Egyértelműen növekedés jellemezte tavaly a magyarországi haszongépjármű-piacot, ugyanis szinte minden szegmensben szépen gyarapodott a forgalomba helyezések száma a tavalyi évben. Íme, a nyertesek és a visszaesők!
Persze ez várható is volt a koronavírus-járvány első hullámai miatt igen gyenge 2020-as eredmények után. Azonban még látványosabb is lehetett volna ez a felfutás, ha nem üt be a nyersanyagok és különösképpen a csipek hiánya a gépjárműiparban is. Hiszen a piac több új járművet is felszívott volna, de a gyártók nem tudták teljesíteni az igényeket. Ezért a piaci részesedések alakulását is sok esetben az határozta meg, hogy melyik márka mennyi gépkocsit tudott szállítani. Végeredményben a magyar piacon mindösszesen közel 28,5 ezer új haszongépjármű került forgalomba, majdnem tíz százalékkal több, mint 2020-ban.
| 2020. (db) | 2021. (db) | |
|---|---|---|
| Mindösszesen | 25 944 | 28 467 +9,7% |

A legkisebbek, vagyis a 2,5 tonna össztömeg alatti teherszállítók szegmense 10,5 százalékkal erősödött tavaly. A Ford átvette az uralmat a Dacia márkától, és a legnépszerűbb típusnak előlépett az Opel Combo.
2,5 tonnáig
| 2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
|---|---|---|
| Alke ATX3 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Citroën | 410 (7,7) | 531 (9,0) |
| C3 Van | 125 (2,3) | 214 (3,6) |
| Berlingo | 285 (5,3) | 317 (5,4) |
| Dacia | 1122 (20,9) | 772 (13,0) |
| Duster Van | 127 (2,4) | 76 (1,3) |
| Dokker Van | 995 (18,6) | 696 (11,8) |
| Fiat Professional | 583 (10,9) | 805 (13,6) |
| Panda Van | 25 (0,5) | 30 (0,5) |
| Fiorino Van | 143 (2,7) | 165 (2,8) |
| Doblò Cargo | 415 (7,7) | 610 (10,3) |
| Ford | 963 (18,0) | 827 (14,0) |
| Fiesta Van | 217 (4,1) | 85 (1,4) |
| Transit Courier | 328 (6,1) | 285 (4,8) |
| Transit Connect | 418 (7,8) | 457 (7,7) |
| Giotti Victoria Gladiator | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Goupil G4 | 2 (0,0) | 3 (0,1) |
| Lada 4×4 Pack | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Mercedes-Benz Citan | 42 (0,8) | 26 (0,4) |
| Nissan | 53 (1,0) | 59 (1,0) |
| e-NV200 | 52 (1,0) | 59 (1,1) |
| NV200 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Opel Combo | 751 (14,0) | 786 (13,3) |
| Peugeot | 462 (8,6) | 297 (5,0) |
| 208 Van | 130 (2,4) | 0 (0,0) |
| Partner | 332 (6,2) | 297 (5,0) |
| Piaggio Porter | 9 (0,2) | 0 (0,0) |
| Renault | 138 (2,6) | 681 (11,5) |
| Express Van | 0 (0,0) | 441 (7,5) |
| Kangoo Van | 138 (2,6) | 240 (4,1) |
| Škoda Octavia Van | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Suzuki Jimny LCV | 0 (0,0) | 270 (4,6) |
| Toyota Proace City | 275 (5,1) | 406 (6,9) |
| Volkswagen Caddy | 542 (10,1) | 456 (7,7) |
| Összesen | 5356 | 5919 +10,5% |

A 2,5–3,5 tonnások ezzel szemben csupán 2,3 százalékkal tudták növelni a forgalomba helyezéseik számát. Minden harmadik jármű orrára kék, ovális embléma került, vagyis a Ford stabilan megőrizte vezető helyét. A Transit a furgonok, a Ranger pedig a pickupok körében szerzett toronymagas fölényt.
2,5–3,5 tonnáig
| 2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
|---|---|---|
| Caselani Type-H | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Citroën | 898 (5,4) | 867 (5,1) |
| Jumpy | 209 (1,3) | 108 (0,6) |
| Jumper | 689 (4,1) | 759 (4,4) |
| Esagono Energia Gastone | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
| Fiat Professional | 2213 (13,3) | 1788 (10,5) |
| Talento | 81 (0,5) | 78 (0,5) |
| Ducato | 2132 (12,8) | 1710 (10,0) |
| Ford | 6077 (36,4) | 5732 (33,6) |
| Ranger | 2519 (15,1) | 2547 (14,9) |
| Transit Custom | 1109 (6,6) | 1047 (6,1) |
| Transit | 2449 (14,7) | 2138 (12,5) |
| Fuso Canter | 0 (0,0) | 5 (0,0) |
| Isuzu | 129 (0,8) | 243 (1,4) |
| D-MAX | 89 (0,5) | 212 (1,2) |
| N-sorozat | 40 (0,2) | 31 (0,2) |
| IVECO Daily | 238 (1,4) | 316 (1,9) |
| Jeep Gladiator | 0 (0,0) | 32 (0,2) |
| Land Rover Defender | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
| LEVC VN5 | 0 (0,0) | 1 (0,0) |
| Mahindra Goa | 2 (0,0) | 0 (0,0) |
| MAN TGE | 110 (0,7) | 97 (0,6) |
| Mercedes-Benz | 735 (4,4) | 772 (4,5) |
| X-osztály | 158 (0,9) | 0 (0,0) |
| Vito | 116 (0,7) | 160 (0,9) |
| Sprinter | 461 (2,8) | 612 (3,6) |
| Mitsubishi L200 | 308 (1,8) | 304 (1,8) |
| Nissan | 261 (1,6) | 229 (1,3) |
| Navara | 224 (1,3) | 224 (1,3) |
| Cabstar | 37 (0,2) | 5 (0,0) |
| Nom | 0 (0,0) | 11 (0,1) |
| Opel | 677 (4,1) | 613 (3,6) |
| Vivaro | 412 (2,5) | 392 (2,3) |
| Movano | 265 (1,6) | 221 (1,3) |
| Paragan | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Peugeot | 900 (5,4) | 992 (5,8) |
| Expert | 193 (1,2) | 108 (0,6) |
| Boxer | 707 (4,2) | 884 (5,2) |
| Ram 1500 | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Renault (Trucks) | 1564 (9,4) | 2197 (12,9) |
| Trafic | 255 (1,5) | 404 (2,4) |
| Master | 1301 (7,8) | 1793 (10,5) |
| Mascott | 1 (0,0) | 0 (0,0) |
| Maxity | 7 (0,0) | 0 (0,0) |
| SsangYong Musso (Grand) | 56 (0,3) | 82 (0,5) |
| Toyota | 1632 (9,8) | 1913 (11,2) |
| Hilux | 1436 (8,6) | 1656 (9,7) |
| Proace | 196 (1,2) | 257 (1,5) |
| UAZ | 9 (0,1) | 17 (0,1) |
| Hunter/Cargo | 1 (0,0) | 3 (0,0) |
| Egyéb | 8 (0,0) | 14 (0,1) |
| Volkswagen | 873 (5,2) | 848 (5,0) |
| Amarok | 184 (1,1) | 42 (0,2) |
| T6.1 | 255 (1,5) | 410 (2,4) |
| Crafter | 434 (2,6) | 396 (2,3) |
| Összesen | 16685 | 17062 +2,3% |
A középkategória húsz százalékkal bővült, elsősorban a 12 tonnás tehergépkocsik jó lendületet vett értékesítési eredményeinek köszönhetően. A 3,5–5 tonnás modelleknél továbbra is a Mercedes-Benz, az 5–10 tonnásoknál az IVECO márka állt az élen, míg a 10–15 tonnások esetében egy nagyobb Unimog-flotta hozzásegítette a csillagos márkát a vezető pozícióhoz, míg a típusok versenyében itt az MAN TGL nyert.
