Két tisztán elektromos hajtású haszonjárművet mutatott be az MAN a 2016-os IAA kiállításon. A nyerges vontató és a csuklós autóbusz érdekessége, hogy mindkettő mellé a felhasználásra vonatkozó koncepciót is kidolgozott a fejlesztőcsapat.
Hirdetés:

Néhány évvel ezelőtt a nehéz-tehergépjárművek fejlesztői nem igazán láttak fantáziát abban, hogy nagy tömegű áru szállítására elektromos hajtású járműveket készítsenek. Az akkumulátorok túl nagy tömege, ami a hasznos terhelés rovására megy és a rövid hatótáv mind-mind az ilyen eszközök fejlesztése ellen szóltak. És való igaz, a hosszú távú fuvarozásban ez még mindig nehezen lenne elképzelhető, a helyi fuvarok és elosztó feladatok ellátására viszont ma már érdemes elektromos hajtásban gondolkozni, legalább is az MAN szerint mindenképpen.
Ezt mutatja, hogy a tavalyi IAA-n világújdonságként megjelent a TGS alapjaira épülő, tisztán elektromos hajtású nyerges vontató. Az MAN Truck&Bus már 2009 óta dolgozik egy városi használatra szánt szállítójármű, elsőként egy kommunális tehergépkocsi fejlesztésén. Így született meg a 2012-ben bemutatott hulladékgyűjtő autó, az MAN Metropolis, amely 26 tonna össztömeggel, tisztán elektromos hajtással akár 150 kilométer megtételére is képes. A járművet azóta is folyamatosan tesztelik, a visszajelzések kedvezők, a csendes és károsanyag-kibocsátástól mentes üzem, a könnyű kezelhetőség mindenképpen pozitív tulajdonságai ennek a fejlesztésnek, sőt, üzemeltetési költsége mindössze 20 százaléka egy dízelmotoros, hasonló paraméterekkel rendelkező járműének.

 -

A teljesen feltöltött eTGS hatótávolsága terheléstől és használattól függően 50 és 150 kilométer között van

 

Elektromos nyerges
Továbbgondolva az ötletet és felhasználva az eddigi tapasztalatokat, az áruszállító járművekben rejlő lehetőségekre fókuszálva készült el az elektromos hajtású TGS nyerges vontató. A 18 tonna össztömegű, 40 tonna szerelvényössztömegű tanulmányjárművet egy 250 kilowatt teljesítményű, 2700 newtonméter nyomaték leadására képes villanymotor hajtja a hátsó tengelyen keresztül. A kiegészítő és a működéshez elengedhetetlen berendezéseket, a kormányrásegítőt, a légsűrítőt, a légkondicionálót szintén elektromotorok működtetik.
Az elektronikusan vezérelt hajtás természetesen maximálisan kihasználja a jármű mozgási energiáját, lassítások, fékezések alkalmával visszatáplál az akkumulátorokba, így növelve a lehetséges hatótávolságot. A jármű mozgatásához szükséges energiát három, egyenként 35,5 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátor biztosítja. Az energiatárolókat a vezetőfülke alatt, az első tengely fölött helyezték el, valójában az egyébként itt található dízelmotor helyére. Az elrendezés előnye, hogy a hasznos terhet viselő hátsó tengelyre így a lehető legkevesebb terhelés nehezedik. Ezzel a megoldással a mérnökök elérték, hogy az elektromos TGS hasznos terhelhetősége megegyezik dízelmotoros társaival. A három akkumulátorral használattól függően 50-150 kilométer megtételére képes a szerelvény.
Természetesen lehetőség kínálkozik gyorstöltésre, így akár rakodás közben is meghosszabbítható a járművel megtehető út hossza. Az eTGS hatótávolsága tovább növelhető, hiszen az alvázon, a tüzelőanyag-tartályok helyén további akkumulátorok helyezhetők el. Ezt már a majdani ügyfelek és felhasználók határozhatják meg, hiszen a plusz tömeg kisebb terhelhetőséget jelent, azonban a kiegészítő akkumulátorokkal felszerelt jármű hatótávolsága így a 200 kilométert is elérheti.

