Napjaink egyik legnagyobb kihívása az emberiség számára, hogy csökkentse a szén-dioxid-kibocsátást. Ehhez egy újfajta, komplex ökoszisztémát kell megteremteni, amelynek központi eleme a közlekedés. Pontosan érzi ennek felelősségét a Traton cégcsoport vezetése, valamint a leányvállalatai is. A Scania elkötelezte magát, hogy élen járjon a fenntartható közlekedési megoldásokra való átállásban. Az MAN szintén jelentős figyelmet fordít a fenntarthatóság irányába mutató fejlesztésekre, akárcsak brazíliai testvére, Latin-Amerika piacvezetője, a Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO).
Az MAN jelentősebb részesedést birtokol az amerikai International vállalatban, ezért egy LT A26 nyerges szerelvényt is kipróbálhattunk, amelynek 12,4 literes, 450 lóerős dízelmotorja az MAN D20-as erőforráson alapul
Jellegzetes amerikai vezetőállás az International LT A26 vontatóban sok bőrrel és fahatású betéttel, valamint robusztus, nagy erőt igénylő kezelőelemekkel
Innováció Traton módra
E célok eléréséhez innovációkra van szükség, amelyek nem feltétlenül csak termékfejlesztést jelentenek. A Traton számára az innováció egy szemlélet, amelynek célja értéket teremteni az ügyfeleknek, egy olyan hozzáállás, hogy napról napra jobbá váljon. Kiváló példa erre a Scania globális klímavédelmi napja, amely során világszerte mind az 52 ezer alkalmazottja egy órára abbahagyta a munkáját, hogy megvitassák, ki hogyan tud hozzájárulni a fenntarthatóbb működéshez.
Az MAN sűrített földgázzal üzemelő és tisztán elektromos hajtású városi buszokat is kínál
A műszaki fejlesztéseket illetően a Traton célja egy moduláris elektromos hajtáslánccsaládot megalkotni a cégcsoport összes tehergépkocsija és autóbusza számára. Ezzel pedig az elektromos tehergépkocsik és autóbuszok élenjáró gyártójává szeretne válni. A Scania és az MAN jövő évtől sorozatban gyártott, tisztán elektromos hajtású városi buszaiban már ennek a moduláris hajtáslánccsaládnak az elemei dolgoznak majd. Ezenkívül az akkumulátorok működését irányító szoftver és egy kompatibilis vázszerkezet kifejlesztésén is dolgoznak a Traton szakemberei. Munkájuk eredményességét jól mutatja, hogy a cégcsoport már több mint ezer szabadalommal rendelkezik az elektromos közlekedéshez kapcsolódóan.
A Scania már több országban közúti forgalomban, kijelölt autópálya-szakaszokon teszteli a felsővezetékes dízel-elektromos hibrid nyerges vontatóit, amelyeket a Siemens vállalattal közösen fejleszt
Míg a régi világ és az elektromos közlekedés korának hatékony áthidalására korszerű és tüzelőanyag-takarékos dízelmotorokat, illetve alternatív tüzelőanyagokkal működő erőforrásokat kínál majd a Traton. Az MAN például már most is piacvezető a gázüzemű városi buszok értékesítésében, a Scania pedig az alternatív hajtóanyagú motorok legszélesebb választékát kínálja.
A cégcsoport vezetése szerint 10-15 év múlva óvatos becsléssel is minden harmadik haszonjárművüket alternatív hajtással, elsősorban elektromos hajtáslánccal értékesítik majd. Ez azonban csak akkor valósulhat meg, ha a szükséges feltételek, például a megfelelő infrastruktúra is rendelkezésre áll majd. Mindenesetre a Traton elkötelezettségét jól mutatja, hogy 2025-ig több mint egymilliárd eurót szeretne pusztán az elektromos közlekedés kutatására és fejlesztésére fordítani. A cégcsoport vezetésének szilárd meggyőződése, hogy az akkumulátorok árának csökkenésével és élettartamuk növekedésével a teljes birtoklási költség terén néhány éven belül azonos szintre kerülnek az elektromos járművek a hagyományos hajtású társaikkal.
