Vágó István ötvenmillió forintért is sztoikus nyugalommal kérdezhette volna „A Legyen Ön is milliomos!” televíziós kvízjátékban, hogy melyik autómárka logójában gázol az Isis (vagyis Temze) folyóba egy ökör?! Természetesen a néhai Morris Motors a megfejtés.
Amikor a brit autóiparra gondolunk, szinte kizárólag luxusautók, sportkocsik vagy terepes ikonok jutnak eszünkbe. Elég csupán megemlíteni a Rolls-Royce, a Lotus és a Land Rover márkákat, máris beindul fejünkben a karakteres sziluettjeikből összeállított, színes diafilm. Pedig a britek egykor hétköznapi járművekből is szinte átláthatatlanul széles, saját gyártású palettával színesítették a ködös Albiont. A Morris Minor egyértelműen kiemelkedik közülük, hiszen valóságos népautóvá nőtte ki magát a Brit Birodalomban. Habár a második világháború előtt már létezett egy névrokon felmenője, egyértelműen erre a lágyvonalú sziluettre gondolunk, amikor azt mondjuk: Morris Minor! Még a Morris Oxford Series III – avagy ahogy arrafelé ismerik, Hindustan Ambassador – előtt bő tíz esztendővel olyannyira elárasztotta az Indiai-szubkontinenst is, hogy utána évtizedeken keresztül az utcaképhez tartozott. A Minor három sorozatának különböző változataiból 1948 és 1971 között összesen több mint 1,6 milliót értékesítettek. Ennek körülbelül egyötödét az 1953-tól egészen 1973-ig gyártott kishaszonjármű változatok tették ki. Nehéz lenne olyan nem kosztümös, klasszikus brit filmet találni, ahol a háttérben nem gördül keresztül a képernyőn legalább egy Morris Minor.
A Morris Minor kishaszonjármű változatát 1953–1973 között gyártották
Elragadó faék
Tegyünk tisztába egy hibás berögződést a Morris Minor kishaszonjárművekről! Hiszen még hazájában is sokan „leminorozzák”, pedig a furgon és pickup változatait eleinte Morris Quarter Ton Van/Pickup néven hozták forgalomba. Majd az 1098 köbcentiméteres erőforrás megjelenése után, 1962-től Morris 6cwt Van, illetve Pickup néven kínálták. Továbbá 1968-tól pár hátsó rugólappal kiegészítve a nagyobb terhelhetőségű Morris 8cwt Van/Pickup is bekerült a kínálatba. A 762 kilogramm saját tömegű 6cwt furgon 305, a 8cwt modell pedig 406 kilogrammos terhet vehetett a hátára. A kishaszonjárművek műszakilag leginkább abban különböztek polgári életet élő testvéreiktől, hogy az önhordó karosszéria helyett masszív, létravázas konstrukciót kaptak.
Ennek fényében sejthető, hogy a 2,2 köbméteres rakteret, amit a kétszárnyú hátsó ajtók mellett csupán az ülések háttámlája határol, jelentősen túl lehetett terhelni. Ezt az 1,1 literes, négyhengeres, 36 kilowattos (49 lóerő) benzinmotor csupán amiatt nem kifogásolta túlságosan, mivel a négyfokozatú manuális sebességváltó és hátsó hajtott merevtengely áttételét kellően rövidre méretezték az angolok. A Morris hátul laprugókra támaszkodott, elöl pedig független, lengőkaros felfüggesztéssel és torziós rugózással próbálta megóvni saját, utasai, valamint a rakomány épségét. Az úton bandukoló báránykák előtt pedig dobfékek segítették lelassítani.
Vágykeltő van
Ezt a csodás, 1970-es példányt a klasszikus autókra szakosodott, Bidding Classics aukciósház bocsátotta árverésre. A mandulazöld furgon eddigi élete során nem kevesebb, mint 11 tulajdonossal kötött közelebbi ismeretséget. Eközben a fém műszerfal közepén domborodó klasszikus kerek, multifunkciós műszer szerint 45 104 mérföldet hagyott maga mögött. Ezt azért nem kell komolyan venni, minden bizonnyal többször lenullázta már magát a mérőóra. De kit érdekel, hiszen úgyis az állapot számít! Rendben, elismerem, hogy a kormánykerék rossz oldalon van, de még így is beindította bennem a birtoklás vágyát ez a kis bájos Morris 6cwt Van. Persze felesleges rohanni érte, immár 12. gazdáját boldogítja. Sajnos nem engem!
FAUN LF 910 Rosenbauer FLF 60/100 és a Rosenbauer Simba 6×6: Óriások a kifutón
Elég katasztrófafilmet láttunk már ahhoz, hogy ne találkozzunk szívesen repülőtéri tűzoltójárművekkel. Tudjuk, hogy ott lapulnak valamelyik hangár rejtekében, mégis abban reménykedünk, hogy bevetésükre nem akkor kerül sor, amikor fapadosunk ülésén trónolunk.
Nissan S-Cargo menetpróba: Csigabiga gyere ki!
Hazánkban, sőt kontinensünkön sem ismeri szinte senki. Hogy lehet ez, hiszen egy ilyen formát nem lehet elfelejteni?! Az ok prózai, hiszen a Nissan S-Cargo a japán belpiacra készült, JDM típusnak számított.
Kögel történelem: Nem százas!
Nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy Franz Xaver Kögel maradandó értéket hagyott az utókorra. Franz sem gondolta 1934-ben, hogy egykori tanítómesterének szerény bognárműhelyét sikerül Európa egyik legjelentősebb pótkocsigyártójává varázsolnia.
Repülőkkel táncoló
Főszereplőnk a hazai ipar egyik fénypontja, mégsem hallott róla szinte senki, és még kevesebben láthatták élőben munka közben.
Égi segítség
Nem csak a mágia gondoskodik a vitorlázórepülők égbe emelkedéséről! Ismerd meg a repülők elengedhetetlen társát, ezt a rendkívül varázslatos veterán csörlőt!
Mercedes-Benz Atego történelem: Fenntartható pionír
Negyedszázada mutatták be a Mercedes-Benz egyik legsokoldalúbb haszonjárművét. Nem portáltengelyes vagy összkerékhajtású, ugyanis az elosztófuvarozás középkategóriás gyöngyszemére gondolunk, amely pár évig a nehézfiúkat is elbizonytalanította.