Megállíthatatlan a műszaki fejlődés, egyre kifinomultabb megoldásokat kínál az autóipar, és ami megvalósítható, azt be is építi. Muszáj, hiszen megkövetelik Brüsszel levegőtisztasági előírásai – amelyek mögött gyaníthatóan éppen az autóipari lobbi áll… Jó alkalmat ad ezen eltűnődni az Opel és a Renault nagy furgonjának, a Movanónak és a Masternek a legfrissebb, jelentősen átdolgozott kiadása.
Természetesen változott a külső dizájn is: „ékszerszerűen” csillogó lámpaegység és hűtőmaszk határozza meg az arculatot
Kevesebbel többet
Nézzük először a vitathatatlan pozitívumokat: akár másfél literrel csökkenhet a szabványos körülmények között mért tüzelőanyag-fogyasztás, miközben minden eddiginél nagyobb, 163 lóerőnyi a teljesítménycsúcs. E két jármű ugyan már a korábbi motorokkal is fölényesen előzte a mamlaszabb személyautósokat, de a többlet még a 17 köbméter raktérfogatú bálnát is elismerésre méltó dinamikához segíti, terheléstől és az út domborzati viszonyaitól függetlenül. Már nem az a probléma, hogy forgalmi akadály vagyunk egy kaptatón, hanem hogy bele ne szaladjunk egy radarcsapdába.
Nagy teljesítmény és nyomaték, szerény tüzelőanyag-fogyasztással: a kétlépcsős turbófeltöltésű dízelmotor a legkorszerűbb technikát képviseli
Teljesen új a két korszerű, 2,3 literes BiTurbo erőforrás, amelyek két együttműködő, sorba kapcsolt turbófeltöltővel érnek el kimagasló teljesítményt, kiváló vezethetőséget és szerény tüzelőanyag-fogyasztást, illetve szén-dioxid-kibocsátást. Már a kisebb teljesítményű kivitel CO2-emisszióját is stop-start rendszer viszi le nyolc százalékkal 180 gramm/kilométerre, de a csúcsváltozat 13 lóerővel és 10 newtonméterrel múlja felül az eddigi maximumot, mégis 39 gramm/kilométerrel kevesebb szén-dioxidot bocsát ki. Ez megfelel 1,5 liter/100 kilométeres, illetve 18 százalékos javulásnak. Az erősebb motor öt másodperccel hamarabb gyorsít 80-ról 120 kilométer/órára hatodik fokozatban, ami többek között a hatodik fokozat rövidebb áttételezésének és az Eco üzemmódnak köszönhető.
Itt vehető észre a csekély tüzelőanyag-fogyasztás két titka: a hatfokozatú sebességváltó és az Eco kapcsoló alul, a váltógomb fölött
Ám, miközben elismeréssel adózunk az adatoknak, amelyek nemrég az élvonalbeli személyautók büszkeségei lehettek volna, el kell tűnődnünk, hogy mi lesz e járművek sorsa majd a harmadik tulajdonosnál. A különleges technikával és technológiával nagy teljesítményt elérő motorokból még nem létezik tízéves példány, amely igazolná a tartósságot. Tapasztaljuk, hogy egy elöregedett részecskeszűrő cseréje annyiba kerülhet, mint a korosodó jármű pillanatnyi értékének akár harmada… És ha komolyabb alkatrészeket, csoportokat kellene cserélni? Nem lesz gazdasági totálkár a következmény, amely relativizálja a fogyasztáscsökkenés hasznát? Persze nem az Opel és a Renault műszaki kompetenciáját akarjuk megkérdőjelezni, csupán egy általános jelenség kapcsán lennénk kíváncsiak, hogy a most legkorszerűbb típusokból is ugyanúgy futnak majd veteránok, mint jelenleg a hetvenes években gyártottakból?