Az elektromos tehergépjármű nem csak koncepció marad, hiszen idén, Ausztriában megkezdődik annak éles tesztüzeme, majd a tervek szerint 2018-tól Steyrben elindul a TGM járművek alapjain a tisztán elektromos tehergépjárművek gyártása is.

 -

Az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások mellett jó megoldás lehet a helyileg károsanyag-kibocsátástól mentes és csendes üzemű városi autóbusz, tisztán elektromos hajtással

 

Villanycsuklós
A tisztán elektromos hajtású autóbusz kevésbé meglepő ma már, mint a nagyobb terhek szállítására is alkalmas elektromos tehergépjármű. Több-kevesebb sikerrel Budapesten is közlekednek elektromos hajtású autóbuszok, és ha csak a tavaly őszi IAA kiállításon díjazott haszongépjárművekről és a 2017-es Év Autóbusza díjról beszélünk, a szakújságírókból álló nemzetközi zsűri tisztán elektromos hajtású autóbuszt választott a megtisztelő címre.
Az MAN szintén kiállított egy ilyen hajtással rendelkező csuklós, alacsonypadlós járművet. Ez önmagában ma már nem nagy csoda, azonban a busz mellé egy teljes, 2020-tól megvalósíthatónak tervezett koncepciót is kidolgozott. Ennek lényege, hogy az ilyen, alternatív hajtással rendelkező, városi felhasználásra készült, a közösségi közlekedést szolgáló fejlesztések integrálhatóvá váljanak a közlekedési rendszerekbe, ami természetesen a megfelelő infrastruktúra kiépítését is jelenti. A jövő elektromos személyszállító járműveit nem lesz elegendő csak a telephelyen tölteni, az elektromos energia felvételét a megállókban is lehetővé kell tenni, hiszen az utasok fel- és leszállásának ideje alatt több kilométer megtételére elegendő töltés is felvehető a jármű akkumulátoraiba. Ezeket az infrastrukturális megoldásokat célszerű lenne szabványosítani, éppen ezért az MAN Truck&Bus is csatlakozott ahhoz a Német Szövetségi Gazdasági Minisztérium által támogatott „eBusCS” projekthez, amely az elektromos hajtással rendelkező járművek töltési rendszereit leíró ISO 15118 szabvány kidolgozását tűzte ki célul.

 -

Az MAN részt vesz abban a projektben, amellyel szabványosítani szeretnék az elektromos közösségi közlekedési járművek töltésére szolgáló infrastruktúra elemeit. Időközi feltöltéssel néhány perc alatt húsz kilométerre elegendő energia juttatható az akkumulátorokba

 

Kellő tapasztalattal felvértezve
Az MAN mérnökei természetesen nem a nulláról kezdték az egyébként rendkívül tetszetős, a müncheniek megszokott buszos hagyományaira épülő, minőségében is kiváló jármű fejlesztését. A hosszú évek óta a gyártó palettáján megtalálható hibrid hajtású autóbuszok kellő technikai ismerettel és tapasztalattal vértezték fel a mérnököket, hogy biztos alapokon nyugvó, tisztán elektromos hajtású autóbuszokat készítsenek.
Ezeknek a járműveknek a tesztüzeme szintén 2018-ban kezdődik, a sorozatgyártás beindítását 2020-ra tervezik. Ez persze nem csupán a járművek legyártását jelenti. Az ügyfelek, jelen esetben jellemzően közlekedési vállalatok igényeinek is szeretnének megfelelni azzal, hogy a járművek mellé azok napi használatával kapcsolatos, a töltési stratégiát is magába foglaló koncepciót is kidolgoznak.
Az elektromos járművek több ciklusban tölthetők. A legegyszerűbb megoldás az üzemszüneti időkben a jármű energiatárolóinak teljes feltöltése, ez persze azt is jelenti, hogy ebben az időszakban a jármű nem közlekedhet. Ebben az esetben 100 kilowatt töltési teljesítménnyel négy-hét órán át tarthat a 300 kilowattórás akkumulátorok feltöltése, ami optimális esetben 200 kilométer megtételére lehet elegendő. Hatékonyabb, azonban értelemszerűen költségesebb megoldás a járművek rövid várakozási időben történő töltése a megállókban vagy a végállomásokon. Ebben az esetben 200-450 kilowatt töltési teljesítménnyel, rövid idő alatt, ami öt-tíz percet jelent, húsz kilométeres távolság megtételére elegendő energia juttatható a jármű akkumulátoraiba úgy, hogy az utastér fűtésére-hűtésére is kellő mennyiségű energia álljon rendelkezésre.