3,5–5 tonnáig
| 2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
|---|---|---|
| Citroën Jumper | 0 (0,0) | 1 (1,0) |
| Fiat Ducato | 0 (0,0) | 2 (2,0) |
| Ford Transit | 17 (16,2) | 3 (3,0) |
| Mercedes-Benz Sprinter | 50 (47,6) | 51 (51,0) |
| Opel Movano | 5 (4,8) | 1 (1,0) |
| Renault Master | 32 (30,5) | 41 (41,0) |
| Volkswagen Crafter | 1 (1,0) | 1 (1,0) |
| Összesen | 105 | 100 -4,8% |
5–10 tonnáig
| 2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
|---|---|---|
| DAF LF | 0 (0,0) | 3 (2,8) |
| Fuso Canter | 1 (1,0) | 0 (0,0) |
| Hako Citymaster | 0 (0,0) | 1 (0,9) |
| Isuzu N-sorozat | 25 (24,3) | 11 (10,4) |
| IVECO | 56 (54,4) | 55 (51,9) |
| Daily | 45 (43,7) | 35 (33,0) |
| Eurocargo | 11 (10,7) | 20 (18,9) |
| MAN | 12 (11,7) | 20 (18,9) |
| TGE | 6 (5,8) | 20 (18,9) |
| TGL | 6 (5,8) | 0 (0,0) |
| Mercedes-Benz | 8 (7,8) | 13 (12,3) |
| Sprinter | 4 (3,9) | 11 (10,4) |
| Atego | 4 (3,9) | 2 (1,9) |
| Multicar | 0 (0,0) | 1 (0,9) |
| Renault Trucks D | 0 (0,0) | 2 (1,9) |
| Volkswagen Crafter | 1 (1,0) | 0 (0,0) |
| Összesen | 103 | 106 +2,9% |
10–15 tonnáig
| 2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
|---|---|---|
| DAF LF | 6 (5,5) | 14 (8,0) |
| Isuzu F-sorozat | 4 (3,7) | 0 (0,0) |
| IVECO Eurocargo | 22 (20,2) | 20 (11,5) |
| MAN | 56 (51,4) | 54 (31,0) |
| TGL | 51 (46,8) | 41 (23,6) |
| TGM | 5 (4,6) | 13 (7,5) |
| Mercedes-Benz | 13 (11,9) | 58 (33,3) |
| Atego | 13 (11,9) | 25 (14,4) |
| Unimog | 0 (0,0) | 33 (19,0) |
| Renault Trucks D | 7 (6,4) | 13 (7,5) |
| Volvo FL | 1 (0,9) | 15 (8,6) |
| Összesen | 109 | 174 +59,6% |

A nehézkategória piaca a gyártási viszontagságok dacára is közel negyven százalékkal nőtt, így közel 4100 új jármű került forgalomba. Ezek közül minden negyedik új tehergépkocsi DAF-emblémát viselt, így a holland márka immár a tizenharmadik egymás utáni évben végzett a dobogó legfelső fokán. A Volvo Trucks és a Mercedes-Benz fért még fel a pódiumra, majd szoros versenyben a Scania és a Renault Trucks következett. Nem sokkal lemaradva az MAN folytatta a sort, jobban felzárkózott a Ford Trucks, és végül az IVECO zárta a listát.
15 tonnától
| 2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
|---|---|---|
| BMC Tugra | 0 (0,0) | 2 (0,0) |
| DAF | 822 (27,8) | 1016 (24,8) |
| LF | 2 (0,1) | 7 (0,2) |
| CF | 40 (1,4) | 33 (0,8) |
| XF-család | 780 (26,4) | 976 (23,8) |
| Demag | 2 (0,1) | 0 (0,0) |
| Ford Trucks | 121 (4,1) | 240 (5,9) |
| Cargo | 31 (1,1) | 45 (1,1) |
| F-Max | 90 (3,0) | 195 (4,8) |
| IVECO | 41 (1,4) | 108 (2,6) |
| Eurocargo | 7 (0,2) | 19 (0,5) |
| Stralis és S-Way | 13 (0,4) | 19 (0,5) |
| Stralis X-Way és X-Way | 2 (0,1) | 14 (0,3) |
| Trakker és T-Way | 19 (0,6) | 56 (1,4) |
| Kamaz | 2 (0,1) | 0 (0,0) |
| Liebherr | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
| MAN | 303 (10,3) | 391 (9,5) |
| TGM | 55 (1,9) | 45 (1,1) |
| TGS | 72 (2,4) | 62 (1,5) |
| TGX | 176 (6,0) | 284 (6,9) |
| Mercedes-Benz | 362 (12,3) | 540 (13,2) |
| Atego | 7 (0,2) | 3 (0,1) |
| Actros | 199 (6,7) | 435 (10,6) |
| Arocs | 84 (2,8) | 101 (2,5) |
| Econic | 72 (2,4) | 1 (0,0) |
| RDO Komondor | 3 (0,1) | 0 (0,0) |
| Renault Trucks | 318 (10,8) | 497 (12,1) |
| D | 6 (0,2) | 5 (0,1) |
| D Wide | 19 (0,6) | 70 (1,7) |
| C | 5 (0,2) | 11 (0,3) |
| T | 282 (9,6) | 371 (9,1) |
| K | 6 (0,2) | 40 (1,0) |
| Scania | 470 (15,9) | 505 (12,3) |
| P-széria | 25 (0,8) | 32 (0,8) |
| G-széria | 24 (0,8) | 27 (0,7) |
| R-széria | 252 (8,5) | 279 (6,8) |
| S-széria | 169 (5,7) | 167 (4,1) |
| Tatra T 158 | 5 (0,2) | 7 (0,2) |
| Volvo Trucks | 500 (16,9) | 787 (19,2) |
| FL | 1 (0,0) | 2 (0,0) |
| FE | 1 (0,0) | 1 (0,0) |
| FM és FMX | 39 (1,3) | 40 (1,0) |
| FH és FH16 | 459 (15,5) | 744 (18,2) |
| Wecon | 2 (0,1) | 2 (0,0) |
| Összesen | 2952 | 4096 +38,8% |

Az autóbuszok is szépen teljesítettek, közel hatvan százalékkal gyarapodott a forgalomba helyezéseik száma! Ez persze a közösségi közlekedés nagy flottabeszerzéseinek köszönhető, amelyekben a Credobus és az MAN vehette ki leginkább a részét.
