Hirdetés:

Sorra érkeznek jelentős megrendelések az új VDL Citea buszra, amelyet kifejezetten elektromos hajtásúra tervezett a neves holland gyártó. Számos innovációjával tehát sikeresnek ígérkezik, így jó esélyekkel indulhat az International Bus of the Year címért is.

Elsők között ismerte fel a VDL Bus & Coach a tisztán elektromos hajtásban rejlő lehetőségeket, így az International Bus of the Year 2011 díjjal jutalmazott előző generációs Citea városi autóbuszból már 2013-ban bemutatta a villanymotoros változatot. Később ezek a helyileg nulla károsanyag-kibocsátással üzemelő holland buszok évről évre egyre nagyobb számban jelentek meg a különböző európai városokban, így a gyártójuk már több mint százmillió kilométernyi tapasztalattal rendelkezik ezen a területen. Ezt a tudást pedig mind felhasználta az új Citea kifejlesztéséhez.

Mivel a VDL szakemberei ezt a városi buszt eleve elektromos hajtásúra tervezték, megszabadultak a belső égésű hajtásláncok kötöttségeitől, amilyen a motor elhelyezése is. A nagyobb tervezői szabadság pedig úttörő ötleteket is szült. Például az akkumulátorcsomagot a tető helyett a padlóban helyezték el, ezáltal jóval alacsonyabbra került a tömegközéppont. Továbbá egyetlen kompozit elemből állnak az oldalfalak a kisebb saját tömeg érdekében. Többek között a dupla üvegezéssel elért jobb hőszigetelés, a kisebb tömeg és légellenállás, valamint az intelligens vezérlőszoftverek segítségével összesen 25 százalékkal csökkentették a busz energiafelhasználását. Ehhez persze hozzájárul az innovatív légkondicionálás is, amely saját fejlesztésű hőszivattyút, az utastérben több külön szabályozható klímazónát és javarészt padlófűtést használ. Míg a vezetőállás ergonómiáját többek között állítható pedálsor fokozza. A 12,2, 13,5, 14,9 és 18,1 méter hosszú, alacsonypadlós és alacsonybelépésű változatokban is készülő Citea nem utolsósorban azzal is kitűnik a vetélytársak közül, hogy akár a hatszáz kilométert is elérheti a hatótávolsága. Ezt a legrövidebb modell esetében 490 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag biztosítja.

Mindezeknek köszönhetően a piac egyre élénkebb érdeklődést mutat a holland gyártó újdonsága iránt. Az szinte magától értetődő, hogy a VDL Bus & Coach vállalatnak otthont adó Eindhoven már tavaly tavasszal megrendelt 32 darab Citea LF-122 modellt annak a célkitűzésnek az eléréséhez, hogy a város utcáin 2025-re csak helyileg nulla károsanyag-kibocsátású autóbuszok közlekedjenek. Majd szeptemberben a finnországi Kotka kikötőváros 25 új Citea busz leszállítására írt alá szerződést. Novemberben pedig a franciaországi Bordeaux városa adott le rendelést a csuklós Citea LF-181 modell 36 példányára, amelyek ráadásul gyorsforgalmú buszjárati rendszerben (BRT) üzemelnek majd. Az 552 kilowattórás akkumulátorcsomaggal még ezek a nagy utaskapacitású csuklós modellek is megtehetnek akár hatszáz kilométert egy feltöltéssel. A járművek mellé pedig a töltőinfrastruktúrát és a flottamenedzselést is a VDL biztosítja majd. Úgy tűnik tehát, hogy az eindhoveni gyártó merész lépése, vagyis a belső égésű hajtáslánc száműzése az új generációs városi buszából hozzájárul a további sikerek eléréséhez.