Mindig, minden helyzetben elsőbbséget kell adni és akadálymentes továbbhaladást kell biztosítani a megkülönböztető jelzést használó járműveknek. Így szól a rendelet, de akadnak helyzetek, amikor ez nem is annyira egyszerű.
Tulajdonképpen két szétválasztható esetet definiálhatunk, amelyeknek aztán a vonzata ugyanaz. Történik egy baleset, a helyszín körül feltorlódik a forgalom, megáll az élet. Sérültek várnak a minél gyorsabb segítségre. A gyakoribb, a „csak” sima forgalmi torlódás, akár több kilométeres dugó, amin a mentőautónak keresztül kell vágnia, szirénázva, kék lámpával, az utastérben a súlyos beteggel. A KRESZ ugyan tartalmaz iránymutatást, de a hivatalos megfogalmazás szerinti „biztonsági folyosó” kialakítására vonatkozó szöveg mégsem egyértelmű, ráadásul minden helyzet, helyszín más és még kritikusabb az autósok hozzáállása. Nem tanítják azt, hogyan is kell ezt csinálni, sokszor marad magára a vezető a döntéssel, mi lesz a legjobb megoldás? És a szankcionálás is gyerekcipőben jár: mindannyian szidtuk már az autópályán türelmesen sorban állók mellett a leállósávon elszáguldó autósokat. A végén azért mindig kialakul a megoldás, de sok a véletlenszerű elem, aminek aztán az a lehet a következménye, hogy a kéklámpás nem ér oda időben. Olykor azonban nemcsak a viszonylag kecses mentő- vagy rendőrautónak kell eljutni a helyszínre, hanem a kamionmentőnek és a tűzoltóautónak is. Egyik kamionmentős barátom bőven tudna mesélni izzasztó helyzetekről, meg olyan autósokról, akik ezen járművek farvizén igyekeznek előre…
Friss hír, hogy Németországban lakott területen kívül a mentőfolyosó létre nem hozásáért 200 euró bírság és egy hónapnyi vezetéstől való eltiltás jár. Ez csak az alapdíj, ha ez azzal társul, hogy bizonyítottan emiatt életveszélybe kerül valaki és/vagy anyagi kár keletkezik, másfélszeres a tarifa. A mentőfolyosó jogosulatlan használatáért is súlyos büntetésekre lehet számítani.
A téma fontosságát jelzi, hogy az ORFK–Országos Balesetmegelőzési Bizottság társszervezetekkel pár évvel ezelőtt közlekedésbiztonsági kampányt indított a témában. Több autópálya mellett-felett helyezték ki az „Adj utat a segítségnek!” molinókat, továbbá a gyorsforgalmi utak felett található változtatható jelzésképű digitális táblákon is hasonló grafikát és szöveget használtak, hogy felhívják a közlekedők figyelmét a problémára. Talán érdemes lenne újra napirendre venni a kérdéskört a nagy nyári autóáradat közepette.
Drága közlekedők! Ha jól érzékelhetően csökken a forgalom tempója, valami szokatlan érződik, főleg a gyorsforgalmi utakon, akkor gondoljunk a mentőfolyosóra! Amennyire lehet, még menet közben próbáljanak meg a belső és külső sávszélek felé húzódni. Ha elölről és hátulról beszorítva álldogálunk a sorban, akkor ez már nehezebb feladat. Így hatékonyan elsegíthetjük egy baleset kapcsán a mentésben résztvevők dolgát, néhány másodpercen is életek múlhatnak.
Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság