BRT – három betűből álló mozaikszó, amely sok városban a közlekedési torlódások és a légszennyezettség csökkentésének varázsszava. Az IVECO Bus Crealis kétségkívül úttörő szerepet játszik a közösségi közlekedés előmozdításában.
Hirdetés:

BRT (Bus Rapid Transit), azaz gyorsforgalmú buszjárat. Nem kell messzire utaznunk, hogy megtapasztaljuk az előnyeit ennek a közlekedési módozatnak, hiszen ez az eddig leginkább Ázsiára és a dél-amerikai kontinensre jellemző közlekedési megoldás kezd elterjedni Nyugat-Európában is. Kontinensünk egyre több városában válnak mindennapossá a külön, sokszor fizikailag is elkülönített forgalmi sávban közlekedő, nagy utaskapacitású buszok. Erre a speciális feladatra fejlesztette ki az IVECO Bus a Crealis elnevezésű járművét, amely egyedi formavilágával és műszaki megoldásaival ideális eszköz a város közlekedési problémáinak megoldására – vagy legalábbis enyhítésére.  

 -

Igazán látványos a 12 méteres buszokból álló flotta

Mielőtt azonban magával a busszal foglalkoznánk, nézzünk be egy picit a kulisszák mögé! A városok népességének és területének növekedésével világszinten együtt járó probléma a közlekedési hálózat fejlesztésének lemaradása, az autók számának gyarapodása és ezzel egyidejűleg a légszennyezettség fokozódása, valamint a forgalmi torlódások kialakulása. A gyorsforgalmi buszjárati vonalak kiépítése a leggyorsabb és költségek tekintetében a leghatékonyabb megoldást nyújthatja, amit Ázsia és Dél-Amerika mellett egyre több nyugat-európai város vezetése is felismer. A közlekedési rendszerek tervezésével és fejlesztésével foglalkozó szakemberek számításai szerint a zártpályás buszvonalak létesítésének költsége töredéke a hasonló villamosvonalak megépítésének, az időtényezőt már ne is említsük. Ugyanakkor a BRT-rendszer a városi fejlesztési tervekkel összhangban gyorsan kivitelezhető, sokszor költséges és hosszadalmas építési és beruházási munkálatok nélkül. Adott esetben a járművek alternatív hajtásláncának köszönhetően a légszennyezés mértéke is jelentősen csökkenhet. Összefoglalva a BRT-rendszerek alternatívát nyújthatnak az autóval közlekedő lakosok számára. Persze mindehhez szükséges, hogy a szolgáltatás színvonala, akár a járművek által nyújtott kényelmet, akár az utaskapacitást, a járatok egymásutániságát vagy akár a vonalhálózat sűrűségét tekintve felvegye a versenyt az autók nyújtotta kényelemmel, és ezáltal az autóval közlekedőket átcsábítsa a közösségi közlekedés használatára.

 -

Az elkülönített gyorsforgalmú buszsávoknak köszönhetően a járművek akadálytalanul, a forgalmi dugóktól függetlenül közlekedhetnek

És ha már az előbb Nyugat-Európát emlegettük, Franciaország egy kitűnő példa arra, hogy milyen hatékonyan illeszkedik a gyorsforgalmú buszjárat a városok közösségi közlekedési rendszerébe. Az IVECO Bus közel ötszáz szóló és csuklós Crealis buszt szállított le 14 közlekedési hálózat részére, amelyek mindegyike az utasszám jelentős növekedéséről számolt be. Ennek titka, hogy az új járművek minőségi előrelépést jelentenek – a szolgáltatás színvonalában is – az előzőleg használt buszokhoz képest. Eurázsiában is hódít a BRT: Azerbajdzsán fővárosában, Bakuban több mint 150 földgázüzemű Crealis busz állt forgalomba.
Lássuk, mitől annyira különleges a Crealis! A busz legutóbbi frissítésével elnyert külseje határozott dinamizmust sugall és a modern kor körülményeinek megfelelő utazási körülményeket sejtet. Az egyik legimpozánsabb adat, hogy a busz 3500 különböző kombinációban rendelhető. A látványos kiegészítők közé tartozik, és ezáltal markánsan megkülönbözteti a járművet a hagyományos buszoktól a kerekek opcionális burkolata. Természetesen az IVECO Bus ezen túlmenően is kínál lehetőségeket a járművek testre szabására. Ilyenek például az extra oldalablakok és a tetőablakok, a LED-technikájú hangulatvilágítás és az ajtóknál kialakított légfüggönyök. Motorok tekintetében is egyedülállóan széles a választék. A Crealis rendelhető az Euro VI normát teljesítő Cursor 9 dízelmotorral és hatékony HI-SCR-rendszerrel vagy sűrített földgázzal (CNG), illetve sűrített biogázzal (CBG) működő motorral, valamint soros elvű dízel-elektromos hibrid hajtáslánc is szerepel a kínálatában. A Full Hybrid modell leállított dízelmotorral, azaz abszolút füstmentesen és csendben gördül be a megállóba, majd így is hagyja el azt, és csak menet közben használja a belső égésű motorját is. Két hosszméret, 12 és 18 méter közül választhatnak az üzemeltetők, utóbbi értelemszerűen csuklós.

 -

Az utasok kényelmének fokozásáról többek között az extra oldalablakok és a tetőablakok, a LED-es hangulatvilágítás és az ajtóknál kialakított légfüggönyök gondoskodnak