Hirdetés:

Bár tulajdonost többször cserélnek a haszonjárművek az idők folyamán, szinte mindegyik az eredeti küldetését tölti be egész szolgálata során. Azonban a Renault Trucks egyik üzemében új életcélt, új hivatást adnak a vontatóknak!

Csupán egy élet jut a legtöbb teherautónak. A kommunális jármű soha nem valósíthatja meg a távolsági fuvarozásról szövögetett terveit, mindig hulladékgyűjtéssel kell foglalkoznia. Egy kishaszonjármű még akkor sem nő fel középkategóriásnak, ha sok nap süt rá és gazadagon öntözi az eső. Nagy ritkán hallunk csak olyanról, hogy egy leselejtezett buszból mozgó könyvtár születik. Ám a Renault Trucks valóra váltja az arra érdemes teherautók álmait, új szakmát ad nekik! Ez nem kényszerített átnevelőtábor, hanem felnőttképzés: új munkakörre készülnek fel az első tulajdonosukat már kiszolgált járművek. Közúti nyerges vontatóból alvázas-felépítményes járműveket vagy építőipari eszközöket készítenek. Ezzel próbálják betölteni a kínálat állandó hiányosságait a használt járművek európai piacán, de a járműveket Afrikába és a Közel-Keletre is értékesítik.

Az átalakítóműhely eredetileg még a Premium Route típuscsaláddal kezdte meg a munkáját

Három éve alakították ki a Bourg-en-Bresse városban található üzemükben a „használtteherautó-gyárat”. Ez a létesítmény eredetileg a Berliet márkához tartozott, ma a T, a C és a K típuscsaládok járművei készülnek itt. Az egyedi ügyféligényeket kiszolgáló adaptációs központban építették ki az átalakítóműhelyt. Kizárólag öt évnél fiatalabb járművekkel foglalkoznak, és az új életre kiszemelt jelölteknek egy 200 pontos átvizsgáláson kell megfelelniük. A francia mérnökök tervezik meg az átalakítást, amelyet azután gyári technológiával valósítanak meg. Minden folyamatban a Renault Trucks új járművekre vonatkozó gyártási és minőségi szabványait alkalmazzák.

P-Road

Míg nyerges vontatókkal akár szó szerint is Dunát lehetne rekeszteni, addig a felépítményezett teherautók fehér hollónak számítanak a nehézkategóriában

A 11 és a 13 literes motorral felszerelt nyerges vontatókat egyaránt használják a P-Road bábái. A fenti mustrán megfelelt Renault Trucks T modellt szétszedik az üzemben. Leemelik a fülkét az alvázról, majd kiszerelik a hajtásláncot és a futóművet. Az alváz új, nyurgább hossztartókat kap, a kedves ügyfél három különböző tengelytávolság (5600, 6000 vagy 6500 milliméter) közül választhat.

Ez egy zseniális ötlet, hiszen új felépítményezett járművet elenyésző mennyiségben vesznek, jellemzően a jövedelmezőbb távolsági nyerges vontatók fogynak. A regionális és belföldi elosztófuvarozásra jellemző szerényebb fuvardíjak sok esetben nem teszik lehetővé az új járművek beszerzését. Természetesen ezzel együtt a szállítások megrendelői egyre modernebb és „tisztább” eszközöket várnak el. Erre a paradox helyzetre megoldást nyújthat egy Euro 6 minősítésű, mindössze pár éves, frissen átképzett használt jármű. Az árérzékeny felhasználók számára további vonzerőt jelenthet, hogy egy év vagy 120 ezer kilométer garanciát vállalnak a motorra, a váltóra és a tengelyekre, valamint országúti segélyszolgálat és vontatási biztosítás is jár a teherautók mellé.

X-Road

Újjászületése után az autópályákról letérve az építési területek földútjain sem jön zavarba

Hasonló a helyzet az építőiparban is, nem ritkán az elvégzett fuvar díjából a feladatot ténylegesen teljesítő sokadik alvállalkozónak már nem sok marad. Ilyen körülmények között felesleges új eszközről álmodni, a használt jármű az egyetlen járható út. Arról nem is beszélve, hogy a terepjáró képességet fokozó drága műszaki megoldások rengeteg esetben feleslegesek, a járművek jó része az élete döntő többségét úgyis aszfaltozott úton tölti.

Egy ellenállóbb lökhárító, a megerősített fellépők, a fényszórókat védő rácsok és a motor aljának épségét óvó védőlemez, valamint a 60 milliméterrel megemelt szabad hasmagasság éppen elegendő szívósságot biztosítanak ahhoz, hogy könnyű terepen jól elboldoguljon a Renault Trucks T X-Road. Az átalakítás során ezenkívül új akkumulátorokat kap, illetve 315/80 R 22,5 méretű, vegyes használatú Continental abroncsokat. A 460 lóerős, 11 literes dízelmotor és az Optidriver automatizált váltó vezérlőegységeire a könnyű terepes alkalmazáshoz igazodó szoftvert töltenek. A terepen történő biztos előrehaladást differenciálzár és kézi gáz segíti. A 4×2 és 6×2 hajtásképlettel választható kivitelek számára nem teher az építőanyaggal bőven megrakott billenős félpótkocsi sem, erről gondoskodik a megerősített nyeregszerkezet, és a billentést lehetővé tévő hidraulikus rendszer.

Az emelt hasmagasság, a laza talajon jobban kapaszkodó gumi és a minimális védelem az építőipari feladatok jó része esetében bőven elég a boldoguláshoz

Az új üzem első évében 230 járművet alakítottak át, míg a következő évben már 400 új használt jármű készült ott. Ekkor, 2018-ban összesen 8500 használt járművet értékesített a Renault Trucks, vagyis az eladások közel öt százalékát az átképzettek alkották. A márka célja az, hogy az eladott használt teherautók legalább 10 százalékát az átépítettek tegyék ki. E célok ismeretében furcsa, hogy viszonylag kis hírverés övezte ezt a két változatot.

Magyarország az egyik azon piacok közül, ahol elérhetők a Renault Trucks új életet kezdett termékei

Talán az újragyártott alkatrészekhez hasonlíthatók leginkább – nem új, de nem is használt, hanem a kettő között lebeg valahol. Ám míg az újragyártott alkatrészek továbbra is az eredeti funkciójukat töltik be, addig a P-Road és az X-Road üresen tátongó piaci réseket töm be. Remélhetőleg találnak sok ambiciózus teherautót, amelyik nem elégszik meg korábbi pozíciójával, hanem új kihívásokra vágyik.