Hirdetés:

Semmi nem számít, csak a fordulók és a köbméterek, ezért a DAF XDC az üzemeltetőnek egy megbízható, erős munkaeszközt jelent. A járművezető számára pedig az építőipar hektikus világában a biztonság, a kényelem és a praktikum biztos szigete lehet.

Igencsak észnél kell lenni a kuponakciók világában! Amikor a 18 köbméteres teknőt a diszkontáruházban ügyesen bevásárolt rizzsel töltjük fel, gyorsan túlszaladhatunk a közúton megengedett össztömegen, ha éppen valamelyik súlyosabb fajtáját értékelték le. Ha netán rendeltetésszerűen használjuk a billenőplatót, és mondjuk homokkal töltjük fel, akkor máris elérünk a műszakilag megengedett határokig. A hatóságilag megengedett össztömeg és a műszaki határ közötti 12 tonna a munkanapjaikat a közutaktól távol szorgoskodó példányok esetében a többiekénél is nehezebb életkörülményeket vetít előre.

Azonban felkészült ezekre a kihívásokra a DAF XDC. A masszív, magasabbra húzott lökhárító, a rugalmas felfüggesztésű alsó fellépők egyből mutatják, hogy ez egy keménykötésű teherautó, nem ijed meg a mindennapos találkozásoktól. A fülkepadló jó hét centivel magasabb, mint a legutóbb tesztelt darus esetében, mégis sokkal kényelmesebb elosztású a lépcső! Ott egy hatalmas ugrás után aprókat lépdeltünk, itt egyenletesebben nagyobb ütemben kapaszkodunk. A fellépő lépcsőszerű kialakításának köszönhetően nem szimplán fölfelé mászunk a lajtorján, hanem fölfelé és előre haladunk. Fönt nagyjából ugyanaz a kép fogad, mint az új generáció többi tagjában, amit többször részletesen kiveséztünk már. Kellemes tapintású anyagok, szép szövetek jellemzik a fülkét. Továbbra is a DAF kínálja az egyik legjobb felhasználói felületet, amelyben a gyakran használt funkciókat közvetlenül, gombbal vagy kapcsolóval vezérelhetjük. A trükk az, hogy nem a gombok számát csökkentették drasztikusan, hanem méretüket. A hatalmas billenő- és forgókapcsolókat elegáns kis gombcsoportokba rendezve rengeteg helyet szabadítottak fel. Remek példa az észszerű tervezésre, hogy a világításkapcsolót vagy éppen a légkondicionáló kezelőpaneljét változatlanul emelték át a korábbi generációból. Az okos tologatásnak, méretezésnek köszönhetően találtak helyet a digitális műszeregységnek és a hatalmas középső képernyőnek – ne feledjük, az egyik tradicionális prémiumgyártó még csak idén vezeti be a digitális műszeregységet.

Keménylegény

A műszeregység egy kritikája lehet talán a túlságosan diszkrét kommunikációja. Csak az alsó sorban megjelenő apró ikon jelzi vissza például a bekapcsolt differenciálzárakat. Majd a szerviztapasztalatok megmondják, kell-e ennél több visszajelzés vagy mindenkinek eszébe jut kikapcsolni a zárakat szilárd burkolatú útra érve. Az egyetlen gombnyomással aktiválható terepes üzemmódban valóban gyorsabban kapcsol a váltó fölfelé és lefelé egyaránt, tovább tartja meg a fokozatokat, igyekszik ügyesen megőrizni a lendületet. Ezenkívül az említett kereszt- és hosszirányú differenciálzár szerepel az alapértelmezett kelléktárban. Felárért hintáztató mód is rendelhető. A fülke jobb hátsó sarkán magasan fent lapul a szívónyílás, ennek centrifugális szűrője már messze a légszűrő előtt kiszűri a por jelentős részét. Az alsó védőlemezek megakadályozzák a kisebb sérüléseket, valamint azt, hogy a hűtőventilátor port szívjon fel. A mellékhajtás csak üresben aktiválható, a sebességszabályozó plusz gombjával pedig megemelhetjük az alapjárati fordulatot.