Az innovációs napon arra is rávilágított a Traton vezetése, hogy miként tervezik megvalósítani ilyen rövid idő alatt ezt a jelentős innovációs fejlődést. Stratégiájuk három pilléren nyugszik: modularizáció, szoftverek és rendszerek, valamint emberek és együttműködés.
A HAVI logisztikai vállalat ilyen Scania P 320 Hybrid tehergépkocsikkal szállít árut számos McDonald’s étterembe
Modularizáció
Az ipar rendkívül változatos járműveket igényel, hiszen nagyon különböznek a felhasználási területeik, a méreteik, a terhelésük, a futásteljesítményük, a munkakörnyezetük és így tovább. Moduláris termékekkel gyorsabban, költséghatékonyabban és pontosabban kielégíthetők az egyes ügyféligények. Persze a modularizáció nem új a Traton számára, hiszen a Scania évtizedek óta ezt a szemléletet követi, azonban most elhatározták, hogy kifejlesztenek egy moduláris építőkészletet a teljes cégcsoport számára, ami egyedülálló az iparágban. Ennek jegyében az MAN és a Scania fejlesztői már évek óta közösen dolgoznak egy vadonatúj, 13 literes dízelmotor megalkotásán, amelyet mindkét gyártó alkalmaz majd a járműveiben.
Ideális városi elosztó tehergépkocsi a Scania kínálatából: süllyesztett fülke, alacsony felépítmény, hibrid hajtáslánc
Szoftverek és rendszerek
A világ egyre nagyobb mértékben hálózatba kapcsolt, ami számottevő előnyöket nyújt a Traton ügyfeleinek is, javítva üzemelésük hatékonyságát. A jövőben pedig még nagyobb szerepet kapnak majd a szoftverek és a hálózatba kapcsolt rendszerek a Traton termékeiben, illetve szolgáltatásaiban. Ezért a cégcsoport mérnökeinek több mint harminc százaléka, azaz több mint kétezer munkatárs már ma is szoftverfejlesztéssel foglalkozik. A tervek szerint 2025-re már a Traton több mint egymillió hálózatba kapcsolt tehergépkocsija fut majd az utakon. A cégcsoport tehát a digitalizáció terén is a belső sávot vette célba, ezért több mint egymilliárd eurót tervez beruházni kifejezetten ezen a területen. Ebből közös platformokat hoznak majd létre a három gyártónak a hálózatba kapcsolhatósági és az önvezető technológiák fejlesztéséhez.
A Scania Citywide LF Electric tisztán elektromos hajtású városi buszt 300 kilowatt teljesítményű, 2100 newtonméter nyomatékú villanymotor hajtja. Energiafogyasztása 80-160 kilowattóra száz kilométerenként, hatótávolsága minimum 45 kilométer
Például a 2016 óta felhő alapú logisztikai szolgáltatásokat nyújtó RIO segítségével a cégcsoport szeretné jelentősen fokozni a Volkswagen-csoport logisztikai vállalatának hatékonyságát többek között a tehergépkocsik kapacitásának jobb kihasználásával, illetve az üres kilométerek és az állásidő csökkentésével. Ugyanis a mai 50-60 százalékos kihasználtsági arány nem számít kielégítőnek, sem az ügyfelek, sem a társadalom, sem a környezetvédelem számára. Ha sikerül szoftverek révén növelni a kihasználtságot, akkor a digitalizáció máris hozzájárult a klímavédelemhez.
