Hirdetés:

Évente 10-15 autóbuszt megment itthon a pusztító lángoktól a Fogmaker tűzoltórendszere. Döntő részben a belső égésű motor környékén kap valami lángra, ez ellen hatékonyan véd több mint 2500 hazai buszt a svéd megoldás.

Csak Londonban évi 15-20 busz gyullad ki, Németországban évente nagyságrendileg 400 az elmúlt évek-évtizedek statisztikái alapján. Az Amerikai Egyesült Államokban naponta legalább egy iskolabuszban ütik fel fejüket lángnyelvek. Svédországban az ezredfordulót követő években a forgalomban lévő buszok közel egy százalékába kóstoltak bele a vörös ördögök. A hazai hírekben is rendre találkozunk ilyen, a kattintásvadász címekből élők szájába sült galambként repülő esetekkel. Egy 50-100 utast szállító, lángoló busz költői túlzás nélkül is félelmetes, döbbenetes és ijesztő – garantált, hogy megrázó képek következnek.

Nagyon hasonló eredményeket hoz az incidensek elemzése a vizsgált országtól és alkalmazástól függetlenül. A tűzesetek kétharmada-háromnegyede a motortérben keletkezik, másik gyakori forrás a kerekek és a futómű környéke. Rendkívül ötletes megoldás erre a problémára a Fogmaker rendszere, ami lényegében egy rajtra váró sportolóhoz hasonlítható. Az érzékelője valójában egy, a motortérben körbefutó vékony műanyagcső, az ebben a körben uralkodó 24 bar nyomás tartja féken a rendszert. Amikor a tűz hatására megolvad ez a cső, elszökik belőle a nyomás és kiszabadul a palackból az oltóanyag. Nitrogén hajtógáz gondoskodik arról, hogy ezt a rajtjelet érzékelve haladéktalanul elinduljon tüzet oltani a víz. Azt a szórófejek rendkívül finom – az emberi hajszál átmérőjének felével megegyező méretű – szemcsékre porlasztva juttatják be a védett térbe. A 110 bar nyomás jóvoltából vízködként megjelenő anyag az égés magas hőmérséklete miatt intenzív párolgásba kezd. Talán még az intenzív sem elég szemléletes jelző: egyetlen liter vízből 1700 liter vízpára keletkezik ilyenkor! Ez szinte azonnal elfojtja a tüzet és lefogja a mérgező füstgázt, majd gyorsan és drasztikusan hűti a teret, tíz másodperc alatt 870 Celsius-fokról 140 alá csökken a hőmérséklet. Egyúttal hatékonyan kiszorítja az égéshez elengedhetetlen oxigént a térből. Az oltóanyag döntő többsége víz, ám három százalék filmképző anyagot is tartalmaz. A tűzoltók által is alkalmazott vizes filmképző hab finom réteget képez a felületeken, elzárva ezzel az éghető anyagot az oxigéntől.

Az oltóanyag mennyiségétől függően 50-100 másodperc a teljes oltási idő, ez a tartós hűtés az a hatás, amely még az elektromos buszok utasai számára is életmentő lehet. Sajnos a lítiumion-akkumulátorok minden tűzesetét ezzel sem lehet teljesen megfogni, ám a gyors elfojtással és hűtéssel értékes másodpercek nyerhetők a fedélzet elhagyásához. Ráadásul az elektromos járművek tüzeinek 50-60 százaléka nem is az akkuban kezdődik, így ez a rendszer megakadályozhatja, hogy a máshol keletkezett tűz átterjedjen az akkumulátorra.

Világszerte már több mint 200 ezer Fogmaker rendszer üzemel, idehaza pedig több mint 2500, ebből bő ezret a svéd cég hazai képviselete, a J&J (PSV) Kft. épített már be. Az importőr a gyártó legmagasabb minősítésével rendelkezik, vagyis nemcsak telepíti, hanem szükség esetén megtervezi a beépítést, sőt a rendszerrel kapcsolatos oktatást is elvégezheti. A BKV alacsonypadlós flottájának számtalan különböző típusába került ilyen védelem magyar tervezés nyomán. A hazai buszgyártók is használják, így a debreceni Mercedes-Benz Reform buszok farában és a komáromi BYD villanybuszok akkumulátorai környékén is megtalálhatjuk a Fogmaker rendszerét.

Egy tűzeset nemcsak az autóbuszok esetében vezethet rendkívül gyorsan hatalmas károkhoz. A veszélyes árukat – különösen a robbanás- vagy tűzveszélyes anyagokat – szállító tehergépjárművek az egyik ilyen csoport. De a tikkasztó nyári forróságban a vastagon fekvő száraz szárakat összegyűjtő bálázó szíjhajtásainak meghibásodása is gyorsan a tűz martalékává tehet gépet és akár sok hektárnyi földterületet is. Szíjakból és tárcsákból a kombájn is bővelkedik, annak tűzesetekor nemcsak a szalmának, hanem a termésnek is annyi.

Új Volkswagen ID. Buzz változatok: Csúcsra járatják
Bemutató

Új Volkswagen ID. Buzz változatok: Csúcsra járatják

Persze, persze lefelé is bővítették az ID. Buzz kínálatát, kisebb akkuval, olcsóbban is elérhető, de a legnagyobb feneket ők is az új zászlóshajónak kerítették. Izgalmas műszaki újdonságok várnak ránk, de azért még mindig erős korlátok között.

Knorr-Bremse fékalkatrészek: Biztonsági matekpélda
Technika

Knorr-Bremse fékalkatrészek: Biztonsági matekpélda

Nemhogy kiszámolni, megtippelni is nehéz, hogy a Knorr-Bremse által legyártott féktárcsák vajon hány haszonjárműben dolgoztak az évek során, és ezzel mekkora biztonsági pluszt eredményeztek. Ám a konkrét előnyöket szerencsére könnyebb számszerűsíteni.

Repülőkkel táncoló
Történelem

Repülőkkel táncoló

Főszereplőnk a hazai ipar egyik fénypontja, mégsem hallott róla szinte senki, és még kevesebben láthatták élőben munka közben.

MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság
Technika

MAN hTGX és önvezető teherautók: Hidrogénezett öntudatosság

Olajszőkítésről szó sincs! Csupán arról, hogy az MAN bemutatta hidrogénüzemű belső égésű erőforrással felvértezett hTGX teherautóját. Eközben önvezető prototípusaival is új mérföldkőhöz érkezett, amelyek végre felhajthattak az autópályára.

Új helyre költözik a Volvo
Háttér

Új helyre költözik a Volvo

Túlzás nélkül állíthatom, Magyarországon példa nélküli beruházást hozott tető alá Ecseren a Volvo Hungária Kft. Ez egyben azt is jelenti, hogy 25 évvel alapítása után költözik a XVII. kerületi Cinkotai úti bázisáról a svéd márka magyarországi importőre.