A sebességváltóról hajtott Hyva hidraulika-rendszer mozgatja a platót. Kapott is a váltó egy külön olajhűtőt a nagyobb terhelés elviselésére. Ha nem felejtettük el oldani a platóajtó reteszelését, akkor már boríthatunk is. A cseh Molčik építette billenőplató feneke nyolc, oldal- és hátfala pedig öt milliméter falvastagságú acél. Létrák segítik a munkavégzést, a biztonságos és szabályszerű szállítást pedig takaróponyva szolgálja.

Modularitás a javából: az XD elosztó teherautó remek fülkéje egy megemelt alvázon, bőséges erőtartalékokkal, az új generációs DAF teherautók minden előnyével

Partner

A felépítmény remek munkaeszköz, a középkonzol nagyon hasznos társunk. A személyes tárgyainkat és a szükséges egyebeket tárt karokkal várja a rengeteg tárolójába, és kézközelben kialakított pohártartóval kedveskedik. A szélvédő fölött a tachográfot, valamint a belső világítás kapcsolóját találjuk, középen egy lapos irattároló fiókban lapulhat a bürokrácia oltárán bemutatni készült áldozat. Ennek megfelelő előkészítésére remek felületnek tűnik a kihúzható asztal. Azonban ahhoz egy picit nyújtózkodni és fordulni kell a balkezeseknek, tehát inkább a precíziót kevésbé kívánó kolbászszeleteléshez hasznos. Szerencsére a kiszállós, vízszintes állásba állított kormánykeréken a fülke védelmében elvégezhetjük a papírmunkát.

A kolbász említése kapcsán el is ment a kedvem a munkától, és a vezetési idő is lejárt, muszáj lesz pihenni egy kicsit. Az opcionális hűtő jóvoltából valóban egész napos munkavégzésre alkalmas az XDC, hiszen mindig nálad lehet az egész napi elemózsia. A hűtő elején kialakított két palacktartóval gondoskodhatunk a megfelelő hidratálásról is. Annak ellenére, hogy ez a típuscsalád legszűkebb, nappali fülkéje, meg így is bőséggel marad hely a vezetőülés mögött a táskánknak. Előhalászhatjuk hát a könyvünket vagy a kedvenc magazinunkat, és a moziülés háttámláját hátradöntve kényelmesen, feltett lábbal olvashatunk a szendvics majszolása közben. Ne vegye el a kedvünket, hogy a másik oldalra átmászáshoz már egy átlagos magasságú felnőttnek is meg kell görnyednie. Még jobb, ha eleve kiszállunk, és egy kis mozgás után a másik oldalon ülünk bele a sziesztába. Ne felejtsük el, mozogni is kell!

Az alacsony napállású évszakokban a jól bevált lehúzható napellenző védi a szemünket. Egy gombnyomással fölszalad a helyére

Világlátott

A pihenés után irány tovább, vár a következő rakomány. Ezek a járművek ugyanis szó szerint az életük felét üresen közlekedve töltik. Ezért igencsak fontos szempont az is, hogy ilyenkor hogyan viselkednek. Nyilvánvalóan a teljes légrugózás kényelmét nem várhatjuk, de az ívről nem pattog el, nem kóvályog. A picit jobban jelentkező rázást pedig a vezetőülés kirugózza. Racionális döntésnek tűnik a 80 kilométer/órás sebességkorlátozó, ha belegondolunk, hogy a billencsek terhelten általában csurig rakottan közlekednek, és nem mindenki rizst szállít. Magát racionálisnak tartó újságíróként teljes nyugalommal pakolgattam lefelé és fölfelé ötösével a tempót az adaptív sebességszabályozón egy lehajtó előtt. Azonban az elmúlt néhány ezer kilométer fogyasztási adatait és a járművezetői pontszámot elnézve gyorsan látszik, hogy még mindig a napi elvégzett fordulók számítanak az elsődleges szempontnak.

Ezért örömteli a biztonság minden apró és hatalmas megnyilvánulása! A külső tükrök pozíciója a továbbra is nagyon szimpatikus. Az oszloptól távol helyezték el azokat, közöttük nagy rést hagyva, ami a lehető legkisebb holtteret eredményezi. Az alacsony ablakvonalak, a sarokkamera és az oldalajtó alsó ablaka is remek közvetlen rálátást biztosítanak. A holttérfigyelő rendszer észleli és sípol, ha a gyalogos és a jármű egymáshoz képest veszélyes közelségben mozog. Vigyázat, ha mindkettő mozdulatlanul vár, akkor elalszik a jelzés! Legutóbbi XD tesztalanyunk kapcsán bőséggel kiveséztük már a moziülés és az utasoldali ajtó alsó ablakának előnyeit. Azt sem titkoltuk, hogy utazás közben benne ülni a főnyereménytől nagyon távol álló élményt jelent, pláne a laprugós billencsben. Sajnos a felhajtott ülés menet közben hajlamos zörögni, ami picit csorbítja az amúgy valóban kiemelkedő beltérről alkotott benyomást. Ha pedig elfelejtettük felhajtani, akkor utas híján is tiltakozott a be nem kapcsolt biztonsági öv miatt.

Közúton és üresen nyilvánvalóan érződik a különbség a csak közutakra szánt testvéreihez képest, ám soha nem bizonytalan vagy veszélyes a viselkedése

Nem akadt semmilyen gond az Android Auto-csatlakozással, a Google Térkép nem is volt hajlandó elindulni, mert felismerte, hogy teherautóban ülsz. A Waze nem támasztott ilyen aggályokat, egy amúgy fix útvonalon köröző billencs esetében talán nem baj, hogy a leghatékonyabb pillanatnyi információkra „rákényszerít”. A gyári navigáció alkalmazása nem engedi letölteni a térképeket mobilinterneten keresztül. Előre tervezett túrák esetén ez nem probléma, de egy külső tényezők miatti kerülőút esetén ott állunk széttett kézzel az út szélén. Billencs esetében talán kevesebbszer fordulhat elő ilyen, de ugyanez a rendszer dolgozik az XG nyergesekben is. Tanulság, töltsük le előre wifin a szükséges és környező országokat! A középkonzol sötét bugyraiba süllyesztett telefontöltő- és csatlakoztató pont remek biztonságcentrikus ötlet! Talán így az értesítésfüggőket sem készteti bűnözésre, a készülék nyomkodására a rejtetten meglapuló készülék. Ne is nézzük meg, mert biztos úgyis a főnök írta az üzenetet, hogy miért nem értünk már vissza a következő körért.

Műszaki adatok
Hajtáslánc, felépítés
Soros, hathengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen közös nyomócsöves befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű PACCAR MX–11 dízelmotor turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel. Euro VI minősítés kipufogógáz-visszavezetéssel, részecskeszűrővel és SCR-rendszerrel.
Összlökettérfogat (cm³):10837
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min):330(449)/1600
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min):2350/900–1125
Motor elöl, hosszában beépítve, hajtott C és D tengely, kapcsolható kereszt- és hosszirányú differenciálzár, 12 fokozatú ZF TraXon automatizált sebességváltó. Acél alvázra épített Molčik billenő plató, Hyva hidraulika-rendszerrel. Kétajtós, kétszemélyes fülke.
Kétkörös, elektronikus vezérlésű légfékrendszer, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; belső szellőzésű tárcsafékek mindegyik tengelyen
Kormánymű:golyósoros, rásegítéssel
A és B tengely futóműve:kormányzott merevtengely, parabolikus laprugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
C és D tengely futóműve:kerékagy-áttételes hajtott merevtengely ikerabroncsozással, trapézlaprugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete:Goodyear Omnitrac S 385/65 R 22,5/Goodyear Omnitrac S 385/65 R 22,5/Goodyear Omnitrac D 315/80 R 22,5/Goodyear Omnitrac D 315/80 R 22,5
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):8500/2550/3565
Tengelytáv (mm):2050+4350+1400
Fordulókör átmérője (m):19,7
Saját tömeg (kg):14880
Hasznos teherbírás, hatóságilag/műszakilag (kg):17 120/29 120
Megengedett össztömeg, hatóságilag/műszakilag (kg):32 000/44 000
Megengedett tengelyterhelés, műszakilag (kg):9000/9000/13 000/13 000
Megengedett szerelvényössztömeg, hatóságilag/műszakilag (kg):44 000/56 000
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l):330
AdBlue-tartály térfogata (l):45

