Nem szükséges bemutatni a Mercedes-Benz G-osztályt, hiszen mindenki ismeri a klasszikus formájáról és kimagasló terepjáró képességéről híres járművet, amelyből a megrendelők igényei alapján katonai verzió, de akár luxusterepjáró is készülhet. Ugyanakkor joggal merül fel a kérdés, hogy egy haszonjárművekre koncentráló magazinban miért foglalkozunk egy „egyszerű” terepjáróval. A válasz ezúttal nem a közel-keleti olajmilliárdosok garázsában keresendő, most egészen Ausztráliáig kell utaznunk. Itt ugyanis elérhető a G-osztály egy speciális változata, a kimondottam munkára tervezett G-Professional, vagy egyszerűbben G-Pro névre keresztelt fülke-alvázas, platós kivitel. A jármű eredetileg katonai célra készült, az ausztrál védelmi erők 2008-tól használták a G-Pro Mercedes-Benzeket, majd a tavalyi év végén a helyi importőr elérhetővé tette a modellt az civil vásárlók számára is. És vajon kinek lehet érdekes egy ilyen különleges haszongépjármű? Mindenkinek, aki megbízható, nagy teherbírású és kitűnő terepjáró képességekkel rendelkező pickupra vágyik. Nézzük tehát a részleteket!
Nem hozza zavarba semmilyen terep a G-Prót
A pickup alapjának számító alvázat természetesen a felhasználási és földrajzi terület sajátosságaihoz megfelelő változatban rendelik. Ezekben, a katonai kivitelhez közlebb álló modellekben a luxusnak számító felszereléseket praktikus dolgokkal helyettesítették. A G-Professional műszaki paraméterei egyértelművé teszik, hogy igazi, terepen is bevethető munkaeszköznek tervezték. Az összkerékhajtású pickup mozgásban tartásáról egy 181 lóerős, háromliteres, 400 newtonméter forgatónyomatékú, V6-os dízelmotor gondoskodik, amely ötfokozatú automatikus váltóval dolgozik együtt. A terepakadályok leküzdésében 252 milliméteres szabad hasmagassága segíti, első terepszöge 38 fokos, míg a hátsó 35 fokos. Amennyiben az ausztrál pusztában vontatni szeretnénk, ez is megoldható, valamivel két tonna feletti vontatmány húzása megengedett a G-Próval. Hasonló tömegben gondolkodhatunk a pickup hasznos teherbírása kapcsán is. Ez utóbbi nagyjából a duplája a hasonló ute, azaz személyautóból platós tehergépkocsikká alakított járművek teherhordó képességének.
A fülke-alvázra akár tűzoltó-felépítmény is kerülhet
A kiemelkedő terepjáró képességeket a méretek és szögek mellett a három differenciálzár is biztosítja. Ezeket egy előre beállított logikai sorrendben egyenként kapcsolhatók be, akár menet közben is. Természetesen a hajtást terepfokozat is kiegészíti a még jobb mászóképességért.
A G-Pro különleges jegyei közé tartozik a magasra helyezett levegőbeszívó nyílás, ami megakadályozza, hogy a motor vizet kapjon, amikor a jármű gázlókon kel át. Természetesen nem hiányozhat a kengururács, az irányjelző és a fényszóró védőrácsa, valamint a hűtőt és az olajteknőt védő lemez. Szintén a szériafelszereltség része a két 12 voltos akkumulátor és a 96 literes tüzelőanyag-tartály. A 16 col peremátmérőjű gumiabroncsokhoz könnyűfém keréktárcsa és abroncsnyomás-figyelő rendszer tartozik.
A jármű belső terét is a felhasználáshoz igazodik – a praktikusságot és tartósságot szem előtt tartva. Így kerültek bele védőborítású ülések és gumiszőnyegek. Mindkét ülés alatt tárolórekeszeket alakítottak ki és zárható kesztyűtartót kapott a fülke.
Ez bizony nem luxusterepjáró. A fülke belső terét a praktikusságot szem előtt tartva alakították ki
Ha mindezek meggyőztek arról, hogy most azonnal Ausztráliába költözzünk, mert szeretnénk egy G Professional jármű büszke tulajdonosai lenni, akkor azért gondoljuk végig a másik oldalt is: mélyen a zsebünkbe kell nyúlni a vásárlás során, ugyanis az autó indulóára közel 25 millió forint (119 900 ausztrál dollár). Ja, és ne feledjük azt sem, hogy míg a fenti állatok többnyire kevéssé veszélyesek az emberre, a szigeten élő tucatnyi másik fajról ez közel sem mondható el.
Méretek és tömegek | |
---|---|
Hosszúság (mm) | 5192 |
Szélesség (mm) | 2500 |
Magasság (mm) | 2090 |
Tengelytáv (mm) | 3428 |
Nyomtáv (mm) | 1568 |
Saját tömeg (kg) | 2346 |
Hasznos teherbírás (kg) | 2085 |
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg) | 4490 |
Legnagyobb megengedett vontatmánytömeg (kg) | 2210 |
Gumiabroncsok | 265/75 R 16 M+S |
Első terepszög (fok) | 38 |
Hátsó terepszög (fok) | 35 |
Középső terepszög (fok) | 22 |
Szabad hasmagasság (mm) | 252 |
Gázlómélység (mm) | 650 |
Mászóképesség (%) | 80 |
Legnagyobb oldaldőlés (%) | 54 |
Hajtáslánc | |
Motor | V6 |
Összlökettérfogat (cm3) | 2987 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)1/min) | 135/3800 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min) | 400/1600–2600 |
Furat (mm) | 83 |
Löket (mm) | 92 |
Tüzelőanyag-tartály kapacitása (l) | 96 |
Sebességváltó | Ötfokozatú, automatikus |