Nincs mese, hamarosan életbe lép a távolsági buszokra vonatkozó ENSZ-EGB 66.02 borulási szabvány. A legtöbb esetben új vázszerkezetre van szükség, ami teljes generációváltást is maga után von. Így járt az MAN Lion’s Coach is.
Hirdetés:

Ősszel, a kortrijki Busworld 2017 buszkiállításon tartja majd hivatalos premierjét az új MAN Lion’s Coach, azonban mi már júliusban megismerkedhettünk az Európa-szerte népszerű távolsági busz teljesen új generációjával a márka lengyelországi buszgyárában, Starachowicében tartott előzetes sajtótájékoztatón. Sajnos nem nyílt lehetőségünk vezetni is az újdonságot, csak egy csarnokban járhattuk körül.

 -

Csökkentették a csomagtérfedelek tömegét, így könnyebb felnyitni ezeket

 

Új kor hírnöke
Az oroszlános márka tervezői vadonatúj, korszerű formába csomagolták a Lion’s Coachot, amely egyúttal az MAN buszok új formavilágát is előrevetíti, ugyanis a hamarosan megjelenő új Lion’s City is ezt az arculatot követi majd. A Lion’s Coach orrán egyértelműen felfedezhető a rokonság a márka teherautóival is, a széles, krómozott díszléc az oroszlánnal, a nagy, fényes, fekete orrpanel és a V-formát alkotó vonalak a családi összetartozást hangsúlyozzák. Fontos újdonság, hogy a fényszórók már teljesen LED-es kivitelben is rendelhetők. Ezek tompított és távolsági fénye körülbelül ötven százalékkal erősebb a halogén változaténál, jóval nagyobb a megvilágítási területük, kisebb az energiafogyasztásuk, valamint lényegesen hosszabb az élettartamuk. A nappali menetvilágítás karakteres vonalvezetésű, LED-es fénycsíkja pedig egyben az irányjelző szerepét is betölti. Egyébként most már a NEOPLAN összes típusához is elérhetők a LED-es fényszórók.

A mélyről induló szélvédő fényes, fekete kupolaként olvad egybe a tetővel, akárcsak testvére, a NEOPLAN Tourliner esetében. Oldalt a típus jellegzetessége, a „B-oszlop” fémszínű burkolata megmaradt, persze új formában, emellett a hűtőrács az egyik legkarakteresebb elem, és továbbra is rendelhetők a hátsó kerekeket lefedő burkolatok a légellenállás csökkentésére. A sárvédőket pedig úgy alakították ki, hogy minél jobban megakadályozzák a jármű oldalának bekoszolódását. A busz hátuljának megalkotásakor az okostelefonok ihlették a tervezőket, így a szélvédő alatt egy hatalmas, fényes, fekete felület uralja a fart. Ezen egyébként nagyon látványosan helyezhetők el különféle dekorációk, például utazási irodák ajánlatai, miközben a nagy MAN-logót is jól kiemeli. A hátsó lökhárítót pedig amennyire lehetett, sportosra vették. Igen markánsak a függőleges LED-csíkokból álló hátsó lámpatestek is. 

 -

A sárvédőket úgy alakították ki, hogy kevésbé koszolódjon a busz oldala

 

Funkcionális fejlődés
A tervezők azonban nemcsak új formákat alkalmaztak, korántsem elhanyagolhatóan húsz százalékkal javítva az aerodinamikát, hanem új anyagokat és gyártási eljárásokat is. Így az orr- és a hátpanelek könnyebbek elődeiknél, míg a motortérfedél önmagában 15 kilogrammal csökkentette a saját tömeget. Maga a vázszerkezet pedig teljesen megújult, pontosabban az új NEOPLAN Tourlinerével közös. Tehát részben nagy szilárdságú acélból készül, az első és a hátsó borulókeret pedig a szabadalmazott cső a csőben technológiát képviseli. Így az új Lion’s Coach vázszerkezete egy baleset során ötven százalékkal több energiát tud felemészteni, mint elődje. Továbbá a sérült karosszériaelemek gyorsabban és olcsóbban cserélhetők, mint korábban, illetve könnyebb nyitni és csukni a kisebb tömegű csomagtérfedeleket.

Természetesen kerekesszék-emelő is rendelhető a típushoz, amelyet a kéttengelyes modellek esetében az első kerék fölé építenek be, így kedvezőbb a tengelyek közötti terheléseloszlás, valamint nem csökken a csomagtér mérete. Míg a legfrissebb európai jogszabály-módosításoknak megfelelően az új Lion’s Coach típust már a kéttengelyes buszokra vonatkozó 19,5 tonna össztömeghatárra tervezték.

 -

Természetes, visszafogott színeket választottak a tervezők. A tetőre világos árnyalatok kerülnek

 

Igényes környezetben
A korszerű, elegáns és egyedi külső ugyanilyen belsőt takar. Az utasteret világosabb és természetesebb hatású színek jellemzik, a világos tetőkárpit pedig tágasabb térérzetet nyújt. A padló környezetét meleg fehér fénnyel világítja meg a beépített LED-csík. Sötétben a tetőt is folyamatos LED-csík látja el a természeteshez hasonló fénnyel, míg nappal a megnövelt tetőablakok engednek be több fényt, illetve nyújtanak jobb kilátást. A csak néhány vékony konzollal felfüggesztett, így lebegő hatású felső csomagtartópolc tágas és légies, amely elöl elkarcsúsítva találkozik a tető bőséges térérzetet nyújtó kupolájával.

Persze a szervizpanelek olvasólámpái is fénydiódásak. A tetőn 19 colos képernyőket helyeztek el, habár az utasok ma már gyakran inkább a saját hordozható eszközeikkel szórakoztatják magukat, ezért minden ülőhelyhez USB-csatlakozó és a támláról lehajtható asztalkán kialakított táblagéptartó is tartozik. Ezenkívül állítható magasságú fejtámlával is rendelhetők az utasülések, az ablakok üvegrétegei között elhelyezett film UV-szűrője pedig csupán a sugárzás egy százalékát engedi be a buszba a még nagyobb hőkomfort érdekében. Szintén újak a LED-es információs kijelzők és a megvilágított MAN-logó az utastérben. 

 -

A műszerfal teljesen megegyezik az új NEOPLAN Tourliner típuséval, egyedül a kormánykerék emblémája a különbség

 

Egy kis nosztalgia
A vezetőállás ezzel szemben csak némi ráncfelvarrást kapott. A kétárnyalatú műszerfalon megmaradtak az idejét múlt kezelőelemek és műszerpanel az ósdi, kicsi központi kijelzővel. Az elavult kialakítású multifunkciós kormánykeréken is csak az oroszlános embléma új, míg a műszerfal továbbfejlesztése kimerült annyiban, hogy bekerült a márka új információs és szórakoztató berendezése, az MAN Multimedia Coach, némileg átrendezték a kapcsolókat és a bal oldali konzolon több, illetve nagyobb tárolóhelyet alakítottak ki A4-es mappáknak, italospalackoknak és mobiltelefonoknak. További újítás, hogy a vezető melletti oldalablak 0,02 milliméter átmérőjű elektromos fűtőszálai jóformán láthatatlanok, és ez laminált biztonsági üvegezéssel is rendelhető. 

 -

Állítható magasságú fejtámlával is rendelhetők az igényes kárpitozású utasülések

 

Mindent beleadtak
Habár a gépkocsivezető munkakörnyezete nem éppen a legmodernebb, innen mégis a legkorszerűbb gépészetet irányíthatja. Ennek lelke az MAN tavaly megújult és magazinunk 2016. szeptemberi számában részletesen bemutatott, soros, hathengeres, 12,4 literes D2676 dízelmotor, amely elődjénél húsz lóerővel nagyobb teljesítményszinteket és kétszáz newtonméterrel nagyobb nyomatékszinteket nyújt. Ehhez igazították a 12 fokozatú MAN TipMatic automatizált sebességváltó fokozatkapcsolási stratégiáját is. Továbbá a TipMatic váltó új SmartShifting funkciója a hatékony működés és a kényelem optimális egyensúlyát igyekszik megvalósítani a kapcsolások során, míg az Idle Speed Driving alapjárati kúszófunkció a lassú manőverezést, illetve dugóban araszolást teszi kényelmesebbé a vezető és az utasok számára egyaránt.

A motor nagyobb nyomatékával és a váltó optimalizált stratégiájával összhangban az eddigi 3,15 helyett immár 2,73 áttételi arányú hátsó tengely is rendelhető, ami adott sebességnél 13 százalékkal csökkenti a motor fordulatszámát. Ennek hatását a tüzelőanyag-fogyasztásra, a zajszintre és az erőforrás élettartamára aligha kell ecsetelni. Sőt, most már a GPS-adatok alapján a domborzathoz előrelátóan igazodó hajtásláncvezérlés, vagyis az MAN EfficientCruise is rendelkezésre áll a típushoz, természetesen az MAN EfficientRoll szabadon gurító funkcióval együtt. 

 -

Rendkívül karakteres megjelenésű az új MAN Lion’s Coach hátulja is, egyedi megoldás a hatalmas, fényes, fekete felület

 

A tartós lassítófékek terén is sokat fejlődött a típus. A hatékonyabb EVBec motorfék minden fordulatszámon lényegesen nagyobb féknyomatékot szolgáltat, az új szekunder retarder pedig az eddigi 3200 helyett 4000 newtonméter féknyomatékot, illetve 420 helyett 500 kilowatt fékteljesítményt biztosít. Ez a biztonság fokozása mellett segít kímélni az üzemi fékeket, míg a karbantartási költségek és az állásidő további csökkentéséről a 140 ezer kilométerre növelt olajcsere-intervallum gondoskodik, a részecskeszűrő élettartama pedig elérheti a 850 ezer kilométert.

A ma már kötelező vezetéstámogató rendszereken felül az új Lion’s Coach kínálatában az MAN Attention Guard éberségfigyelő is szerepel, az új generációs lengéscsillapítók pedig a menetkényelmet, a biztonságot és az irányíthatóságot egyaránt javítják.

Mindebből jól látható tehát, hogy az MAN fejlesztői nemcsak a novemberben életbe lépő, az eddiginél jóval szigorúbb borulási szabványra készítették fel a Lion’s Coach új generációját, hanem szinte minden téren a mai kor színvonalára emelték a formavilágtól a felszereltségen át a hajtásláncig. Így büszkén és méltán képviselheti az oroszlán új arcát.

 

Az új MAN Lion’s Coach főbb műszaki adatai
Méretek/tömegek
Modell:Lion’s CoachLion’s Coach CLion’s Coach CLion’s Coach L
Tengelyek száma:2233
Hosszúság (mm):12 10113 09113 36113 901
Szélesség (mm):2550255025502550
Magasság (mm):3870387038703870
Tengelytáv (mm):606070506060 + 14706600 + 1470
Fordulási kör átmérője (mm):20 88032 40020 96022 256
Csomagtér térfogata (m3):11,714,311,813,2
Ülőhelyek maximális száma:53+1+159+1+157+1+161+1+1
Megengedett legnagyobb össztömeg műszakilag (kg):19 70020 60025 53025 530

 

Hajtáslánc
Motor típusa:MAN D2676 LOH
Összlökettérfogat (l):12,4
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):309(420)/1800, 338(460)/1800, 368(500)/1800
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):2100/930-1350, 2300/930-1350, 2500/930-1350
Sebességváltó:MAN TipMatic 12 fokozatú, automatizált vagy hatfokozatú kézi vagy hatfokozatú automatikus