Alapvető változásokat hozhat a nagyvárosok életében az elektromos hajtású járművek terjedése, a szakértők egyöntetű véleménye, hogy néhány évtizeden belül szinte csak ilyen gépekkel találkozhatunk majd a városi közlekedésben. És már nem csak arról beszélünk, hogy egyre több elektromos személyautót adnak el: a jelek szerint a dízelmotorokat hamarosan kitiltják, és a nagyvárosok belső kerületeiben csak villanyhajtású buszok szállítják az utasokat. De emellett az áruszállítást is gyökeresen átalakíthatja ez a technológia, hiszen az elektromos teherautók és egyéb, áruszállításra használható járművek térhódításával csökken a légszennyezés és a zaj is.
Íme a Mercedes-Benz teljesen elektromos hajtású városi busza, a Citaro
Ez már önmagában is nagy eredmény lenne, de, ha belegondolunk abba, hogy éjszaka és hétvégén is járhatnák a belvárosi utcákat a teherautók, úgy, hogy senkit sem zavarnának, még több előnyös hatásról beszélhetünk. Ráadásul, ha éjszaka is lehetne árut pakolni, kisebb lenne a forgalmi torlódás, több parkolóhely maradna nappal a személyautóknak, a kiszállítások időtartamát pedig az eddigi tapasztalatok szerint harmadára lehetne csökkenteni!
Villanymotoros járművekkel éjszaka is lehet árut szállítani
Legalábbis a svédországi Stockholm városának egy nemrég készített tanulmánya – amely során az éjszakai áruszállítás hatásait vizsgálták Stockholm központjában – erre a következtetésre jutott. Mivel a teherautók elkerülték a csúcsforgalmat, a feladatokat a megszokott szállítási idő harmada alatt végezték el. Egyszóval minden félnek kényelmesebb lenne ez a megoldás. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy az egyéni közlekedésben is egyre nagyobb és fontosabb szerepet kaphatnak a ma még csak elvétve látható elektromos rollerek és társaik (például a Segway).
A villamosítás a közösségi közlekedést is átalakítja majd. Budapesten jelenleg húsz elektromos hajtású autóbuszt üzemeltet a BKK, de ezek száma vélhetően nőni fog. Sok nagyvárosban ugyanis már jóval előttünk járnak a közösségi közlekedés és az áruszállítás villamosításában. E tekintetben példaértékű a svédországi Göteborg, ahol az ElectriCity program keretében folyamatosan növelik a közösségi közlekedésben résztvevő elektromos hajtású buszok arányát (most vezetik be a második olyan vonalat, ahol csak tisztán elektromos vagy hibrid hajtású buszok közlekednek), emellett egy kísérleti zónát is létrehoznak áruszállító járműveknek, ahol a város töltőállomásokkal is segíti a villamosítás terjedését.
Göteborg belvárosában néhány vonalon már csak elektromos hajtású buszok közlekednek
És, ha már Svédország, akkor ne feledkezzünk meg a Volvo szerepéről a villamos hajtású buszok és teherautók terén. A cég ugyanis jövőre kezdi el Európában értékesíteni az elektromos teherautóit, de az első járművek üzemeltetését már idén megkezdik néhány partnerükkel együtt. És, hogy miért fejleszti a Volvo a villany-teherautóit? Claes Nilsson, a Volvo Trucks elnöke ezt azzal indokolta, hogy az elektromos hajtású városi áruszállító teherautók használatával egyszerre több kihívásnak megfelelhetnek. Például a csendesen és tisztán üzemelő járművek a városközpontokba is bejuthatnának, akár a kevésbé forgalmas időszakokban is. Vagyis kisebbek lennének a torlódások, a járműveket hatékonyabban lehetne kihasználni, tette hozzá Claes Nilsson.
Emellett az is fontos szempont, hogy az utak hatékonyabb kihasználása este és éjszaka azt is lehetővé teszi, hogy több kisebb járművet kevesebb, ám nagyobb méretű teherautó váltson ki, ezzel pedig tovább csökkenthető a károsanyag-kibocsátás és a forgalom. Egy áruelosztó-teherautó egy hagyományos kishaszonjármű terhelhetőségének több mint tízszeresét kínálja. Amennyiben a munka nagyobb részét akkor végezhetnék, amikor kevesebben közlekednek az utakon, az jelentősen csökkentené a balesetveszélyt is.
Persze más gyártók is hasonlóan gondolkodnak és fejlesztik elektromos járműveiket. A Scania is kiemelten kezeli ezt a területet, Nils-Gunnar Vågstedt, a cég villamosítás-technológiai kutatásvezetője szerint ugyanis az elektromos járművek használatával nemcsak a károsanyag-kibocsátás csökkenthető, hanem az energiafogyasztás is jelentősen mérsékelhető. A probléma csak az, hogy az akkumulátorok többsége még nem bír el sok kilométert, és a töltőállomások számát is növelni kell a kényelmes használathoz. Ezen a két területen kell nagyon belehúzni a szakember szerint ahhoz, hogy az elektromos járművek tömegesen elterjedhessenek.
Az MAN is beszáll a teljesen elektromos hajtású tehergépkocsik piacára
A kihíváson sokan dolgoznak, de mindez nem tántorítja el a nagyobb gyártókat attól, hogy újabb elektromos modelleket fejlesszenek. Ahogyan arról már korábban is írtunk, a Mercedes-Benz sem hanyagolja el a kérdést, a cég teljesen elektromos hajtású városi buszt dob piacra, idén év végére tervezik a modell sorozatgyártását. Az MAN is komoly elektromobilitási terveket sző, akárcsak konszerntestvére, a Scania.