Göteborg félszánál is több újonnan kialakított gördülő koncertteremmel és egy híján húsz automatikus gyorsétteremmel folytatja a harcot a környezet védelméért.
Idén év végéig összesen 157 új Volvo 7900 Electric autóbusz áll szolgálatba Göteborgban. A vas emblémás gyártó otthona már hosszú ideje villamosított buszvonalak hazája, bő öt éve pedig a tisztán elektromos hajtásláncok egyik éllovasa a számos iparági szereplő összefogásával született ElectriCity projekt jóvoltából.
A svéd állam az országot 2050-re klímasemlegessé kívánja tenni, ennek keretében a Västtrafik szolgáltató tervei szerint a göteborgi régió helyi közösségi közlekedése már 2030-ra teljesen villamosítottá válik. Az idei bővítéssel az év végére közel tíz, korábban dízelmotoros járművekkel kiszolgált viszonylatról űzhetik el a gázolaj égéstermékeit.
A buszok etetéséről 19 új töltőoszlop gondoskodik majd, amelyeket az ABB szállít. A lehetőség szerinti töltés nagy előnye, hogy megfelelően méretezett akkumulátorokkal elegendő a vonal két végállomásán elhelyezni egy-egy töltőt. Egy oszlop a járat minden buszát ki tudja szolgálni, hiszen egyszerre mindig csak egy járul a villanyvályúhoz. Ezzel szemben az éjszakai töltésnél minden járműhöz kell egy-egy töltőberendezés.
Az OppCharge nyílt szabványra épülő rendszer másik különlegessége, hogy a korábbi kezdeményezésekkel szemben a mozgó alkatrészek nem a buszon kapnak helyet, hanem a töltőoszlopon. A buszvezetőnek elegendő a megfelelő helyre beállni és aktiválni a rögzítőféket, ezt követően automatikusan elindul a töltési folyamat: Először a busz tetején található töltősíneket megkeresi a pantográf. Az akár 450 kilowatt teljesítményű egyenáramú gyorstöltéssel két forduló között (3-6 perc alatt) gyorsan feltankolhatók a járművek. Manapság, amikor a Marson akad el a kisautó, akkor már magától értetődő, hogy a töltőoszlopok működési paramétereit távolról felügyelik és szabályozzák.
Te amúgy ültél már villanybuszon? Olyan csendes, hogy akár koncertteremnek is beválna, ezt bizonyította is a Volvo Buses több videóval az ElectriCity projekt öt évvel ezelőtti debütálásakor. Hatásosan szemléltetik, hogy a helyi károsanyag-kibocsátás mellett a zajkibocsátás is drasztikusan csökkenthető az elektromos járművekkel.