Hogyan oldották meg ezt régen? Jobb üzleteknek volt kifutófiújuk, aki a vevő vagy a megajándékozott lakására szállította a boltban előzőleg kifizetett bonbonos dobozt, porcelánfigurát vagy akár a napi bevásárlást, és némi borravaló ütötte a markát. Szaladhatott gyalog, ülhetett kerékpárra, platós triciklire, vagy felszállhatott villamosra. Manapság, amikor az emberiség nagyobb fele városlakó, és beszerzéseinek egyre tetemesebb hányadát intézi webáruházakból, csomagküldő szolgáltatást igénybe véve, korszerűbb megoldás szükséges, és az ilyenek iránti igény gyorsan növekszik: logisztikai szakértők szerint 2050-re megnégyszereződik a világ áruszállításának volumene. Próbálkoznak is mindenfélével: például elektromos rásegítésű teherkerékpárral, illetve villanymotoros furgonnal, amely drónokat indíthat a tetejéről.
Valószínűleg többnyire ebben a helyzetben lesz a kísérőülés, ide is lehet kézbesíteni valót tenni
Nem túl elrugaszkodott
A Renault nem efféle különc módszerekben hisz, hanem úgy véli, hogy egy kompakt és agilis villanyfurgon lehet az ideális eszköz. Ám, vélhetően nagyon józanul, nem a saját elgondolását tartja egyedül üdvözítőnek, hanem elektromos üzemű és a világhálóhoz kiválóan kapcsolódó kísérleti járművét kiadja csomagküldő vállalkozásoknak, hogy közösen gyűjtsenek adatokat, amelyek a későbbi továbbfejlesztés alapjául szolgálhatnak. Azt állítja, hogy a Renault Ez-Flex több mint jármű: praktikus munkaeszköz, amely együttműködő, innovatív koncepciójával teljesen újszerűen közelíti meg az utolsó kilométer kihívásait.
Fontos szempont, hogy gyorsan, kényelmesen lehet be- és kiugrálni, akár a járda felőli oldalról is
Előzménye a nagyon futurisztikus, sőt már-már bizarr, önvezető Renault Ez-Pro koncepciójármű volt, tavaly ősszel. Az Ez-Flex jóval közelebb jár a realitásokhoz: gépkocsivezetővel (modern kifutófiúval) jár, akinek munkáját mindenféle módon igyekszik megkönnyíteni. Fogadtatásának megszondázására tüstént rivaldafénybe is állítják Párizsban a májusi VIVA szakkiállításon.
Az Ez-Flex 3,86 méter hosszú, 1,65 méter széles és 1,88 méter magas, vagyis kis külső méreteken belül nagy, három köbméteres rakteret kínál: ez a recept alapja. Ez kivételesen kedvező aránynak számít, a kis jármű ügyesen surran utcákon, gyalogoszónában, beállhat akármilyen nyitott vagy fedett parkolóhelyre, garázsba. Kilenc méter átmérőjű fordulókörével szűk helyeken is ügyesen manőverezik.
Egy ilyen rövid távú városi szállítójárműnél az apró külméretek hatalmas előnyt jelentenek
Nagy segítség
Vezetője nagyra becsülheti a kényelmes, gyors be- és kiszállást, a műszerfal középső részét kitöltő nagy érintőképernyőt, ahonnan megkap minden információt és segítséget a fuvar lebonyolításához. A fedélzeti tájékoztató-szórakoztató rendszer természetesen összekapcsolható a pilóta okostelefonjával. Külön a járműhöz fejlesztett szolgáltatások és applikációk igyekeznek pontosan eltalálni a stresszes környezetben dolgozó futár kívánságait.
Számítógépes munkahely, állandó kapcsolatban a központtal és nagyképernyős navigációs útmutatással. Vezetni egyszerű, mint egy dodzsemet
A sajtóinformáció kiemeli, hogy mennyire ergonomikus a rakodóküszöb 760 milliméteres magassága. Hát, ami azt illeti, ismerünk ennél jóval alacsonyabbat is, azokhoz viszont mélyebbre kell hajolni, alkalomtól függ, hogy melyik a jobb. Úgy vélem, hogy a padló alatt elhelyezett akkumulátortelep, amelynek kapacitásáról éppúgy nem árulkodnak, mint a motorteljesítményről, okozta szükséget állítják be erényként. A raktér mindenesetre sokféle, adaptálható konfigurációban áll rendelkezésre, hogy megfeleljen különböző felhasználási profilokhoz. A tisztán elektromos hajtásláncú Ez-Flex hatótávját száz kilométerben adják meg, ez megfelelőnek tűnik annak fényében, hogy a városi kiszállító járművek átlagos napi futásteljesítménye éppen fele ennyi.
Már tesztelik
Tucatnyi Renault Ez-Flex példányt adtak ki európai vállalkozóknak, cégeknek és önkormányzatoknak. A kísérlet időtartamát nagyjából két évre tervezik. Magát a gépkocsit érzékelőkkel szerelik fel, amelyek a használat módjáról gyűjtenek információkat, és ezt egészítik ki a professzionális felhasználók tapasztalatai, visszajelzései. Sokféle adatot gyűjtenek, például a címek földrajzi pozícióját, a megtett távokat, a raktérajtó nyitogatásainak számát, a menetsebességeket, a megállásokat. Ezeket aztán a jármű hálózatba kapcsolt fedélzeti rendszere továbbítja valós időben, vagy naponta egyszer, hogy pontos képet alkothassanak az illetékesek a tényleges használatról.
Az egyik tesztpartner a francia posta
Ezen ismeretbázis segítségével abban bízik a Renault, hogy tökéletesen tud alkalmazkodni az urbánus logisztika fejlődéséhez, sőt, azt saját maga is alakíthatja, további innovációkkal. A rugalmas koncepció, amelynek köze van a nyerésre törekvő üzleti szereplők viselkedésének matematikailag magyarázó játékelmélethez, áttörést hozhat az autóiparban.
A Renault jövőképe azon alapul, hogy az internetes vásárlás korában erősen nő az igény a kézbesítések gyorsasága, megbízhatósága és rugalmassága iránt. Mindezt ugyanakkor gátolja az egyre zsúfoltabb városok akadozó, önmagába fulladó járműközlekedése. Egy-egy ügyes kis jármű sokat segíthet, de, hogy ne dugóban araszolva töltse idejét, ahhoz átfogó városműködtetési, városigazgatási paradigmaváltásra lenne szükség, és azáltal, hogy városoknak is kiadta az Ez-Flexet a márka, lehet, hogy hozzájárulhat egy ilyen irányú előrelépéshez is.
A jármű méretéhez képest hatalmas a raktér, viszont kicsi a fordulókör. Az akkumulátor a padló alá került