rendszert, mert olyan autót, amelyben számítógép kombinálja össze a monitorra a minden irányban figyelő kamerák, illetve radaros érzékelők képét, és úgy láttatja az autónkat, mintha egy drónról figyelnénk a magasból, mi is vezettünk már. Tökéletesen működött, mindent kikerültünk vele, holott le voltak fóliázva az ablakok, de kormányozni és fékezni nekünk kellett, és tanácsokat sem kaptunk. Szóval azért előfordulhatott volna, hogy szólnak: Szállj ki, és nézd meg, hogy mit csináltál!

Virtuális kocsikísérő

A rendszer fő komponense a kamerák, a radarok és egyéb érzékelők információit összefűző adatplatform. Helyzetérzékelését 25 ezredmásodpercenként frissíti. Minden bejövő adatot kiértékel, elemzi a kockázatokat és különböző elkerülő útvonalakat dolgoz ki a járműnek. Éppen a sokféle megfigyelő eszköznek köszönhető, hogy különbséget tud tenni mindenféle úthasználó között, számon tartva mozgásuk irányát és sebességét.
Technikánk öt másodpercre előre jelzi a közlekedési helyzeteket, hogy az objektum sebessége és a térkép alapján javasolja a legjobb cselekvési tervet,” – mondta Mansour Keshavarz rendszermérnök. „Sok tekintetben olyan, mint egy kocsikísérő – csakhogy mindent lát a jármű körül. Nemcsak figyelmezteti a sofőrt, például egy vészjelzéssel, hanem szükség esetén le is fékez, hogy elkerüljön egy ütközést.” – tette hozzá.

Kép: Volvo Trucks -

Kamerák, radar, képernyő: az ütközéselkerülő rendszer „szemei”

További tennivalók

A rendszer még nem kész arra, hogy kereskedelmi forgalomba hozzák. Személyautókat könnyebb automatizálni (együttműködő társ a Volvo Cars), de a nehézkategóriás tehergépkocsik, illetve szerelvények különleges követelményeket támasztanak. A forgalomban egészen másképp reagálnak, nagymértékben változik a terhelésük és a méretük miatt sem egyszerű manőverezni ezekkel. Éppen ezért vélik úgy, hogy noha a szerkezeti elemek már megvannak, még évekig tarthat a tesztelés és egy minden szempontból kielégítő, hibátlanul, minden helyzetben megbízhatóan működő berendezés létrehozása. Ha ez megvalósul, közelebb kerülünk egy lépéssel a balesetmentes teherautóhoz, amely a Volvo Trucks jövőképének fontos része.

Előző cikkPrémiumközeli élmény
Következő cikkNémet bicska
Gyerekkorom óta autórajongónak tartom magam. Járműgépész mérnökként diplomáztam, 13 évig dolgoztam a Közlekedéstudományi Intézetben. Jogosítványom 1963 óta van, sok országban rengeteg élményt szereztem autós újságíróként, mindenféle furgon és kamion kipróbálásával. Ötven éve publikálok.