Csúcsra jutni, „legjobbá” válni eszeveszett nehéz. A csúcson maradni évtizedeken át pedig szinte lehetetlen. A Golf azonban oly régóta áll az élvonalban, könnyen gondolhatjuk esetében ez így természetes.
Első generációjának sikere óta a Golf máig kategóriájának etalonja. Előző generációi, ha minden egyes tulajdonságukat tekintve nem is múlták felül versenytársaikat mindenkor, összességében mégis győztesként keveredtek ki az érékesített darabszámok tükrében. Az idő azonban változik. A tavalyi évben Európában eladott közel háromszázezer példány még mindig tiszteletet parancsoló teljesítmény, azonban már kevesebb mint fele a kétezres évek első éveiben elért évenkénti darabszámoknak. Lássuk, vajon ma is ennyire egyértelmű az első hely?
Kerüljünk beljebb
A vezetőülésben helyet foglalva a letisztult, szinte minimalista műszerfal látványa fogad. Hagyományos nyomógombokat csupán a kormányon találunk, a műszerfalon egyetlenegyet sem. Itt néhány érintésérzékeny felület szolgálja csupán a világítás vagy a vészvillogó kezelését. Minden mást a központi kijelző felületén érhetünk el. A fedélzeti rendszer megjelenítőjének felbontása remek, jó a háttérvilágítás, logikusak a grafikai elemek. A menü kialakításakor törekedtek az egyszerűségre. Elrendezésében nagyon hasonlít az okostelefonokhoz. Minden képernyőn van egy fő gomb, amivel visszaléphetünk az alapképernyőhöz. Ez még nem a feláras Discover-Pro rendszer, hanem a szerényebb, amelynek kisebb a képátlója. Cserébe viszont kapunk két tekerőgombot a hangerő szabályzáshoz, illetve az egyes funkciók közötti váltáshoz, kiválasztáshoz – ezek a nagyobb kijelző esetében nem járnak. Akad azonban üröm is az örömben. A rengeteg funkció kezeléséhez néha mélyre kell merülni a menürendszer bugyraiban. Tetézi a bajt, hogy a rendszer működése meg-meg akad időnként. A türelmetlen ujj többszöri érintésére késve reagáló rendszer pedig bonyodalmakhoz vezet. Ez vezetés közben hosszú másodpercekre vonja el a figyelmet, ami kifejezetten veszélyes. Érthetetlen a Volkswagen miért terelte a Golfot ebbe a már ismert ergonómiai zsákutcába? Bölcsebb lenne okos ember módjára tanulni mások kárából, és meghagyni néhány fizikai kapcsolót a legalapvetőbb funkciók számára. Ezzel szemben a hagyományos műszercsoport helyére épített kijelző pazar. Átlátható, a kormányról remekül kezelhető, a megjelenített információk tökéletesen az igényeink szerint állíthatók. Nagyszerű megoldás a DSG-váltó fokozatválasztóját egy apró kapcsolóvá redukálni, ennél több helyet nem is kell, hogy elfoglaljon. Utastere a Golftól elvárt színvonalnak megfelelő. Minőségi anyagokból építkezik, a betétek illesztése, a részletek kidolgozottsága, az összeszerelés egyaránt lelkiismeretes, pontos munka. Az egyszerű kárpit is kellemes tapintású, kényelmesek az ülések.
A tér, köszönhetően az elődhöz képest 60 milliméterrel megnövelt tengelytávnak, bőségesen elegendő négy fő számára. Az utasoknak a hátsó sorban is van klímavezérlőjük és USB-csatlakozóból is jutott hátra két darab. A fekete bútorzat, szürke dekor kombináció komolyságát változtatható színű és fényerejű hangulatvilágítással dobhatjuk fel. Ráadásul ezzel a műszerfali megjelenítők színvilága is összhangba hozható. A csomagtartó alaphelyzetben 611 literes, ami a csomagtér felől is ledönthető hátsó üléstámlák lehajtása után 1642 literes térré bővül. A padlószint két állásban változtatható. A magasabb pozíció esetén, ledöntött támlák mellett 1,7 méter hosszú, közel sík felületet kapunk. Ekkor a csomagtérroló a padló alá, a számára kialakított tartóba rejthető. Találunk itt még oldalrekeszeket, 12 voltos csatlakozót, szatyorakasztókat – mindent, ami csak egy csomagtartótól elvárható. Szerencsére a padló alatt a manapság általánosan elterjedt defektjavító készlet helyett legalább egy szükségpótkerék lapul.