Hamarosan bemutatkozik az MAN tehergépkocsik vadonatúj generációja, amely ennek megfelelően új szintre emeli majd a digitalizációt. Ezeket a járműveket már a hálózatba kapcsolhatóság jövőbeli igényeinek kielégítésére is felkészítik. Így a távdiagnosztikán és az online szoftverfrissítésen túl arra is alkalmasak lesznek, hogy utólag telepítsenek rájuk olyan funkciókat, mint például az üresjárati automatikus motorleállítás vagy a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés. Szintén jó példa a Scania önvezető tanulmányjárműve, az AXL billencs, amelyet működés közben is megtekinthettünk az innovációs napon. Ezért a Traton cégcsoport azt vallja, hogy az önvezetés nem a jövő megoldása, hanem már a jelené.
Telephelyen 2-es típusú csatlakozóval, 22 kilowatt teljesítménnyel, ám a végállomásokon a tetőre szerelt áramszedőkön keresztül 300 kilowatt teljesítménnyel is tölthető a Scania Citywide LF Electric
Emberek és együttműködés
A Traton szerint az innováció nemcsak ragyogó ötletekről szól, hanem arról is, hogy összehozza egymással a megfelelő embereket, ugyanis ilyenkor történnek a legcsodálatosabb dolgok. Ennek egyik megnyilvánulási szintje az együttműködés az ügyfelekkel. A másik szintje az együttműködés a külső partnerekkel, jó példa erre az általunk is kipróbált brazil Volkswagen e-Delivery elektromos tehergépkocsi, amelynek hajtáslánca a japán Hino terméke. A harmadik szintet pedig a cégcsoporton belül a leányvállalatok közötti együttműködés testesíti meg, amelynek célja szinergiák megteremtése és az egyes tagok erősségeinek közös kiaknázása. Például a fejlesztési költségek hatékonyan szétoszthatók a csoport márkái között.
A brazil fejlesztésű Volksbus e-Flex hajtásáról 300 kilowattos villanymotor gondoskodik, amely 260 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátorból táplálkozik, hatótávja legalább 150 kilométer
Nem bonyolították túl a brazilok a Volksbus e-Flex városi busz műszerfalát
Jövőbe mutató projektek
A rendezvényen több konkrét innovációs projektről is beszámolt a Traton. A brazil Ambev sör- és italgyár 1600 elektromos hajtású, e-Delivery típusú tehergépkocsit rendelt a Volkswagen Caminhões e Ônibus vállalattól, ami a világ legnagyobb beszerzési projektje az e-tehergépkocsikat illetően. Sőt, a villany-teherautók elterjedésének felgyorsítására a brazil gyártó bejelentette egy e-konzorcium létrehozását. Ez teljes körű támogatást nyújt majd az e-tehergépkocsikhoz a gyártástól a töltőinfrastruktúra kiépítésén át az akkumulátorok életciklusának menedzseléséig.
Hamarosan tesztüzembe áll Stockholm környékén a Scania önvezető városi autóbusza, amely utasokat is szállít majd
A Scania önvezető autóbuszának alapja a Citywide LF Electric elektromos hajtású modell
Továbbá a Scania még az idén szeretne üzembe állítani egy elektromos hajtású, önvezető autóbuszt, amely Stockholm környékén szállítaná az utasokat, persze egyelőre vezetővel a volánja mögött, aki szükség esetén azonnal beavatkozhat. Egy ausztráliai bányában pedig már tavaly óta dolgoznak önvezető Scania tehergépkocsik. Ezenkívül a griffes gyártó a norvég Asko vállalattal közösen megújuló forrásból származó hidrogénnel működő üzemanyagcellás tehergépkocsikat tesztel. Később külső forrásból tölthető akkumulátoros elektromos Scania tehergépkocsikat is kipróbál majd az Asko, míg az MAN 26 tonnás elektromos teherautóit már jelenleg is üzemeltetők tesztelik Ausztriában.