 -

Az eTGS első ránézésre semmiben sem különbözik dízelmotoros társaitól, sőt, hasznos teherbírása is megfelel egy hagyományos vontatóénak

 

Ambiciózus tervek
A fentiekből is látszik, hogy az elektromos jármű önmagában nem jelent megoldást, kellően átgondolt koncepcióval, a töltőpontok kialakításával, az ehhez szükséges nagy áramfelvételt is elviselő elektromos hálózat kiépítésével érhető el az, hogy a jövő városaiban elektromos buszokon utazhassunk. Az MAN szerint ez nem is olyan beláthatatlan időtávot jelent, mint azt sokan gondolnák. A tisztán elektromos autóbuszok sorozatgyártásának megkezdését 2020-ra tervezik, és ami meglehetősen optimista szemléletre vall, a városi autóbuszok értékesítésében a villanybuszok részarányát 2030-ra ötven százalékra jósolja a gyártó.

 

Elektromos tehergépjármű-tesztelési program indul Ausztriában
Az MAN hosszú évekre visszamenőleg nagy tapasztalatokra tett szert a hibrid és tisztán elektromos hajtású tehergépjárművek fejlesztésében. A tavaly ősszel megrendezett hannoveri IAA kiállításon mutatkozott be a tisztán elektromos hajtású TGS típus alapjaira épített nyerges vontató, 18 tonna össztömeggel, 40 tonna szerelvényössztömeggel és 150 kilométeres hatótávval.
Az osztrák Fenntartható Logisztikáért Tanács (CNL) és az MAN Truck&Bus stratégiai megállapodást kötött annak érdekében, hogy az elsősorban városi környezetben, károsanyag-kibocsátás nélkül üzemeltethető, tisztán elektromos hajtású tehergépjárműveket a gyakorlatban, éles üzemben is kipróbálhassák. Az ausztriai Steyrben 2017. február 20-án aláírt megállapodás szerint még az idei év végétől a CNL-hez tartozó 15 legnagyobb fuvarozóvállalatnál kezdik meg tisztán elektromos hajtású nyerges vontatók tesztelését éles üzemben, valódi fuvarfeladatok ellátása során. A megállapodás aláírásának helyszíne nem véletlen, hiszen az itt működő MAN gyáregység, amelyben a TGL és TGM járművek készülnek, 2018-tól kezdi meg szériában gyártani a TGM alapjaira épülő, tisztán elektromos hajtású tehergépjárműveket.
Az aláíráson számos osztrák érdekeltségű nagyvállalat képviselője is részt vett, akik közül többen ambiciózus terveket és elképzeléseket fogalmaztak meg az elektromos járműveket előnyben részesítő fuvarozási megoldásokkal kapcsolatban. Az egyik, itthon is ismert élelmiszeráruház-lánc képviselője elmondta, hogy 2050-re a működésükhöz szükséges energia közel száz százalékát megújuló forrásokból szeretnék beszerezni. Ennek a célkitűzésnek egyik kiváló eleme lehet az elektromos tehergépjármű, amely csendes és károsanyag-kibocsátástól mentes, így a városi környezetben az elosztó feladatok ellátására ideális. A mostani tesztüzemben az MAN elektromos nyerges vontatót egyik külterületi raktárbázisuk és a közeli város üzletei közötti fuvarozási feladatok ellátására tervezik bevetni.