A megújult Opel Movano és Renault Master főbb műszaki adatai | |
---|---|
Felépítés | |
Össztömeg | 2,8–4,5 tonna |
Karosszéria | négyféle hosszúság, háromféle magasság. Kivitelek: zárt áruszállító, kombi, minibusz, rövid- és duplafülkés alváz, felépítményezhető fülke-alváz frontfallal, összesen 188 karosszéria- és felszerelési változat |
Hajtás | manuális vagy automatizált sebességváltó, első- vagy hátsókerékhajtás, hátul szimpla- vagy ikerabroncsozás |
Motorok | |
2.3 CDTI | 81 kW/110 LE, illetve 92 kW/125 LE |
2.3 BiTurbo | 100 kW/136 LE (340 Nm), 110 kW/150 LE, illetve 120 kW/163 LE. |
Költségmérséklés
Aggályaimat ellensúlyozzák az üzemeltetési költségek csökkentésére hozott intézkedések. Míg idáig csak ikerabroncsozású hátsó tengellyel volt kapható az extrahosszú zárt furgon változat, mostantól különböző magasságokban rendelkezésre áll szimpla kerekű változat is. Előnyei: 300 milliméterrel szélesebb a padló a kerékdobok között, így jobban lehet terjedelmes árut szállítani, és könnyebb a jármű, tehát kevesebb gázolajat fogyaszt. Persze az is számít, hogy kevesebb gumiabroncsot kell cserélni. Ugyanilyen hatással jár a szervizintervallum megnövelése két évre.
A hátsó ikerkerekes változat mellett kapható szimplakerekű is. Az egyiknek a teherbírása, a másiknak a kerékdobok közötti távolsága nagyobb
Haszonjárművekre különösen igaz, hogy csak olyan jók lehetnek, mint a mögöttük álló szerviz – lerobbanás, rendkívüli állásidő egyszerűen nem engedhető meg. Nézzük csak a Renault példáján, miképp lehet elejét venni a kellemetlen meglepetéseknek! Fast & Pro emblémával külön a haszonjárműveknek szentelt szervizterületet működtetnek, ahol kedvező díjjal végeznek gyors munkálatokat. Aki pedig előre szeretne precízen kalkulálni, választhatja a Start & Drive fix havi átalánydíjas javítási és karbantartási szerződést. Természetesen az Opel is kínál hasonló megoldásokat.
Iroda a fülkében
Mi a sofőr: irodista, aki mellesleg vezet is vagy járművezető, aki emellett ellátja a szervezési- és papírmunkát? Manapság sokszor ő tervezi meg útvonalát egyik ügyféltől a másikig, kezeli a fuvarokmányokat, számláz, nyilvántart, és ehhez navigátort, okostelefont, táblagépet, kártyalehúzót, vonalkódolvasót használ. Ennek megfelelően kell berendezni a fülkét!
Egyszerű a vezetőhely, a támogatórendszerek nem kívánnak kezelőszerveket, mert automatikusan működnek
Egy igazán menő mobil irodából nem hiányozhat a korszerű információs és szórakoztatórendszer, szériában Bluetooth- és dupla USB-kapcsolattal, vagy a digitális rádióvevő, míg az okostelefon dokkolója lassan már magától értetődőnek számít. Megfelelő méretű tárolók fogadják a laptopot és az A4-es irattartót, de van elég hely a személyes holminak és az enni-innivalónak is, hogy véletlenül se kelljen fölöslegesen megállni egy élelmiszerboltnál.
Nem spóroltak a biztonságon sem a fejlesztők. Immár szériaszerelvény a legújabb generációs elektronikus menetstabilizáló (ESP), egész sor vezetőtámogató funkcióval: az emelkedőn elindulási asszisztens nem engedi visszagurulni a járművet, a vontatmánystabilizáló megakadályozza a járműszerelvény becsóválását, a guminyomást fedélzeti rendszer ellenőrzi, a tökéletesített kipörgésgátló pedig laza burkolatú úton is jó kapaszkodást biztosít.
A körkilátást egy az új generációjú Renault Trafic/Opel Vivaro párossal bemutatkozott újdonság, az utasoldali napellenzőn elhelyezett nagy domború tükör javítja. Úgy állítható, hogy a vezetőülésből be lehessen látni a jármű jobb oldala mellé, így idejekorán felismerhetők a sávváltási, kanyarodási veszélyek.
Magabiztos, tátott szájjal vigyorgó arcával és nívós berendezésével tehát nemcsak korszerű és dinamikus a megújult Opel Movano és Renault Master, hanem úgy is néz ki, és olyannak mutatja a tulajdonosát is. Egészségben megélt húszéves születésnapot kívánunk a futószalagról most legördülő példányaiknak!
A legnagyobb zárt áruszállító raktérfogata 17 köbméter, a maximális megengedett össztömeg 4,5 tonna