Lendüljünk mozgásba
Már a parkolóból kiállva feltűnhet a kormány egészen direkt áttételezése. Menet közben kapunk visszajelzést arról is, hogy éppen mi történik az autó és az út között. A kormányzás kifejezetten pontos és a rásegítés mértéke is éppen ideális. A futómű az egyik, ha nem a legjobb a kategóriában. Pedig hátulra még nem is az erősebb motorokhoz járó többlengőkaros futóművet, hanem az egyszerű csatolt lengőkaros változatot építették be. Újságírói körökben szokás az ilyesmin fanyalogni, de kíváncsi lennék melyik kiváló zsurnaliszta képes különbséget tenni csupán az érzései alapján a két kialakítás között. Ez a beállítás ügyesen bánik el az úthibákkal, legyenek akár kisebbek vagy nagyobbak, miközben a kanyarokban is megbízható marad tempósabb haladás mellett is. Szerepe van ebben annak is, hogy a tesztautó konfigurálói ellenálltak a hívság csábításának, és meghagyták a ballonos gumikkal szerelt alapméretű kerekeket. Ez egyrészt jót tesz a kényelemnek, másrészt a remek hangszigetelés mellett hozzájárul az autó kiváló zajkomfortjához. Arról már nem is beszélve, mennyire jót tesz az üzemeltetési költségek féken tartása szempontjából a visszafogott gumiméret és az egyszerű futóműkialakítás. A 1,5 literes lökettérfogatú mild hybrid rásegítéssel kiegészített motor esetünkben a kisebb, 96 kilowatt teljesítményű változat. A motorerő pedig hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós automatizált váltón keresztül jut el az első kerekekhez. Mindez nagyon tudományosan hangzik, de a lényeg, hogy ez a hajtáslánc rendkívül harmonikus egységet alkot. Egyrészt az autót megfelelő dinamikával mozgatja miközben igazán takarékosan bánik a tüzelőanyaggal. A WLTP-ciklus követelményeihez igazodó tesztkörünkön 100 kilométerre 4,6 literes fogyasztást mértünk, ami kiváló érték. Még többet elárult az autó fedélzeti rendszere, ami a tesztünket megelőző bő három és félezer kilométerre 6 literes átlagfogyasztást jelzett. Pedig a sajtóflottában szereplő járművek nem föltétlenül részesülnek a legkíméletesebb bánásmódban használóik kezei között. Valós körülmények mellett tehát nem önkínzás a hat liter alatti fogyasztási értékek elérése. Ha más nem, ez a tény valóban beüti az utolsó szöget a dízelek koporsójába.
A remek eredmények érdekében a Volkswagen persze sok trükköt bevet. Egyrészt, ha elemeljük a lábunkat a gázpedálról, a tengelykapcsolók azonnal kiemelnek és hagyják gurulni az autót, a vezérlés pedig akár le is állítja a motort. Ha viszont akár csak finoman megérintjük a féket, a motorfék azonnal besegít a lassulásba, közben a hibrid rendszer a mozgási energia felemésztéséből visszanyerhető energia egy részét begyűjti, elektromos energiává alakítja és az erre beépített lítiumion-akkumulátorokban tárolja. Ezt felhasználva csökkenti aztán a fogyasztást gyorsítások alkalmával. Ehhez kapcsolódik egy érdekes jelenség. Lassításkor, amikor már csak az utolsó pár méter van hátra a fékútból, a hibrid rendszer lekapcsolja a visszatáplálást, mert kis tempónál már nem nyerhető vissza érdemi energiamennyiség. Ez azonban érezhetően csökkenti a lassulás mértékét és hirtelen kevés a fékrendszer által kifejtett fékerő, ezért azt a féknyomás növelésével kompenzálunk kell. Nem veszélyes vagy kellemetlen mértékű a változás, de kis megszokást igényel. Ez azonban még nem minden. Részterhelésnél egyenletes haladás mellett gyakorta aktiválódik az „eco” üzemmód, ami egy kijelző segítségével a műszerfalon is követhető, vájt fülűek azonban a motorhang tónusának kis változásából is felismerhetik. Ilyenkor a motorvezérlés négyből két henger tüzelőanyag-ellátását lekapcsolja, így még takarékosabban autózhatunk. A sávtartó és a távolságtartó sebességszabályozó egyaránt kifejezetten ügyesen működik. A vezetésbiztonságot segítő funkciók közül csupán a ráfutásfigyelő lóg ki kissé túlérzékenységével. Olykor ártatlan helyzetekben kiált életveszélyt.
