Hirdetés:

Idén az év második felében érkezik a DAF új disztribúciós teherautója. A nemrég megjelent új generációs XF-családhoz hasonlóan minőséget, biztonságot, hatékonyságot és kiemelkedő járművezetői kényelmet ígér. Vajon a CF mellé vagy ahelyett érkezik a piacra?

Jelenleg a fejlesztés utolsó lépéseként az új generációs DAF áruterítő tehergépkocsi üzemeltetői tesztelését végzik. Az újdonságnak ugyanaz a platform az alapja, mint a távolsági fuvarozásra és nagy igénybevételre tervezett XF, XG és XG+ tehergépkocsiknak. Ezekhez hasonlóan az új áruterítő sorozat is igyekszik fejlődni a közúti biztonság, a hatékonyság és a mérsékelt károsanyag-kibocsátás, valamint a járművezetői kényelem terén. Bár a nevét még nem tudjuk, az interneten XD néven emlegetik. Ez lehet D, mint disztribúció. De az átugrott XE jelölés utalhat a következő fülke, az XF, és e közötti nagyobb méretbeli különbségre is.

A DAF az év második felében mutatja be az új XD tehergépkocsit. Azt ígérik, hogy az új sorozat a népszerű CF járműcsalád választékát egészíti ki. Valószínűsíthetjük, hogy egy ideig párhuzamosan rendelhetők majd, aztán a CF nem kap új fejlesztéseket és szépen lassan kikerül a repertoárból. Nem lenne meglepő, hiszen 1992 óta gyártják már a sorozatot, pont időszerű az újítás. Így várható, hogy az újdonság például a 6×2 és 8×2 hajtáslánc-variációkat is kínálja majd, amit jelenleg a CF tud, viszont az XF nem.

A DAF európai viszonylatban dobogós a fülke-alvázak értékesítésében. Jelenleg Európában az alvázas teherautók értékesítési számai elmaradnak a nyerges vontatókéhoz képest. Hiszen egy évben több mint 56 000 darab, 16 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű 4×2-es és 6×2-es fülke-alvázat értékesítenek. Ez kicsit kevesebb, mint a fele annak, amennyi távolsági fuvarozásra szánt, 4×2-es nyerges vontatót eladnak. A vontatók sikere abban rejlik, hogy gyakorlatilag bármilyen félpótkocsit mögéjük akaszthatunk – sokkal könnyebben alkalmazkodhatnak szinte minden feladathoz. Ezzel szemben a fülke-alváz sokkal kevésbé variálható, egy felépítménnyel a hátukon élik le az életüket ezek a teherautók.

Azonban a vontató kontra alváz kérdésben nem felejthetjük el a felhasználási területet. A fülke-alvázas járművek sok esetben saját termékek vagy a főtevékenységhez kötődő rakomány szállítására szolgálnak. Nem fuvarozó a tulajdonos, ám a szállításhoz megfelelő eszköz itt is alapvető szükséglet. Jellemzően jóval hosszabb ideig, akár 10-15 évig is szolgálnak ezek – nem úgy, mint a pár évente lecserélt, nemzetközi fuvarokra szánt nyergesek. Fuvarvállalatként a vontatókat általában háromévente cserélik, a rugalmasságuk miatt sokkal kevésbé rizikós beruházást jelentenek.

Lehetséges, hogy ez a népszerűségi arány megváltozik majd a jövőben teret nyerő zöld hajtásláncok miatt. A biogáz vagy a hidrogén tartálya, az akkumulátorok mindenképpen a jelenleginél nagyobb beépítési teret igényelnek majd. Az alvázas teherautók esetében a nagyobb, legalább egy méteres tengelytávolság-többlet miatt több hely áll rendelkezésre, hogy tüzelőanyag-tartályokat vagy akkumulátorokat vigyenek magukkal. Vagyis a tengelytávolság aranyat ér majd, mert közvetlen hatótávelőnyt jelent. Így nem kizárt, hogy mifelénk is a jelenleginél többet látunk majd a fülke-alvázas járművekből, például a DAF legújabb elosztó teherautójából.