Ezúttal szigorúan szó szerint értendő a cím, ugyanis a távoli szoftverfrissítés korántsem légből kapott elképzelés. Ez jelenleg a gépjárműipar egyik meghatározó és rohamosan fejlődő területe, amely számos lehetőséget kínál. A határ a csillagos ég!
Nem mondhatjuk, hogy megtorpant a gépjárművek mechanikai fejlesztése, hiszen például egyre korszerűbb anyagok, optimalizált szerkezeti felépítések és nagyobb pontosságot biztosító gyártástechnológiák jelennek meg. Ám mégis egyre inkább a szoftverek veszik át a főszerepet és határozzák meg magukat a gépkocsikat. Ezzel együtt pedig már évekkel ezelőtt megkezdte térhódítását a távoli szoftverfrissítés is. Ennek legnagyobb előnye, hogy a járművet nem kell bevinni egy szervizbe, hanem internetes adatátvitellel akár több ezer kilométerről és szinte bármikor elvégezhető ez a művelet, sőt, adott esetben az üzemeltető is elindíthatja ezt.
A távoli szoftverfrissítés a lehetőségek egyre szélesebb tárházát kínálja az üzemeltetőknek. Az oda-vissza adattovábbítás alapját a ma már minden új nehéz-teherautóban megtalálható telematikai átjáró és annak kommunikációs képességei adják. Így egy szoftveres hiba esetén akár távolról is meggyógyíthatók a járművek, és ugyanígy a vezérlőszoftverek frissítése is bárhol, bármikor elvégezhető. Sőt, a visszahívási akciók jó része is lebonyolítható szervizlátogatások nélkül.
Mindemellett arra is lehetőség nyílik, hogy távolról új funkciókat telepítsenek a járművekre. Új fejlesztések megjelenésekor ezeket utólag is átültethetik a már üzemelő gépkocsikra vagy elvégezhetik a biztonsági frissítéseket, ahogyan a számítógépeknél vagy okostelefonoknál már megszokhattuk. Továbbá könnyedén paraméterezhetők az egyéni beállítások. Például átállítható a tehergépkocsik sebességkorlátozója, automatikus alapjárati motorleállítási ideje vagy az automatizált váltó szoftverének fokozatkapcsolási stratégiája. Az üzemeltető igény szerint előfizethet vagy lemondhat szolgáltatásokat vagy funkciókat, például az előrelátó diagnosztikát, a térképfrissítéseket vagy a percenkénti adattovábbítást. Ezekkel adaptálható a jármű a megváltozott üzemeltetési követelményekhez egy új fuvarmegbízás vagy tulajdonosváltás kapcsán. Figyelembe kell venni azonban, hogy ha egy funkciófrissítés módosítja a jármű típusjóváhagyási bizonyítványában szereplő jellemzőket, akkor ezeket a frissítéseket is külön jóvá kell hagyatni. Mindez a gyártók számára hatalmas kihívásokat támaszt a hatékony programozás, a tesztelés, a szoftververziók kezelése, valamint a szűk, de változatos hardveres környezet és természetesen a kiberbiztonság terén. Ám a távoli szoftverfrissítés által az üzemeltetők mindig az adott fuvarfeladataikra optimalizálhatják a járműveiket a lehető leghatékonyabb működés és legnagyobb termelékenység érdekében. Míg a szervizlátogatások számának csökkentésével jelentős állásidőt és költséget takaríthatnak meg. Ez a légből kapott adatokon alapuló technika pedig a közeljövőben még izgalmasabb lehetőségeket tár majd fel.