Tágas, praktikus és jól variálható – ahogy azt egy kombitól el is várjuk
Elég-e egy kombi 2021-ben?
Összességében tehát a Golf Variant egy tágas, kényelmes autó, nagyon jó fogyasztással, remek futóművel, minőségi kivitelezéssel. A fedélzeti rendszer kezelhetősége ugyan nem optimális, de a csomag ezzel együtt is nagyon rendben van. A tesztre kapott példányba a Life alapfelszereltségen felül esőérzékelős ablaktörlő, háromzónás légkondicionáló, fűthető ülések és kormánykerék, tolatókamera, valamint sötétített hátsó- és oldalüvegek kerültek bele extraként. Mindezért a Volkswagen konfigurátorában jelenleg elérhető kedvezmény mellett éppen 10 millió forint alatti összeget kell a pénztárban hagynunk. Furcsa ezt kimondani, de ma ez bizony kedvezőnek számít tekintve a jelenlegi újautó-árakat, még házon belül a Škoda vagy a SEAT oldaláról érkező konkurenciával szemben is. Aki pedig képes ellenállni a nagy szabadidőautó-láz csábításának, az milliókkal olcsóbban kap egy végletekig kifinomult, elképesztően kényelmes, csendes, tágas, jól variálható autót, amit még vezetni is jó.
Technikai adatok
Hajtáslánc, felépítés | |
---|---|
Soros, négyhengeres, hengerenként négyszelepes, kettős befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű Otto-motor, turbófeltöltővel. Euro 6d-ISC-FCM minősítés. | |
Összlökettérfogat (cm3): | 1498 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 96(130)/5000 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 200/1400-4000 |
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, ötajtós, ötszemélyes önhordó karosszéria. | |
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék, hátul tárcsafék | |
Kormánymű: | fogasléces, elektromos rásegítéssel |
Futómű elöl: | MacPherson, spirálrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Futómű hátul: | Csatolt lengőkar, spirálrugó ,hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Goodyear Efficient Grip; 205/55 R 16 |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm): | 4633/1789/1498 |
Tengelytáv (mm): | 2669 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1549/1519 |
Fordulókör átmérője (m): | 11,1 |
Saját tömeg (kg): | 1335 |
Hasznos teherbírás (kg): | 625 |
Megengedett össztömeg (kg) | 1960 |
Megengedett tengelyterhelés elöl/hátul (kg): | 990/1020 |
Megengedett tetőterhelés (kg): | 75 |
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg): | 1400/700 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 45 |
Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával (l): | 611/1642 |
Csomagtér szélessége (mm): | 1250/1000 |
Csomagtér magassága kalaptartóig/mennyezetig (mm): | 570/870 |
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm): | 1070/760 |
Hossza előredöntött hátsó üléstámlával (mm): | 1660 |
Rakodóperem magassága (mm): | 620 |
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm): | 1000-880/820 |
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm): | 1920 |
Szélesség fejmagasságban elöl/hátul (mm): | 1160/1000 |
Szélesség könyökmagasságban elöl/hátul (mm): | 1495/1445 |
Utastér hosszúsága (mm): | 1670 |
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm): | 520–560/300–340 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm): | 495/430 |
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm): | 650/420 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 260 |
Ülésmagasság hátul a padlótól (mm): | 360 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége hátul (mm): | 470/1130 |
Háttámla magassága/szélessége hátul (mm): | 660/1080 |
Lábtér elöl/hátul (mm): | 870–1110/580–830 |
Fejtér elöl/hátul (mm): | 920–1000/960 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 370 |
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 50/50 |
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 2,6 |
Menetteljesítmények, költségek | |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 214 |
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km): | 5,5 |
Fogyasztás a Rolling Tons új ciklusán (l/100 km): | 4,6 |
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények:1 személy, 20 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, enyhe forgalom, bekapcsolt légkondicionáló, aktivált takarékos menetmód. | |
A modell bruttó alapára (Ft, áfával): | 9598460 |
Garancia: 2 év általános + 2 év vagy 200 000 km általános, 3 év a fényezésre, 12 év átrozsdásodás ellen | |
Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 57 |