Autóbuszok
| 2020. db (piacrész %) | 2021. db (piacrész %) | |
|---|---|---|
| BYD K7U/K9U | 12 (1,9) | 1 (0,1) |
| Credobus | 111 (17,5) | 421 (41,7) |
| Econell | 50 (7,9) | 366 (36,2) |
| Inovell | 61 (9,6) | 55 (5,4) |
| Currus Aries | 6 (0,9) | 38 (3,8) |
| Ford Transit | 134 (21,1) | 81 (8,0) |
| Ikarus | 1 (0,2) | 5 (0,5) |
| 125 LE | 1 (0,2) | 0 (0,0) |
| 120e | 0 (0,0) | 5 (0,5) |
| Inter Traction Electrics | 21 (3,3) | 59 (5,8) |
| MB REFORM 500/501 LE | 21 (3,3) | 58 (9,1) |
| MB REFORM 600 IC | 0 (0,0) | 1 (0,2) |
| Irizar i6 | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
| Isuzu Visigo/Novo | 2 (0,3) | 2 (0,2) |
| IVECO | 47 (7,4) | 13 (1,3) |
| Daily | 31 (4,9) | 12 (1,2) |
| Evadys | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
| Crossway | 14 (2,2) | 1 (0,1) |
| Lenco Bearcat | 6 (0,9) | 0 (0,0) |
| MAN | 29 (4,6) | 249 (24,7) |
| TGE | 3 (0,5) | 2 (0,2) |
| Lion’s City | 24 (3,8) | 247 (24,5) |
| Lion’s Coach | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
| Mercedes-Benz | 188 (29,7) | 81 (8,0) |
| Sprinter | 7 (1,1) | 4 (0,4) |
| eCitaro | 0 (0,0) | 40 (4,0) |
| Conecto | 173 (27,3) | 36 (3,6) |
| Intouro | 4 (0,6) | 1 (0,1) |
| Tourismo | 4 (0,6) | 0 (0,0) |
| Modulo 168d | 10 (1,6) | 0 (0,0) |
| Neoplan Tourliner | 31 (4,9) | 4 (0,4) |
| Otokar Sultan Mega | 1 (0,2) | 0 (0,0) |
| Renault Master | 4 (0,6) | 2 (0,2) |
| Scania Touring | 1 (0,2) | 0 (0,0) |
| Setra | 0 (0,0) | 3 (0,3) |
| ComfortClass | 0 (0,0) | 2 (0,2) |
| TopClass | 0 (0,0) | 1 (0,1) |
| Solaris Urbino LE Electric | 10 (1,6) | 0 (0,0) |
| Swimbus | 1 (0,2) | 1 (0,1) |
| Temsa MD 7/MD 9 | 2 (0,3) | 0 (0,0) |
| Volvo 8900 | 15 (2,4) | 50 (5,0) |
| Összesen | 634 | 1010 +9,7% |
Idén a nyersanyaghiány miatti gyártási problémák enyhülésére számítanak a gyártók, ami az intenzív kereslet fennmaradásával további növekedést eredményezhet az új haszongépjárművek magyarországi piacán. Más kérdés, hogy nem egy helyen a teljes idei gyártási kapacitás már elkelt, így legkorábban 2023-as szállítással rendelhetnek az ügyfelek.











