Elektromos hajtás, üzemanyagcella, bioüzemanyag, a nagy kavalkádban a Volvo Trucks szakembereinek még arra is jutott figyelme, hogy visszahódítsák a legerősebb dízelmotor címét. Az új király a D17 erőforrás 780 lóerővel.
Innen Magyarországról szemlélve kicsit hasztalannak tűnik már ez a „fegyverkezés”, indokolatlannak ez a teljesítmény. Autópályáink, ahol a kamionforgalom jelentős és a határidőket nézve fontos része zajlik, az érdi emelkedőtől és az M3-as Hungaroring utáni kis dombjától eltekintve szinte teljesen sík területeken vezetnek. Persze ezen a két kaptatón is visszaesik 10-20 kilométer/órával a terhelt szerelvények sebessége, de rövidségük miatt elhanyagolható a veszteség. Aztán ott vannak az északi államok, például Svédországban a megengedett legnagyobb össztömeg 40 tonna helyett 76, ott szintén máshogy állnak a lóerő és a newtonméter kérdéséhez a fuvarozóvállalkozók. A lényeg, hogy igenis szükség van ezekre a csúcsteljesítményű vontatókra, akár Európa hágóit kell rendszeresen megmászni, akár a skandináv erdőkben a fakitermelésben vesznek részt. S persze tegyük a szívünkre a kezünket, ki ne fogadna el a saját flottájában egy ilyen zászlóshajót akár itthon, Magyarországon? Igen, erre büszke lehet bármelyik vállalkozó, jól mutat egy üzleti ajánlatban, céges honlapon vagy Facebook-posztokban.
Mostani cikkünkben az új D17 erőforrás jellemzőit írjuk meg, mert ugyan sikerült kipróbálnunk a göteborgi látogatás alkalmával, de a gyári próbapályán megtett pár kilométer alapján azért még nem tudtunk igazi tapasztalatot szerezni. De erre sem kell sokat várniuk olvasóinknak, lapunk megjelenésével egy időben éppen Görögországban fogjuk vallatóra az új Volvo FH Aero és FH16 Aero modelleket.
Harminc év szolgálat után váltja le a D17 az elődjét, többek között teljesen új befecskendező rendszert kapott
Szóval a tények. Az új D17 motor esetében a löket változatlanul 165 milliméter, ám a furatot megnövelték öt milliméterrel 149 milliméterre. Ezzel hat henger esetében az eddigi 16 123 köbcentiméterről 17 031 köbcentiméterre nőtt az összlökettérfogat. A sűrítést is megnövelték, annak aránya 16,0:1 helyett immár 17,3:1. Kelléktárából nem hiányzik a márka szabadalmaztatott, hullámos koronájú dugattyúja, amely azzal fokozza az égés hatásfokát, hogy az égéstér közepe felé tereli a hőt. A korábbi kétlépcsős rendszer helyett egyetlen hatékony turbófeltöltőt alkalmaz a motor. A D17 három teljesítménylépcsőben készül, 441, 515 vagy 574 kilowatt választható. A 600, 700, 780 lóerő mellé rendre 3000, 3400, illetve 3800 newtonméter maximális nyomatékot kínálnak. Mindhárom rendelkezik jóváhagyással, hogy hidrogénezett növényi olajokkal (HVO) táplálják, a középső variáns pedig akár B100 biodízellel üzemelő változatban is elérhető. A maximális nyomaték mindegyikben jó széles tartományon (900–1380, 938–1400, 1008–1400) rendelkezésre áll, vagyis elvileg nagyon rugalmasan veszi majd az emelkedőket. A vontató esetében ötféle hajtásképlethez, míg a felépítményezhető alvázasok esetében kilenchez kapcsolódhat a D17 erőforrás. A Volvo Trucks jól ismert 12 fokozatú automatizált váltója dolgozik mindegyikben, és természetesen mellékhajtások széles választékából csemegézhetünk. Az emlegetett nagyobb össztömegekhez igazodnak a tartósfékek is. Az FH bestseller legerősebb kipufogófékje 175, erősített motorfékje 435 kilowatt fékteljesítményt biztosít. Ezzel szemben az FH16 esetében ugyanezek az értékek 246 és 525 kilowatt.
A profilképek jól szemléltetik az Aero kivitelek légellenállási előnyét biztosító homlokfalat. Külön csemege, hogy az Aero elemeit a ritkán látott, hátrafelé is megnyújtott XXL fülkére szerelték fel
Az FH-típuscsalád többi tagjához hasonlóan az FH16 is elérhető hagyományos fülkével vagy a kedvezőbb légellenállás érdekében meghosszabbított orrú Aero kivitelben is. Az új D17 motorral felvértezett FH16 értékesítése 2024 közepén kezdődik, az első példányokat az év második felében gyártják majd le.
Volvo FH Aero menetpróba: Öt százalék
Új elemeket akasztottak a Volvo FH jól ismert orrára – ez a kis plasztikázás önmagában hatalmas különbséget eredményez! Nagy terhekkel, hegyes vidéken közlekedve szemmel is jól látható megtakarításokat eredményezhet, így gyorsan megtérül a felára.
Nem fogyott, gyarapodott!
Míg 2022-ben a legtöbb szegmens zsugorodott, tavaly mindegyik méret- és jármű-kategória gyarapodott, ami összességében 16 százalékos növekedést eredményezett! Ez igen szép eredmény úgy, hogy a 2023-as évet kemény infláció, egyre fokozódó nemzetközi helyzet és az ebből fakadó gazdasági bizonytalanság jellemezte.
Önvezető Volvo FH bányateherautók: A fiúk a bányában dolgoznak
Hetedhét országon túl, az üveghegyeken is túl, de az Óperenciás-tengeren innen fekszik az a pompás kőfejtő, ahol legendásan fáradhatatlan bányászok szorgoskodnak. Heten vannak, mint a gonoszok, a mesterlövészek és a törpék Hófehérke szoknyája körül.
Volvo Trucks elektromos újdonságok: Elektronnal gördülők
Mindenkit beelőzve a nagyok közül, a Volvo Trucks kezdett legelőször az elektromos nehéz-teherautók sorozatgyártásába. Bizony, a balesetbiztonság egykori megszállottja, a fenntartható haszonjárművek éllovasává lépett elő.
Gördülő jubileum
Átvette hatezredik Volvo FH nyerges vontatóját a Waberer’s Csoport. Mindez méltó megkoronázása annak az együttműködésnek, amit a két vállalat immár 25 éve ápol.
Az első magyar Volvo FH Electric: Gyorsan megérkezett
Február elején a Waberer’s-cégcsoport ünnepélyes keretek között átvette hazánk első tisztán elektromos hajtású Volvo FH Electric nyerges vontatóját. Ez a logisztikai ágazat éllovasának éppolyan fontos mérföldkő, mint a svéd márka importőrének.