Hamarosan, egy-két éven belül megkezdődhet az MAN eTGM elektromos tehergépkocsik sorozatgyártása
A sorozatgyártású eTGE kishaszonjárműből pedig több mint 150-et értékesítettek az első tizenkét hónapban. Az MAN is jól halad az önvezetés fejlesztésével, így néhány hónap múlva a hamburgi kikötő együttműködésével megkezdik olyan teherautók gyakorlati tesztelését, amelyek bizonyos autópálya-szakaszokon 3-as szintű önvezetéssel közlekednek majd. Tehát a gépkocsivezetők a vezetéstől eltérő tevékenységgel foglalkozhatnak a fülkében, de ott kell lenniük a volán mögött. A kikötő területére érve pedig kiszállnak a járművekből, azok automatikusan elmennek a konténerterminálra, egy szintén automatikus rendszer elvégzi a lerakodást, majd a gépkocsik visszatérnek a vezetőjükhöz.
Több mint egy éve sorozatgyártású modellként szerepel az MAN palettáján az eTGE tisztán elektromos hajtású kishaszonjármű
Kipróbált innovációk
Az innovációs napon a Traton cégcsoport számos alternatív hajtású haszonjárművét felsorakoztatta a Scania Demo Centre tesztközpontban, hogy a résztvevők saját maguk is kipróbálhassák ezeket. Mival a Scania gázüzemű és dízel-elektromos hibrid teherautóit, illetve az MAN gázüzemű és elektromos hajtású autóbuszait, kishaszonjárműveit és fülke-alvázas teherautóit az elmúlt években különböző alkalmakkor már vezettük és bemutattuk magazinunkban, most azokat igyekeztünk megkaparintani egy kör erejéig, amelyekhez még nem volt szerencsénk.
Volkswagen e-Delivery 11
A Volkswagen Caminhões e Ônibus 11 tonna össztömegű, dobozos elosztó teherautóját 7,5 tonna összgördülőtömeggel vezethettük. A brazil fejlesztésű e-Delivery 11 típus kétszáz kilowatt, azaz 272 lóerő teljesítményű, kétezer newtonméter nyomatékú villanymotorját 130 kilowattóra kapacitású, 650 voltos lítiumion-akkumulátor táplálja, így a száz kilométerenként 70-85 kilowattóra energiafogyasztásával számolva a 160 kilométert is elérheti a hatótávolsága.
Ilyen VWCO e-Delivery 11, azaz 11 tonna össztömegű, tisztán elektromos hajtású elosztó tehergépkocsiból rendelt az Ambev brazil sörgyár 1600-at
Az MAN TGE-t idéző műszerfalán a központi kijelző azonban nem mutatott energiafogyasztással kapcsolatos adatokat, a menüben még a dízelmotoros modell kilométer/liter mértékegységei jelentek meg nullák társaságában. A jobb alsó kis analóg műszer az akkumulátor töltöttségét jelezte, a bal alsó kis műszer pedig eredetileg a pillanatnyi hatótávolságot mutatta kilométerben, ám időközben ez 160 kilométerre bővült, így most már a rendelkezésre álló teljesítményt írta ki százalékosan. A motorsátor konzolján az MAN TipMatic automatizált sebességváltóéhoz hasonló forgókapcsolóval választhattuk ki az előre- és a hátramenetet, valamint az ürest, mögötte pedig a rögzítőfék karját találtuk.
A VWCO e-Delivery 11 műszerpaneljén a központi kijelző menüje még nem tudja kilowattórában mutatni az energiafogyasztási adatokat
A jármű fokozatmentesen és igen dinamikusan gyorsult, szinte pillanatok alatt elértük a hatvan kilométer/óra sebességet a tesztpályán, valamint a hatszázalékos emelkedőn is vígan szaladt fel. Eközben a rezgés- és a zajszintje a nullát közelítette. A gázpedálról lelépve azonnal rekuperációs fékezésbe kezdett a gépkocsi, a fékpedállal pedig érzékletesen, könnyedén adagolhattuk a rekuperáció mértékét. A fordulatszámmérő helyén persze powermeter mutatta a gyorsítás, illetve a fékezés pillanatnyi teljesítményét. A brazil elektromos elosztó tehergépkocsi tehát kiváló benyomást tett a rövid tesztút során.