Plató térfogata (m³):18

Fülke szélessége fej-/könyökmagasságban (mm):2200/2180
Fülke hosszúsága (mm):1500
Fülke belső magassága a padlótól/motorsátortól (mm):1580/1280
Motorsátor magassága (mm):300
Lépcsőfokok magassága (mm):390/310/390/410
Fülkepadló magassága a talajtól (mm):1500
Vezetőülés magassága a talajtól/padlótól (mm):1870–2000/370–500
Vezetőülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):470–520/490
Vezetőülés támlájának magassága integrált fejtámlával/szélessége (mm):860/460–490
Vezetőülés állítási úthossza (mm):220
Fejtér (mm):1130–1260
Lábtér (mm):910–1030
Utasülés lapjának hosszúsága/szélessége (mm):480/500
Utasülés támlájának magassága integrált fejtámlával/szélessége (mm):860/500
Kormánykerék átmérője (mm):440
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm):120/140
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig:5
Kormánykerék távolsága a váltóvezérlőtől (mm):100
Menetteljesítmények, költségek
Legnagyobb sebesség (km/h):90
Garancia:1 év általános garancia az alapjárműre, +2 év vagy 300 000 km a hajtásláncra, 2 év a platóra
Országos szervizhálózat tagjainak száma:10

DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod
Teszt

DAF teherautók menetpróbája: Segít takarékoskodni, ha hagyod

Kívülről egyetlen pici apró jelét mutatják annak, hogy megint vagy kilenc százalékkal takarékosabbá váltak a DAF XD, XF, XG és XG+ teherautói. Persze ehhez az is kell, hogy megrendeléskor ne mondjatok le az előnyöket biztosító felszerelésekről, valamint az, hogy használjad is azokat.

DAF XD 450 FAN: Könnyű rajongani érte
Teszt

DAF XD 450 FAN: Könnyű rajongani érte

Amikor a lakóparkokban ütemenként tízmilliárd forintnyi lakást húznak fel, akkor nem mondhatják azt a teherautó-vezetőnek, hogy itt egy leharcolt, ósdi jármű, tessék addig robotolni, amíg bírja a tachográf. Szerencsére ajánlhatunk méltó munkaeszközt.

Új DAF motorok: Teljesített igények
Bemutató

Új DAF motorok: Teljesített igények

Már most gyarapodik az új DAF XD széria motorkínálata, a kisebb PACCAR PX-7 erőforrás több verziója is megjelenik. Nem pihen az ausztrál piac sem, bemutatták a DAF XG+ 660 modell prototípusát. Igen, a szám a lóerőben mért teljesítményre utal itt is!

DAF XD menetpróba: Lehet túl nagyot ugrani?
Teszt

DAF XD menetpróba: Lehet túl nagyot ugrani?

Emberemlékezet óta nem lépett akkorát előre járműgyártó, mint a DAF az új generációjával. Megfizethető munkaeszközből lenyűgöző prémiumtermékké lépett elő egyik napról másikra. Első kézből megtapasztalva megérthető ez, de mit szólnak majd az ügyfelek?