A négy tonna össztömegű VWCO e-Delivery 4 modellt 85 kilowattos villanymotor hajtja, lítiumion-akkumulátorának kapacitása 62 kilowattóra, hatótávolsága 120 kilométer
MAN eTGM nyerges szerelvény
Majd következett az MAN TGM 18.360 E nyerges szerelvény, amellyel az LGI teljesít logisztikai szolgáltatást a Porschénak. A jármű 264 kilowatt, azaz 360 lóerő teljesítményű villanymotorjának nyomatéka 3100 newtonméter, és ehhez sem tartozik sebességváltó. A dízelmotor helyén és az alvázon kétoldalt elhelyezett lítiumion-akkumulátorok kapacitása 185 kilowatt, ami a száz kilométerenkénti 80-120 kilowattóra energiaigénnyel akár 130 kilométer hatótávolságot is eredményezhet.
Már az üzemeltetői tesztelés fázisában tart az MAN eTGM tisztán elektromos hajtású nyerges vontató
Ez jármű sem szenvedett erőhiányban, egyenletesen és igen meggyőzően gyorsult, jól érzékeltetve, hogy rakottan sem erőlködne. Persze ez is kitűnt csendességével és kifinomult viselkedésével, valóban öröm volt vezetni. A retardert és a dekompressziós motorféket pedig kiválóan helyettesítette a rekuperációs fékezés. Ezt a jobb oldali bajuszkarral három fokozatban is adagolhattuk, közepes meredekségű lejtőn is hatékonyan lassította a szerelvényt. Dicséretes, hogy a fordulatszámmérő helyén látható erőmérő (powermeter) zöld mezővel mutatta, amíg csak elektromosan fékezett a jármű és pirossal, amikor már az üzemi fékek is bekapcsolódtak a lassításba. Ez a hasznos funkció sok elektromos, illetve hibrid járműből hiányzik. Az akkumulátorok töltöttségét pedig analóg műszer és a központi kijelző külön menüpontja százalékosan is mutatta.
Az MAN eTGM alvázán minden rendelkezésre álló helyet akkumulátorok töltenek ki
Scania AXL
Működés közben is megtekinthettük a Scania AXL teljesen önvezető billencset
Legalább ennyire izgalmas élményt jelentett a gyakorlatban megtekinteni a Scania AXL kísérleti billencs működését. A jármű teljesen hagyományos hajtású, azaz dízelmotorral, Opticruise automatizált váltóval és 8×4-es hajtásképlettel látták el.
A Scania AXL sarkain, orrán és hátulján számos érzékelő, radar, lidar, nagypontosságú GPS-es helyzetmeghatározó és kamera sorakozik a környezet pontos feltérképezéséhez
Azonban fülkét már nem kapott, ugyanis abszolút önvezető. Ehhez elöl-hátul és a sarkokon számos érzékelővel, radarral, lidarral, nagypontosságú GPS-es helyzetmeghatározóval és kamerával látták el, az övvonalán körbefutó LED-es fénycsík pedig menet közben kék, álló helyzetben piros színnel világít. A jármű a bemutatón emberi beavatkozás nélkül végrehajtott egy rakodóhelyre állást, átállást és lerakóhelyre állást tartalmazó feladatsort, az elé kerülő más járműveket pedig pontosan kikerülte.
A Scania AXL tanulmányjármű fülke híján jóformán egy nagy billenőplatóból áll
Mindezek azt igazolják, hogy a Traton cégcsoport jó úton halad a jövő innovációinak megvalósításában és nagyszabású céljainak elérésében. Erős lábakon álló márkáinak összefogásával és a fejlesztések közös alapokra helyezésével pedig még hatékonyabban menetelhet előre.